Kadett C -79, höntsä drifteri?
Kadett C -79, höntsä drifteri?
Pistetäämpä tänne juttua tuosta omasta harraste värkistä, eli kyseessä on -79 vuosimallin C Kadett. Auton ostin alkuvuodesta 2017 kevyesti patinoituneessa alkuperäiskunnossa.
Ensinmäisenä tuli suoritettua perushuoltoa ja siistimistä jonka jälkeen alkoi alustan ihmetteleminen. Noilla mallikohtaisilla alustoilla ei oltaisi päästy halutulle ajokorkeudelle enkä halunnut mitään pätkittyjä mersun jousia alkaa laittaa, joten kaikille alkuperäisille jousilautasille annettiin rälläkkää.
Tilalle tehtiin Bc-racingin jousille ja säätölautasille sopivat jousilautaset eteen ja taakse, edestä myös poistettiin kokonaan ne pohjaanlyöntidildot. Etuiskarit muokattiin motonetin lyhyimmistä peräkärryniskareista ja taakse tuli a-vectran iskarit. Alustasta tuli yllättävänkin hyvä ja säätövaraa riittää alaspäin sen verran reilusti että saa vaikka maahan kiinni Vanteiksi tuli kaverin levittämät pellit 8x14 ja 9x14 koossa ja päälle kietaistiin 165/55 ja 185/50 kumit.
Lopputulos näytti tältä.
Kesällä tuli reilu 10tkm mittariin. Syksyllä ajettiin kadetti talliin talvea turvaan, tarkoituksena oli pari ruostepaikkaa tehä ja päivitellä äänentoistoa. No eihän se aivan niin menny, pohjasta löyty paljon luultua enemmän ruostetta ja päin v****a tehtyjä korjauksia. Ruostehommia tehdessä menikin koko talvi kun tuli kaivettua koko pohja läpi. Hiekkapuhallushiekkaa, hitsilankaa/kaasua ja peltiä kului sekä useampi vittusaatanaperkele saattoi suusta päästä kun ruosteelle ei tuntunu tulevan loppua. Uudet vanteet tuli hommattu kans, RSL Cultit 8x14 ja 9x14 koossa ja näille laitettiin samat kumit mitkä noilla levipelleillä oli. Vanteet oli projekti kuntoiset, joten niihin vedettiin hopea pulverimaali päälle ja laitettiin uudet kehäpultit.
Ekoja sovittelu kuvia.
Ruostehommat saatiin valmiiksi, musavehkeet rokkaamaan ja tuore leima paperiin keväällä vähän ennen vappua mikä oli asetettu deadlineksi.
Kevään ekat kunnon ajot
Sitten muutama kuva:
Tulevalle talvelle onkin sitten seuraavanlaiset suunnitelmat (suunnitelmat päivitetty 13.10.18):
-Moottori B204
-Laatikko R25-28
-Volvon 1030 perä, escortin nelilinkillä
-Jarrut vielä kysymysmerkki
-ja ihan liikaa kaikkea
Tarkoitus olisi rakentaa harraste driftingiin sopiva laite, ja myös koitaa saada kaikki muutoskatsastettua. Deadline on ensi kevät joten on ainakin talveksi hommaa
Ensinmäisenä tuli suoritettua perushuoltoa ja siistimistä jonka jälkeen alkoi alustan ihmetteleminen. Noilla mallikohtaisilla alustoilla ei oltaisi päästy halutulle ajokorkeudelle enkä halunnut mitään pätkittyjä mersun jousia alkaa laittaa, joten kaikille alkuperäisille jousilautasille annettiin rälläkkää.
Tilalle tehtiin Bc-racingin jousille ja säätölautasille sopivat jousilautaset eteen ja taakse, edestä myös poistettiin kokonaan ne pohjaanlyöntidildot. Etuiskarit muokattiin motonetin lyhyimmistä peräkärryniskareista ja taakse tuli a-vectran iskarit. Alustasta tuli yllättävänkin hyvä ja säätövaraa riittää alaspäin sen verran reilusti että saa vaikka maahan kiinni Vanteiksi tuli kaverin levittämät pellit 8x14 ja 9x14 koossa ja päälle kietaistiin 165/55 ja 185/50 kumit.
