DonHenun Astra G ja J

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Kirjoitettakoon tänne nyt pienimuotoinen tarina mun menopeleistä ja siitä, mitä niille on aikomus mahdollisesti tehdä tulevaisuudessa.

Lienee syytä kertoa jonkinlainen seloste G Astrastani ensin...

Tosiaan ensimmäinen varsinainen ajopelini oli äitini kauppakassin virkaa toimittanut vuoden 1999 viistoperä Astra. Tämä pirteäksi pikkusportiksi mainostettu junttikylän helvetinkone hankittiin meille joskus vuonna 2006, muistaakseni. Voimanlähteenä tässä hirmussa oli lähestulkoon jännittävä 1.6 litrainen 8 tappinen pieni kylä josta tehoa irtosi järisyttävät 55 gilowaddia. Tätä voimaa ja vauhtia huokuvaa olemusta korostamaan oli tehtaalla säästösyistä asennettu vain 2 ovea ja takaluukku. Tällä saavutettiin kai sporttinen tunnelma myös autoon ahtautuessa.

Vuosia ja lukuisia korjauksia myöhemmin saavutiin viimein siihen tilanteeseen että minä, Kärkölän mannekiini saavutin ajokortti-iän ja kuten jokainen fiksu tuon ikäinen, myös minä aloin pikkuhiljaa tylysti omia äitini autoa. :yes:
Lopulta väsytys/vitutus -taktiikka toimi ja äitini kyllästyi lainaamaan minulle autoa ja osti itselleen uudehkon Mondeon, koska totesi että tarvitsen tuota Astraa armeijaan menoa varten.

Astra palveli minua palvelusajan hyvin ja se oli tarkoitus myydä pois kotiutumisen jälkeen, mutta kun selvisi että aloitan seuraavana vuonna insinöörin opinnot Kotkassa, tulin siihen tulokseen että ei sitä kannatakkaan myydä pois. Astralla ajoin siitä eteenpäin päivittäin aina tämän vuoden (2018) kevääseen asti jolloin tuo pieneksi kyläksi kehumani moottori päätti kokeilla jotain aivan uutta: "mitäpä jos sekoitettaisiin öljyjen sekaan jäähdytysnestettä, ja toisinpäin"...

Tässä vaiheessa iski suru puseroon, sillä tuosta sinisestä kauhusta oli tullut jo hyvin rakas kulkupeli minulle. Jouduin toteamaan itselleni, ettei ehkä ollut järkevää enään korjata tätä vikaa, sillä auto söi korjauksiin jo muutenkin aika paljon rahaa vuodessa. Näin ollen jouduin tekemään päätöksen siitä, että uusi auto on hankittava.

Tyttöystäväni oli jo aiemmin keväällä hommannut itselleen vuoden 2009 1.6 litraisen turbo-Insignian ja tykkäsin kyseisestä autosta. Näinollen aloin katselemaan samalla koneella olevaa ASTRAA, eikä mennyt aikaakaan kun osamaksu-helvetti oli sovittu ja ajoin pihaan vuoden 2010 1.6T Astralla.

Kavereideni ja tyttöystäväni kiusaksi en kuitenkaan luopunut vanhasta Sinisestä paholaisesta vaan päätin säästää sen ja otan sen työn alle kun saan koulun käytyä. Tälle rakkaalle roppanalle löytyi väliaikainen sijoituspaikka Heinolasta eräästä pienestä pihavarastosta, jossa se saa odotella ensi kevääseen, kunnes saan täyspäiväisen opiskelun päätökseen.

Kuvia lisäilen menopeleistäni kunhan pääsen tietokoneeni äärelle ja kerron sitten hieman tarkemmin mitä olen suunitellut Astroilleni tehtäväksi tulevaisuudessa... :peukku:
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Onko nesteen sekoitus vaurio aiheuttanut isompia vaurioita g astrassa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Ei se ainakaa koliseen alkanu ku sen kärkölästä heinolaa ajoin mut lämmöt oli hitusen kovemmat ku normaalisti... Veikkaan et joku tiiviste vuotaa mut en oo oikee ehtiny perehtyy asiaa suuremmin... Vähän on mielessä pyöriny ajatus siitä josko siihen vaihtas koko tekniikan sit ku saa nuo kouluhommat hoidettua finaalii :D
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuo kone on todella helppo huollettava joten itse varmaan lähtisin kannentiivisteen vaihdolla ja nokan ja laakereiden tarkistamisella liikkeelle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Joo oon kans käsittäny et on aika simppeli laitos ja melko pomminvarma jos vaa muistaa välillä huoltaa. En vaa oo viel päättäny mitä mä tolle tuun tekemää sit ku sen tuolta varastosta ulos kaivelen... Taisin kyl joskus mennä katsastusmiehelle naljasee, et tuon sen sille joskus museorekisteröitäväks, ku se alko vittuilee mulle siitä et kauanko meinasin viel pitää sen tieliikennekelposena... :D
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja Timonen »

On sitten syytä huuhdella se jäähdytysjärjestelmä hyvin puhtaaksi siitä öljystä. Se öljy meinaan hapertaa kumiletkut...

Eli termari pois, jotta vesi pääsee kiertämään vapaasti siellä.


Luultavasti vaan kansipahvi mennyt rikki. Ja tosiaan tollanen 8V-motti tosi helppo purkaa vaikka atomeiksi ja koota uudestaan.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Pitänee kiinittää huomiota puhdistukseen. Jäähdytin siinä menee ainaki vaihtoo, kun taitaapi siinä olla hiushalkeama repsikan puolen letkun juuressa... Jäähdytin ei vuoda normaaleissa olosuhteissa, mutta kun mennään -10*c tai siitä alemmas nii vuotaa sen aikaa et kone kerkeää lämmitä... (on muutenki aika elämää nähny nuo jäähdyttimen lamellit...)
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Kuva
Kuva
Kuva
Tässä toivottavasti näkyy kuvia tästä rakkaasta roppanasta, joka nyt odottaa parempia aikoja, jotta se saadaan takaisin liikenteeseen.
(mikäli kuvat ei näy, nostan käden ylös virheen merkiksi :bye: . Jos näin käy niin koitan keksiä ratkaisun asap.)
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Ps. joku vois kertoa millä mä saan ne kuvat tästä koneesta siirrettyä tänne... menee vähän sormi suuhun tän kanssa... :bonk:
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

DonHenu kirjoitti: 04 Elo 2018, 16:11 Ps. joku vois kertoa millä mä saan ne kuvat tästä koneesta siirrettyä tänne... menee vähän sormi suuhun tän kanssa... :bonk:
Lataa esim
Aijaa.com
Asetukset julkiseksi
Kuvakoodeista sitten vaikka linkki tai kuva foorumille.

Suoraan laataaminen liitteistä on jäsenetu.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

No sithä täs ei vissii oo muuta vaihtoehtoa ku liittyä jäseneks nii ei tarvi kikkailla linkkien kaa... :worship: Ja on kait siitä sit jotai muutaki etua :D
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Tosiaan päivitettäköön tilannetta myös j-astran osalta: tänään tuli auto ajeltua lahen länsiautolle, syynä vaihdelaatikon laakereiden ujellus. :no:
Autossahan on tosiaan laatikkona tuo surullisen kuuluisa m32, joka on ilmeisesti aika vika-altis näiden laakereittensa osalta... Korjaukselle löyty hinnaks 1630€, jota en onneks joudu ite maksamaan...

Päivittelen sitte lisää tästä, kun saan auton huomena takasin ajoon...
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

DonHenu kirjoitti: 06 Elo 2018, 08:18 Tosiaan päivitettäköön tilannetta myös j-astran osalta: tänään tuli auto ajeltua lahen länsiautolle, syynä vaihdelaatikon laakereiden ujellus. :no:
Autossahan on tosiaan laatikkona tuo surullisen kuuluisa m32, joka on ilmeisesti aika vika-altis näiden laakereittensa osalta... Korjaukselle löyty hinnaks 1630€, jota en onneks joudu ite maksamaan...

Päivittelen sitte lisää tästä, kun saan auton huomena takasin ajoon...
Tuleehan tuohon kaikki paitsi perän laakerit ?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

En itseasiassa oo varma.. Mun käsityksen mukaa ne vaihtaa koko laakerisarjan mut huomenaha sen sit näkee...:D
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
Avatar
DonHenu
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 21:51
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: DonHenun Astra G ja J

Viesti Kirjoittaja DonHenu »

Nonni.. Auto on haettu huollosta ja laatikon ulina on loppunu.. Tosiaa 6 laakeria sinne oli vaihdettu, 2 isoa ja 4 pientä... En tosin tiiä montako laakeria siel on mut veikkaan että tos on koko sarja. Aika karheen kuulosia oli osa niistä vahnoista ja kahessa oli oikee kunnon kraatereita ja lohkeamia liukupinnoissa...

Kuvia tästä ihmeestä lisäilen kuhan pääsen koneelle ja päätän vihdoin opetella lisäämää ne tänne :D
Järki loppuu, voima avuks! :hammer:
Vastaa Viestiin