Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua & turvakaaret)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja Markus »

1,2sorsa kirjoitti:Hienoa, itsellä tulee nostava korigrilli biltrman moottori nosturin pumpulla niin voi siittä lainata, ajatus tehdä tyhjälle kopalle ilman käsijarrua,

Musta sopii tuohon loistavasti

Peukutan :worship:
Tuohon minun korigrilliinkin tulee nostotoiminto/korkeussäätö. Ajattelin tehdä säädön M20-kierretangoilla, joita ruuvaamalla saa "hissin" nousemaan ylös. Myös auton puolen kiinnikkeisiin tulee korkeussäätö, että saa säädettyä painopisteen kääntölinjalle. Yhteensä noissa tulee olemaan sen verran säätövaraa, että auton saa "poimittua" grillillä kyytiin suoraan pyöriltään.
L.ossi kirjoitti:Tosi hienosti sopii uudet vanteet. etupää on corsassa renkaan sovitukseen aika ahdas... auton etupää näyttää kuvassa hieman raskaalta muuhun autoon nähden, ootko kokeillu etupuskuria ilman tota lippaa?
Samaa itsekin katselin, että etupää on vähän eri paria muun auton kanssa. Gsi:n puskuriin ei näin ollen ole tarkoitus laittaa mitään lippaa. Toivottavasti keulan saa vielä sen pari senttiä alemmas, niin ei jää mitään ketun mentävää rakoa etupuskurin ja maan pinnan väliin.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja Markus »

Päivitetäänpä taas vähän.

Helmapelti hahmollaan. Hitsaan koko sauman ja alareunan loput tulppahitsit sitten, kun kori keikkuu grillissä mukavammassa työasennossa:
Kuva

Ja sitten lokasuojan kaaren kimppuun. Ruostetta löytyi taas peltien välistä:
Kuva

Loputkin pellit pois ja ruosteiden suhteen vielä vähän ylimääräistäkin. Sisälokasuojan ja pintapellin liitos tulee alkuperäistä ylemmäs ja itse kaaren osuus tulee vain yksinkertaisena peltinä, että saa vähän lisää tilaa renkaalle ja ehkä hieman vähemmän ruosteherkän rakenteen. Jouset on otettu pois, joten takapää pohjaanlyöntikumien varassa:
Kuva
Kuva

Remontin yleisilmettä:
Kuva
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Täältä tykkäykset, hyvää tekemistä ja tykkään tyylisuunnasta. :peukku:

Tuli aikoinaan näitä hommia alotellessa kahlattua tuo sun ruostepeikko sivusto läpi useamman kerran. :)
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tuli tehtyä vähän camber-kokeiluja. Tolppien alapäiden camber säädöt äärilaitaan kääntämällä sai vanteet ja renkaat mahtumaan paikoilleen ilman levityspaloja. Camberit nousivat tuolla ihan liian pystyyn, joten camberin saamiseksi oikealle alueelle tein eteen tuommoiset kokeilumallia olevat yläpään kiinnitykset, joissa tolpan yläpää siirtyy 20 mm sisemmäksi.

Kuva

Camber on tuolla asennolla edessä noin -2 astetta, eli suurin piirtein sopivalla alueella. Taakse laitoin kokeeksi prikat pyörännavan alapulttien ja taka-akselin väliin. Tuolla tuli takapyörien camberiksi noin -2,5 astetta, joka saattaa olla vähän liikaa. Taakse laitoin 10 mm levityspalat. Pyörä mahtuu juuri ja juuri sukeltamaan kaaren sisään alustan ollessa pohjaanlyöntikumeilla.

