Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua & turvakaaret)
Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)
Hienoa jälkeä. Valmiina varmasti makoisa peli! Seurattuihin menee heittämällä! ->
Corsa B GSi 1.6 16v -95 & Astra G 1.6 16v -02
Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)
Mitä kuuluu?
Oma corsa grillattu joten grilli olisi toimettomana.
Oma corsa grillattu joten grilli olisi toimettomana.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Corsa TR 1,6 16v (Hitsaamista ja pyörien sovittelua)
Sorsa on saanut olla tallilla kaikessa rauhassa keväästä asti. Oli tässä välissä pari muuttoa ja omakotitalon osto, joten on jäänyt harrastaminen vähemmälle. Talon kanssa riittää puuhaa noin alkuun pariksi kymmeneksi vuodeksi. Joulun välipäivinä olisi kyllä tarkoitus mennä pitkästä aikaa hitsaamaan Corsaa. Tällä hetkellä on meneillään kuppipenkkien kiinnikkeiden tekeminen.
Kiitos vaan grillilainaustarjouksesta. Ehdin jo ostaa materiaalit tuohon omaan korigrilliin, joten täytyy se valmiiksi tehdä.
Kiitos vaan grillilainaustarjouksesta. Ehdin jo ostaa materiaalit tuohon omaan korigrilliin, joten täytyy se valmiiksi tehdä.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Taas on tullut puuhasteltua vähän autonkin kanssa.
Erinäisiä osia on tullut hankittua:
Penkit ostin työkaverilta käytettyinä (kuvassa tosin vain toinen) ja penkinkiinnikkeet sekä turvavyöt uutena. Race.fi:n kautta tilasin Quaifen ATB-lukon F20-laatikkoon sekä A Corsan "nopean" hammastangon (2,5 kierrosta laidasta laitaan). Ebaysta tilasin Corsa C:n ohjauspylvään tehostimella sekä siihen potikkasetin, jolla voi säätää tehostuksen määrää. dblilasilta tuli tilattua tuommoinen kate moottorin päälle niin eivät johdot törsötä niin rumasti imusarjan päältä ja saa muovikopankin kiinni koneen päälle.
Custom Cages:iltä on tulossa valmis 6-pistekaarisarja oviputkineen. Lisäksi tilasin suoraa putkea, niin saa laittaa vielä lisäputkia.
Penkinkiinnikkeiden ja lantiovöiden kiinnityspisteitä on tullut askarreltua. Materiaalivahvuus 3 mm. Lantiovyön kiinnitykselle on useampi paikka, niin saa vaihtaa vyön kiinnityspaikkaa mukana, jos säätää penkin sijaintia pituussuunnassa. Hitsaan kaikki osat kunnolla kiinni vasta, kun penkit on sovitettu turvakaarien kanssa. Kyllä ne penkit näyttävät tuonne sopivat rinnakkain, vaikka leveyssuunnassa onkin näin kapeassa autossa vähän ahdasta. Turvakaaren oviputkienkin pitäisi mahtua kulkemaan penkkien "kainalosta".
Katsastuskonttorillakin tuli käytyä juttelemassa. Turvakaaret ovat OK, mutta vaikutti aika pitkälti siltä, että jopa omavalmisteiset penkinkiinnityspisteet voivat olla -89 autossa ongelma. Vähintäänkin ongelma tulee ilmeisesti siitä, että 6-pistevöiden lisäksi pitäisi olla myös rullavyö, joka olisi kiinni alkuperäisissä kiinnityspisteissä. Noita alkuperäisiä vöiden kiinnityspisteitä ei jää jäljelle yhtään, kun pääkaari peittänee B-pilarin kiinnityspisteen, ulompi alakiinnitys jäi tuon uuden penkinkannakkeen alle piiloon ja keskempänä autoa oleva kiinnitys oli alkuperäisissä penkeissä. Jos on ideoita, miten tämän auton saisi vielä katukilpiin, niin sopii kertoa. Jos ei enää onnistu, niin sitten on toisaalta täysi vapaus rakentaa miten haluaa.
