Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Perheeseen tuli kuudes Astra eräänlaisen projektin muodossa -> Opel 5D ASTRA CARAVAN 1.8-TGF35/261 Sport (Estate), MY 2002 eli normi Sport farkku G Astra Z18XE koneella. Alustanumerolla antaa mallivuodeksi 2002 (valmistettu 31.10.2001 Bochumissa). Ehkäpä pääsen yhdestä tätäkin vanhemmasta eroon, mikäli tämä joskus tulee kuntoon?
Kone käy kolmella ja Op-com antaa vikakoodia: Cylinder nr 3 Missfire Detected ja moottorihäiriövalo palaa. Kolmospytyssä ei ole puristuspaineita lainkaan eli venttiilivikainen tai reikä männässä?
Käynnistyi kyllä ja ajoin sen tiistaina ilman ongelmia 75 km myyjän tallista kotitalliini.
Aloin purkamaan konetta yläosasta, mutta vielä ei ole sylinterinkansi irti! Jakopään hilppeet ja nokkapyörät jo irrotin, {{jolloin huomasin ainakin jaon olleen yhden hampaan verran pielessä. Se tuskin lienee ollut syynä yhden pytyn pimenemiseen?}} EDIT: ei ollutkaan pielessä! Verrattain uusia olivat vesipumppu, remmi ja rullat. Moitteettoman näköisiä osia. Jäähdytysnestevuotoja ei ole...
Hyvin mahdollista, että tulee jotain kysyttävää konerempan edistyessä, joten siksi laitoin projekti-topicin pystyyn :)
Kuva
Kuva
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Tänä iltana tuli hellitettyä pakosarja ja purettua nokka-akselit irti. Samoin hydrauliset nostajat pääsivät öljykylpyyn.
Kampiakselin alahammaspyörä irti ja sen tarkastus. Lukkokiila ja -ura oli kunnossa. Stefa oli ujosti tihkunut.
Bensanpaineita ei enää ollut ruiskutussuuttimien putkistossa. Ainakaan siitä neulaventtiilistä ei tullut mitään ulos.
Ilmeisesti laturi pitää irrottaa seuraavaksi... ja sitten öljytikun kannatinkorvake...
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Ei laturia tarvi kokonaan irroittaa vaan se ylempi tukirauta ja pukkaa laturia taemmas kohti rintapeltiä
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Okei, hyvä homma.
Karseesti johtoja ja letkuja siellä koneen imusarjan puolella. Ja kun keula on pukeilla, ei tahdo kunnolla ylettää sinne koneen takaosaan ronkkimaan.
Pitää vissiin kiivetä koneen päälle tutkailemaan saiskohan sen kannen nostettua imusarjan kanssa yhtenä könttänä vai saako sen sarjan kohtuullisin keinoin irrotettua kun kaasuläppäkotelo, putket, letkut ja piuhat on pois tieltä.
Eilen mietiskelin, että mikä mahtoi olla tuo yksi torx-pultti orpona keskellä sylinterinkantta? Siis kymmenen kansipultin lisäksi yksi siinä ihan keskellä?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Elä siitä välitä mikä on kannen keskellä anna olla siellä paikollaan ja imusarjan kanssa saa nousee kannen mutta jos viittii irroittaa niin kevyempi nostaa ja helpompi käsitellä
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1.6 koneisesta oon nykassy kannen pois ihan kokonaisena. Imusarjassa oli yksi tukitanko lohkoon mihin just ja just yletty.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Tänään askartelin imusarjan irti ja jätin sen aloilleen, kun nostin sylinterinkannen irti. Alipaineletkun liitin imusarjassa, josta on letkulähtö jarrutehostajalle, vaikutti monimutkaiselta liittimeltä. Nyt sitä ei ainakaan vielä ollut pakko irrottaa. Kannen alta paljastui kolmospytyn pakoventtiilivaurio! Toiseen pakoventtiiliin oli palanut lautasen reunaan melkein pikkurillin mentävä reikä! Saas nähdä onko esim. pakoventtiilin ohjuri myös vaihtokunnossa vai selviääkö tuon yhden venttiilin vaihdolla? Toki esim. venttiilinohjurikumit tulee uusittavaksi, mikäli kansi nyt ylipäätään on enää kelvollinen? Kannentiivisteessä en huomannut vuotojälkiä.

