Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa. Ei se kolmea kuukautta ehjänä pysynyt

Esittele Opel-projektisi tai autosi
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

Jotain pientä tuli peräpäähän ostettua täksi kesäksi. OPC puskurin jatke, diffuusori ja kontin lippa. Diffusori tuli automuovin kautta. Osien purkaja oli laiskalla päällä, laikalla kontin luukusta pala spoilerin alta & puskurista puolet myös helman mukana. Lähtihän lipat irti auton riekaleista, saldona myös neljä tikkiä ja liimattu haava. No, jossei mitään tee, niin mitään ei satu :lol:
IMG_20180510_013528.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

Autoon on taas uusittu osaa. OEM bensanpaineen säädin ja alkuperäinen Boschin lambda. Edelleen P0171 koodi päällä.. kyllä nyt on se hetki, että usko alkaa loppumaan :bonk:

Testeri näytti, että on ollut reilusti sytytyskatkoksia. Voisko niillä olla osaa tai arpaa tähän vikaan?

Oiskohan kuka pätevä softaja, joka vois tutkia vaikka tech 2 arvoja?
Jepeee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Marras 2013, 14:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja Jepeee »

Vois olla jopa suutinvika...
Vectra C 3.2V6 -(z)-
Opelisti jo kolmannessa polvessa
Jepeee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Marras 2013, 14:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja Jepeee »

Luin tarkemmin ketjun :bonk: eli todennäköisesti ruuttavika, selittää koodit laihasta seoksesta ja sytkäkatkoksista Eritteleekö katkoja tiettyyn/tiettyihin sylinteriin?
Vectra C 3.2V6 -(z)-
Opelisti jo kolmannessa polvessa
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

Jepeee kirjoitti: 31 Touko 2018, 11:53 Luin tarkemmin ketjun :bonk: eli todennäköisesti ruuttavika, selittää koodit laihasta seoksesta ja sytkäkatkoksista Eritteleekö katkoja tiettyyn/tiettyihin sylinteriin?
Kaikista sylinteristä on jäänyt katkoja muistiin, mutta kaksi puolaa tuossa taannoin uusin siihen (OEM) joten en tiedä, onko tilanne muuttunut uusien puolien jälkeen. Kaksi uutta orkkispuolaa vielä tulossa. Syttykatkot nyt voi myös johtua niistä puolistaKIN. Täytyy ne pari uusia. Ruuttavika? Meinaatko nyt siis suuttimia? Mulla on tähän olemassa myös aeron vihreät. Voiko ne laittaa suoraan vanhojen tilalle vai onko pelkoa että jotain särkyy, jossei tee softaan muutoksia?

Viestittelin saabcom:in kanssa, ja z20net koneeseen vectraan saa myös stake1 softan. Kai se on kokeiltava sitä..
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ne puolat ja tulpat tietenkin pitää olla ensin ok, ja tietenkin vain alkuperäiset puolat. Vaikka siellä on nyt uusia puolia, niin voihan se olla että ne pari muuta vielä keljuilee. Joten ne vielä loputkin uusiksi nyt ensin.

Tuossa jo viitattiinkin, että vikaa voi olla suuttimissa. Bensan painepuolihan (pumppu ja säädin) oli ilmeisesti nyt kunnossa. Seokset ei kyllä pysy kohdilaan jos suuttimissa vikaa. Myös sytytyskatkoja tulee reilusti huonojen suuttimien takia. Softassa itsessään on tuskin vikaa, jos se on asianmukainen. Ja näin uskoisin mikäli se nyt oli jonkun Saab-harrastajan kautta hankittu. Maptun on myös ok, sitä vastoin BSR:ssä ollut ongelmia joillakin.

ps. sen verran, että sijaintisi näyttää olevan Jyväskylä niin, mikäli tuon koneongelman vuoksi aiot johonkin pajalle viedä, vie ehdottomasti ProCarServicelle. Sieltä löytyy osaamista tähän koneeseen ja myös se Tech löytyy.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

petrisa kirjoitti: 31 Touko 2018, 13:42 Ne puolat ja tulpat tietenkin pitää olla ensin ok, ja tietenkin vain alkuperäiset puolat. Vaikka siellä on nyt uusia puolia, niin voihan se olla että ne pari muuta vielä keljuilee. Joten ne vielä loputkin uusiksi nyt ensin.

Tuossa jo viitattiinkin, että vikaa voi olla suuttimissa. Bensan painepuolihan (pumppu ja säädin) oli ilmeisesti nyt kunnossa. Seokset ei kyllä pysy kohdilaan jos suuttimissa vikaa. Myös sytytyskatkoja tulee reilusti huonojen suuttimien takia. Softassa itsessään on tuskin vikaa, jos se on asianmukainen. Ja näin uskoisin mikäli se nyt oli jonkun Saab-harrastajan kautta hankittu. Maptun on myös ok, sitä vastoin BSR:ssä ollut ongelmia joillakin.

ps. sen verran, että sijaintisi näyttää olevan Jyväskylä niin, mikäli tuon koneongelman vuoksi aiot johonkin pajalle viedä, vie ehdottomasti ProCarServicelle. Sieltä löytyy osaamista tähän koneeseen ja myös se Tech löytyy.
Uudet kaksi puolaa on tulossa neobrothersilta. "4-7 pvä toimitus" on vaan Suomen puolella venähtänyt yllätyksellisen pitkäksi.. ja ovat kaikki GM alkuperäisiä puolia. Tulpat tuli myös vaihdettua helmikuussa oikeanlaisiin NGK tulppiin. Joo mä vähän epäilen myös tuota softan viallisuutta. Kuitenkin samaa on tälläkin foorumilla laitettu useisiin kymmeniin autoihin. Saabeihin sitten vielä, vielä useampaan. Jotenkin ihmettelen, että kuinka se nyt yks-kaks menisi huonoksi. Mutta onko vaaraa, jos lyö hieman isommat suuttimet (Aero vihreät) orkkisten tilalle, ilman softamuutosta?

Auto menee viikon päästä pajalle, tutkivat alipainelinjat sekä ahtoputkiston.

ProCarServicelle soiteltu, mutta menee elokuulle, että ehtisivät katsoa..
InsigniaTbo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 04 Syys 2017, 20:11

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja InsigniaTbo »

Saab.com:n softa tossa meidän vectrassa ja ei mitään pahaa sanottavaa, kaikki toiminut ihan ok. Tulppina käyttänyt Denson ihan perus tulppia ja niitä muutaman kerran vaihdellut kun on alkanut nypyttämään varsinkin kylmänä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

demosta kirjoitti: 31 Touko 2018, 14:31
Mutta onko vaaraa, jos lyö hieman isommat suuttimet (Aero vihreät) orkkisten tilalle, ilman softamuutosta?

Suuttimia ei voi vaihtaa ilman softamuutosta. Toki tietenkin voi, mutta auto ei enää toimi kunnolla.
Polttoainemäärä määräytyy suuttimen aukioloajan perusteella, kun tässä Trionic 8 ohjausjärjestelmässä suutinten polttoainepaine imusarjaan nähden pidetään vakiona. Jos laitetaan eri kokoiset suuttimet kuin mitä softassa on ohjelmoitu, menee seos liian laihalle/rikkaalle riippuen suutinten koosta (pienemmät/suuremmat) vs. ohjelmoidut.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yksi juttu tuli mieleen.

Tässä ei ilmeisesti ole etanolisoftaa. Päättelin siitä, kun suuttimia ei ole vaihdettu Aeron mallisiin. Näin yleensä tehdään biopower ohjelmoinnin kanssa jotta tehot etanolillla ei lopu kesken vaan päinvastoin. Softaajat voi tehdä biopowerinkin vakio suuttimille, ei siinä mitään.

Jos on näin, että käytetty etanolia ja on vakio suuttimet, niin on olemassa yksi mahdollisuus vikaan.
Etanolilla saattaa alkaa suuttimen kärkeen kerääntymään möhnää (kuin tervaa) joka tukkii suutinta. Tätä ei ole esiintynyt aeron suuttimilla, mutta vakiosuuttimilla niin voi käydä.

Tuo nyt tuli mieleen...
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Jepeee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Marras 2013, 14:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja Jepeee »

Itse lähinnä ajattelin että suuttimissa paskea, tai muuten alkavat olemaan päivänsä nähneet, tuotto huonontunu ja siitä laiha seos koodi ja sytkäkatkokset. Kävi myös mielessä että olisko mahollisesti lambda rikki, säätäisi liian laihalle, joka myös aiheuttaa kyseiset koodit :roll:

Mites, onko näissä laajakaista ykkösenä?
Vectra C 3.2V6 -(z)-
Opelisti jo kolmannessa polvessa
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

Jepeee kirjoitti: 31 Touko 2018, 19:33 Itse lähinnä ajattelin että suuttimissa paskea, tai muuten alkavat olemaan päivänsä nähneet, tuotto huonontunu ja siitä laiha seos koodi ja sytkäkatkokset. Kävi myös mielessä että olisko mahollisesti lambda rikki, säätäisi liian laihalle, joka myös aiheuttaa kyseiset koodit :roll:

Mites, onko näissä laajakaista ykkösenä?
Kapeakaista, ja se on eilen vaihdettu. Ei muutosta.

