Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Miksi muuten tarvitset omat satulat käsijarrulle?
Kannattaa muistaa tuossa etuakseli hässäkässä myös jarrusatulat....tuottavat useasti tuskaa juurikin tuon akselisto rakenteen vuoksi.
Ja toivon mukaan nuo etuakselin toteutukset ovat vasta kokeiluja jolla haetaan oikean kiinnityspisteen sijaintia?
Ja sittenhän tuo alkaakin menemään mielenkiintoiseksi kun noita bump steerejä alkaa ihmettelemään.
kannattaa selvittää ensin lentokorkeus ja joustomatkat...suuntauskone tai tuollainen laaseriviritys on suureksi avuksi+ irtoakseli jossa pääsee pelaamaan caster, camber säätöjä...mitkä tietysti tarvitsee ensin rakentaa ylätukivarteen.
Helposti saa vedeltyä aika ketuiksikin ajettavuuden kun vähän soveltaa....muutama pakkohartialukkototeutus on tullut tehtyä kun camber, haritus, ackerman "laskelmat" on mennyt pikkaisen pieleen.
Kuva
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Spikey kirjoitti:Miksi muuten tarvitset omat satulat käsijarrulle?
Kannattaa muistaa tuossa etuakseli hässäkässä myös jarrusatulat....tuottavat useasti tuskaa juurikin tuon akselisto rakenteen vuoksi.
Ja toivon mukaan nuo etuakselin toteutukset ovat vasta kokeiluja jolla haetaan oikean kiinnityspisteen sijaintia?
Ja sittenhän tuo alkaakin menemään mielenkiintoiseksi kun noita bump steerejä alkaa ihmettelemään.
kannattaa selvittää ensin lentokorkeus ja joustomatkat...suuntauskone tai tuollainen laaseriviritys on suureksi avuksi+ irtoakseli jossa pääsee pelaamaan caster, camber säätöjä...mitkä tietysti tarvitsee ensin rakentaa ylätukivarteen.

Omat satulat siksi koska tämän hetken käyttiksessä hydrauli kässäri "sarjassa" pääjarrujen kanssa, enkä ole kauhean tyytyväinen sen kanssa joka jarru tilanteessa, ja sattuu nuita joutavia satuloita nurkissa pyörimään joten miksipä ei?

-etu satuloita soviteltu siloin tällöin(volvon4mäntä ja 3000omegan)
-joo kokeilujahan nuo vielä, hitsataan "momenttiin" kun "oikea" kohta löytyisi...
-irto akseli löytyy.
-lentokorkeus selvillä.
-casteria sai "säädettyä" ~ 2*astetta pelkiä ylätukivarren prikkojen järjestystä vaihtamalla?
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

eikös se yläpällon kääntö tee tuon muutoksen? en mie ole ainakaan rikkoja vaihellu. hyvä ois vaikka soikeet kiinnitysreijät tehä.
miksi hydro ei toimisi käyttöjarrun satulassa? onko kaks piiriä yhistetty t kappaleella?
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

Themazgu kirjoitti:eikös se yläpällon kääntö tee tuon muutoksen? en mie ole ainakaan rikkoja vaihellu. hyvä ois vaikka soikeet kiinnitysreijät tehä.
miksi hydro ei toimisi käyttöjarrun satulassa? onko kaks piiriä yhistetty t kappaleella?
Kyllä yläpallot vaan toisinpäin. Itse en lähtisi kovin radikaaleja muutoksia tekemään alkuperäiseen systeemiin ennenkuin on ajanut sillä radalla. Oma etuakseli on erittäinki hyvä monessa suhteessa. Äkkiä menee radikaaleilla muutoksilla vain huonommaksi tietämättään. Tämänhän näkee kun kattoo hisse opeleiden kierrosaikoja. Niin nämä "parannellut" on monesti hitaampia vaikka "nykytekniikalla" tehtyjä :o
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

ascona77 kirjoitti:
Themazgu kirjoitti:eikös se yläpällon kääntö tee tuon muutoksen? en mie ole ainakaan rikkoja vaihellu. hyvä ois vaikka soikeet kiinnitysreijät tehä.
miksi hydro ei toimisi käyttöjarrun satulassa? onko kaks piiriä yhistetty t kappaleella?
Kyllä yläpallot vaan toisinpäin. Itse en lähtisi kovin radikaaleja muutoksia tekemään alkuperäiseen systeemiin ennenkuin on ajanut sillä radalla. Oma etuakseli on erittäinki hyvä monessa suhteessa. Äkkiä menee radikaaleilla muutoksilla vain huonommaksi tietämättään. Tämänhän näkee kun kattoo hisse opeleiden kierrosaikoja. Niin nämä "parannellut" on monesti hitaampia vaikka "nykytekniikalla" tehtyjä :o
Yläpallot toisinpäin? Onko nyt camberit ja casterit sekaisin? Jos maximaalista kierros aikaa tavoittelisin niin olisi tullut varmasti valittua pari pyttyä kevyempi moottorikin :lol: =drifting ominaisuuksia yritetään parantaa.

"Caster
You want to run as much positive caster as you can get without hitting the fenders. This is typically around 7 degrees or so on most cars. Caster really helps a drift car by making it self-steer better. When you start to drift, you can simply let go of the wheel and let if feed through your fingers, and the car will counter faster than if you were steering it yourself. Caster also gives you more negative camber as the wheel turns, which helps front grip. More caster helps the car turn in better and also makes the car more stable."

Ja koska olkavarsia muokattu ja bump steeriä tarvitsee säätää on hyvä muokata caster ensin, niinkuin tuossa videossakin todetaan (casterilla suuri merkitys bump steeriin)

Käsijarrusta:
Sarjaan kytkennällä tarkoitan että sylinterit kytketty peräkkäin. t-haaraa voisi luonnehtia rinnan kytkemiseksi.
enpä usko että kytkentä tavalla merkitystä "ominaisuuksiin" josta en pidä esim: jos käyttää yht aikaisesti jalka ja käsijarrua on kässijarrun liikerata lyhyempi kuin nillä kerroilla kun käytät pelkkää käsijarrua.
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

Gerhard kirjoitti:
Yläpallot toisinpäin? Onko nyt camberit ja casterit sekaisin? Jos maximaalista kierros aikaa tavoittelisin niin olisi tullut varmasti valittua pari pyttyä kevyempi moottorikin :lol: =drifting ominaisuuksia yritetään parantaa.
Ei oo sekasi camperit ja casterit. Noita palloja on käännetty toisinpäin niin kauan ku asconoilla/mantoilla on ajettu kilpaa. Kokeile vaikka, kyllä ne miinuksen puolelle menee. En jaksa lukia koko juttua kumpaa olit muuttamassa, mutta tuollain saat camperit muutettua miinukselle helposti.
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

ascona77 kirjoitti: Noita palloja on käännetty toisinpäin niin kauan ku asconoilla/mantoilla on ajettu kilpaa. Kokeile vaikka, kyllä ne miinuksen puolelle menee. En jaksa lukia koko juttua kumpaa olit muuttamassa, mutta tuollain saat camperit muutettua miinukselle helposti.
Ihankun seuraavan lainauksen viitsii lukea niin selvinnee kumpaa halusin muutta ja miksi:
Gerhard kirjoitti: "Caster
You want to run as much positive caster as you can get without hitting the fenders. This is typically around 7 degrees or so on most cars. Caster really helps a drift car by making it self-steer better. When you start to drift, you can simply let go of the wheel and let if feed through your fingers, and the car will counter faster than if you were steering it yourself. Caster also gives you more negative camber as the wheel turns, which helps front grip. More caster helps the car turn in better and also makes the car more stable."
eli casteria ja positiivisempaan suuntaa. joten kuinkas nyt onnistuu yläpalloa kääntelemällä? ottaen vielä huomioon että nivelen tarvitsee olla niin päin että camberikin pysyy miinuksen puolella. kuinka paljon tuolla nivelen pyörittelyllä saa asteina säädettyä casteria?
Avatar
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

1-2 asteeseen. tosin monesti reiät tukivarsissa on pirrattu soikeiksi niin tulee portaaton säätö eikä tarvi aukaista kokonaan.
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja telwin »

Ei se yläpallon pyörittely minun mielestä Caster kulmaan vaikuta hittojakaan...
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Bump steer mittareista vielä, ja niiden käytöstä. En oikein tajua miten nuilla mittaus tavoilla missä tunkataan "pyörää" ja kellotetaan levyä, miten siihen ei tulisi mukaan dynaamisesta camber muutoksesta aihetuvaa lukeman muutosta (camber kulma taittuu negatiivisempaan suuntaan pyörän sisään joustaessa)
milestäni mittaus tapahtuman pitäisi olla jotakuinkin niin että mittari ja pyörä pysyvät paikallaan (maassa) ja auton koria tunkkaillaan ylös/alas.

Tässä vielä yksi video jossa "ammatti mies" kertoilee asioista, ja hänelläkin käytössään "kaupallinen mittari" jonka mittaus perjaate perustuu edellä mainittuun tukivarren tunkkailuun:
https://www.youtube.com/watch?v=7VuvPicStY4

Kellään käytännön kokemuksia/neuvoja mittailuista? mihin lukemiin on tyydytty? (tuuma mongerruksista kun ei metrik mies saa edes selvää :x )
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

telwin kirjoitti:Ei se yläpallon pyörittely minun mielestä Caster kulmaan vaikuta hittojakaan...
niiin se kyllä taitaa olla. mutta voihan sitäkin säätään sivuttain soikeilla reijillä.
ascona77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1170
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Suomi Finland

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja ascona77 »

mantaan on olemassa säädettäviä yläpalloja. Mutta aika pirun harvinaisia. Ei tarvi reikiä vingutella
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

mitenkä tuollainen omegoista/senaattoreista löytyvä yhdellä nivelellä toteutettu kardaani voi alkuunkaan olla hyvä? kun jos vähänkin on murrosta ei enää pyöri vakio nopeudella? onko jollain ohjeita millaiseen kulmaan pitäisi kardaanin pätkät laittaa kyseisessä systeemissä? alkuperäisen kaltaista (tekniikan osalta) suunnitelmissa tähän autoon rakentaa, jos se vain on kohtuudella mahdollista...

http://www.agcoauto.com/content/images/ ... gnment.jpg
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

ei kai siinä montaa nivelta tarvi olla kun keppi on omegassa tikkusuorassa.
perä kun ei isommin heilu. donitsi ei kestä pitemmän päälle olla yhtään taivutuksessa, ainakaan halpaversiot. kokeiltu on.
Vastaa Viestiin