Siitäkin sopii kertoa, mikäli jollakulla on Nokia/Tampere-suunnalla putkentaivutinta, jota voisi lainata/vuokrata. Tarve olisi taivuttaa 45x2,5 mm CDS-putkea.
Erinäisiä osia on tullut hankittua:
Penkit ostin työkaverilta käytettyinä (kuvassa tosin vain toinen) ja penkinkiinnikkeet sekä turvavyöt uutena. Race.fi:n kautta tilasin Quaifen ATB-lukon F20-laatikkoon sekä A Corsan "nopean" hammastangon (2,5 kierrosta laidasta laitaan). Ebaysta tilasin Corsa C:n ohjauspylvään tehostimella sekä siihen potikkasetin, jolla voi säätää tehostuksen määrää. dblilasilta tuli tilattua tuommoinen kate moottorin päälle niin eivät johdot törsötä niin rumasti imusarjan päältä ja saa muovikopankin kiinni koneen päälle.
Custom Cages:iltä on tulossa valmis 6-pistekaarisarja oviputkineen. Lisäksi tilasin suoraa putkea, niin saa laittaa vielä lisäputkia.
Penkinkiinnikkeiden ja lantiovöiden kiinnityspisteitä on tullut askarreltua. Materiaalivahvuus 3 mm. Lantiovyön kiinnitykselle on useampi paikka, niin saa vaihtaa vyön kiinnityspaikkaa mukana, jos säätää penkin sijaintia pituussuunnassa. Hitsaan kaikki osat kunnolla kiinni vasta, kun penkit on sovitettu turvakaarien kanssa. Kyllä ne penkit näyttävät tuonne sopivat rinnakkain, vaikka leveyssuunnassa onkin näin kapeassa autossa vähän ahdasta. Turvakaaren oviputkienkin pitäisi mahtua kulkemaan penkkien "kainalosta".
Katsastuskonttorillakin tuli käytyä juttelemassa. Turvakaaret ovat OK, mutta vaikutti aika pitkälti siltä, että jopa omavalmisteiset penkinkiinnityspisteet voivat olla -89 autossa ongelma. Vähintäänkin ongelma tulee ilmeisesti siitä, että 6-pistevöiden lisäksi pitäisi olla myös rullavyö, joka olisi kiinni alkuperäisissä kiinnityspisteissä. Noita alkuperäisiä vöiden kiinnityspisteitä ei jää jäljelle yhtään, kun pääkaari peittänee B-pilarin kiinnityspisteen, ulompi alakiinnitys jäi tuon uuden penkinkannakkeen alle piiloon ja keskempänä autoa oleva kiinnitys oli alkuperäisissä penkeissä. Jos on ideoita, miten tämän auton saisi vielä katukilpiin, niin sopii kertoa. Jos ei enää onnistu, niin sitten on toisaalta täysi vapaus rakentaa miten haluaa.
Siitäkin sopii kertoa, mikäli jollakulla on Nokia/Tampere-suunnalla putkentaivutinta, jota voisi lainata/vuokrata. Tarve olisi taivuttaa 45x2,5 mm CDS-putkea.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Jäähän se vyö sinne b pilariin taakse. Sen saa kyllä pilarin sisään takakautta paikalleen mutta vyönohjarin muovin saa purettua ja vyön pujotettua välistä vaikka pultin edessä olisi putki millin päässäkin.
Mukava nähdä että jotain tapahtuu
Mitesn F20 vetarit?
Multa jää pitkä akseli ylimääräiseksi ja olisi vectran raadossa navat ja vakio vetarit työstettäviksi
Mukava nähdä että jotain tapahtuu
Mitesn F20 vetarit?
