Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] P0420

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Höystetään vielä kuvilla eroja näissä kahdessa erilaisessa Z18XE:n pakosarjakatissa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Toisessa mallissa pysähtyy sylinterinkannen extra kanavasta tulevat huohotus tms. kaasut tohon laippaan ja toisessa on poistokanava, joka johtaa itseasiassa suoraan katin kennostolle asti.
Eli poistotiehyt ei avaudu nelosen pakosarjakanavaan, vaan menee rinnakkaisena kanavana kattiin asti.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] P0420

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Vuosi miltei vierähtänyt edellisestä.
Vauhtipyörän stefa jäi vaihtamatta ja on hieman tihutellut öljyä matkan varrella...

******************************************************************************************************
Nyt toissapäivänä heitti moottorihäiriövalon aamulla moottoritiellä töihin mennessä.
Ajoin kuitenkin vielä n. 15 km töihin ja päiväksi parkkiin. Öljyjen tarkastus. Kotiin 50 km, josta viimeisen 10 kilsan matkalla alkoi myös käyntihäiriöitä ilmetä.

Kotona resetoin op-com:lla vikakoodin pois (Cylinder nr 3 Missfire Detected - Not Present)
Käynnistyi sen jälkeen hyvin ja kävi joutokäyntiä ok. Ei vikavaloa vielä tyhjäkäynnillä (n. 800 rpm)

Mutta heti kun kierroksia nosti 2000 rpm tuntumaan heitti taas vikavaloa.

-> Kolmospytyn tulppa märkä ja öljykarstainen :(
Puhdistin tulpan ja laitoin n. 3 dl dieselöljyä pyttyyn vaikuttamaan yöksi.

Eilen illalla kurkkasin sitten tulpanreikään ja löpö oli valunut pois palotilasta. Tulppa kiinni ja käyntiin. Ok. Ei kestä kyllä yhtään kaasuttelua, kun häiriövalo syttyy ja edelleen syttyhäiriöitä kolmospytyssä.

Sitten lämmitin koneen n. 2000 rpm kierroksilla ja pistin 100 ml:n ruiskulla vettä kaasuläppäkoteloon menevän letkun kautta. Irrotin letkun venttiilikopan puoleisesta päästä ja siitä vesi sisään. Imu veti sitä aika hanakasti :) välillä heitti häiriövaloa ja kevyesti nikotteli, muuta noin 7 dl se nieli vettä aika kivuttomasti. Tämän jälkeen jäi normaalille joutokäynnille ilman häiriövaloa.

Sitten koeajolenkki kierroksia säästelemättä. Hyvin hörppäs ilmeisesti imusarjan alamutkaan jääneitä vesitilkkoja ja kerran posautti kunnon savu/höyrypilven. Matka jatkui välillä ihan iloisesti kiertävällä koneella ja välillä taas rupes röplöttämään.

Seuraavaksi pitänee mennä hankkimaan puristuspainemittari ja auto jäikin kotitalliin odottamaan jatkotoimenpiteitä...
Onneksi oli toinen kulkupeli alle tänään.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] P0420

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Mahdollisesti männänrenkaat jumissa kolmospytyssä, joka lienee ollut syynä edelliseenkin venttiilivaurioon?
Nyt vielä ehkä se kolmosen pakoventtiili ehjä, kun kerran jotokäyntiä käy kaikilla ilman häiriövaloa ja vikakoodeja?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] P0420

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tai mäntä sökö niinku nuissa tapaa olla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Hajoaako ne männät myös rengasurien välistä tms?
Edellisellä kerralla ainakin männän laki oli ihan moitteeton, kun sen perusteellisesti myös puhdistin.
Eikä sylinterinseinämissäkään ollut kiillottumista, pykälää tai skraidun skraidua.
Ujosti jopa tehtaan hoonausjäljet oli havaittavissa.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joo halkeaa laki renkaiden kohdalta ja renkaiden välistä. Syynä yleensä vuotava kannentiiviste.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Voiko tästä varmuudella päätellä, että venttiilit ovat edelleen tiiviit?
#1 Käynnistyy moitteettomasti.
#2 Käy moitteettomasti joutokäyntiä kaikilla pytyillä (n. 850 rpm) vaikka kymmenenkin minuuttia!
#3 Ei tule vikakoodeja/sytytyskatkoksia vielä tässä vaiheessa.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Täytyy hankkia kaveri puristuspainemittaukseen... Ja teelusikallinen öljyä männän päälle toisella mittauskerralla...
Itekseni en saanut kuin ykköspytystä viisarin vähän värähtämään. Huonosti tiivistyy puristuspainemittarin letkun päässä oleva tulppakierre paikoilleen -> jäin ilman lukemia toistaiseksi
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Jep, kolmosessa ei ole puristuksia lainkaan! Ehkä sama vika toistunut nyt vuoden ajettuani? Ehkä männänrenkaita jumissa ja on siksi karstoittanut jälleen kolmosen pakoventtiilit vuotamaan? Kävin tänään jo tyhjennyttämässä kylmäaineet ilmastointijärjestelmästä. Meininki kokeilla nostaa kone laatikoineen päivineen tämän videon innoittamana (6min 14sek) -> https://www.youtube.com/watch?v=C8Tnz0GSW8E

Saahan sitten vaihdettua vauhtipyörän stefan helposti ja käyttää alakerran koneistamossa hoonattavana.
Vetoakseleiden irrotus oli tossa näköjään jo hoidettu alkutoimina. Ja kytkimen hydrauliliitäntä irrotettu... Kai se tasauspyörästö nousee tuossa paketin mukana?

Saas nähdä onnistuuko ketjutaljalla, kun ei ole tuollaista moottorinostinta? Konepelti ehkä viisainta ottaa irti?
Näköjään ei tarvii ilmastointiputkistoa kokonaan purkaa. Videolla ilmastointikenno retkottaa letkujen varassa keulan puolella, kun puskuri ja jäähdytin sen takaa on irrotettu. Askarruttaa miten vesiletkujen liittimet irrotetaan lämppärin kennosta?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Kannattaa nypätä pelkkä kone pois, isompi työmaa tulee irroittaa laatikon kaa
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Onko kuluttanut öljyä ennen tätä?

Pikkulohkon ympärillä hyvin tilaa. Laatikon irroituksessa vittumainen tuo vivuston hommat ja sit vetarit pitää irroittaa. Omat kokemukdet astra. G x16xel

1, tue kone ylhäältä tai alhaalta. jakopään kannake ja hihnapyörä, laturi, ilmanputsari, akku, bensaletkut ja liittimet,
2, startti, pakoputki, alapuolen laatikon pultit, öljyt pois koneesta,
3, moottori nosturi nostokorviin. Yläpuolen laatikonpultit auki ja vedät koneen sivulle 5cm rakoa laatikkoon ja nostat koneen ylös.
4, kone pukkiin tai sopivalle hollille ja tarvittavat toimenpiteet.

Tai B kansi irti tuttuun tapaan ja ja öljypohja pois ja nappaat alapuolelta kanget irti ja mäntä ylös.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Lämppärin kennossa on pikaliittimet o-renkailla.
Punainen lukitus irti jos enään tallessa ja rengas toiseen suuntaan niin lähtee vetämällä se pikaliitin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Ok. Sitä tässä aprikoinut, että miten fakiiri saa olla, jotta koneen ja laatikon saa konehuoneessa toisistaan erotettua. Tarviiko torx-lenkkiavaimia räikkämekanismilla tms. vai saako yhdyspultit auki normi räikällä ja hylsyllä (mahtuuko työkalut, venyykö kädet?)

Kytkinakselin ulkonema laatikosta sitten lienee sen 5 sentin luokkaa? Kovin paljon se kone ei voi liikahtaa sivusuunnassa, kun laturi-/vesipumppupäässä törmätään sivukoteloon. Ilmastointikompressorin hihnapyörän ja kotelon välissä ainoastaan 35 mm, moniurahihnan syrjästä 60 mm kotelon kylkeen ja hihnapyörät nipistää sen pelivaran noin 55 milliin... Kävin juuri tsekkaamassa tämän Z18XE-moottorisen G-Astran ja viereisen Z16XE-koneella varustetun G-Astran. Ihan samat on näissä ne niukat tilat. Molemmissa ne ilmastointiheebelit pahasti tiellä :no:

Melkein kaikki neuvovat ottamaan koneen pois alakautta? Kun ei sitä autonosturia kotitallissa ole, tuntuu lähtökohtaisesti melkein mahdottomalta? Apurungon irrotustyö ilman nosturia tuntuu myös aika haastavalta, kun se rattiakselikin siihen kytkeytyy.

Jos olette sitä mieltä, että helpompi nostaa pois pelkkä kone, kuin nostaa laatikon kera koko paketti, sitä on sitten vakavasti harkittava.
Vaikka nätisti se paketti niiaa tossa videolla ja siksi nousee pois niin kivuttoman näköisesti :)

Onhan siinä jälkimmäisessä tapauksessa vielä ne vaihteensiirtomekanismitkin saatava irti. Jo syksyllä hommasin uudet pyörännavat, kun kuvittelin, että siinä samallahan nekin sitten saa vaihdettua uusiin, kun joutuu vetoakselit irrottamaan. Sen taidan tehdä myöhemmin omana hommanaan.

Ilmeisesti ero koneen irrotuksen proseduurissa on melkoinen riippuen siitä, onko ilmastointi vai ei?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

On vienyt öljyä karseesti koko vuoden. Luulin, että kiinnitin vuoden takaisessa kansiremontissa venttiiliohjurikumit huonosti, ja olisivat irtautuneet?
Kaiken selittäisi nyt tämä teoria, että kolmosen männänrenkaat eivät ole kaapineet öljyä pois palotilasta viiteen vuoteen :)

#1. pakoventtiilin ensimmäinen palaminen
#2. katin tukeutuminen
#3. öljynsyönti
#4. nyt pakoventtiilin toinen palaminen?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE]

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Elä alakautta ota siitä vasta savotta tulee... se kone nousee ylös helpoiten vaikka taljalla ja ilman laatikkoa ja kaikki pultit saa räikällä ja normi listalla auki laatikon ja koneen välistä. Olikohan alhaalla laatikko koneessa kii torxeilla ja loput 19mm. Ite just g astrasta nostin x20xev koneen ylös ilman laatikkoa ja se on vielä pitempi moottori kun z18xe
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Vastaa Viestiin