Pari Omegaa
Pari Omegaa
Nonniin laitellaas tästäkin perjantai illan kunniaks topiccia pystyyn, jos tää vaikka joitankin kiinnostais.
Eli auto on edellinen käyttis omega X25XE konella. Pientä fiksailtavaa oli siellä täällä, mutta kävi se perinteinen, ruostepaikat ja pikkuviat levähti naamalle hävittäen motivaation totaalisesti. Meinasin hukata koko auton pois, kunnes silmään iski muilla tekeillä olevat omegat saabin turbomosalla. Joo kyllähän se suhiseva omega vois olla aika härski, pitäisköhän sitä itekkin vähän näperrellä? Ensimmäinen isompi projekti, joten kaikki tehdään varmaan kantapään kautta opetellen ja kolme kertaa uudestaan. Vinkkiä ja neuvoja saa heittää, jos tuntee tietävänsä paremmin. Opiskelijabudjettikin haittaa harrastuksia.
Sain viime syyskuussa vihdoinkin hommattua pitkään haaveena olleen tallipaikan, jolloin ajatuksena oli tehdä korihommat talven aikana ja ajella vakiokoneella ens kesä. No alotushan vähän venähti, sain auton kärrättyä tallille ja alottelin projektin vasta helmikuussa
Moottoria olin jo jonkun aikaa etsinyt ja pohtinut. Ahdettu piti olla mutta neloskoneet ei mun mielestä kuulosta oikeen miltään alle 10 000 kierroksen. Äänet on harrasteautossa kuitenkin puoli ruokaa, niin tuli tehtyä tämmönen ehkä vähän hölmö ratkaisu.
Eli B308e SAAB 9-5 Griffinistä. Parin katsastusmiehen kanssa tota muutosta pohdittiin ja varovasti näytettiin peukkua Tarkotus olis heittää moottori vakiona keulille ja käydä muutoskatsastamassa, jonka jälkeen sit jatkojalostaa johonkin suuntaan. Ai mutta en kai mä nyt niin vastuuton oo, että erehtyisin vähäpäästöstä virittämään Kyllähän neloskoneesta saa helpommalla enemmän tehoa ja muutenkin saattais olla helpompi ja halvempi projekti. Katotaan miten miehen käy.
Osia on tullut haalittua sieltä täältä, mutta mitään korihommien alottamista kummosempaa ei oo vielä tapahtunut. Luovuttaja-autosta oli levinnyt automaattilaatikko jakopäärempan jälkeen, joten tossa on valmiiksi käytännössä ajamaton jakopää. Todennäköisesti laitan nyt aluksi moottorin avaamattomana paikoilleen. Nappasin joutessani kuitenkin jakopäänkopan ja öljypohjan auki ettei tuu ylläreitä.
Takakaaret olin jo aikasemmin korjannu, mutta ei työnjälki oikeen miellyttäny silmää. Tehdään siis korjauspeltien kanssa uusiksi.
Helmapeltien sisäpuoli on vielä kohtuu siistin näköinen. Ei menetetä vielä kaikkea toivoa
jatkan toiseen viestiin...
Eli auto on edellinen käyttis omega X25XE konella. Pientä fiksailtavaa oli siellä täällä, mutta kävi se perinteinen, ruostepaikat ja pikkuviat levähti naamalle hävittäen motivaation totaalisesti. Meinasin hukata koko auton pois, kunnes silmään iski muilla tekeillä olevat omegat saabin turbomosalla. Joo kyllähän se suhiseva omega vois olla aika härski, pitäisköhän sitä itekkin vähän näperrellä? Ensimmäinen isompi projekti, joten kaikki tehdään varmaan kantapään kautta opetellen ja kolme kertaa uudestaan. Vinkkiä ja neuvoja saa heittää, jos tuntee tietävänsä paremmin. Opiskelijabudjettikin haittaa harrastuksia.
Sain viime syyskuussa vihdoinkin hommattua pitkään haaveena olleen tallipaikan, jolloin ajatuksena oli tehdä korihommat talven aikana ja ajella vakiokoneella ens kesä. No alotushan vähän venähti, sain auton kärrättyä tallille ja alottelin projektin vasta helmikuussa
Moottoria olin jo jonkun aikaa etsinyt ja pohtinut. Ahdettu piti olla mutta neloskoneet ei mun mielestä kuulosta oikeen miltään alle 10 000 kierroksen. Äänet on harrasteautossa kuitenkin puoli ruokaa, niin tuli tehtyä tämmönen ehkä vähän hölmö ratkaisu.
Eli B308e SAAB 9-5 Griffinistä. Parin katsastusmiehen kanssa tota muutosta pohdittiin ja varovasti näytettiin peukkua Tarkotus olis heittää moottori vakiona keulille ja käydä muutoskatsastamassa, jonka jälkeen sit jatkojalostaa johonkin suuntaan. Ai mutta en kai mä nyt niin vastuuton oo, että erehtyisin vähäpäästöstä virittämään Kyllähän neloskoneesta saa helpommalla enemmän tehoa ja muutenkin saattais olla helpompi ja halvempi projekti. Katotaan miten miehen käy.
Osia on tullut haalittua sieltä täältä, mutta mitään korihommien alottamista kummosempaa ei oo vielä tapahtunut. Luovuttaja-autosta oli levinnyt automaattilaatikko jakopäärempan jälkeen, joten tossa on valmiiksi käytännössä ajamaton jakopää. Todennäköisesti laitan nyt aluksi moottorin avaamattomana paikoilleen. Nappasin joutessani kuitenkin jakopäänkopan ja öljypohjan auki ettei tuu ylläreitä.
Takakaaret olin jo aikasemmin korjannu, mutta ei työnjälki oikeen miellyttäny silmää. Tehdään siis korjauspeltien kanssa uusiksi.
Helmapeltien sisäpuoli on vielä kohtuu siistin näköinen. Ei menetetä vielä kaikkea toivoa
jatkan toiseen viestiin...
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B
Re: Omega B 3.0t?
Nyt jälkeenpäin ajateltuna olis pitänyt käyttää yhtenä palana toi korjauspelti eikä palotella. Vanhaa peltiäkin tuli paikoittain leikattua vähän liikaa pois
Oven taakse jäävä osa hitsailtu ympäri asti:
Hiottu tasaseksi:
Takavannettakin tuli soviteltua paikoilleen ja mietittyä sisälokarin toteutusta:
Purettiin kaverin Calibra osiin ennen paalaamista ja tuli siitä tollanen Luisin ratti pelastettua. Hitsailut alko maistumaan puulta niin kokeilin paikalleen:
(jos jollain on calibran osille tarvetta, niin laittakaa yv.tä)
Oven taakse jäävä osa hitsailtu ympäri asti:
Hiottu tasaseksi:
Takavannettakin tuli soviteltua paikoilleen ja mietittyä sisälokarin toteutusta:
Purettiin kaverin Calibra osiin ennen paalaamista ja tuli siitä tollanen Luisin ratti pelastettua. Hitsailut alko maistumaan puulta niin kokeilin paikalleen:
(jos jollain on calibran osille tarvetta, niin laittakaa yv.tä)
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B
Re: Omega B 3.0t?
Hienoa että tulee lisää v6 moottorin virittäjiä. Meitä ei oo koskaan liikaa itellä samanmoinen b308 motori työnalla tällähetkellä. Tulee vaan etuvetokoppaan.
Re: Omega B 3.0t?
Juu, ihan hyvältä näyttää tähän asti
Toivottavasti ulkokuori pysyy suunnilleen originaalina ilman kuituhirvityksiä?
Toivottavasti ulkokuori pysyy suunnilleen originaalina ilman kuituhirvityksiä?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Omega B 3.0t?
Joo, huomasinkin jo facebookissa ton sun projektin Megaako meinasit moottorinohjaukseksi? Soveltuu tosiaan toi CAN- väylä Trionic vähän huonosti ooppeliin.Wasu kirjoitti:Hienoa että tulee lisää v6 moottorin virittäjiä. Meitä ei oo koskaan liikaa itellä samanmoinen b308 motori työnalla tällähetkellä. Tulee vaan etuvetokoppaan.
Kiitoksia. Joo ulkokuori menee ihan vanteet+sopiva liitokorkeus linjalla, en oo mikään kusilaidun ystävä itekkään. Alkuperäinen Irmscher maski tuli kyllä hankittua, toihan on sitä OEM+ meinikiä (opel merkki ja kaikki ).Wesku79 kirjoitti:Juu, ihan hyvältä näyttää tähän asti
Toivottavasti ulkokuori pysyy suunnilleen originaalina ilman kuituhirvityksiä?
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B
Re: Omega B 3.0t?
Onkohan poikien koneet ollu samassa Saabissa...
Re: Omega B 3.0t?
Niinkö meinasit Pieni maailma... Olikin kuulemma vähän tavallista enemmän vastustanu toi luovuttaja saab.telwin kirjoitti:Onkohan poikien koneet ollu samassa Saabissa...
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B
Re: Omega B 3.0t?
Taitaa juu ollatelwin kirjoitti:Onkohan poikien koneet ollu samassa Saabissa...
Joo mega tulee ohjaamaan..
Re: Omega B 3.0t?
Laitetaanpas pientä päivitystä:
Bongasin 3000 omegan puolinahkarecarot foorumilta ja kävin poistamassa itselle:
Olis tarkoitus naittaa recarot yhteen noiden sähkösäätöisten MV6 penkkien kanssa. Ei sitä selkänojaa nyt rullasta voi säätää, eihän? Sen verran on ehditty aloittaa, että penkit on osina ja istuinosa soviteltu sähkösäätöisiin kiskoihin. Melkein bolt-on, vaatii vain kahden reiän poraamisen penkin runkoon.
Lokasuojan vaihdon kanssa tuli mokattua ja pääsi pelti vetelemään. Olin onneksi pienentänyt korjauspalaa aika paljon, joten on vielä uudella korjauspellillä pelastettavissa. Aloin istuttamaan akkua varapyöränkoteloon ja tiputin tankin pois:
Trafin tulossa olevat rakentelusäädösten muutokset vaikuttaa sen verran mielenkiintosilta, että laitetaan tekniikkamuutokset vielä jäihin. Jos nää vanhemmat B omegat vaikka vapautuis pussitestistä..
Bongasin 3000 omegan puolinahkarecarot foorumilta ja kävin poistamassa itselle:
Olis tarkoitus naittaa recarot yhteen noiden sähkösäätöisten MV6 penkkien kanssa. Ei sitä selkänojaa nyt rullasta voi säätää, eihän? Sen verran on ehditty aloittaa, että penkit on osina ja istuinosa soviteltu sähkösäätöisiin kiskoihin. Melkein bolt-on, vaatii vain kahden reiän poraamisen penkin runkoon.
Lokasuojan vaihdon kanssa tuli mokattua ja pääsi pelti vetelemään. Olin onneksi pienentänyt korjauspalaa aika paljon, joten on vielä uudella korjauspellillä pelastettavissa. Aloin istuttamaan akkua varapyöränkoteloon ja tiputin tankin pois:
Trafin tulossa olevat rakentelusäädösten muutokset vaikuttaa sen verran mielenkiintosilta, että laitetaan tekniikkamuutokset vielä jäihin. Jos nää vanhemmat B omegat vaikka vapautuis pussitestistä..
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B
Re: Omega B 3.0t?
vapautuu pussitestistä mut sit saattaa tulla se vääntörajotus siihen +20%...ei vissiin tuota ongelmaa jos vakiona ton laitat?
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: Omega B 3.0t?
Ei kai noihin vanhempiin mitään pussitestejä ole tarvinnutkaan?
Vaihtaa valmiiksi ahdetun saman tai tuoreamman päästöluokan moottorin(mahdollisesti "korvausahtimella") joka menee teho/tilavuus rajoihin.
Vaihtaa valmiiksi ahdetun saman tai tuoreamman päästöluokan moottorin(mahdollisesti "korvausahtimella") joka menee teho/tilavuus rajoihin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Omega B 3.0t?
Suunnitteilla oli katsastaa vakiona ja sitten muuten ehkä jotain muuta.Ari-S kirjoitti:vapautuu pussitestistä mut sit saattaa tulla se vääntörajotus siihen +20%...ei vissiin tuota ongelmaa jos vakiona ton laitat?
Näin oli tarkoitus tehdäkkin, mutta mun käsityksen mukaan toi mahdollinen uudistus mahdollistaisi EURO1 ja EURO2 päästöluokan moottoreiden (autojen) jälkiahtamisen ja virittämisen muutenkin. Kunhan pysytään noiden +20% teho ja vääntörajojen sisällä ja läpäistään käytönaikainen päästötesti. Samaten tohon B308e saisi vaihtaa isomman ahtimen laillisesti kunhan edellämainitut ehdot täyttyy.?! kirjoitti:Ei kai noihin vanhempiin mitään pussitestejä ole tarvinnutkaan?
Vaihtaa valmiiksi ahdetun saman tai tuoreamman päästöluokan moottorin(mahdollisesti "korvausahtimella") joka menee teho/tilavuus rajoihin.
Täälläkin foorumilla löyty keskustelua aiheesta: http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 3&t=250510
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B
Eipamitaan Bomegat
Tehdäänpä tällainen pieni nosto melkein vuoden takaa. Alkaa tosta käyttisomegasta tulemaan sen verran tarinaa että kirjoittelen molemmista autoista jatkossa tähän samaan ketjuun. Tässä toi aikaisempi käyttiksen esittely. Kesällä aika ja liikenevät rahat meni johonkin ihan muuhun kuin ruosteisten autojen hinkkaamiseen, kaikki autoharrastukseen liikenevä aika menikin käyttiksen kanssa. Tämän lisäksi tuli mm. muutettua ja syksyllä satui erään kaverin kautta löytymään uusi tallipaikkakin. Nykyisestä paikasta löytyykin lähestulkoon samalla vuokrahinnalla 1.5 kertaa enemmän tilaa ja ajomatkakin lyhentyi puolella. Loppuvuosi menikin muutossa ja uutta tallia rempatessa.
Tolle sedanille ei lopun tekniikan purkamista lukuunottamatta ole juurikaan mitään tapahtunut. Korigrillin meinasin tehdä korihommia helpottamaan ja tekniikaksi olisi tarkoitus laittaa tuo saabin v6 jollain järkevämmän kokoisella ahtimella varustettuna. Tästä enemmän sitten kun saadaan jotain esittelemisen arvoista aikaan.
Sitten tarinaa tosta käyttiksestä:
Alkukesä meni samannäköisenä kuin syksy 2014.
Auto tuli muutoskatsastettua pakettiautoksi. Penkin selkänojat lukitsin ala-asentoon muutamalla saranamekanismiin hitsatulla pultilla ja mutterilla. Toteutus ei näy ulospäin ja on vielä poistettavissa kohtuullisen helposti. Kesävanteilta hajosi toinen takarengas ja vähän tämän jälkeen jäähdytin tuli tiensä päähän. DTI koneen jäähdytin eroaa aika paljon noista bensakoneiden jäähdyttimistä ja uuden hinta lähinnä hirvitti. Auto jäikin vähäksi aikaa seisomaan ja yritin etsiä käytettyä jäähdytintä budjettiratkaisuna.
Autoa oli tehnyt mieli saada vielä hiukan alaspäin, joten hankin pienemmät kumit noille RH vanteille.
Sopivaa jäähdytintä ei sitten löytynyt, joten päätin lomaviikolla sovitella nurkissa olleen lähes käyttämättömän v6 jäähdyttimen dieseliin. Tämä vaati loppujenlopuksi vain kiertovesipumppuhässäkän poistamisen ja kiinnikkeiden tekemisen vaihdelaatikon ja ilmastoinnin lauhduttimille. Samalla vaihtuivat uusiin vesipumppu, termostaatti ja hihnat. Ilmastoinnin lauhduttimesta löytyi syy ilmastoinnin hitaaseen tyhjenemiseen. Tilasin saksasta sen halvimman mahdollisen kennon joka ei tietenkään sopinut paikalleen. Auto piti saada ajoon niin ilmastointi jäi pois käytöstä toistaiseksi. Alkuperäinen välijäähdytin oli myös enemmän tai vähemmän tullut tiensä päähän, joten sovittelin autoon näppärän kokoisen tarvikevälijäähyn.
Ahtoputkista tuli aika jäätävä klemmarihelvetti, täytynee tehdä paremmat jossain vaiheessa..
Ahtopainemittari tuli puhallinritilän taakse:
Uusilla renkailla vanteet sai istumaan aika nätisti ja syksy tulikin jyristeltyä aika matalalla.
Auton ylimaalaus oli ollut jo jonkun aikaa mielessä. Takaluukkua viimetalvena paikatessani totesin alkuperäisen värin melko hankalaksi maalata omiin taitoihin nähden. Päätin maalata auton tallissa jo ennestään pyörimässä olleella suorakiilto mustalla kun budettikin oli tarkoitus pitää pienenä. Joulun pyhinä purettiin korista kaikki luukut irti ja aloitin pienten ruosteenalkujen paikkaamisesta.
Eihän siinä... Tuulilasia irroittaessa löytyi pieni ylläri:
Aloitin kuskinpuolen helmasta, josta löytyi sieltäkin pieni ylläri pakkelin alta:
Helmojen korjauspelitkin olisi hyllyssä, mutta paikkaan nyt vaan pahimmat paikat ja hiekkapuhallan noi ei niin pahat kohdat. Auto tulee kuitenkin vielä suolavettä näkemään ja pysyy käyttöautona, niin en nähnyt tarvetta alkaa hifistelemään.
Tammikuu oli hiukan hiljainen, ostin nimittäin vanhan volkkarin käyttikseksi Tarvinnut siitä pahimmat viat korjata. Mutta joo viikonloppuna todennäköisesti hommat jatkuu ja auto toivottavasti vapuksi ajossa
Tolle sedanille ei lopun tekniikan purkamista lukuunottamatta ole juurikaan mitään tapahtunut. Korigrillin meinasin tehdä korihommia helpottamaan ja tekniikaksi olisi tarkoitus laittaa tuo saabin v6 jollain järkevämmän kokoisella ahtimella varustettuna. Tästä enemmän sitten kun saadaan jotain esittelemisen arvoista aikaan.
Sitten tarinaa tosta käyttiksestä:
Alkukesä meni samannäköisenä kuin syksy 2014.
Auto tuli muutoskatsastettua pakettiautoksi. Penkin selkänojat lukitsin ala-asentoon muutamalla saranamekanismiin hitsatulla pultilla ja mutterilla. Toteutus ei näy ulospäin ja on vielä poistettavissa kohtuullisen helposti. Kesävanteilta hajosi toinen takarengas ja vähän tämän jälkeen jäähdytin tuli tiensä päähän. DTI koneen jäähdytin eroaa aika paljon noista bensakoneiden jäähdyttimistä ja uuden hinta lähinnä hirvitti. Auto jäikin vähäksi aikaa seisomaan ja yritin etsiä käytettyä jäähdytintä budjettiratkaisuna.
Autoa oli tehnyt mieli saada vielä hiukan alaspäin, joten hankin pienemmät kumit noille RH vanteille.
Sopivaa jäähdytintä ei sitten löytynyt, joten päätin lomaviikolla sovitella nurkissa olleen lähes käyttämättömän v6 jäähdyttimen dieseliin. Tämä vaati loppujenlopuksi vain kiertovesipumppuhässäkän poistamisen ja kiinnikkeiden tekemisen vaihdelaatikon ja ilmastoinnin lauhduttimille. Samalla vaihtuivat uusiin vesipumppu, termostaatti ja hihnat. Ilmastoinnin lauhduttimesta löytyi syy ilmastoinnin hitaaseen tyhjenemiseen. Tilasin saksasta sen halvimman mahdollisen kennon joka ei tietenkään sopinut paikalleen. Auto piti saada ajoon niin ilmastointi jäi pois käytöstä toistaiseksi. Alkuperäinen välijäähdytin oli myös enemmän tai vähemmän tullut tiensä päähän, joten sovittelin autoon näppärän kokoisen tarvikevälijäähyn.
Ahtoputkista tuli aika jäätävä klemmarihelvetti, täytynee tehdä paremmat jossain vaiheessa..
Ahtopainemittari tuli puhallinritilän taakse:
Uusilla renkailla vanteet sai istumaan aika nätisti ja syksy tulikin jyristeltyä aika matalalla.
Auton ylimaalaus oli ollut jo jonkun aikaa mielessä. Takaluukkua viimetalvena paikatessani totesin alkuperäisen värin melko hankalaksi maalata omiin taitoihin nähden. Päätin maalata auton tallissa jo ennestään pyörimässä olleella suorakiilto mustalla kun budettikin oli tarkoitus pitää pienenä. Joulun pyhinä purettiin korista kaikki luukut irti ja aloitin pienten ruosteenalkujen paikkaamisesta.
Eihän siinä... Tuulilasia irroittaessa löytyi pieni ylläri:
Aloitin kuskinpuolen helmasta, josta löytyi sieltäkin pieni ylläri pakkelin alta:
Helmojen korjauspelitkin olisi hyllyssä, mutta paikkaan nyt vaan pahimmat paikat ja hiekkapuhallan noi ei niin pahat kohdat. Auto tulee kuitenkin vielä suolavettä näkemään ja pysyy käyttöautona, niin en nähnyt tarvetta alkaa hifistelemään.
Tammikuu oli hiukan hiljainen, ostin nimittäin vanhan volkkarin käyttikseksi Tarvinnut siitä pahimmat viat korjata. Mutta joo viikonloppuna todennäköisesti hommat jatkuu ja auto toivottavasti vapuksi ajossa
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 103
- Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
- Paikkakunta: jalasjärvi
- Viesti:
Re: Eipamitaan Bomegat
Minkälaiset speksit rh:n vanteissa on? Minkämoinen madallussarja? Hyvän näkönen farmari omega=)
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Re: Eipamitaan Bomegat
9.5x17 et 18 ja 11.5x17 et 15 (edessä 23mm ja takana 5mm spacerit. Edessä pyörii 215/40R17 Nankagit ja takana 245/35R17 Falkenit. Alustasta nyt ei paljon hyvää sanottavaa oo.. Edessä TA coilit ilman apujousia ja takana TA sedanin coilisarjan jouset ilman säätöpalikkaa ja vakio iskarit. On se ainakin matala, jos ei muuta. Maavara sitä luokkaa että ainakin 140 tien ajourat alko tuntua aika syviltä Täytyy kattoa ensikesäksi jotkut jäykemmät jouset ja iskarit taakse.jouni.325 kirjoitti:Minkälaiset speksit rh:n vanteissa on? Minkämoinen madallussarja? Hyvän näkönen farmari omega=)
Kuskinpuolen helma on hitsattu, takakaareen täytyy liimailla vielä kylkilistan alle pieni paikka ja pääsee tekemään apparin puolta.
Omega B2 2.5DTI
Omega B1
Manta B
Omega B1
Manta B