Opel Astra F GSi 16v -92 *14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft 134WHP*
Opel Astra F GSi 16v -92 *14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft 134WHP*
Tällainen ulkokuoriltaan alkuperäiskuntoinen konevammainen 145tkm ajettu GSi tuli haettua. Tarkoitus jatkojalostaa pienellä budjetilla ajoharjoitteluun ratapäiville.
Auton mukana tuli paljon osaa mm toinen lohko, nokka-akselit, uudet Mahle-männät, kiertokanget ym. Ainakin yhden ehjän moottorin saa näistä kasattua.
Autossa oli paikallaan mm. Konin alusta, polyuretaanipuslat, isot etujarrut, teräspunosletkut, Martelius-putkisto + katinkorvausputki, Lexmaul-imusarja ym.
400 € hankintahinnalla tämä oli pakko ostaa.
Tarkoitus käyttää savuttava moottori auki ja käyttää katsastuksessa. Myöhemmin suunnitelmissa: säädettävä moottorinohjaus, läppärungot, nokka-akselit.
Auton mukana tuli paljon osaa mm toinen lohko, nokka-akselit, uudet Mahle-männät, kiertokanget ym. Ainakin yhden ehjän moottorin saa näistä kasattua.
Autossa oli paikallaan mm. Konin alusta, polyuretaanipuslat, isot etujarrut, teräspunosletkut, Martelius-putkisto + katinkorvausputki, Lexmaul-imusarja ym.
400 € hankintahinnalla tämä oli pakko ostaa.
Tarkoitus käyttää savuttava moottori auki ja käyttää katsastuksessa. Myöhemmin suunnitelmissa: säädettävä moottorinohjaus, läppärungot, nokka-akselit.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft
-Astra GSi 16v -92-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft
- kolkoti
- OCF Member 2024
- Viestit: 686
- Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
- Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Hyvänoloinen löydös! Jäädään odottelemaan jatkoa
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
Vectra Turbo 4x4
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Huisin hieno koppa!!! Varmaan tuontiauto, mulla samanlainen orkkis "Suomiauto" ja 260tkm...
GSI-The Real Thing & ST wagon
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Tänään löytyi senverran inspiraatiota, että kaivelin moottorin vaihderasian kanssa ylös.
Katsotaan, jos vielä ennen juhannusta leväyttäisi moottorin palasiksi.
Katsotaan, jos vielä ennen juhannusta leväyttäisi moottorin palasiksi.
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
R888 Toyot hommattu toisille vanteille ratakäyttöä silmällä pitäen:
Moottori purettu:
Bloki porataan 86.5mm kokoon SPM 0.03, hoonataan ensin 280grit, sitten 400grit ja viimeistellään savikivellä. Myös dekki plaanataan:
Kansi oikaistaan, tehdään R-seetit ja kanavia hieman viimeistellään.
Olisiko ARP:in pultit veivihin hyvä hankinta?
Moottori purettu:
Bloki porataan 86.5mm kokoon SPM 0.03, hoonataan ensin 280grit, sitten 400grit ja viimeistellään savikivellä. Myös dekki plaanataan:
Kansi oikaistaan, tehdään R-seetit ja kanavia hieman viimeistellään.
Olisiko ARP:in pultit veivihin hyvä hankinta?
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Alakerta porattu ja hoonattu.
Lisäksi tuli hommattua kasa tiivisteitä ja ARP-pultit veiveille.
Lisäksi tuli hommattua kasa tiivisteitä ja ARP-pultit veiveille.
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Pari kysymystä.
Tässähän on Lexmaul-imusarja, putkisto ilman katalysaattoria, kevyesti siistitty kansi ja säädettävät nokkapyörät.
- Mistä säädettävä polttoaineen paineensäädin?
- Onko jostain saatavana "n-ryhmän" chippiä, eli tuohon M2.5 boxiin jotain lastua, joka nostaa rajoittajaa ylemmäksi? Merkittävää hyötyä? Eikös näissä ole yleensä yläpään polttoainekarttaa hivenen paksunnettu ja sytytysennakoita kiristetty?
Tässähän on Lexmaul-imusarja, putkisto ilman katalysaattoria, kevyesti siistitty kansi ja säädettävät nokkapyörät.
- Mistä säädettävä polttoaineen paineensäädin?
- Onko jostain saatavana "n-ryhmän" chippiä, eli tuohon M2.5 boxiin jotain lastua, joka nostaa rajoittajaa ylemmäksi? Merkittävää hyötyä? Eikös näissä ole yleensä yläpään polttoainekarttaa hivenen paksunnettu ja sytytysennakoita kiristetty?
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Nytpäs löytyi varsin kiintoisa projekti.
Hieno aihio kyllä, alkaa noi koriltaan minkäänlaisessa kunnossa olevat fastrat olla aika vähissä.
Asiasta: Olekko suunnitellu mitä alustapuolelle, se kun radalla on vähintään yhtä tärkeä kuin reipas ja ajettava moottorikin.
Olen tapellut isovelipuolen eli Saab 9-3:n ajettavuuden kanssa ja koettanut saada sitä menemään toivottuun suuntaan rataolosuhteissa.
Tämä on osoittautunut hiukka haasteelliseksi, monestakin syystä. Toki saappi taitaa painaa ainakin 200kg enemmän, katsastuksessa punnittuna
aika lailla tarkkaan 1400kg, normaalissa siviiliajovarustuksessa, tankki puolillaan ja ilman kuljettajaa.
Enemmän kuin paljon kiinnostaisi GSI:n paino, kannattaa olla tarkkana kun aikanaan katsastat kapineen, kaikki iskaritesterit kun myös punnitsevat auton testin aluksi...
Suurin parannus saapin ajettavuuteen on tullut luonnollisesti vaihtamalla renkaat "katuslikseihin" eli Federal RSR:iin. Iso ongelma kuitenkin on etupään geometria joka varsinkin vakioasetuksessa päästää renkaan kaatumaan todella pahasti auton alle. Camberin lisäys n. -3 asteeseen paransi tilannetta huomattavasti, sekä kääntyvyyden että renkaan asennon kannalta. Vielä paremmin vois toimia reilu, usean asteen casterin lisäys jolloin staattista camberiakin voisi kenties laittaa hieman vähemmän, mm. jarrutuspito paranisi ja radan ulkopuolinen ajo ei kuluttaisi rengasta ihan vinoon.
Fastra on siittä kiva että järeämpää alustapalikkaa ja jarruja löytyy konserniveljistä ihan bolt-on osina. Saabista saa suht helposti ja edukkaasti vaikka koko akselistot. Astrankin tolppaan tosin taitaa sopia jopa 9-3 Viggenin jarrut, normaaleihin 9-3:n jarruihin ei tosin ole muuta eroa kuin levyn koko. Viggen-jarruilla tosin tarvitsee sitten jo 16" vanteen. Jarrupalaksi ainakin saabin jarruihin voi suositella ferodon DS2500:sta, nyt on sarjalla ajettu 4:t ratapäivät ja pintaa on ainakin puolet jäljellä, helvatin kallis toki mutta tähän mennessä ei ole löytynyt muita mitkä olisivat edes lähellä jarrrutustehon ja keston puolesta.
Moottoripuolellekin löytyy lääkettä ruotsinmaalta, vaikkei punakantinenkaan todellakaan huono valinta ole
Nyt vain kikotin nippuun niin ehtii vielä testaamaan ennen lumentuloa.
Hieno aihio kyllä, alkaa noi koriltaan minkäänlaisessa kunnossa olevat fastrat olla aika vähissä.
Asiasta: Olekko suunnitellu mitä alustapuolelle, se kun radalla on vähintään yhtä tärkeä kuin reipas ja ajettava moottorikin.
Olen tapellut isovelipuolen eli Saab 9-3:n ajettavuuden kanssa ja koettanut saada sitä menemään toivottuun suuntaan rataolosuhteissa.