Tosiaan. Ensi viikon torstaina auto menee alipaine- ja ahoputkien tiiveyden testaukseen. Jos ovat ok, niin ruuvataan sitten suuttimet irti. Tietty täytyy alkaa myös suunnittelemaan ehkäpä niiden isompien suutinten vaihtoa ja viinaohjelmaa, voi olla että työmatka sen verta kasvaa. Tietty, korjataan vanha vika alta pois, ennenkuin aletaan lisää laittamaan.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ehdottomasti vika ensin kuntoon ennen viinasoftaa, koska etanolilla se on vielä herkempi oireilemaan. Jos nyt menee laihalle niin viinalla se vasta meneekin :oops: .

Tuo vikakoodihan kertoo, että lambdasäädön antaman tiedon vuoksi polttainetta joudutaan rutkasti lisäämään, kun seos vaan meinaa olla laiha.
Vaihtoehtoja on oikeastaan pari:
- polttoainetta ei tule riittävästi suuttimista ulos, joten aukiolo aikaa lisätään (liikaa)
- koneeseen menee käytännössä enemmän ilmaa kuin mitä ilmamassamittari mittaa, joten vuoto putkessa tekisi tämän alipaineella eli imusarjan imun aikana. Juuri silloin kun polttoaiensopeutusta tehdään
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

petrisa kirjoitti: 31 Touko 2018, 22:02 Ehdottomasti vika ensin kuntoon ennen viinasoftaa, koska etanolilla se on vielä herkempi oireilemaan. Jos nyt menee laihalle niin viinalla se vasta meneekin :oops: .

Tuo vikakoodihan kertoo, että lambdasäädön antaman tiedon vuoksi polttainetta joudutaan rutkasti lisäämään, kun seos vaan meinaa olla laiha.
Vaihtoehtoja on oikeastaan pari:
- polttoainetta ei tule riittävästi suuttimista ulos, joten aukiolo aikaa lisätään (liikaa)
- koneeseen menee käytännössä enemmän ilmaa kuin mitä ilmamassamittari mittaa, joten vuoto putkessa tekisi tämän alipaineella eli imusarjan imun aikana. Juuri silloin kun polttoaiensopeutusta tehdään
Jep. Nuohan ne syyt on. Bensapuolesta nyt enää ei oikeastaan ole kuin ne suuttimet jäljellä..
Ilmapuolesta ali- ja ahtopainelinjat. Ne kun ens viikolla tsektaan. Jos ei löydy vikaa, niin sitten oon sormi suussa :o
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Omatoimista tutkimista putkivuodon selvittämiseksi :wink:

Useat testerit näyttävät sekä laskennallisen että mitatun ilmamassan. Laskennallinen perustuu ECU päätelmään oletetusta ilmamassasta, johon vaikuttaa mm. kaasuläppäkotelon aukeama, imusarjan paine (MAP). Sitten IMM antaa sen minkä putkessa ilmansuodattimen jälkeen virtaa mitattuna. Mikäli noissa kahdessa ilmamassa-arvossa on kovasti heittoa on jossain IMM - imusarja välillä vuoto.

Tasakaasulla normiajossa (ja tyhjäkäynnillä) ahdin ei ahda, joten putkistossa oleva vuoto vetää ilmaa koneeseen, mikä siten alentaa IMM mittaamaa arvoa. Sopeutus on IMM mukaan nyt pielessä ja seos pyrkii menemään laihalle, jota sitten lambda säätö korjaa. Eli mitattu arvo on nyt selvästi alhaisempi kuin laskennallinen.

Samaten ahdettaessa ahdin pukkaa nyt putkeen paineen, joka sitten karkaa vuotokohdasta "harakoille". Nyt asia kääntyy toisinpäin. Vuoto on alentanut ylipainetta imusarjassa (MAP), kaasuläppä on reilusti auki ja IMM mittaa suurta ilmamassaa. Kaasuläpän ja MAP mukaan laskettu ilmamassa jää nyt pienemmäksi kuin mitattu (IMM). Nyt kiihdytyksessä seos meneekin rikkaalle. Tämä ei kuitenkaan vaikuta sopeutukseen käänteisesti, koska lambdasäätö ei ole kiihdytyksissä toiminnassa. Periaatteessa ahtimen ahtaessa nyt pitäisi kuulua jostain suhinaa, kun ilmaa pukkaa paineella ulos.

Mikäli tuollainen testerimittaus ei ole mahdollista nyt tässä omatoimisesti, niin vuotoa voi yrittää paikallistaa tyhjäkäynnillä suihkuttamalla "starttipilottia" tuonne IMM - imusarja väliselle alueelle. Vuotokohdasta kone imaisee ainetta sisään ja tyhjäkäynti nousee hetkeksi. Tälläkään nyt ei aina vuotoa löydä, mutta voipahan kokeilla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin