Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @846tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 931
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @826tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo » 13 Helmi 2019, 16:59

No niin, faceliftasin Bosch takajarrut Lucas mallisiin ja tulos vaikuttaa hyvältä.

Vaihteeksi oli ihan mukava purkaa osia jotka oli itse aikanaan koonnut alumiinitahnan ja momenttiavaimen kanssa - kaikki aukesi suosiolla, mukaan lukien jarrulevyä pitelevä senkkikantaristipääruuvi.

Vasemmasta takapyörästä oli männän puoleinen pala lopussa ja sen taustalevy oli hangannut hyvän kerroksen itse levystäkin - joka oli päätynyt mujuksi pitkin vannetta.
En ollut piitannut äänestä, tietäen että vaihdan koko jarrut, levyineen, heti ensi tilaisuuden tullen.

Vänkärin puolen pyörässä männän palasta oli ehkä n. mikrometri kitkapintaa tähteellä, joten suht. tasaiseen olivat kuluneet.

Mutta mikä oleellisinta, liukutapit olivat edelleen niin herkät että jaksoivat palauttaa haitarikumien voimalla.
Tämä on minusta aika vahva puoltolause Bosch laadulle - en nimittäin ole tehnyt liu'uilla tasan mitään niin kauan kuin auto minulla on ollut ajossa, eli 180tkm => 826tkm. (!)
Männät ja liu'ut ovat pysyneet herkkinä, joten ainut purpatus Bosch satuloista on seisontajarrun automaattisäädön räikkämekanismi jonka lutku jousi herkeää palauttamasta vipua lähtöasentoonsa ja näin ollen ei piankaan säädä mitään.

Paloja, levyjä tarpeen mukaan ja nesteet joka kevät on toki vaihdettu.

Lucas jarrujen satulankannattimessa oli tehty sellainen parannus että palojen taustalevyille oli kirkkaasta tehdyt liukulevyt.
Vanhemmissa jarruissa ei näitä ole ja enemmän liikkuva männän puolen pala syö kannattimen johteisiin kolon johon pala takertelee.
Edelleen huomasin että liukulevyjen ja kannattimen välissä oli jotain kemikaalia, sitä en tiedä onko se liimaa vai pelkästään jotain ruosteenestomäskiä - selvästi siis jonkinlainen yritys on tehty suojata liu'un takapuolinen tila korrosoivalta ympäristöltä.

Tämä vaikuttaa hyvältä - Toyotan ja Bemmin jarruissa olen nimittäin kohdannut ongelman että vaikka liukulevy pysyy hyvässä kuosissa kehittyy sen taakse, längen puolelle, ruostetta joka kasvattaa käyntivälyksen pois ja pala alkaa laahaamaan vaikka itse satulan männät ja liu'ut ovat herkät.
Näin ollen palanvaihdossa, jos homman haluaa tehdä hyvin, joutuu länget irroittamaan ja kampeamaan liukulevyt veks ja putsaamaan (käytännössä ronskisti kaapimaan tai viilaamaan) niiden tilan takaisin alkuperäisiin mittoihinsa

Niin käyttö- kuin seisontajarrun toiminta vaikuttaa olevan kaikin puolin OK, joten tähteellä on enää sen verran vaivaa että ruostepaskamuju pitää putsata veks toisesta takavanteesta.

Kaverien kauhutarinoiden jäjiltä odotin että vanteen lakkaan kiinni sulanut rautamoska ei lähde kuin räjäyttämällä tai ainankin vaatii vanteen puhaltamisen ja maalauksen.
Testasin AutoGlymin ja Korrekin vanteenpuhdistusainetta ja jälkimmäinen - vaikka usein tuomittu aika tehottomaksi - tuntui reagoivan rautamähmän kanssa melko reippaasti - voihan olla että se sitten pesee tavallista jarrupalalikaa huonosti.
Kirkas neste muuttui nopeasti tumman violetiksi, kuten maalin raudanpoistajat tapaavat tehdä ja hyvä määrä ohuempaa jäämää lähti kuumalla vedellä huuhtomalla.

Pitää liottaa ja pestä vanne tilaisuuden tullen kunnolla jäykällä harjalla - mutta alustavasti homma ei vaikuta läheskään niin tekemättömältä paikalta kuin luulin.
Asiaan voi vaikutta että jarru ei laahannut, joten rautapöly ei liene niin kuumaa kuin jumittavien jarrujen tapauksessa.

Teuwo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 931
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @837tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo » 10 Huhti 2019, 18:19

837tkm

Ei mitään erityistä mainittavaa.

Pitkien rele takertui päälle asentoon ensimmäistä kertaa moneen vuoteen - jos tila toistuu pitänee vihdoin vaihtaa se.

Edellisen tankkausvälin keskikulutus oli 4,5 - lähinnä kiitos plussalla olleen kelin ja paljon kahdeksan kympin rajoitusta sisältäneen reitin.
Tosin olihan sillä jurrattu viikko komennuspaikan työmatkaakin.

2016 vaihdettu uusi Eberin D3WZ on ensimmäisiä kertoja pöllytellyt savua ja jättänyt käynnistymättä ensimmäisellä yrityksellä.
Tämä tuntuisi tapahtuvan puolilämpimänä - ehkäpä se hehkuttaa silloin lyhyemmän ajan ?
Tähän meni n. 110tkm ajot - kilometrejä kertyi suhteellisen vähän, auton seisottua useamman kuukauden kauriin perseen mallinen kraatteri keulassaan.

Jälkikäteen ajateltuna olisi voinut olla hyvä ajatus päivittää laitteeseen keraaminen hehku heti uutuuttaan, kun se oli irrallaan.

Jos lämmittimen kiukuttelu jatkuu, pitää kaapaista puskuri pois kesällä ja vaihtaa se modernimpi hehku.

Teuwo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 931
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @846tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo » 04 Kesä 2019, 22:02

846tkm

Auto kuluttaa edelleen korkeaa nelosta, edellinen tankkausväli taisi olla 4,75l/100km.

Vänkärin oven keskuslukko ei aina pelaa - takaoviinhan on lukot jo vaihdettukin.

En jaksa juuri murehtia sitä onko lukkomoottori, vaiko oviaukosta itse oveen tuleva johtosarja sökö.
Taivutuksiin tulevat piuhat kun ovat oven puolella (Edit: soopaa puhuin, korin puolella se johtosarjan häntä on ja töpseli oven - no ihan sama: vänkärin oveen on tullut minimaalinen määrä taivutuksia johdoille, kuskin oveen verrattuna, jossa lukko toimii edelleen.) ja minulla on ollut jo pitempään aikeena vaihtaa, kolarikorjausta varten hankitun, varaosa-auton sähköikkunalliset etuovet tähän yksilöön. Ennen ovien purkamista toki testasin kaikkien sähkölaitteiden toiminnan.

Näin ollen pitää joku viikonloppu koeistaa onko noin vuoden liottelu irroitusöljyllä tehonnut ajoauton saranatappeihin.
Varaosa-autossahan tapit olivat käytännössä yhtä puuta itse saranan kanssa, mutta sillä ei ollut mitään väliä koska koppa oli menossa paaliin joka tapauksessa, joten sahasin korin puolen surutta irti - kun ilmeni että kohtuullinen meukarointi ei pure kaikkiin tappeihin.

Vastaa Viestiin