Multa jää pitkä akseli ylimääräiseksi ja olisi vectran raadossa navat ja vakio vetarit työstettäviksi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Taitaa tulla ihan B-pilariin kiinni tuo pääkaari ja hyvä niin, että putket ovat mahdollimman kaukana kuskista joka suuntaan. Jos on ihan kiinni pilarissa, niin sitten ei mitenkään mahdu alkuperäisen vyön yläkiinnitys turvakaaren ja pilarin väliin.1,2sorsa kirjoitti:Jäähän se vyö sinne b pilariin taakse. Sen saa kyllä pilarin sisään takakautta paikalleen mutta vyönohjarin muovin saa purettua ja vyön pujotettua välistä vaikka pultin edessä olisi putki millin päässäkin.
Mukava nähdä että jotain tapahtuu
Mitesn F20 vetarit?
Multa jää pitkä akseli ylimääräiseksi ja olisi vectran raadossa navat ja vakio vetarit työstettäviksi
2,0 vetarit löytyy jo, joten niistä ja Corsan omista voi askarrella, jos pitää pienet ulommat nivelet. Täytyy nyt ensin katsoa mihin kohtaan laatikko tulee sivusuunnassa, niin sitten tietää minkä pituiset vetoakselit täytyy olla.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
jos aiot tehdä siilleen että pääkaari on penkin takana niin joudut laittamaan pääkaaren suunnilleen b-pilarin taakse siihen takalasin tiivisteen kohdille. näin oli ainakin itsellä 190 senttisenä kuskina. tällöin saat pidettyä turvavyön paikan orginaalina, ja itselle hitsasin kardaanitunneliin lukoille sitten vaan paikat niin kelpas leimaukoille.
opel astra K sportstourer business matrix
instagram @mikkotapanivirtanen
instagram @joutsgarage
instagram @mikkotapanivirtanen
instagram @joutsgarage
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Mun corsa ei käy verrokiksi koska kone ja loota on ainakin 2cm lähempänä kuskia. Sullahan on kone vakiopaikalla? Mittaa f20 ja f10/13 tasauspyörästön leveyseronMarkus kirjoitti:Taitaa tulla ihan B-pilariin kiinni tuo pääkaari ja hyvä niin, että putket ovat mahdollimman kaukana kuskista joka suuntaan. Jos on ihan kiinni pilarissa, niin sitten ei mitenkään mahdu alkuperäisen vyön yläkiinnitys turvakaaren ja pilarin väliin.1,2sorsa kirjoitti:Jäähän se vyö sinne b pilariin taakse. Sen saa kyllä pilarin sisään takakautta paikalleen mutta vyönohjarin muovin saa purettua ja vyön pujotettua välistä vaikka pultin edessä olisi putki millin päässäkin.
Mukava nähdä että jotain tapahtuu
Mitesn F20 vetarit?
Multa jää pitkä akseli ylimääräiseksi ja olisi vectran raadossa navat ja vakio vetarit työstettäviksi
2,0 vetarit löytyy jo, joten niistä ja Corsan omista voi askarrella, jos pitää pienet ulommat nivelet. Täytyy nyt ensin katsoa mihin kohtaan laatikko tulee sivusuunnassa, niin sitten tietää minkä pituiset vetoakselit täytyy olla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- iso.kunkku
- OCF Member 2024
- Viestit: 4468
- Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
- Paikkakunta: Kannus
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
^Veikkaan, että topikin alottaja tietää tasan mitä tekee
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Saa sitä aina vinkkejä antaa, useammista aivoista tulee enemmän ideoita kuin pelkästään omista.
Taitaa se pääkaari itse asiassa kuitenkin kulkea vähän kauempana B-pilarista tuossa turvavyön yläkiinnityksen kohdalla vaikka onkin kiinni pilarissa ylhäältä ja pilarin keskivaiheilta, joten saattaa se alkuperäinen vyön yläkiinnike jäädä käytettäväksi. [Kuva: Multipoint-kaaret, www.customcages.co.uk/]
Ensi viikolla pitäisi kaarien saapua niin pääsee sovittelemaan.