Tämä on osoittautunut hiukka haasteelliseksi, monestakin syystä. Toki saappi taitaa painaa ainakin 200kg enemmän, katsastuksessa punnittuna
aika lailla tarkkaan 1400kg, normaalissa siviiliajovarustuksessa, tankki puolillaan ja ilman kuljettajaa.
Enemmän kuin paljon kiinnostaisi GSI:n paino, kannattaa olla tarkkana kun aikanaan katsastat kapineen, kaikki iskaritesterit kun myös punnitsevat auton testin aluksi...
Suurin parannus saapin ajettavuuteen on tullut luonnollisesti vaihtamalla renkaat "katuslikseihin" eli Federal RSR:iin. Iso ongelma kuitenkin on etupään geometria joka varsinkin vakioasetuksessa päästää renkaan kaatumaan todella pahasti auton alle. Camberin lisäys n. -3 asteeseen paransi tilannetta huomattavasti, sekä kääntyvyyden että renkaan asennon kannalta. Vielä paremmin vois toimia reilu, usean asteen casterin lisäys jolloin staattista camberiakin voisi kenties laittaa hieman vähemmän, mm. jarrutuspito paranisi ja radan ulkopuolinen ajo ei kuluttaisi rengasta ihan vinoon.
Fastra on siittä kiva että järeämpää alustapalikkaa ja jarruja löytyy konserniveljistä ihan bolt-on osina. Saabista saa suht helposti ja edukkaasti vaikka koko akselistot. Astrankin tolppaan tosin taitaa sopia jopa 9-3 Viggenin jarrut, normaaleihin 9-3:n jarruihin ei tosin ole muuta eroa kuin levyn koko. Viggen-jarruilla tosin tarvitsee sitten jo 16" vanteen. Jarrupalaksi ainakin saabin jarruihin voi suositella ferodon DS2500:sta, nyt on sarjalla ajettu 4:t ratapäivät ja pintaa on ainakin puolet jäljellä, helvatin kallis toki mutta tähän mennessä ei ole löytynyt muita mitkä olisivat edes lähellä jarrrutustehon ja keston puolesta.
Moottoripuolellekin löytyy lääkettä ruotsinmaalta, vaikkei punakantinenkaan todellakaan huono valinta ole
Nyt vain kikotin nippuun niin ehtii vielä testaamaan ennen lumentuloa.
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Kaveri joskus kiersi rataa muun merkkisillä etuvedoilla enemmänkin ja sai kääntyvyyteen parannusta säätämällä keulan reilusti haritukselle.Siviiliajossa syö kyllä renkaat sisältä vikkelään kun camberit miinuksella+haritusta.
Tasauspyörästön lukko on myös melko hyvä olla että saisi vetoa käyttää mutkassakin.
Mulla ollut EBC keltaiset palat ja kyllä on hinta/laatu kohdallaan.
Tasauspyörästön lukko on myös melko hyvä olla että saisi vetoa käyttää mutkassakin.
Mulla ollut EBC keltaiset palat ja kyllä on hinta/laatu kohdallaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Sehän valmistuu käsiin
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Re: Opel Astra F GSi 16v -92 145tkm
Moottori käy sievästi, eikä vuoda nesteitä. Kylläpä on mahtava fiilis!
https://youtu.be/wniKeNJ8Tbs
Lämmityskäytön jälkeen nostajat hiljenivät täysin. Katalysaattorin tienoilla on pieni vuoto - sen kun korjaa niin ensiivikolla voisi kurvata leimakonttorille.
Homelompakko Racing Teamin muita autoprojekteja voi lukea myös osoitteesta:
https://www.facebook.com/groups/1653642534865380/
https://youtu.be/wniKeNJ8Tbs
Lämmityskäytön jälkeen nostajat hiljenivät täysin. Katalysaattorin tienoilla on pieni vuoto - sen kun korjaa niin ensiivikolla voisi kurvata leimakonttorille.
Homelompakko Racing Teamin muita autoprojekteja voi lukea myös osoitteesta:
https://www.facebook.com/groups/1653642534865380/