Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Pitäähän ne venttiiliohjurikumitkin taas vaihtaa, kun purin venttiilit irti läppäystä varten.
Jostain syystä imuventtiilien kumit oli paljon napakammin kiinni, kuin pakoventtiilien :o
Niitä sai oikein kunnolla ao. pihdeillä kiskoa irti, kun pakoventtiilikumit tuli ylös hyvin kevyellä nyppäisyllä.
Onneksi noin päin. Pakoventtiilien kumeistahan se öljy ei tule palotilaan, kuin korkeintaan kone sammuksissa...

Hitsi, kun löytyis tähänkin "Valve Stem Seal Retainerit", kuten OPC:n Z20LEH-koneeseen. Eipä ole löytynyt!
Vakavasti mietiskelen sitä liimaa niihin kumeihin? Olikohan edes tarpeeksi ylhäällä/esillä se ohjurin yläpää Z18XE:ssä, että siihen pystyis kierteitä tekemään?
Jos ei liimaa tai kierteitä laita, luulis että kuivana paikalleen lyötynä istahtaisivat tiukemmin asemiinsa?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Koneistamolla voivat tehdä hienokierteen ohjurin pintaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Kierrepakalla voi tehdä ne kun on vaan sopiva että vetää vaan kevyet naarmut ulkopintaan. Eli kierre pakkaan hitsaa vaikka pitkän hylsyn ja pyöräyttää räikällä sitten.
Tämmösen näin Oulussa korjaamolla jota lainasin Itelle kun 1.6 16veessä hyppi kumit irti
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Jep, kierrepakkoja kyllä olisi valmiiksi laatikollinen. Pitänee hitsauttaa sopiva vaikka johonkin tulppahylsyyn...
Kansi on nyt pesussa koneistamolla ja voisin tietty kysäistä, mitä homma kustantais heillä?

Epäilyttää esim. tuo Loctite 480. Sillehän ei luvata lämmönkestoa kuin +100° C
Ainakin pakoventtiiliohjureissa reilusti enemmän lämpöä. Eli voi olla tämä liima yhtä tyhjän kanssa?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Noudettu koneistamolta kansi ja öljypohja:
-öljypohjan pesu koneessa
-kannen tasohionta, myös imu- ja pakolaippapinnat
-pakokanavien perusteellinen rassaus puhtaaksi (imukanavat olivatkin valmiiksi puhtaat)
-kannen pesu koneessa
-venttiiliohjurien yläpäiden kierteytys (M8x1.0mm)
YHT: 100.00€

Valurautaisten ohjurien ulkohalkaisija on n. 10mm, mutta yläpäähän on alun perin työstetty ohjurikumia varten n. 5.2 mm:n korkuinen kavennus (Ø 8 mm)
Venttiilinvarren halkaisija ja ohjurin reikä ~5mm, joten seinämänvahvuus tuossa vain 1.5mm
Kierteytettäessä riski murtumiin, kun on noin ohut valurautaseinämä työstettävänä.
Nyt tuli aika karheat kierteet (M8 x 1.0mm) sinne... Testikumi ei kuulemma noussut enää ylös, kuin kiertämällä :)

Kumin huulen ainakin meinasin rasvata asennuksessa, mutta pohdinnassa nyt, laittaako uudet OEM GM/Opel-kumit hitaasti painaen, lyömällä vai kiertämällä? Reilusti öljyttynä vai kuivana?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mä varmaan kiertäisin.kun on kierteet :D
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Juu, suoraan lyömällä varmaan kierteet rouhaisee murusiks ne neljä pientä, hentoa kumiolaketta sieltä gummiholkin sisältä...

Lähtipäs muuten kivasti ja nopeesti toffeelaikalla tiivistesilikonien jäämät öljypohjan laippapinnalta!
Nyt jatkuu venttiilien karstanpoisto ja sen jälkeen pääsee läppäämään ne.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Tämä projekti ollut "telakalla" helteisen kesän ajan. Nyt vielä kelien salliessa aktivoiduin ja laitoin ulkosalla vetoakseleiden uudet stefat. 55/45 mm sylinteriputkeen sorvautin Lohjan koneistamossa millin lisää sisähalkaisijaa ja pyysin heftaamaan kiinni hylsyyn. Työ odottaessa kustansi 10 € ja työkalu KM-446 oli valmis stefojen paikalleenlyöntiin. Se kuljettajanpuoleinen oli hankala jo irrottaessa ja tämä "erikoistyökalu" auttoi suuresti uuden stefan paikalleenlyönnissä. 400 mm:n jatkovarsi oli tuon hylsyn jatkona...Ehkä milli tai kaks olis saanu olla enemmän ulkohalkaisijaa...Stefan ulkohalkaisija on 54 mm ja työkalulle OD Ø 56-57 mm olis ollut vielä käyttökelpoisempi.
Kuva
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

F17 vaihdelaatikossa pitäisi olla 1.6 litraa öljyä, mutta 5.5 dl joutui lisäämään pakkivaloplugin kautta, ennenkuin tämän tarkistuspropun reiästä alkoi valua öljyä ulos! Vuotanut siis vuosien saatossa etenkin apukuskin puoleisen vetoakselistefan kautta. Todennäköisesti tällä on ajeltu kaikki 250 tkm ilman vaihteistoöljyn lisäilyjä/tarkistuksia? Tämän verran oli magneetissa metallihilettä!
Kuva
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Eliminoidakseni kaikki mahdolliset öljyvuodot, vaihdoin myös kytkimen työsylinterin, jossa kytkinakselin stefa on integroituna.
Luk-merkkisen kytkinlevyn, asetelman ja työsylinterin tilasin Saksasta (kuten alkuperäiset ovat). Työsylinteri on nykyään tämän näköinen...
Ei ole enää metallista mutkille väännettyä hydrauliputkea, vaan muovinen klik-klik patentti. Kytkinakselin spoorituksen/stefan suojelemiseksi löytyi muoviputkilo, jollaisen saa kukkakaupasta leikkoruusuja ostaessaan :D :D
Kuva
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Sylinterinkannessa venttiiliohjaimien yläpäähän tuli kunnon kierre (M8x1.0), johon ruuvasin ohjurikumit käyttäen Fairya liukasteena.
Paksuseinämäisellä kumiletkun pätkällä (paineenkestävä, kudosvahvistettu bensaletku) sain ne ruuvattua perille asti. Yhtään ei tarvinnut lyödä!
Kansi venttiileineen on nyt kasassa.
Kuva
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Alakerta alkaakin olla kohta kasassa. Ja kansi on myös asennusvalmis. Öljypohjan liimaus menossa. Uudet pultit tuli runkolaakerikansiin sekä kiertokankien laakerikansiin.
Yllättävän alhainen kiristystiukkuus annetaan noille kiertokankien pulteille :o 25 Nm + 30° !
Tarkistin sen monesta lähteestä... Eikä kierrelukitteesta puhuta mitään! Kai ne sitten noinkin pysyy kiinni ?

Vauhtipyörän stefankin jo löin paikalleen, mutta huomasin tilanneeni väärän osan (GM# 55355235 Opel 5614844). Tämä stefa on liian korkea, eikä painu päätytasoon kyllin syvälle. Jää ylemmäksi, kuin kampiakselin pään laippapinta, johon vauhtipyörän tasopinnan tulisi suoraan vastata.
Pitää tilata tähän malliin kuuluva stefa (GM# 90352112 Opel 614830)
Alkuperäisessä stefassa oli numerosarja 90 325 571
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kiertokangissa taitaa olla M8 kierre. Eipä se 10.9 pulteilla paljoo enempää kestäkkään. Onhan niissä huebokierre joten pysyvät paremmin paikallaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Tulkitsin, että huebokierre = hienokierre?...
Kiertokangen laakerikansien pultit on 10.9 Torx M8 x 1,25mm x 41,0mm
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Orkkis numero kääntyy isommaksi.
Ja momentti kuullostaa ihan oikealta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin