Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Kyllä, juuri tuo verkkomalli on kyseessä. Peräkontin rullaverho voi silti olla paikallaan, mutta pitää se käyttää asennuksen ajaksi pois. Verkko ei häiritse muita systeemeitä ja saa olla vaikka koko ajan paikallaan.
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Pistetäänpä viimeisimmät muutokset ja kuulumiset myös tänne projektiketjuun.
Autolla on nyt ajettu yli 40000 km ja hoitelin tässä yksi päivä nahkapenkit Sonaxin Leather creamilla. Ne ovat pysyneet mukavasti ryhdissään. Puhdasta tuli, vaikka farkkujen sinistä irtosikin yllättävän paljon kuskin penkissä. Kuvat: https://drive.google.com/open?id=0B_P1r ... lpfRjl6MWs
Vaihtelin sisävalot ledeksi, siitä kuvia täällä: https://drive.google.com/open?id=0B_P1r ... UhzLTg0dEk
Projekti täydentyy vielä meikkipeilien valojen vaihdolla sekä tehokkaammalla ledillä konttiin.
Aurinkolasikotelon asennus Astra K
Kuvasarja löytyy täältä
Kiitos tästä modista kuuluu brittiläisellä Astrafoorumilla vaikuttavalle Cornishtazille. (Alkuperäinen brittiketju)
Perusteena modissa on se, että kun sekä vasemman- että oikeanpuoleisella ohjauksella varustetuissa autoissa on katossa kahva apukuskin puolella, mutta ei kuljettajan puolella, täytyy verhoilun alla olla reijät valmiina molemmilla puolilla. Lisäksi kun Astra J:ssa ja K:ssa on identtiset nuo kahvat, joten silloin myös Astra J:n aurinkolasikotelon täytyy sopia K:hon.
Tilasin kotelon ebaystä. Halvemmallakin voi löytyä, mutta tuo oli ainakin alkuperäinen, GM:n osanumero 13325748. Ei välttämättä maksa kauheasti marmoritiskilläkään.
Hommahan etenee sillä tavalla, että kuvan mittojen mukaisesti kannattaa ensin hakea neulalla oikeat paikat reijille. Jos tässä vaiheessa vielä epäilyttää, neulalla voit varmistua että autossasi on varmasti reijät ja sillä tökkimisestä ei jää mitään jälkiä verhoiluun.
Sitten vain reijittämään rohkeasti kattoverhoilua. Käytin itse pientä piikkiä, jolla varovasti lähdin suurentamaan reikiä, kunnes kotelon ohjuritapit menivät hyvin paikoilleen. Itse pultit menivät sitten kattoverhoilun kautta läpi ongelmattomasti vaikka reijät olivatkin vähän tiukat. Aika pitkään sai niitä kiristellä, ennen kuin alkoivat tiukentumaan, mutta menivät sitten kunnolla tiukalle lopuksi.
Lopputuloksesta tuli mielestäni onnistunut, tämä on sisäledien ohella yksi niistä jutuista, joka olisi pitänyt olla kunnossa jo tehtaalta lähtiessä. J:n kotelo sopii K:hon aivan täydellisesti. Jostain syystä K:hon ei saa lisävarusteenakaan ruksittua mukaan koteloa.
Autolla on nyt ajettu yli 40000 km ja hoitelin tässä yksi päivä nahkapenkit Sonaxin Leather creamilla. Ne ovat pysyneet mukavasti ryhdissään. Puhdasta tuli, vaikka farkkujen sinistä irtosikin yllättävän paljon kuskin penkissä. Kuvat: https://drive.google.com/open?id=0B_P1r ... lpfRjl6MWs
Vaihtelin sisävalot ledeksi, siitä kuvia täällä: https://drive.google.com/open?id=0B_P1r ... UhzLTg0dEk
Projekti täydentyy vielä meikkipeilien valojen vaihdolla sekä tehokkaammalla ledillä konttiin.
Aurinkolasikotelon asennus Astra K
Kuvasarja löytyy täältä
Kiitos tästä modista kuuluu brittiläisellä Astrafoorumilla vaikuttavalle Cornishtazille. (Alkuperäinen brittiketju)
Perusteena modissa on se, että kun sekä vasemman- että oikeanpuoleisella ohjauksella varustetuissa autoissa on katossa kahva apukuskin puolella, mutta ei kuljettajan puolella, täytyy verhoilun alla olla reijät valmiina molemmilla puolilla. Lisäksi kun Astra J:ssa ja K:ssa on identtiset nuo kahvat, joten silloin myös Astra J:n aurinkolasikotelon täytyy sopia K:hon.
Tilasin kotelon ebaystä. Halvemmallakin voi löytyä, mutta tuo oli ainakin alkuperäinen, GM:n osanumero 13325748. Ei välttämättä maksa kauheasti marmoritiskilläkään.
Hommahan etenee sillä tavalla, että kuvan mittojen mukaisesti kannattaa ensin hakea neulalla oikeat paikat reijille. Jos tässä vaiheessa vielä epäilyttää, neulalla voit varmistua että autossasi on varmasti reijät ja sillä tökkimisestä ei jää mitään jälkiä verhoiluun.
Sitten vain reijittämään rohkeasti kattoverhoilua. Käytin itse pientä piikkiä, jolla varovasti lähdin suurentamaan reikiä, kunnes kotelon ohjuritapit menivät hyvin paikoilleen. Itse pultit menivät sitten kattoverhoilun kautta läpi ongelmattomasti vaikka reijät olivatkin vähän tiukat. Aika pitkään sai niitä kiristellä, ennen kuin alkoivat tiukentumaan, mutta menivät sitten kunnolla tiukalle lopuksi.
Lopputuloksesta tuli mielestäni onnistunut, tämä on sisäledien ohella yksi niistä jutuista, joka olisi pitänyt olla kunnossa jo tehtaalta lähtiessä. J:n kotelo sopii K:hon aivan täydellisesti. Jostain syystä K:hon ei saa lisävarusteenakaan ruksittua mukaan koteloa.
-
- OCF Member 2018
- Viestit: 1242
- Liittynyt: 16 Marras 2009, 16:33
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
otj kirjoitti:Kiitos tästä modista kuuluu brittiläisellä Astrafoorumilla vaikuttavalle Cornishtazille
Itsekin tullut seurattua kyseisen kaverin ketjuja astra J gtc:stä ja astra k:sta. Tykkään tavasta miten laittaa autojaan
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Kiitoksia noista aurinkolasikotelon kuvista Pitää harkita sama omaan autoon.
1.6 Bi Turbo Astra K MY17
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Laitetaanpas pesukuvat tänne projektitopiikiinkin.
Pesun tarpeessa?
Pinnassa foam lancella levitetty Bilt Hamber Auto Foam. Odotellaan 5 min ja annetaan vaahdon tehdä työnsä...
5 min jälkeen vaahto on vienyt liat mennessään:
Pelkkä painepesurihuuhtelu jätti pinnan tällaiseksi:
Pikainen harjapesu, savella pahimmat pinttymät pois, huuhtelu, kuivaus ja samalla Sonax BSD pintaan:
Kevään tullen sitten myllytys ja vahaus. Ehkäpä myöhemmin pinnoituskin.
Pesun tarpeessa?
Pinnassa foam lancella levitetty Bilt Hamber Auto Foam. Odotellaan 5 min ja annetaan vaahdon tehdä työnsä...
5 min jälkeen vaahto on vienyt liat mennessään:
Pelkkä painepesurihuuhtelu jätti pinnan tällaiseksi:
Pikainen harjapesu, savella pahimmat pinttymät pois, huuhtelu, kuivaus ja samalla Sonax BSD pintaan:
Kevään tullen sitten myllytys ja vahaus. Ehkäpä myöhemmin pinnoituskin.
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Laitetaanpas vähän kuulumisia tänne projektitopiikin puolelle.
Autoon tehtiin Ylivieskassa ns. ultraeristys, eli käytännössä tuossa erityksessä käsitellään takakontti, pyöränkotelot, takapenkin alus ja ovet. Eristys keskittyy siis erityisesti ongelmakohtiin. Desibelin tai kaksi voisi saada pois vielä katon ja lattian kauttaaltaan eristämällä, mutta saavutettu hyöty suhteessa kustannuksiin alkaa jo nousta. Mattoa tuli useampi kerros vähän paikasta riippuen, tavaraa meni kuulemma 2 pkt STP Black Goldia ja 1 pkt STP Spleniä. Painoa tämä setti lisäsi arviolta 30 kg. Työ dokumentoitiin kuvien kera ja tässäpä niitä kuvia.
Peräkontin purkua, kuvassa näkyy itse laittamiani STP:n suikaleita, joista ei ollut kyllä juuri apua.
Peräkontin purku jatkuu
STP Black Goldia pinnassa
Ovissa pohjalla Black Gold ja pinnassa STP Splen kaikuja imemässä (imee kaiut, muttei vettä).
Pintapeltiin Black Gold.
Takapenkin alus sai reilun kerroksen mattoa.
Etulokasuojat eristettiin ulkopuolelta.
Miltä auto sitten kuulostaa tai oikeastaan ei kuulosta käsittelyn jälkeen? Kun lähdin ajamaan ekaa kertaa, ensivaikutelma oli, että onpa äänetöntä kyytiä. Takaa kantautuvat huminat ja suhinat ovat selvästi vähentyneet. Ovet tuntuvat jämerämmiltä ja mukavan raskailta käyttää. Eivät kolahda samalla tavalla peltisesti kuin varsinkin takaovet ennen. Kun ajetaan suhtkoht hyvällä asfaltilla, auto menee todella hiljaa nopeudesta riippumatta. Alle 70 km/h nopeuksissa huonollakin pinnalla eristys toimii. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin sanottava, että kun nopeus nousee kahdeksankympin tuntumaan, karkea asfaltti + Bridgestonen 225-45-17 meluisat Turanzat on tällekin eristykselle tekemätön paikka. Auton meluttomuuden edellytykset luodaan jo suunnittelupöydällä ja selvää on, ettei tämän hintaluokan autossa meluntorjuntaan ole samalla tavalla panostettu kuin isoissa ja kallissa premiumeissa. Suurikaan määrä mattoa ei muuta sitä tosiseikkaa, että jyrinä kantautuu tavalla tai toisella rakenteita pitkin matkustamoon.
Toisaalta kun ajetaan moottoritienopeuksia, melun määrä ei nousekaan kovin paljoa 100 -> 120 km/h välillä. Melun sävy on pysynyt toisaalta aika samanlaisena, edelleen hallitseva on takarenkaiden jyrinä, mutta kyllä sitä korvalla arvioiden on vähemmän, sen huomaa siitä että keskustelu takapenkkiläisten kanssa sujuu ääntä korottamatta ja radion voimakkuutta tulee pidettyä pari pykälää pienemmällä.
Itse työ oli tehty todella siististi enkä sisustassa ole huomannut mitään jälkiä mitä olisi purkamisesta aiheutunut. Palvelu ja yhteydenpito toimi muutenkin hyvin, ainoa että sain eristysaikaa odotella useamman viikon, ilmeisesti kysyntää on. Työ vei yhden pitkän päivän, vein auton aamulla ja sain iltamyöhällä takaisin.
Kannattiko? Kyllä varauksin. Melun väheneminen on aivan selvästi havaittavissa, mutta ehkä odotin sitten liikoja tuon takarenkaiden jyrinän poistumisessa. Älkää ymmärtäkö väärin, on se paljon pienentynyt mutta kuultavissa edelleen. Tuskin Astrasta paljon parempaa saa millään eristyksellä, harkitsin Viron poikien eristystä myös, mutta hintaa olisi ollut lähes tuplaten. Siinä erona olisi katon ja lattian eristys + käyttävät enemmän pehmytmattoja, tietty reilummin olisi tullut vielä kustannuksia Tallinnan reissun myötä.
Paljon aiheuttaa rengastus, uskon kyllä että jollain 16" kitkoilla Astra on tällä eristyspaketilla todella äänetön. Seuraavana onkin mietinnässä Turanzojen vaihto, mutta kun ei viitsisi 6-7 mm pinnalla olevia renkaita vielä lähteä vaihtamaan eikä niillä käytettynäkään mitään arvoa ole. Muutenhan ne on ominaisuuksiltaan ihan jees, meteli vaan on turhan kova.
Tässä vielä eristyksen plussat ja miinukset:
+Siisti työnjälki
+Hyvä palvelu ja sijaisauto veloituksetta päiväksi
+Äänettömyys 0-70 km/h nopeuksissa
+Ovien mukavampi tuntuma
+Kohtuullisen edullinen hintataso
+Moottoritienopeuksissakin melu pysyy aisoissa
-Turanzat jyristää edelleen karkealla pinnalla 80 km/h vauhdeista alkaen.
Autoon tehtiin Ylivieskassa ns. ultraeristys, eli käytännössä tuossa erityksessä käsitellään takakontti, pyöränkotelot, takapenkin alus ja ovet. Eristys keskittyy siis erityisesti ongelmakohtiin. Desibelin tai kaksi voisi saada pois vielä katon ja lattian kauttaaltaan eristämällä, mutta saavutettu hyöty suhteessa kustannuksiin alkaa jo nousta. Mattoa tuli useampi kerros vähän paikasta riippuen, tavaraa meni kuulemma 2 pkt STP Black Goldia ja 1 pkt STP Spleniä. Painoa tämä setti lisäsi arviolta 30 kg. Työ dokumentoitiin kuvien kera ja tässäpä niitä kuvia.
Peräkontin purkua, kuvassa näkyy itse laittamiani STP:n suikaleita, joista ei ollut kyllä juuri apua.
Peräkontin purku jatkuu
STP Black Goldia pinnassa
Ovissa pohjalla Black Gold ja pinnassa STP Splen kaikuja imemässä (imee kaiut, muttei vettä).
Pintapeltiin Black Gold.
Takapenkin alus sai reilun kerroksen mattoa.
Etulokasuojat eristettiin ulkopuolelta.
Miltä auto sitten kuulostaa tai oikeastaan ei kuulosta käsittelyn jälkeen? Kun lähdin ajamaan ekaa kertaa, ensivaikutelma oli, että onpa äänetöntä kyytiä. Takaa kantautuvat huminat ja suhinat ovat selvästi vähentyneet. Ovet tuntuvat jämerämmiltä ja mukavan raskailta käyttää. Eivät kolahda samalla tavalla peltisesti kuin varsinkin takaovet ennen. Kun ajetaan suhtkoht hyvällä asfaltilla, auto menee todella hiljaa nopeudesta riippumatta. Alle 70 km/h nopeuksissa huonollakin pinnalla eristys toimii. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin sanottava, että kun nopeus nousee kahdeksankympin tuntumaan, karkea asfaltti + Bridgestonen 225-45-17 meluisat Turanzat on tällekin eristykselle tekemätön paikka. Auton meluttomuuden edellytykset luodaan jo suunnittelupöydällä ja selvää on, ettei tämän hintaluokan autossa meluntorjuntaan ole samalla tavalla panostettu kuin isoissa ja kallissa premiumeissa. Suurikaan määrä mattoa ei muuta sitä tosiseikkaa, että jyrinä kantautuu tavalla tai toisella rakenteita pitkin matkustamoon.
Toisaalta kun ajetaan moottoritienopeuksia, melun määrä ei nousekaan kovin paljoa 100 -> 120 km/h välillä. Melun sävy on pysynyt toisaalta aika samanlaisena, edelleen hallitseva on takarenkaiden jyrinä, mutta kyllä sitä korvalla arvioiden on vähemmän, sen huomaa siitä että keskustelu takapenkkiläisten kanssa sujuu ääntä korottamatta ja radion voimakkuutta tulee pidettyä pari pykälää pienemmällä.
Itse työ oli tehty todella siististi enkä sisustassa ole huomannut mitään jälkiä mitä olisi purkamisesta aiheutunut. Palvelu ja yhteydenpito toimi muutenkin hyvin, ainoa että sain eristysaikaa odotella useamman viikon, ilmeisesti kysyntää on. Työ vei yhden pitkän päivän, vein auton aamulla ja sain iltamyöhällä takaisin.
Kannattiko? Kyllä varauksin. Melun väheneminen on aivan selvästi havaittavissa, mutta ehkä odotin sitten liikoja tuon takarenkaiden jyrinän poistumisessa. Älkää ymmärtäkö väärin, on se paljon pienentynyt mutta kuultavissa edelleen. Tuskin Astrasta paljon parempaa saa millään eristyksellä, harkitsin Viron poikien eristystä myös, mutta hintaa olisi ollut lähes tuplaten. Siinä erona olisi katon ja lattian eristys + käyttävät enemmän pehmytmattoja, tietty reilummin olisi tullut vielä kustannuksia Tallinnan reissun myötä.
Paljon aiheuttaa rengastus, uskon kyllä että jollain 16" kitkoilla Astra on tällä eristyspaketilla todella äänetön. Seuraavana onkin mietinnässä Turanzojen vaihto, mutta kun ei viitsisi 6-7 mm pinnalla olevia renkaita vielä lähteä vaihtamaan eikä niillä käytettynäkään mitään arvoa ole. Muutenhan ne on ominaisuuksiltaan ihan jees, meteli vaan on turhan kova.
Tässä vielä eristyksen plussat ja miinukset:
+Siisti työnjälki
+Hyvä palvelu ja sijaisauto veloituksetta päiväksi
+Äänettömyys 0-70 km/h nopeuksissa
+Ovien mukavampi tuntuma
+Kohtuullisen edullinen hintataso
+Moottoritienopeuksissakin melu pysyy aisoissa
-Turanzat jyristää edelleen karkealla pinnalla 80 km/h vauhdeista alkaen.
Ford Kuga 2020 PHEV. Ex-Opelit: Insignia B, Astra K, J ja H, Vectra B
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
50 000 km pyörähti Astran mittariin. Kova on ollut tahti, 10 kk aikana kertynyt ajot. Tällä menolla menee vaihtoon 2018 kesällä. Nyt on aika vähän tehdä “välitilinpäätöstä” ja kertoilla myös kokemuksia kestävyydestä.
Auto kävi huollossa saamassa uuden päivityksen ECUun ja tarkoitus oli hoitaa samalla myös takaisinkutsukampanjan mukainen Navi 900-päivitys. Se ei mennyt ihan putkeen, joku meni päivitysprosessissa vikaan ja tuloksena oli seuraavaa.
Viikon sitten jouduin olemaan ilman infotainmenttia, onneksi radiota pystyi kuuntelemaan ja kanavia vaihtamaan rattipainikkeita käyttäen. Vaihtoivat tietty takuuseen uuden, maksoi kuulemma suolaiset 1400 e pelkkä osa.
Kun taas sain laitteen kuntoon, iloisena yllätyksenä softa oli tietty uusinta versiota, ehkäpä myös kartasto? Mukaan tuli nyt myös Android Auto-tuki, jota sitten pikaisesti kokeilinkin. Eipä ollut mitään sellaista, jota ei voisi hoitaa yhtä lailla auton omalla systeemillä.
Autossani on ollut satunnaisesti pientä empimistä ja nyhtämistä tuossa 2000-3000 kierroksen paikkeilla, eli juuri harmillisesti siinä useimmiten käytetyllä vetoalueella. Pari kertaa kone on täysin menettänyt tehot ja vasta pienemmälle vaihtaminen on korjannut tilanteen. Tästä myös sanoin, että tsekkaavat vikakoodit ja tilanteen samalla ja ECU tosiaan päivitettiin. Mitään koodeja tai vikaa sieltä ei löytynyt. Onneksi päivitys vaikuttaa nyt korjanneen tilanteen. Kylmänä jos polkee, niin saattaa empiä edelleen, mutta koneen lämmittyä kiertää nyt iloisesti ja pehmeästi läpi koko kierrosalueen.
Brittifoorumin perusteella 1.4T vaikuttaa vähän ongelmalliselta moottorilta. Ainakin ongelmallisemmalta kuin 1.0T tai 1.6T. Toki 1.4T lienee kaikista myydyinkin. Tuo nyhtämisongelma on aika yleinen vaiva ja koneita on jopa hajonnut. Koneeseen on tulossa uusi öljykin, Dexos 1 Gen 2, joka lienee jo saapunutkin Opel-liikkeisiin myös Suomessa. Tämän pitäisi eliminoida LSPI (Low Speed Pre Ignition)-ilmiötä, joka voi johtaa moottorin hajoamiseen pahimmillaan.
Palataan vielä tuohon äänieristysprojektiin, että nyt kun sai kuunnella kunnolla Spotifyn kautta musiikkia, vaikuttaa eristys parantaneen myös vakiokajareiden soundia. Bassot tuntuvat napakammilta ja äänenvoimakkuuden saa laittaa ihan tappiin ilman särkemistä.
Kojelaudasta kuuluu pientä siritystä, se tuli jotenkin tässä keväällä paremmin nyt esille. Ehkä äänieristys myös tuo sen paremmin esille, kuuluu joskus tasakaasullakin. Yleensä kylmänä kiihdyttäessä resonoi. Saivat huollossa sen nyt myös kuuluville ja menee sinne selviteltäväksi. Muuten ei nitise eikä natise sisustan osat, että siinä mielessä on laadun tuntu kunnossa. Maalipinta on ohuehko ja kiveniskemiä on jo melkeinpä enemmän, kuin oli yli tuplaten ajetun Astra J:n pinnassa sen mennessä vaihtoon. Pahiten iskemää on ottanut etupuskuri.
Sisusta ja verhoilut on pysynyt hyvin kuosissa, mutta pianolakatut pinnat on jo kovin naarmuisen näköisiä kun aurinko niihin sopivasti paistaa.
Kaiken kaikkiaan auto on ollut luotettava kulkupeli ja saanut kovaa ajoa. Kaksi päivää on nyt seissyt ns. ylimääräistä normaalien huoltojen lisäksi pajalla. Viaksi nyt voi sanoa tuon Navi 900:n hajoamisen, mutta se meni huollossa. ECU:n softapäivitys jos korjasi tuon nyhtämisen ja jos kojelaudan sirityskin saadaan vielä pois, niin sitten on sekin kunnossa.
Astrassa ärsyttää edelleen ne samat jutut kun ostaessakin, eli piipittävät tutkat ja rengasmelu karkealla pinnalla noin päällimmäisenä. Molempien kanssa on oppinut elämään ja eristys kuitenkin auttoi jälkimmäiseen, tosin ei niin paljon kuin olisin odottanut. Hyvätkin asiat ovat ihan ennallaan ja kokonaisuus nousee edelleen plussan puolelle.
Auto kävi huollossa saamassa uuden päivityksen ECUun ja tarkoitus oli hoitaa samalla myös takaisinkutsukampanjan mukainen Navi 900-päivitys. Se ei mennyt ihan putkeen, joku meni päivitysprosessissa vikaan ja tuloksena oli seuraavaa.
Viikon sitten jouduin olemaan ilman infotainmenttia, onneksi radiota pystyi kuuntelemaan ja kanavia vaihtamaan rattipainikkeita käyttäen. Vaihtoivat tietty takuuseen uuden, maksoi kuulemma suolaiset 1400 e pelkkä osa.
Kun taas sain laitteen kuntoon, iloisena yllätyksenä softa oli tietty uusinta versiota, ehkäpä myös kartasto? Mukaan tuli nyt myös Android Auto-tuki, jota sitten pikaisesti kokeilinkin. Eipä ollut mitään sellaista, jota ei voisi hoitaa yhtä lailla auton omalla systeemillä.
Autossani on ollut satunnaisesti pientä empimistä ja nyhtämistä tuossa 2000-3000 kierroksen paikkeilla, eli juuri harmillisesti siinä useimmiten käytetyllä vetoalueella. Pari kertaa kone on täysin menettänyt tehot ja vasta pienemmälle vaihtaminen on korjannut tilanteen. Tästä myös sanoin, että tsekkaavat vikakoodit ja tilanteen samalla ja ECU tosiaan päivitettiin. Mitään koodeja tai vikaa sieltä ei löytynyt. Onneksi päivitys vaikuttaa nyt korjanneen tilanteen. Kylmänä jos polkee, niin saattaa empiä edelleen, mutta koneen lämmittyä kiertää nyt iloisesti ja pehmeästi läpi koko kierrosalueen.
Brittifoorumin perusteella 1.4T vaikuttaa vähän ongelmalliselta moottorilta. Ainakin ongelmallisemmalta kuin 1.0T tai 1.6T. Toki 1.4T lienee kaikista myydyinkin. Tuo nyhtämisongelma on aika yleinen vaiva ja koneita on jopa hajonnut. Koneeseen on tulossa uusi öljykin, Dexos 1 Gen 2, joka lienee jo saapunutkin Opel-liikkeisiin myös Suomessa. Tämän pitäisi eliminoida LSPI (Low Speed Pre Ignition)-ilmiötä, joka voi johtaa moottorin hajoamiseen pahimmillaan.
Palataan vielä tuohon äänieristysprojektiin, että nyt kun sai kuunnella kunnolla Spotifyn kautta musiikkia, vaikuttaa eristys parantaneen myös vakiokajareiden soundia. Bassot tuntuvat napakammilta ja äänenvoimakkuuden saa laittaa ihan tappiin ilman särkemistä.
Kojelaudasta kuuluu pientä siritystä, se tuli jotenkin tässä keväällä paremmin nyt esille. Ehkä äänieristys myös tuo sen paremmin esille, kuuluu joskus tasakaasullakin. Yleensä kylmänä kiihdyttäessä resonoi. Saivat huollossa sen nyt myös kuuluville ja menee sinne selviteltäväksi. Muuten ei nitise eikä natise sisustan osat, että siinä mielessä on laadun tuntu kunnossa. Maalipinta on ohuehko ja kiveniskemiä on jo melkeinpä enemmän, kuin oli yli tuplaten ajetun Astra J:n pinnassa sen mennessä vaihtoon. Pahiten iskemää on ottanut etupuskuri.
Sisusta ja verhoilut on pysynyt hyvin kuosissa, mutta pianolakatut pinnat on jo kovin naarmuisen näköisiä kun aurinko niihin sopivasti paistaa.
Kaiken kaikkiaan auto on ollut luotettava kulkupeli ja saanut kovaa ajoa. Kaksi päivää on nyt seissyt ns. ylimääräistä normaalien huoltojen lisäksi pajalla. Viaksi nyt voi sanoa tuon Navi 900:n hajoamisen, mutta se meni huollossa. ECU:n softapäivitys jos korjasi tuon nyhtämisen ja jos kojelaudan sirityskin saadaan vielä pois, niin sitten on sekin kunnossa.
Astrassa ärsyttää edelleen ne samat jutut kun ostaessakin, eli piipittävät tutkat ja rengasmelu karkealla pinnalla noin päällimmäisenä. Molempien kanssa on oppinut elämään ja eristys kuitenkin auttoi jälkimmäiseen, tosin ei niin paljon kuin olisin odottanut. Hyvätkin asiat ovat ihan ennallaan ja kokonaisuus nousee edelleen plussan puolelle.
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Korjasinpa taas yhden tehtaan "virheen" ja vaihdoin takavilkut ledeiksi. Takavalot ja jarruvalot ovat kyllä Astrassa ledit intelliluxien yhdeydessä, mutta vilkuissa on nuukailtu ja ne ovat perinteiset hehkulankapolttimot. Ledivilkut sopisivat kyllä paljon kivemmin autoon, joten ei kun tuumasta toimeen.
Astra K tarvitsee vastukset, jotta auto ei herjaile palaneista polttimoista. Niiden asentaminen on helppo juttu, jos kolvi vain pysyy vähääkään kädessä. Tilasin ebaysta 25 watin vastukset.
Vasta sitten myöhemmin huomasin, että Motonetistäkin olisi saanut Philipsin 25 w vastuksia liki samaan hintaan. Polttimoiden kanssa oli vähän sekoilua, sillä brittifoorumin ohjeiden perusteella menin luulemaan, että farkun polttimot on samat W16W-mallit kuin viistoperäisessä. Eipä olleetkaan, vaan farkku käyttää polttimotyyppiä BAU15S. Noita ei ollutkaan ihan joka paikassa tarjolla ja kun en jaksanut odotella muutamaa viikkoa polttimoita saapuvaksi ebayn kautta, niin tilasin Lumen-autoledeiltä 850 lumenin BAU15S keltaiset vilkkupolttimot. Ne tulivatkin nopeasti ja vaikuttavat laadukkailta.
Homma lähti käyntiin takavalot irrottamalla, ovat kiinni kahdella siipimutterilla. Niitä ei kannata pudottaa, kokemuksen mukaan aika työ on sitten onkia niitä takaisin.
Vastus liitetään kahteen paksuimpaan johtoon, ohuen takavaloledille menevän johdon merkitystä en tiedä.
Sitten vaan rohkeasti pätkimään johtoja.
Sitten vain lediä paikoilleen. Vastuksen sai mukavasti niputettua johtosarjan liittimen kylkeen.
Ja lopuksi videota lopputuloksesta.
https://youtu.be/OU4-c_eVEls
Led-vilkut ovat paljon kirkkaammat kuin alkuperäiset ja lopputulos on mielestäni erittäin onnistunut. Tälläinen se olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessä.
Toisena projektina oli äänieristyksen parantelu vielä takasisälokareiden osalta. Projektilla olikin yllättävän iso vaikutus rengasmeteliin. Vieläkään se ei ole poissa, mutta jopa matala jyrinä tuntuu vähentyneen. Sisäpuolelta lokarit onkin jo kunnolla eristetty, joten päädyin lisäilemaan lokarin ulkopintaan mattoa vielä sinne tänne ja laitoin mattoa tosi reilusti sisälokareihin.
Lokarit oli nopea irroittaa, neljä muovimutteria, viisi torxia ja kolme muovista nappulaa. Vaikka mattoa tuli reilusti, tuntui tilaa olevan hyvin, koska menivät aivan ongelmattomasti paikalleen. Vähän nyt tässä vielä pohdin, että tekisikö etupään sisälokareille saman.
Astra K tarvitsee vastukset, jotta auto ei herjaile palaneista polttimoista. Niiden asentaminen on helppo juttu, jos kolvi vain pysyy vähääkään kädessä. Tilasin ebaysta 25 watin vastukset.
Vasta sitten myöhemmin huomasin, että Motonetistäkin olisi saanut Philipsin 25 w vastuksia liki samaan hintaan. Polttimoiden kanssa oli vähän sekoilua, sillä brittifoorumin ohjeiden perusteella menin luulemaan, että farkun polttimot on samat W16W-mallit kuin viistoperäisessä. Eipä olleetkaan, vaan farkku käyttää polttimotyyppiä BAU15S. Noita ei ollutkaan ihan joka paikassa tarjolla ja kun en jaksanut odotella muutamaa viikkoa polttimoita saapuvaksi ebayn kautta, niin tilasin Lumen-autoledeiltä 850 lumenin BAU15S keltaiset vilkkupolttimot. Ne tulivatkin nopeasti ja vaikuttavat laadukkailta.
Homma lähti käyntiin takavalot irrottamalla, ovat kiinni kahdella siipimutterilla. Niitä ei kannata pudottaa, kokemuksen mukaan aika työ on sitten onkia niitä takaisin.
Vastus liitetään kahteen paksuimpaan johtoon, ohuen takavaloledille menevän johdon merkitystä en tiedä.
Sitten vaan rohkeasti pätkimään johtoja.
Sitten vain lediä paikoilleen. Vastuksen sai mukavasti niputettua johtosarjan liittimen kylkeen.
Ja lopuksi videota lopputuloksesta.
https://youtu.be/OU4-c_eVEls
Led-vilkut ovat paljon kirkkaammat kuin alkuperäiset ja lopputulos on mielestäni erittäin onnistunut. Tälläinen se olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessä.
Toisena projektina oli äänieristyksen parantelu vielä takasisälokareiden osalta. Projektilla olikin yllättävän iso vaikutus rengasmeteliin. Vieläkään se ei ole poissa, mutta jopa matala jyrinä tuntuu vähentyneen. Sisäpuolelta lokarit onkin jo kunnolla eristetty, joten päädyin lisäilemaan lokarin ulkopintaan mattoa vielä sinne tänne ja laitoin mattoa tosi reilusti sisälokareihin.
Lokarit oli nopea irroittaa, neljä muovimutteria, viisi torxia ja kolme muovista nappulaa. Vaikka mattoa tuli reilusti, tuntui tilaa olevan hyvin, koska menivät aivan ongelmattomasti paikalleen. Vähän nyt tässä vielä pohdin, että tekisikö etupään sisälokareille saman.
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Hyvää kerrontaa ja nätti Astra! Eihän vastus sulata nippusidettä poikki ja sen jälkeen sulata jotain muuta? Jos tuossa 25w edestä lämmitetään niin väkisikin kuumenee.otj kirjoitti:Astra K tarvitsee vastukset, jotta auto ei herjaile palaneista polttimoista. Niiden asentaminen on helppo juttu, jos kolvi vain pysyy vähääkään kädessä. Tilasin ebaysta 25 watin vastukset.
Sitten vain lediä paikoilleen. Vastuksen sai mukavasti niputettua johtosarjan liittimen kylkeen.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Parempi tuo tuossa muovissa lienee. Olisin samalla vaivalla vetänyt kunnolla kotelosuojaa tuonne.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
En usko tuon vastuksen kuumenevan niin paljoa, koska vilkku on kuitenkin päällä vain ajoittain. Eri asia olisi jossain jatkuvasti palavissa valoissa. Pitää seurata tilannetta, käyttää vaikka muutaman viikon päästä takavalot taas irti. Tuo lokasuojien käsittely kotelonsuojamassalla samalla olisi kyllä ollut hyvä idea. Aika nopsasti nuo lokarit irrottaa, joten voi sen massauksen tehdä vielä myöhemminkin, jos intoa riittää.
Kaikista rouheimmat asfaltit kuuluu vielä läpi, mutta sellaisella kohtuusileällä (ei tarvitse olla uusi kuitenkaan) pinnalla auto menee kyllä nyt todella hiljaa. Nyt jopa tuntuu, että tuulen suhinat ja etupäästä kuuluvat äänet tuntuu voimakkaammin. Mukava tällä nyt on pidempääkin taivalta taittaa.
Kaikista rouheimmat asfaltit kuuluu vielä läpi, mutta sellaisella kohtuusileällä (ei tarvitse olla uusi kuitenkaan) pinnalla auto menee kyllä nyt todella hiljaa. Nyt jopa tuntuu, että tuulen suhinat ja etupäästä kuuluvat äänet tuntuu voimakkaammin. Mukava tällä nyt on pidempääkin taivalta taittaa.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Astra K Sports Tourer Innovation 1.4T MT6 2016
Itse huomannut miten kotelot kaikuu paineilmalla ennen kotelosuojausta. Hyvää topickia teet. Jatka samaa rataa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.