Lopputulos näytti tältä.
Kesällä tuli reilu 10tkm mittariin. Syksyllä ajettiin kadetti talliin talvea turvaan, tarkoituksena oli pari ruostepaikkaa tehä ja päivitellä äänentoistoa. No eihän se aivan niin menny, pohjasta löyty paljon luultua enemmän ruostetta ja päin v****a tehtyjä korjauksia. Ruostehommia tehdessä menikin koko talvi kun tuli kaivettua koko pohja läpi. Hiekkapuhallushiekkaa, hitsilankaa/kaasua ja peltiä kului sekä useampi vittusaatanaperkele saattoi suusta päästä kun ruosteelle ei tuntunu tulevan loppua. Uudet vanteet tuli hommattu kans, RSL Cultit 8x14 ja 9x14 koossa ja näille laitettiin samat kumit mitkä noilla levipelleillä oli. Vanteet oli projekti kuntoiset, joten niihin vedettiin hopea pulverimaali päälle ja laitettiin uudet kehäpultit.
Ekoja sovittelu kuvia.
Ruostehommat saatiin valmiiksi, musavehkeet rokkaamaan ja tuore leima paperiin keväällä vähän ennen vappua mikä oli asetettu deadlineksi.
Kevään ekat kunnon ajot
Sitten muutama kuva:
Tulevalle talvelle onkin sitten seuraavanlaiset suunnitelmat (suunnitelmat päivitetty 13.10.18):
-Moottori B204
-Laatikko R25-28
-Volvon 1030 perä, escortin nelilinkillä
-Jarrut vielä kysymysmerkki
-ja ihan liikaa kaikkea
Tarkoitus olisi rakentaa harraste driftingiin sopiva laite, ja myös koitaa saada kaikki muutoskatsastettua. Deadline on ensi kevät joten on ainakin talveksi hommaa
Kadett C -79
BMW 525 E60 -06
BMW 525 E60 -06
-
- 'Admiral'
- Viestit: 173
- Liittynyt: 20 Maalis 2013, 12:31
- Paikkakunta: kaustinen
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Hieno kapistus
rekord coupe 2,5 -70
senator A1 3,0 -78
omega 3000 12v -89
Calibra 4x4 turbo
Omega 3000 24v
senator A1 3,0 -78
omega 3000 12v -89
Calibra 4x4 turbo
Omega 3000 24v
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Oujeah, tää usein tulooki vastaan täs maakunnas ku on liikkeellä
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Samalla vaivalla 16venttiilistä tuon ohc sijasta, saa hyvin edukkaasti sinne 160hv korville jos vaparinakin haluaa pitää
Se kun menee ihan samalla työmäärällä tuossa vaiheessa, jälkikäteen vaan työläämpi vaihtaa.
Ja yksi vaihtoehto tehdä 240 tukivarsilla ne tuennat 1030:lle, tekee ne kiinnikemuutokset koriin (ylätuille linkkikotelot ja alatukien kiinnikkeitä jatkaa hieman). Taakse käy B-Vectran levyt jos jaon muuttaa 4x100:lle vetareihin ja käyttää Volvon omia jarruja mukaanlukien käsijarru.
Se kun menee ihan samalla työmäärällä tuossa vaiheessa, jälkikäteen vaan työläämpi vaihtaa.
Ja yksi vaihtoehto tehdä 240 tukivarsilla ne tuennat 1030:lle, tekee ne kiinnikemuutokset koriin (ylätuille linkkikotelot ja alatukien kiinnikkeitä jatkaa hieman). Taakse käy B-Vectran levyt jos jaon muuttaa 4x100:lle vetareihin ja käyttää Volvon omia jarruja mukaanlukien käsijarru.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Kadett C 1979 Coupe
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Kiitos
Joo tulee näin kesäsin lähes kaikki ajot ajettua tällä
Moottoriksi valikoitui toi x20se sen takia kun yhden varaosa omegan keulalla sellaen nökötti tyhjänpanttina ja tykkään muutenkin noista ohc koneista
Ite en halunnu käyttää noita volvon omia tukivarsia niin sivalsin rälläkällä kaikki orkkis kiinnikkeet kylmästi pois tuosta aksilasta. Taakse on tarkoitus muuttaa 4x100 jako. Jarrusatuloiksi oon ajatellu esim jonkun accordin satuloita missä olisi käsijarru satulassa.
Kadett C -79
BMW 525 E60 -06
BMW 525 E60 -06
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Hieno Kadetti!
Ja suosittelisin myös suoraan 16v moottorin laittamista ja ehdottomasti kaasuläppä joka sylinterille jos vapari.
Ja suosittelisin myös suoraan 16v moottorin laittamista ja ehdottomasti kaasuläppä joka sylinterille jos vapari.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Perkeleen hieno! Itelläkin menossa talvella x20se c raketin keulille. Voidaan sit yhdessä ihmetellä mahdollisia probleemoksia.
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Kasitappi on rock!
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Kiitos! Mukava kuulla että muutkin tykkää
Tuo 8-venanen tuonne keulalle tipahtaa kun se tuos tallilla valmiina jo on ja nyt viikonloppuna olisi tarkoitus ajaa tämän vuoden viimmeiset ajot jonka jälkeen alkaa armoton pajotus.
Ahtaminen jollakin pikku hyrrällä on ollut mielessä kun tuo moottorinohjaus vaihtuu jokatapauksessa ja turbo pakosarjakin yhden ilmais koneen mukana tuli. Kuinkahan vaan kestää vakio sisuksilla tuo moottori? Luulisi että pienillä paineilla kestäsi ja saisi ainakin turbotekniikan papereihin joka taas helpottaisi virittämistä tulevaisuudessa.
Tuo 8-venanen tuonne keulalle tipahtaa kun se tuos tallilla valmiina jo on ja nyt viikonloppuna olisi tarkoitus ajaa tämän vuoden viimmeiset ajot jonka jälkeen alkaa armoton pajotus.
Ahtaminen jollakin pikku hyrrällä on ollut mielessä kun tuo moottorinohjaus vaihtuu jokatapauksessa ja turbo pakosarjakin yhden ilmais koneen mukana tuli. Kuinkahan vaan kestää vakio sisuksilla tuo moottori? Luulisi että pienillä paineilla kestäsi ja saisi ainakin turbotekniikan papereihin joka taas helpottaisi virittämistä tulevaisuudessa.
Laitappa kans projutopikkia pystyyn, olis mielenkiintoista lukea! Voidaan perustaa vertaistukiryhmä
Oot asian ytimessä
Kadett C -79
BMW 525 E60 -06
BMW 525 E60 -06
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Lähes kaikki vakio motit kestää ahtaa,tehot pystyy vähintään tuplaamaan,kun moottorinohjaus kunnossa tai lähinnä ne moottorin säädöt.
Viinalle kun tekee motin niin ei nakuta niin herkästi ja ahtimeksi oikean kokoinen teholuokkaan,eli ei mitättömällä pakopesällä olevaa ahdinta tekemään karmeeta pakopainetta jolloin ei kestä mikään.
Vieläkin vaan yrittäisin suositella niitä 16v motteja,samalla "virityksellä" tuottavat tehoa kuitenkin huomattavasti enempi.
Viinalle kun tekee motin niin ei nakuta niin herkästi ja ahtimeksi oikean kokoinen teholuokkaan,eli ei mitättömällä pakopesällä olevaa ahdinta tekemään karmeeta pakopainetta jolloin ei kestä mikään.
Vieläkin vaan yrittäisin suositella niitä 16v motteja,samalla "virityksellä" tuottavat tehoa kuitenkin huomattavasti enempi.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Otitko nyt huomioon tuossa akselin vaihdossa kun käytät opelin omia tukivarsia että sun pitää rakentaa kolmilinkki sinne? Sillä ei voi edes ajaa tallista ulos jos et tee peränjatkeen korvaavaa kolmio tukivartta sinne
Kyl määki niin kauhiast huonoist autois kärssii sain.
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
sämällä varmaa jotain infoa tosta akselin vaihdosta vois olla et nakkaa sami sille yv:tä. Toki sämä voi tähänki varmaan infota jos haluaa. Ei vissiin ollu mikään ameriikan temppu
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Joo tottakai on otettu huomioon en vain hoksannu tuohon alotukseen sitä kirjoittaa. Volvon alkuperäiset kiinnikkeet ja tukivarret poistin jo pelkästään sen takia kun ne oli todella pahoin ruostuneet.
Kadett C -79
BMW 525 E60 -06
BMW 525 E60 -06
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Joo elikkäs karkas se kuuluisa mopo lapasesta
Eka tuli hommattua tällänen:
Ja siellä on konepellin alla tällänen.
Ja tämä jumalainen voimamoottori, tarkemmin b204 eli 2l turbo,on tarkoitus sovittaa kadettiin. Alkuperäinen moottorinohjaus on tarkoitus hyödyntää myös koska on ilmeisesti täysin säädettävissä ja vieläpä omana erillisenä johtosarjana. Täytyy perehtyä vielä tuohon tarkemmin. Tehoakin kutitellaan lisää kun vain ensin saadaan kone sovitettua.
Tuli myös todettua että on huono idea yrittää risteyttää tuohon volvon perään noita kadetin tukivarsia jotenka ostin escortin nelilinkki sarjan.
Samalla mukaan tarttui Jazin 45l turvatankki.
Kaverilta ostin ompin kuppipenkit.
Myös tälläinen keppi tarttui mukaan.
Tästä kaikesta pystyykin päättelemään, että kahva edellä olisi tarkoitus koittaa ajaa. Ei siis todellakaan mitään täysveristä kilpuria yritetä väsätä, mutta siis sellainen kokonaisuus että voisi omaksi iloksi käydä radalla driftailemassa.
Tämän hetkinen tilanne on tämä.
Eli lähes kaikki on purettu pois. Konehuoneesta on poistettu ylimääräiset kiinnikkeet ja sisältä on poistettu se takapenkin alla oleva "penkinrunko". Sen alta löytyikin pari mätä paikkaa jotka tuli jo korjattua. Tein myös noiden runkopalkkien päädyt umpeen kun ne on alunperin kiinni siinä penkinrungossa.
Seuraavaksi alkaa nelilinkin sovitus ja moottorin poisto saabista. Jos jollain on tarvetta 93 saabin osille niin halvalla lähtee. Apparin puoli on vähän kärsinyt kun on vieressä/lähellä ollut auto palanut.
Eka tuli hommattua tällänen:
Ja siellä on konepellin alla tällänen.
Ja tämä jumalainen voimamoottori, tarkemmin b204 eli 2l turbo,on tarkoitus sovittaa kadettiin. Alkuperäinen moottorinohjaus on tarkoitus hyödyntää myös koska on ilmeisesti täysin säädettävissä ja vieläpä omana erillisenä johtosarjana. Täytyy perehtyä vielä tuohon tarkemmin. Tehoakin kutitellaan lisää kun vain ensin saadaan kone sovitettua.
Tuli myös todettua että on huono idea yrittää risteyttää tuohon volvon perään noita kadetin tukivarsia jotenka ostin escortin nelilinkki sarjan.
Samalla mukaan tarttui Jazin 45l turvatankki.
Kaverilta ostin ompin kuppipenkit.
Myös tälläinen keppi tarttui mukaan.
Tästä kaikesta pystyykin päättelemään, että kahva edellä olisi tarkoitus koittaa ajaa. Ei siis todellakaan mitään täysveristä kilpuria yritetä väsätä, mutta siis sellainen kokonaisuus että voisi omaksi iloksi käydä radalla driftailemassa.
Tämän hetkinen tilanne on tämä.
Eli lähes kaikki on purettu pois. Konehuoneesta on poistettu ylimääräiset kiinnikkeet ja sisältä on poistettu se takapenkin alla oleva "penkinrunko". Sen alta löytyikin pari mätä paikkaa jotka tuli jo korjattua. Tein myös noiden runkopalkkien päädyt umpeen kun ne on alunperin kiinni siinä penkinrungossa.
Seuraavaksi alkaa nelilinkin sovitus ja moottorin poisto saabista. Jos jollain on tarvetta 93 saabin osille niin halvalla lähtee. Apparin puoli on vähän kärsinyt kun on vieressä/lähellä ollut auto palanut.
Kadett C -79
BMW 525 E60 -06
BMW 525 E60 -06
Re: Kadett C -79, Go Low Or Go Home
Mistä hommasit tuon ekkerin linkkisarjan ja mitä kustansi?