Tässäpäs kävi niin, että kevään aikana iski autokuume josta luulin päässeeni eroon kun ei tuntunut sopivaa vaihdokkia löytyvän tai ne jotka kiinnosti oli sitten liian tyyriitä... Eipä tässä nytkään lopulta halvalla päästy... Olin jo tovin silti tuumaillut, että ei oikein ole järkevää pitää kahta suht hyvää autoa pihassa vaan kannattaisi pistää ennemmin yksi joka sopii about kaikkeen meidän tarpeeseen ja jos tilanne niin vaatii niin joku halpa paskaläjä hätävaraksi...
Lopultahan siis kävi niin, että viime metreillä ennen kuin kiikutan molemmat autot liikkeeseen vaihdossa, niin vectralle ilmestyi ostaja joka löi kakskymppisiä kouraan likipiti sellaisen kasan mitä vectrasta alkujaankin pyytelin.
Jäljelle jääneen syöksysorsan kanssa siis kiireesti vaihtoa suorittamaan.
Olin jo aiemminkin katsellut A2 inkkuja, mutta silloin jätin pois laskuista kun mietin, että ei meidän kannata dieseliä laittaa ja bensamallit on kalliita. Kuitenkin tässä alku kesästä kun kuume ponnahti uudestaan päälle, aloin mietiskelemään ja vähän laskeskelemaan tarkemmin, tulin siihen tulokseen, että kyllä se diesel on kuitenkin ehkä pikkuisen kannattavampi kuin bensa... Toki joku 1.6T K-astra olisi mennyt bensanakin, mutta edelleen se hinta... Toisaalta... taidan lopulta olla voimasavumiehiä ennemmin
Eli siis... Paria muutakin A2 inkkua kävin kokeilemassa, mutta molemmissa tapauksissa jokin asia jäi hieman kaivelemaan... Sitten bongasin tämän ja tykästyin, eli rakastuin välittömästi... varustelista on pitkä kuin nälkävuosi ja oikeastaan itselle huomion arvoinen puutos listalla oli se, että penkeistä puuttuu nahkaverhoilu
Kyseessä on siis 2016 vuosimallin A2 5ovinen 2.0cdti automaatti, OPC-line. Kaikki 80000km mittarissa ja huollot tehty ainakin ohjeiden mukaan, eli 30tkm välein öljyt. Kauppaan tinkasin vielä lootalle öljynvaihdon ja vetokoukun. OPC-line helmat ja sarjaan kuuluvat 19" kesävanteet sopi mun silmään ku nyrkki ja kun sisältä löytyi vielä BOSEn äänilähteet niin ei tosiaan tarvinnut enää miettiä.
Reilu viikko tuolla on nyt päästelty eikä ole oikeastaan mitään moittimista löytynyt. Toki auto on käytetty niin hyvin pieniä käytön jälkiä löytyy, mutta onneksi jopa minä voin ne sivuuttaa
Tänään otin sitten ja koeponnistin autoa vähän enempi ja nykäsin asuntovaunun tuonne 200km päähän... Ajotietokone väitti, että vaunun kanssa kulutus olis ollut todella maltilliset 10l/100km, keskinopeus about 75km/h, mutta tankkaus matkan päätteeksi ja laskeminen väittäis, että kulutus olis noin 11l/100km. Takas tulin sitten tyhjänä niin ajotietokone väitti kotiin päästyä, että kulutus olis ollut 5,6l/100km keskinopeuden ollessa 85km/h... enkä edes yrittänyt mitenkään sukkasillaan ajella... Taas tankkaus täällä päässä ja laskin esille... 5,7l/100km... ei siis kovin paha... kuitenkin iso auto, automaatti, kuskilla suht raskas oikea saapas sekä "maltilliset" 245/40-19" renkaat alla
Tekniikkana siis B20DTH, eli löytyy ureavehkeet, 170hp, 400nm ja tuo vanha "kunnon" aisinin tekemä AF40-6 laatikko.
Alkuun tuntui, että tuolle äänentoistolle pitäis ehkä koittaa keksiä jotain lisäpontta, mutta tässä kun tuon 400km lenkin heitin niin vahvistui kyllä ajatus, että äänentoiston puoleen ei tarvitse kyllä tehdä muuta kuin vaimennuksia parannella. Subbarin ollessa 6,5" kokoinen pikkujättiläinen maltillisen näköisessä komposiittikotelossa, se soi kyllä yllättävän hyvin... eihän tuolla toki naapurin ikkunoita helistellä, mutta tehtaan jäljiltä aika makea sointi... ei siis hifiä, mutta tykkään silti.
Vähän ajatuksia pyöritellyt, että mitä tälle nyt tekis, mutta en tiedä onko sitä tullut vanhaksi vai viisaaksi kun ei tässä ole oikeastaan sen kummempia ajatuksia tullut mieleen kuin, että etulaseihin vois värkätä takaikkunoita vastaavan tummennuksen, ehkä 30mm madalluksen, kunnon pinnoite sekä EHKÄ softa jossain kohtaa...