Kakkos- ja kolmospyttyyn, joiden männät oli nyt alhaalla, lorautin pari desiä liuotinpesuainetta kuhunkin nähdäkseni huomenna onko nestepinta vajonnut eli onko rengastus jokseenkin kunnossa? Vielä hoonijälkeä oli hieman havaittavissa sylinterin seinämissä, eikä pahasti kiillottuneilta/kuluneilta näyttäneet sylinterit noin allekirjoittaneen amatööriasentajan mielestä.

Nyt mietiskelen, että vienkö kannen moottorikoneistamoon ammattimiehen kunnostettavaksi vai alanko itse sitä pusaamaan kuntoon? Voi kyllä tulla kalliiksi teetettynä?
Pesualtaan/-kaapin puute haittaa kyllä kovasti näin kotioloissa.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Vaihdat siihen sylinteriin ne pakovenat uudet ja kaikki käytät irti ja hiot venttiili tahnalla kaikki läpi... Ei se ohjuri siitä pala miksikään vaihat ne kaikki venavarren kumit tietenkin samalla
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Ja yläreunassa jos tuntuu sylinterissä kynnystä niin Moottori on sillon kulunut
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Kiitos kannustavasta lausunnosta. Noinhan se vois hoitua? Loppiaisen jälkeen tuossa parisen viikkoa talvilomaa, jolloin voisi tuota kantta askarrella.
Täytyy varmaan ekana ottaa irti se palanut venttiili ja ihmetellä onko seetinrengas säilynyt siedettävässä kunnossa?
Ykköspytyn venttiileissä ja tulpassa sekä männän laella oli myös ihmeellistä kermanvalkeaa karstaa. Lieneekö laihan seoksen merkkejä?
Viikonloppuna ehkä saan kuvia nähtäville...

Täytyypä hiplata pyttyjen seinämiä, josko kynnystä havaittavissa?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Venttiilinjousipuristin mulla on, kun kevättalvella vaihdoin mun OPC:n Z20LEH koneeseen vv-kumit sylinterinkantta irrottamatta. Ja jopa erityiset pihdit niiden vanhojen poisnyppäisyyn :)
Aikaa kuluu rutosti, kun pyrkii tekemään mahdollisimman huolellisesti eikä ole kovaa rutiinia ja viimeisen päälle korjaamovarustusta.
Tuo venttiilien läppääminen on homma, jota en ennen ole tehnyt. Ei näyttäis olevan rakettitiedettä...
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

http://m.motonet.fi/fi/haku?q=Venttiili ... tegory=623
http://m.motonet.fi/fi/tuote/765056/Ven ... it-o2835mm

Nuo käyt ostamassa ja tuossa tahnassa on toinen puoli karkeaa jolla ensin hiotaan ja sitten tahnan toinenpää viimeistely eli hienoa.

Purat jouset ja suojakumit irti ja kansi pöydälle nurinpäin ja siihen venttiililautasen reunaan tahnaa joka ottaa settiin kiinni sitten imukupilla vähän edestakaisin hinkkaat kunnes näkyy tasainen harmaa kohta ympäriinsä niin seetissä kun venttiilissä sitten hienompaa ainetta ja sama homma että edestakaisin hinkkaat ja valmis ensimmäinen venttiili samalla kaavalla loput.
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Thanks. Kantsisko tuttia pyörittää vaikka akkuporalla, ettei tulee käteen rakko? Vai onko se edestakainen pyöritysliike taikasana ja ihan must?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Tikku kämmenten väliin ja edestakaisin minä oon tehnyt ja ei siinä päivää mee pyöritellessä

On jotku pyöritellyt akkukoneella siten että tiukka letku venttiilin varteen kiinni nokan puolelta ja letkun toiseen päähän pultti letkun sisään se pää poraan kiinni ja tahnat väliin
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [konevikainen]

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Imukuppia en oo ikinä saanu tarttumaan niin hyvin et ois onnistunu. Siksipä laiskuus ja akkuporakone ovat vieneet voiton.
Seetissä turkin on mitään vikaa. Ja senkin näkee kun koittaa hioa sen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin