Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Leiman uusintanäyttökin meni ihan vaan kiristämällä känkän vaijeria.

Joskin Faceliftaan kyllä takajarrut joka tapauksessa, mutta aikataulupaine asian suhteen toki poistui.

Asioiden näin ollen reipas laukka kohti miljoonan rajapyykkiä jatkuu, nyt myös viranomaisen puolesta ja projekti auton ajokuntoon palauttamiseksi voidaan katsoa menestyksellä loppuun saatetuksi.

Eberin polttoainelinjakin on nyt kuosissa, joten mitään erityisen pakoittavaa laitettavaa ei autossa enää ole.
Toki parikymmenvuotiaassa käyttöautossa on tarjolla aina jotain pientä kosmeettista sipistelemistä, mutta se liene aika tavanomaista.

Noin alkuunsa paremmat takaovipahvit paikalleen, puuttuvia verhoiluosien kiinnitysruuvien peitetulppia ja jos intoa piisaa CDX takapenkin istuinosa, moottorin peitemuovi yms.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Tämänkään suhteen ei ole paljoa tapahtunut.

Ajomääräkin ylitti 800 000 Km rajapyykin.

Kulutus on heilunut lussussa matka-ajossa 4,5 kahta puolta.

Saranatappeja on tullut liuoteltua etuovissa irroitusöljyllä, mahdollista tulevaa ovenvaihto-operaatiota silmillä pitäen.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Kilsat ovat nyt 814 tkm kohdalla.

Orggis termari (ehkä vähiten paska huonoista vaihtoehdoista) on selvästi alkanut harveta, Eberi käy turhan pitkiä aikoja koska lämpö jää killumaan asteen - parin päähän sammumisesta, ellei anna kenkää.
Eli uusi samanlainenhan sinne pitää laittaa. Laskin joskus että omilla ajomäärillä sen voisi vaihtaa vaikka vuosittain ja silti jää voitolle jos kulutus laskee edes desin :)

Kulutus killuu siinä vitosen alapinnassa, kelin kylmettyä.

Tarvike umpioiden pitkät ovat valokuvioltaan tosiaan aika huonot, joten ajattelin asentaa led bar lisäpitkän - paikkaa pitää vähän iteroida.
Puskurin alla sen voisi upottaa ylempään ilmanoton ritilään, mutta se näyttää siellä huonommin.
Kilven yläpuolella toiminta on hyvä, mutta asennus röjön näköinen ja nistit yms. keikkaavat valoja.
Pohdin vähän olisiko konepellin maskin takana tilaa asentaa valo lukkopellin ja puskuripalkin väliin viritettävään telineeseen ja ottaa maskista pari pienaa vaan pois.
No saa nähdä.

Hommasin myös Sealeyn saranatappityökalun, joten pitkään liotetut tapit saattaisivat vaikka heltyä ilman erityistä temppuilua.
Ennen ovien irroittelua pitää kyllä kokeillla tuleeko kaikki tarpeellinen sähkö oviaukolle asti (kuten pitäisi tulla) irtolehtipainoksen ovella, josta vaan laittaa töpselin korin puolen liittimeen ja kokeilee toimivatko ikkunat, peilit ja lukot.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Laita jotain infoa tuosta työkalusta?
(Päivitä otsikkoon tuo 814tkm)
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @814tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Työkalu on tuommoinen:

https://www.amazon.co.uk/Sealey-VS803-D ... B00K1UT4XS

Kuvista näkee kuinka sitä käytetään.

Sama purpatus koskee Sealeytä - joka on lähinnä pakkaaja ja tukkuri - kuin montaa muutakin työkaluputkaa: ennen olivat järkiään hyviä - nykyään vähän vaihtelee, koska kamoja teetetään Hinkuvintiassa - osa hyviä osa ei.

Voittanee silti lukkopihdeillä tapin päästä ja pitkän taakin kanssa vasaraa pihteihin metodin.

Paras saranatappityökalu mitä olen nähnyt, liene wanhoihin ilmaporscheihin tarkoitettu tehtaan oma: riittävällä väkivallalla sillä saisi varmaan leivottua itse saranankin korista irti :)
Hinta tietenkin jotain pöyristyttävää...
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Ajomäärä on nyt otsikon mukaiset 820tkm.

Sain Joululomalla vihdoin aikaiseksi värkätä lisäpitkän paikalleen.

Lazerin Linear 12 Elite osoittautui sangen soivaksi peliksi: led bar on pieni ja siro, painonkin ollessa alle kilon.
Ei suhise tai vislaa ajoviimassa ja valoakin tulee oikein hyvin.
Vilpitön puoltolause siis.

Kulutus on heilunut 4,8 (pitkä matka-ajo komennuspaikalle) ja 5,9 (pelkkää lyhyttä pikkukaupunkirissausta reippaassa pakkasessa, Eberin huutaessa liki koko ajan) välillä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Jaahans, lämppäri ei työnnä lämmintä tyhjäkäynnillä - kierroksilla kylläkin.
Lämpö ei nouse normaalia ylemmäksi, eikä vehje hävitä vettä ainankaan millään merkittävällä nopeudella.

Noinkohan nyt olisi niin että vesipumpun siivet ovat alkaneet murenemaan.

Ei mitenkään poissuljettua, mutta melkoisen ärsyttävää - huomioiden että vesipumppu on vaihdettu alkuperäisosaan 2017 alkuvuonna 740tkm kohdalla.
Aika paskaksi on mennyt laatu jos pumppu on alkanut routimaan, edellinen orggispumppu kun kesti 560tkm ajoa.

Pitääpä olla liikkeeseen yhteydessä, ellen väärin muista alkuperäisosilla pitäisi olla parin vuoden takuu.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

2-vuotta ainakin liikkeeessä laitettuna. Joten käy ihmeessä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Voihan sillä olla vaikka jokin letku vaikka pehmentynyt ja mennyt lyttyyn,onko lisälämmitin kennon letkujen välissä näissä?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja imaC »

Kaverille kun vaihdoin teatterikiikarit aikoinaan niin kenno oli kyl aikas tukossa kun se kraanan alla huuhdeltiin.. rupes vesi kiertään ihan toisellalailla.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Eberi on tosiaan periaatteessa moottorin ja lämppärikennon välisen letkun varrella.
Näin ollen, minun järjen mukaan, letku eberiin, sieltä kennolle ja kennosta takaisin moottoriin olisivat kaikki pumpun painepuolella.
Näin ollen voisi pehminneen letkun lähinnä kuvitella pullistuvan - joskaan ei se taittumisen aiheuttama lutistuminen nyt ihan mahdotonta ole, joskaan reititys ei ole muuttunut mihinkään.

En usko että lämppärin kenno on kohtuuttomasti likaantunut, koska kunhan autoa jengattaa sen verran että sieltä ylipäätään alkaa tulla lämmintä on ilma lopulta perin kuumaa jahka moottori on normaali lämmössä.

Nestettä on pitänyt nyt ruveta lisäämään.
Kun autoa kierrättää alkaa lämppäristä lopulta tulla kuumaa, käytöksen muistuttaessa aika paljon sitä kun systeemi on ollut tyhjä - vaikkapa kuten jäähdyttimen vaihdettua ja sen on vaan kaatanut paisarista niin täyteen kun se menee.
Alussahan peli ei anna lämmintä ja jengattamisen jälkeen se ilmaa kennon ja nestettä joutuu lisäämään jonkin verran.

Ei se nyt ihan mahdotonta ole että kansinahkakin olisi kaputt - mutta sen verran harvinaista se näissä on että epäilen muita aiheuttajia ensin.
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja blex84 »

On nuista pahveja mennyt jo nuissa kilometreissä ja tarviketta ei kannata laittaa. ei kestä ajaa kun 100tonnia todistetusti ja taas joutuu aukoon.

Ville veellä meni pahvi niin ei tullut lämmintä koppiin muuten ei ollut ongelmaa sen kaa
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Noin alustavasti Eberiltä kennolle menevä, alumiinisen kurttuputken sisällä kulkeva, letku on kusahtanut.
Öljymähmä päällä ja parin vuosikymmenen hankaus korin eläessä on tehnyt tehtävänsä.

Samaten vesipumpun juorureiästä on tullut nestettä, joten menköön samalla kun GM orggis on ArjalaisGermaaniasta tulossa.

En usko pahvin paskoittuneen, peli kuitenkin tunki lämmintä useamman sadan kilometrin siivun, kunhan järjestelmä oli ajoon lähtiessä ilmaantunut.
Lämpömittarikaan ei ole käynyt kertaakaan yli 90 asteen viivan.

Jahka nuo on tekohengitetty kuosiin pitää suorittaa uusi koeponnistus, onko muita oireita tähteellä.

Muuten ei mitään ihmeitä, takalasin pyyhkimen muovisen varren pää halkesi ja vipstaakeli jäi roikkumaan suoraan alas pitkin farkun luukkua.
Muovin sisällä ollut alumiiniholkki oli muuttunut yhdeksi puuksi pyykimen moottorin akselin kanssa.
Pienellä lämmityksellä ja nitkuttelulla se kuitenkin hertyi vapauttaen reippaan pelmahduksen valkoista alumiinioksidia.
Kokosin uuden keraamitahnan kanssa, vaikka elättelen toivoja että minun ei tuolle tarvitsisi enää tehdää muuta kuin vaihtaa sulkaa.

Kulutus edellisellä pitkällä siivulla oli 4,6 - tosin keli ei ollut paljoa pakkasen puolella.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @820tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Letku on vaihdettu ja lämmitys toimii taas normaalisti.

Pumppu ei ole vielä tullut, mutta pitää seurata tilannetta ja josko neste ei vaju niin jättää uuden pumpun jemmaan varalle.
Lämmintä tulee tyhjäkäynnilläkin, joten pumpun siivet tuskin ovat murenneet ja pumpun rungolla olleet jäähdytysnesteen jäämät voivat olla viiman mukana vuotavasta letkusta tulleita ulkoisia roiskeita.

Jos jäähdytyssysteemi on näillä lämpöisillä jiirissä, pitää alkaa pohtimaan takajarrujen faceliftaamista jemmassa oleville Lucas satuloille.
Niissä kun on se toimiva käsijarrun automaattisäätö - Boschin satuloiden visptaakeja pihdeillä edestakaisin rämpyttämällä niistä saa kyllä säädettyä väljät pois, mutta hangessa maaten se on aika epäergonomista ja systeemiä ei oikein jaksaisi käydä herkistämäänkään, kun on tehdasuudet osat hyllyssä - jotka jopa pysyvät toimivina.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @822tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Nestettä ei ole tarvinnut lisätä vieläkään ja lämmintä tuli mukavasti -29C kelissä, joten potilas liene julistettava näiltä osin terveeksi.
Käynnistyminen oli myös hyvä lämmittämättä @-27C.

Pitkässä, lähinnä 80-rajoituksen, siivussa kulutus oli 4,9 ja kelin viilennyttyä kolmenkympin kanttiin, lähinnä satasen rajoituksia sahatessa, 5,3 - 5,4.
Vastaa Viestiin