Sivu 2/2

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 07 Marras 2017, 15:52
Kirjoittaja CSAero
Kurkataas ohjekirjaan. Ajotietokone on jotain köyhempää mallia tuossa ja valikoita vähemmän kuin ohjekirja tarjoaa. Värinäytössä on jotain autokohtaisia asetuksia, mutta en ole ainakaan vielä törmännyt tuohon ajovalojen kytkeytymisherkkyyteen.

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 08 Marras 2017, 08:35
Kirjoittaja ascona_c
_supra_ kirjoitti:
CSAero kirjoitti:Melko herkästi on laittamassa ajovaloja päälle muutenkin, vaikka olisi omasta mielestä vielä varsin kirkas keli. Välillä on tullut Insigniaa vastaan, jossa päiväledit vielä päällä ja meillä Zaffe haluaa ajovalot.
yleensä saa ajotietokoneen kautta valittua miten kirkkaalla/pimeällä vaihtaa ajovaloihin, yleensä 3-4 vaihtoehtoa... :peukku:
Ehkä muista autoista löytyy, mutta ei Opeleista.

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 08 Marras 2017, 09:40
Kirjoittaja _supra_
ascona_c kirjoitti:
_supra_ kirjoitti:
CSAero kirjoitti:Melko herkästi on laittamassa ajovaloja päälle muutenkin, vaikka olisi omasta mielestä vielä varsin kirkas keli. Välillä on tullut Insigniaa vastaan, jossa päiväledit vielä päällä ja meillä Zaffe haluaa ajovalot.
yleensä saa ajotietokoneen kautta valittua miten kirkkaalla/pimeällä vaihtaa ajovaloihin, yleensä 3-4 vaihtoehtoa... :peukku:
Ehkä muista autoista löytyy, mutta ei Opeleista.
ok! menee kyllä työläämmän kautta mutta mites sitten jos lyö tietokoneen päähän saako sitä kautta muutettua?

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 11 Kesä 2018, 23:16
Kirjoittaja CSAero
Taas on dieseliä virrannut tankissa. Tänne kirjoittamisen taajuus lienee verrannollinen auton toimimiseen tyydyttävällä tavalla.

Tuo päiväajovaloasia on semmoinen, että vuosimallista -12 lähtien ei enää saa itse muutettua kytkeytymisherkkyyttä, aiemmin tämä onnistui.

Vuosihuoltokin tehtiin talven aikana, vaihdettiin samalla jakopään hilut vesipumpun kanssa. Eipä tuossa vielä olis ollu kilsat täynnä, mutta nyt oli helppo hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä. Liekö huollossa tehty joku päivitys, kun mielestäni xenonit eivät enää kytkeydy ihan niin herkästi päälle valoisaan aikaan. Toisaalta olihan tuossa taas iltapäivä, täysin pilvetön taivas ja auton keula kaupan katoksen lipan alla. Zaffe päätti laittaa valot päälle ja monitoiminäytöstä ei sitten nähnytkään mitään seuraavaan viiteen minuuttiin, kun auto ei reagoinut kirkkaaseen auringonpaisteeseen millään tavoin. Juuri ennen vuosihuoltoakin tuli parkkitutkan toimimattomuudesta ilmoitus. Huollon yhteydessä vialliseksi paljastui vasen ulompi anturi. No, minä varaosamyyjän kanssa sitä tilaamaan. Anturi tuli, maalattiin ja koitettiin paikoilleen. No, eipä ollut oikea anturi. Vasen ulompi tarkoittaa näissä kaistavahdeilla varustetuissa autoissa sitä toiseksi ulommaista, joten uusi anturi tilaukseen. Tuota maalattuahan ei nyt voinut enää palauttaa, joten se jätettiin omaan hyllyyn varaosaksi. Tällä kertaa sain tiskiltä oikean anturin, maalasin sen ja pistin paikoilleen. Toistaiseksi tutka on nyt toiminut. Taitaa olla kaikki peräpään parkkitutkan anturit nyt kertaalleen vaihdettu.

Tehoa tuossa on edelleen liian vähän, mutta onneksi siihenkin ajatellut rahat päätti hyödyntää talon oma lämmitysjärjestelmä hajoamalla... onneksi näin kesällä :D.

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 21:10
Kirjoittaja imaC
Tämäkö on muuten toiminut hyvin..? Mitä sulla on ollut karkeesti keskikulutus..?

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 15 Elo 2018, 22:00
Kirjoittaja CSAero
Tankkaus.comin mukaan 6,8 litraa sadalle, tässä on sitten mukana Eberin kulutus. Auton oma ajotietokone on jämähtänyt lukemaan 6,3. Liian pieni tankki tuossa on auton kokoon nähden. Meillä on toisena autona Saabin 9-3, jossa 1,9Tid ja 58 litran tankilla mennään toiselle tuhannelle pitkästi. Tällä jäädään hyvinkin alle. Katsotaan saisinko Zafiran kulutustiedot linkitettyä.

https://tankkaus.com/cars/public_graph/ ... 018/2017/3

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 15 Elo 2018, 22:59
Kirjoittaja 1,2sorsa
Paljonko nyt mittarissa kilometrejä?

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 20 Elo 2018, 10:40
Kirjoittaja CSAero
Oliskohan tuossa nyt n 140tkm. Aika vähällä ajollahan tuo on suhteutettuna dieseliin ja sen verotukseen, mutta tuon korin liikutteluun nuo pienempitehoiset eivät oikein tuntuneet riittäviltä.

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Lähetetty: 04 Huhti 2022, 13:09
Kirjoittaja CSAero
Oho, onpa edellisestä viestistä aikaa.

Zafira on edelleen taloudessa. Justiin saatiin 200tkm rikki ja meni tässä rikki muutakin :lol:. Autossa ei ole käytön aikana ollut juurikaan ongelmia, lähinnä Webaston satunnainen toimimattomuus häiritsee, mutta mitään selkeää syytä siihen ei ole. Välillä kaukosäädin "käynnistää" laitteen, mutta eipä pöhise, kun menee tarkistamaan. Olen tässä jo hommannut välineet Webaston diagnnostiikkaa varten, mutta vielä ei ole ollut riittävää motivaatiota asian selvittämiseksi.

Konepelti vaihdettiin myrskytuhojen takia, tuulilasi rikkoutumisen vuoksi.

Katsastuksessa maaliskuussa huomattiin toisen takajousen olevan poikki, ilmeinen tyyppivika, jos nettijuttuihin uskoo. Jousten vaihto ei olisi voinut olla helpompaa, parit pultit auki, vanhat pois ja uudet tilalle.

Toinen vika oikin jo vähän pitempään tulollaan, kun sen ensimäiset oireet alkoivat jo syksyllä. Ihmettelin kerran töihin ajaessani, että kuuluupa viereisellä kaistalla ajavasta kuorma-autosta kummallinen ääni, no se ääni ei kuulunut siitä kuorma-autosta :lol:. Moottoria kuormittaessa oli tullut resonanssi kierroslukualueelle 1500-1700rpm. Tätä koitettiin selvitellä, mutta ei löydetty syyllistä. Kunnes muutama viikko sitten ääneen tuli mukaan heinäsirkan siritystä. Tässä vaiheessa tilasin moniurahihnan ja kaikki rullat. Merkkiliikkeestä pyysin tietoa hihnan pituudesta ja heidän ohjeillaan tuli tilattua se väärä(ei sattunut hihnan merkit näkösälle, kun niitä tiiraili muutamaankin otteeseen pellin alta) :D. No, sirityksen muututtua vikinäksi oli pakko ryhtyä toimeen. Tiistai-iltana kaverin nosturille hommiin ja kaikki rullat uusiksi vanhalla hihnalla. Ja löytyihän se syyllinenkin lopulta. Laturin vapaapyörä oli sillä hetkellä muuttunut takaisin liikkuvaksi julmetun kitinän saattelemana. Mietin tehdaskorjattua laturia, mutta muistin samalla että Saabilla on uutta laturia myynnissä alle 300€:n Äkkiä viestiä kaverille ja laturi löytyi hyllystä. Kaupat lukkoon ja laturi matkahuoltoon. Ajattelin, että pärjäisin vielä pari päivää. Torstaina saisin uuden laturin ja vaihdetaan se paikalleen. Mutta ei mennyt niinkuin Strömssöössä :lol:. Keskiviikkona sain lapset kerhoon, kävin kaupassa ja tankilla. Huoltoaseman pihasta lähtiessä alkoi konehuoneesta kuulua räpsettä, tajusin samantien, että moniurahihna meni. No, risteyksestä linja-autopysäkille ja pelti auki. Siellähän se oli remmin reuna muuttunut ruoskaksi ja laturin hihnapyörä lähdössä maata kiertävälle radalle. Hain huoltsikalta puukon ja vedin hihnan poikki. Samalla soittoa paikalliseen varaosaliikeeseen, josko löytyisi oikean mittaista hihnaa. Ei löytynyt hyllystä, mutta aamuksi tulee. Mahtavaa! Puukko takaisin tiskille ja ajelin auton kotipihaan. Viestiä kaverille, että auto tulee sit huomenna laturinvaihtoon varmuudella.

Torstaina sain kyydin kaupunkiin, hihnan varaosaliikkeestä, laturin matkahuollosta ja bussilla kotiin. Auto kaverille ja takaisin kotiin laittamaan ruokaa. Ei mennyt kuin reilu tunti, niin tuli viestiä, että hae autosi. Oltiin jo vähän ennakkoon varovaisia sen suhteen, mitä kautta laturi vaihtuu, kun tuossa yläpuolella ei ole oikein tilaa touhuta. Löytyihän se sopiva reitti laturille ja taas ajellaan ilman ylimääräisiä resonansseja tai kitinöitä.

Matka jatkuu :D.