Noilla kulmilla pyörät istuvat kaariin omaan makuun aika mukavasti :thumbsup: :

Kuva

Kuva

Kuva

Alustageometria on kyllä tuolla korkeudella etupäässä ihan mitä sattuu. Täytyy nostaa alatukivarsien sisäpäiden kiinnitys ylemmäs, lisätä tolpan kallistamisen lisäksi myös casteria, nostaa hammastanko ylemmäs ja varmaan myös nostaa koko moottori/laatikkopakettia ylemmäs, että saa vetoakselit edes kutakuinkin suoraan.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Markus kirjoitti:Tuli tehtyä vähän camber-kokeiluja. Tein eteen tuommoiset välimallin yläpään kiinnitykset, joissa tolpan yläpää siirtyy 20 mm sisemmäksi.

http://www.ruostepeikko.com/CorsaTR/Cor ... 1-8053.jpg

Camber tuolla asennolla noin -2 astetta, eli suurin piirtein sopivalla alueella. Taakse laitoin kokeeksi prikat pyörännavan alapulttien ja taka-akselin väliin. Tuolla tuli takapyörien camberiksi noin -2,5 astetta, joka saattaa olla vähän liikaa.

Pyörät istuvat kaareen omaan makuun aika mukavasti:

http://www.ruostepeikko.com/CorsaTR/Camber_2-8449.jpg

http://www.ruostepeikko.com/CorsaTR/Camber_3-8436.jpg

http://www.ruostepeikko.com/CorsaTR/Camber_4-8444.jpg

Alustageometria on kyllä tuollakorkeudella etupäässä ihan mitä sattuu. Täytyy nostaa alatukivarsien sisäpäiden kiinnitys ylemmäs, lisätä tolpan kallistamisen lisäksi myös casteria, nostaa hammastanko ylemmäs ja varmaan myös nostaa koko moottori/laatikkopakettia ylemmäs, että saa vetoakselit edes kutakuinkin suoraan.
Samoja toimenpiteitä itellä edessä omassa kadetissa kun nuo kone ja tukivarrenpäät roikkuu tiessä kiinni
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja Markus »

Muutama kuva takalokasuojan hitsauksesta:

Kuva
Kuva
Kuva

Lopuksi vielä kaaren pokkauksen vääntely ja naputtelu suoraksi ja reunan taitto ylös.

Kuva
Kuva

Lokasuojan sisärakenteet hitsaan sitten, kun kori pyörii grillissä.

Seuraavana ohjelmassa on kuppipenkkien sovittelua ja penkkien kiinnikkeiden hitsailua.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Jonnari
'Senator'
'Senator'
Viestit: 339
Liittynyt: 18 Loka 2010, 22:10
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)

Viesti Kirjoittaja Jonnari »

Et sitten jättänyt yhtään tilaa pakkelille? ;) Komiaa jälkeä.
Avatar
Egiz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 733
Liittynyt: 12 Tammi 2011, 15:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)

Viesti Kirjoittaja Egiz »

Ronalit istuu oikein kivasti ja on kyllä pirun nätisti vaihdettu kaari! :thumbsup:
Nykyinen: E46, E36
Entisiä; Kadett E x2, Omega B1, Corsa A, Corsa B x4, Astra F
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

On kyllä hienosti vaihdettu kaari, ei jää hirveesti kitattavaakaa :thumbsup:
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja telwin »

Markus kirjoitti: Alustageometria on kyllä tuollakorkeudella etupäässä ihan mitä sattuu. Täytyy nostaa alatukivarsien sisäpäiden kiinnitys ylemmäs, lisätä tolpan kallistamisen lisäksi myös casteria, nostaa hammastanko ylemmäs ja varmaan myös nostaa koko moottori/laatikkopakettia ylemmäs, että saa vetoakselit edes kutakuinkin suoraan.

Mitä jos vaihtaisi alapallon uniball niveleksi ja tekisi tapin millä olka-akseli kiinittyy niveleen, tälläistä rakennetta on käytetty rata-autoissa.

Vetoakseli asiaan auttaisi kone-laatikkopaketin kallistaminen eteenpäin jos se vaan muuten on mahdollista, samaa konstia on käytetty myös ratapuolella samasta syystä.
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kiitokset kaikille positiivisista kommenteista. Kitin määrän minimointi tuossa kaaren vaihdossa olikin osatavoitteena. Ihan hyvä tuli kuten aikanaan toiselle puolellekin.

telwin kirjoitti:
Markus kirjoitti: Alustageometria on kyllä tuollakorkeudella etupäässä ihan mitä sattuu. Täytyy nostaa alatukivarsien sisäpäiden kiinnitys ylemmäs, lisätä tolpan kallistamisen lisäksi myös casteria, nostaa hammastanko ylemmäs ja varmaan myös nostaa koko moottori/laatikkopakettia ylemmäs, että saa vetoakselit edes kutakuinkin suoraan.

Mitä jos vaihtaisi alapallon uniball niveleksi ja tekisi tapin millä olka-akseli kiinnittyy niveleen, tälläistä rakennetta on käytetty rata-autoissa.

Vetoakseli asiaan auttaisi kone-laatikkopaketin kallistaminen eteenpäin jos se vaan muuten on mahdollista, samaa konstia on käytetty myös ratapuolella samasta syystä.
Tarkoititkos tuommoista alla olevan kuvan mukaista korotusta alapallon kiinnitykseen:
Kuva

On muuten ihan hyvä artikkelisarja tuo MotoIQ:n "Ultimate Guide to Handling and Suspension", josta kuvan lainasin.

Olisi tarkoitus saada pidettyä auto tieliikennekatsastuskelpoisena. Kuinkahan tuo jatkopala pyörännavan ja alapallonivelen välissä kelpaisi katsastusmiehelle?

Tuo moottorin kallistaminen eteenpäin on todella hyvä idea, kiitos siitä. Etupuolella ylhäällä pitäisi kyllä olla tilaa moottorin kallistua ja takapuolelle saisi samalla lisää tilaa remmiahtimelle. Ehkä yhdistelmänä kallistus ja muutaman sentin nosto, niin saisi varmaan vetoakselit suoraan ja voisi vielä mahtua vakio konepeltikin paikoilleen.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
J.Toivanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 10609
Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:41
Paikkakunta: Kontiomäki

Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

Huikeaa osaamista!
Saab 9-5 2.0T Linear Pro 2006
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Corsa TR 1,6 16v (6 vuoden pölyt pyyhitty pois päältä)

Viesti Kirjoittaja telwin »

Markus kirjoitti:
Tarkoititkos tuommoista alla olevan kuvan mukaista korotusta alapallon kiinnitykseen:
Kuva
Kyllä, kannattaa tiedustella katsurin kantaa asiaan.
Avatar
kolkoti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 686
Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala

Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)

Viesti Kirjoittaja kolkoti »

Kyllähän noita suomessa on aika paljon tien päällä, etenkin vanhemmissa volkkareissa tosi suosittuja rakennetuissa autoissa (Ja niitähän riittää :D )
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)

Viesti Kirjoittaja Markus »

kolkoti kirjoitti:Kyllähän noita suomessa on aika paljon tien päällä, etenkin vanhemmissa volkkareissa tosi suosittuja rakennetuissa autoissa (Ja niitähän riittää :D )
Kyllähän tuolla vanteen sisällä olisi useampi sentti varaa siirtää alapalloniveltä alemmaksi. Olikos noita alapallonivelen "korotuspaloja" saatavissa jostakin valmiina vai täytyykö teettää?

Tuli tänään hahmoteltua penkkien kiinnityksiä ja siinä sivussa tuumailtua myös moottorin kallistamista/nostamista. Omatekoisen imusarjan myötä eri paikkaan siirtyneen kaasuläppäkotelon ylimmät kohdat ovat jo nyt hieman merkanneet jälkeä konepeltiin, joten kauheasti ei moottoria voi ylöspäin ottaa ilman konepeltimuutoksia. Kaasuläppäkotelo jää kyllä pois tuosta imusarjan päästä remmiahtimen asennuksen myötä (kaasuläppä tulee ahtimen imupuolelle), joten sillä saa sentään muutaman sentin lisätilaa. Voipi kuitenkin olla, että täytyy siitä huolimatta korottaa konepellin keskiosaa jokusella sentillä.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Vastaa Viestiin