Kertokaapa mistä saisi 35x35,2,5mm (FIA/AKK minimivaatimus penkinkiinnikkeille) tai 35x35x3 mm putkea? Nuo etummaiset penkinkiinnikkeet ovat nyt kokeeksi 40x40x3 ja 35x35x2 putkesta, joista ensimmäinen on turhan painava ja jälkimmäinen ei täytä vaatimuksia. Takakiinnikkeet ovat 40x20x2,5mm, joka on kansallisen määräyksen mukainen. Etukiinnikkeet saisivat kuitenkin olla järeämmät, koska myös alavyöt tulevat niihin kiinni.
Taitaa se pääkaari itse asiassa kuitenkin kulkea vähän kauempana B-pilarista tuossa turvavyön yläkiinnityksen kohdalla vaikka onkin kiinni pilarissa ylhäältä ja pilarin keskivaiheilta, joten saattaa se alkuperäinen vyön yläkiinnike jäädä käytettäväksi. [Kuva: Multipoint-kaaret, www.customcages.co.uk/]
Ensi viikolla pitäisi kaarien saapua niin pääsee sovittelemaan.
Kertokaapa mistä saisi 35x35,2,5mm (FIA/AKK minimivaatimus penkinkiinnikkeille) tai 35x35x3 mm putkea? Nuo etummaiset penkinkiinnikkeet ovat nyt kokeeksi 40x40x3 ja 35x35x2 putkesta, joista ensimmäinen on turhan painava ja jälkimmäinen ei täytä vaatimuksia. Takakiinnikkeet ovat 40x20x2,5mm, joka on kansallisen määräyksen mukainen. Etukiinnikkeet saisivat kuitenkin olla järeämmät, koska myös alavyöt tulevat niihin kiinni.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
ite oon aina koittanu laittaa pääkaaren b-pilarin takapuolelle. en tiedä mitä fia säännöt siitä nykyään on mieltä, ennen se ainakin onnistu kallistamalla taakse päin, ehkä. en ole viimetteeks yrittänykkään sääntöjen mukasia, omaksi iloksi ja turvaksi vaan. kaarta taakse ihan siksi vaan että penkin siirtelylle jää enemmän tilaa. ja pitempi kuski mahtuu ajamaan helpommin .kuitenkin se penkin takana oleva tila on ihan turhaa kaarien laiton jälkeen. en sitten tiedä miten valmiissa mutkissa on työvaraa.
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
mulkkari kirjoitti:jos aiot tehdä siilleen että pääkaari on penkin takana niin joudut laittamaan pääkaaren suunnilleen b-pilarin taakse siihen takalasin tiivisteen kohdille. näin oli ainakin itsellä 190 senttisenä kuskina. tällöin saat pidettyä turvavyön paikan orginaalina, ja itselle hitsasin kardaanitunneliin lukoille sitten vaan paikat niin kelpas leimaukoille.
Tämä oma puuhastelu on sen verran hidasta, että tällä kertaa ajattelin nopeuttaa toimintaa ostamalla valmiin kaarisarjan. Tuossa Custom Cages:in sarjassa pitäisi olla putkien päätkin valmiiksi muotoon leikattu, joten oletettavasti kaaret voinee asentaa vain tasan siihen kohtaan, mihin ne on suunniteltu.Themazgu kirjoitti:ite oon aina koittanu laittaa pääkaaren b-pilarin takapuolelle. en tiedä mitä fia säännöt siitä nykyään on mieltä, ennen se ainakin onnistu kallistamalla taakse päin, ehkä. en ole viimetteeks yrittänykkään sääntöjen mukasia, omaksi iloksi ja turvaksi vaan. kaarta taakse ihan siksi vaan että penkin siirtelylle jää enemmän tilaa. ja pitempi kuski mahtuu ajamaan helpommin .kuitenkin se penkin takana oleva tila on ihan turhaa kaarien laiton jälkeen. en sitten tiedä miten valmiissa mutkissa on työvaraa.
Kaarisarja on tuommoinen 6-pistesarja, joka perustuu Vauxhall Novaan FIA-luokiteltuun Mulitipoint-sarjaan (hyväksyntä ei voimassa Opel Corsaan), mutta putket ovat paksummalla seinämällä (45x2,5mm CDS) ja tuosta puuttuu osa lisäputkista. Lisään putkia sitten itse. [Kuva: 6-point-kaaret, www.customcages.co.uk/]
Pääkaari tulee alhaalta tuolle kohdalle kiinni ja on aika pystysuorassa, mikä varmaankin on luujuuden kannalta hyvä asia. Tilankäytöllisesti ei ehkä niinkään. [Kuva: Multipoint-kaaret, www.customcages.co.uk/]
Käytännössä pääkaari kulkee enemmänkin B-pilarin etuosan tasalla kuin takaosassa. [Kuva: Multipoint-kaaret, www.customcages.co.uk/]
Kyllä tuo pääkaari silti jää nykyisellä penkkien paikalla penkkien takapuolelle. Kaarisäännöthän sallisivat pääkaaren pystyputken 10 asteen kallistuksen takaviistoon, jolla kaarta olisi saanut sääntöjen puitteissa yläosastaan selvästi taaemmaksi vaikka alakiinnityksen olisikin pitänyt samassa paikassa. Sovitellaan nyt kuitenkin noita valmiita kaaria paikoilleen ja katsotaan miten istuvat.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Turvakaaret saapuivat:
Hyvän oloinen sarja. Aikaa pitäisi kyllä säästyä noiden valmiiden putkien kanssa aika paljon alusta asti itse tekemiseen verrattuna. Noiden kuvissa näkyvien osien lisäksi tuli vielä 8 kpl 1,5 m pitkiä suoria putkia.
Pikaisella pääkaaren sovituksella näyttäisi siltä, että alkuperäinen B-pilarin turvavyönkiinnitys jää ihan hyvin käyttökelpoiseksi.
Semmoinen positiivinen yllätys tuli myös, että A Corsan virtalukon lukkosylinteri käy suoraan C Corsan ohjauspylvääseen. Helpolla pääsi siis sen asian kanssa.
Hyvän oloinen sarja. Aikaa pitäisi kyllä säästyä noiden valmiiden putkien kanssa aika paljon alusta asti itse tekemiseen verrattuna. Noiden kuvissa näkyvien osien lisäksi tuli vielä 8 kpl 1,5 m pitkiä suoria putkia.
Pikaisella pääkaaren sovituksella näyttäisi siltä, että alkuperäinen B-pilarin turvavyönkiinnitys jää ihan hyvin käyttökelpoiseksi.
Semmoinen positiivinen yllätys tuli myös, että A Corsan virtalukon lukkosylinteri käy suoraan C Corsan ohjauspylvääseen. Helpolla pääsi siis sen asian kanssa.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Ja jos on tarvetta, niin G-astrasta virtalukon pohja ja esim. a omegan vilkunviikset pitäs mennä suoraan. Ne C Corsan omat taisi olla vaan ohjausvirtoja varten tms.Markus kirjoitti: Semmoinen positiivinen yllätys tuli myös, että A Corsan virtalukon lukkosylinteri käy suoraa C Corsan ohjauspylvääseen. Helpolla pääsi siis sen asian kanssa.
Omega A 2.0i
Manta B
Manta B
Re: Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua)
Juu, ohutta johtoa näytti vain lähtevän virtalukolta. Sama saattoi olla vilkunviiksienkin kanssa. Hyvä tietää, että G Astran virtalukonpohja käy. A Vectran vilkunviikset kävivät suoraan, ja niin itse asiassa kävisivät myös A Corsan omat.vetukka kirjoitti:
Ja jos on tarvetta, niin G-astrasta virtalukon pohja ja esim. a omegan vilkunviikset pitäs mennä suoraan. Ne C Corsan omat taisi olla vaan ohjausvirtoja varten tms.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com