1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Kyllä se e kadetin jäähdytin riittää. Ja siihen voi vaihtaa suoraan erilämpökytkimen. Esim f astra diesel on kolmenopeuksisella kytkimellä joka sopii suoraan.
B vectran flektiboksi viee tilaa. Ja niitä onkolmea mallia. Ainakin 1,6 16v ja 2,0 ja lisäksi ilmastoinnilla olevat
B vectran flektiboksi viee tilaa. Ja niitä onkolmea mallia. Ainakin 1,6 16v ja 2,0 ja lisäksi ilmastoinnilla olevat
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Kadettin jäähdytin on paikka-aineella kasassa ja flekti pyörii nihkeästi, joten ainakin yritän sovittaa nuo Vectran vastineet
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Pienen tilannekatsauksen paikka, eli keskiviikkona 4.9. moottori löysi paikkansa autosta. Sitä ennen tehtiin jakopääremppa, jonka yhteydessä toisen ohjainrullan pultinreiän kierteet pettivät. Korjaus tehtiin helicoililla, toivottavasti kestää. F13 istui paikalleen ilman ongelmia. Laturin remmi on kiristetty 1.3-moottorista pöllityllä liukukiinnikkeellä, mikä onkaan.
Moottorin paikalleenlaitto ilman kallistinta oli hankalampaa kuin pois ottaminen, mutta tilaa kyllä jäi joka puolelle. ECU tuli melko lähelle jarrutehostinta muttei varsinaista ongelmaa siinäkään. Auto on nyt siis mallia 1.8 16V, olisiko jopa ensimmäinen laatuaan X18XE1-moottorilla.
Moottoritilassa oli ruostuneita kohtia siellä täällä, joten vetelin mustaa maalia suojaksi sitten reilummin. Vectran ilmansuodatinlaatikko oli valtava eikä millään mahtunut tuohon lampunpesurien säiliön paikalle, sen tilalle tuli vapaavirtaussuodatin. Mallailin jäähdytintä paikalleen, näyttäisi kyllä mahtuvan Vectran flektin kanssa.
Asennuksen jälkeen olikin sitten kiirettä riittämiin, jotta auton ehtisi saada mahdollisimman valmiiksi ennen kuin aika lopppuu kesken. Kuvia työvaiheista ei nyt siis liiemmin ole. Moottorin sähköissä riitti vetämistä. Kytkentäkaavioiden ja internetin kertomusten välillä oli pieniä epäselvyyksiä/ristiriitaisuuksia, mutta melko oiken pitäisi sähköjen olla. Ohessa irtosivat tolpat ja myöhemmin taka-akseli ja tankki. Vedin kupariputkesta uudet polttoainelinjat auton alle. Paluulinja tulee t-haarasta ennen polttoainekiskoa ja välissä on bensapaineen säädin.
Vanha tankki:
Tänään aamupäivällä laitoin vielä uuden tankin (alapuolella uutta massaa ja yläpuoli hiottu ja maalattu Miranol Metallackilla) paikoilleen ja auto olisi ollut käynnistyskunnossa, mutta aika loppui ja piti lähteä junalle, opiskelut nimittäin jatkuvat...
Ensisavut jäivät siis ottamatta, ja tehtäväksi jäi:
- jäähdytysjärjestelmä
- Vectran alkukäyrän yhdistäminen Kadettin putkistoon
- vaihdekepin asennus
- taka-akseliston asennus
- etutolppiin joku maali ja sitten asennus
- vetoakselit
- jarrut
- sisustan kasaus
Ainakin nämä siis auton ajokuntoon saattamista varten, hifistelyt ja muut siistimiset tulevat sitten myöhemmin. Pyrkimys on päästä tekemään jäljelle jääneet hommat mahdollisimman pian.
Moottorin paikalleenlaitto ilman kallistinta oli hankalampaa kuin pois ottaminen, mutta tilaa kyllä jäi joka puolelle. ECU tuli melko lähelle jarrutehostinta muttei varsinaista ongelmaa siinäkään. Auto on nyt siis mallia 1.8 16V, olisiko jopa ensimmäinen laatuaan X18XE1-moottorilla.
Moottoritilassa oli ruostuneita kohtia siellä täällä, joten vetelin mustaa maalia suojaksi sitten reilummin. Vectran ilmansuodatinlaatikko oli valtava eikä millään mahtunut tuohon lampunpesurien säiliön paikalle, sen tilalle tuli vapaavirtaussuodatin. Mallailin jäähdytintä paikalleen, näyttäisi kyllä mahtuvan Vectran flektin kanssa.
Asennuksen jälkeen olikin sitten kiirettä riittämiin, jotta auton ehtisi saada mahdollisimman valmiiksi ennen kuin aika lopppuu kesken. Kuvia työvaiheista ei nyt siis liiemmin ole. Moottorin sähköissä riitti vetämistä. Kytkentäkaavioiden ja internetin kertomusten välillä oli pieniä epäselvyyksiä/ristiriitaisuuksia, mutta melko oiken pitäisi sähköjen olla. Ohessa irtosivat tolpat ja myöhemmin taka-akseli ja tankki. Vedin kupariputkesta uudet polttoainelinjat auton alle. Paluulinja tulee t-haarasta ennen polttoainekiskoa ja välissä on bensapaineen säädin.
Vanha tankki:
Tänään aamupäivällä laitoin vielä uuden tankin (alapuolella uutta massaa ja yläpuoli hiottu ja maalattu Miranol Metallackilla) paikoilleen ja auto olisi ollut käynnistyskunnossa, mutta aika loppui ja piti lähteä junalle, opiskelut nimittäin jatkuvat...
Ensisavut jäivät siis ottamatta, ja tehtäväksi jäi:
- jäähdytysjärjestelmä
- Vectran alkukäyrän yhdistäminen Kadettin putkistoon
- vaihdekepin asennus
- taka-akseliston asennus
- etutolppiin joku maali ja sitten asennus
- vetoakselit
- jarrut
- sisustan kasaus
Ainakin nämä siis auton ajokuntoon saattamista varten, hifistelyt ja muut siistimiset tulevat sitten myöhemmin. Pyrkimys on päästä tekemään jäljelle jääneet hommat mahdollisimman pian.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Hankin vertailulapun LänsiAutolta muutoskatsastusta varten. Verrokkina siis GSi 2.0 16V. Kuten kuvasta näkyy, itse moottorin painoero isolohkoiseen 20XE:hen on lopulta vain 5 kg.
Työskentelyä auton parissa tuli jatkettua lokakuun alussa. Hyvä uutinen on että auto käy! Joskus tosin auto käy vain sekunnin ja sammuu vaikka tekisi mitä. Syy on vielä mysteeri. Käynnissä ei kuitenkaan ole moitittavaa silloin, kun auto jää normaalisti tyhjäkäynnille.
Ainakin yksi korjauskohde löytyy: bensaa vuotaa tankin päältä kun pumppu on päällä. En ole vielä pudottanut tankkia pois korjausta varten, mutta todennäköisin vuotokohta on tankin mukana tullut muovinen polttoaineputki, juurikin se ainoa jota en vaihtanut kupariseen!
Jäähdytysletkut ovat asennettuna Vectran jäähdyttimen kera. Jäähdytin on melko korkea enkä tiedä vielä ottaako konepelti siihen kiinni. Uskon kuitenkin sovituksen onnistuvan. Ylävesiletkun toteutus on välttävä, pitäisi löytää tuohon joku sopivampi letku. Myös pakoputki on asennettu, Vectran putki on joustopalan jälkeen yhdistetty hitsaamalla Kadettin putkeen.
Jarrut, alusta, vetarit ja sisusta ovat vielä irrallaan, joten autolla ei ole vielä päässyt koeajolle. Alkaa olla kylmät kelit ulkona laittelulle, mutta projektoinnin olisi tarkoitus jatkua vielä nyt marraskuussa. Autoon sopivia 14" talvirenkaita saa tarjota
Työskentelyä auton parissa tuli jatkettua lokakuun alussa. Hyvä uutinen on että auto käy! Joskus tosin auto käy vain sekunnin ja sammuu vaikka tekisi mitä. Syy on vielä mysteeri. Käynnissä ei kuitenkaan ole moitittavaa silloin, kun auto jää normaalisti tyhjäkäynnille.
Ainakin yksi korjauskohde löytyy: bensaa vuotaa tankin päältä kun pumppu on päällä. En ole vielä pudottanut tankkia pois korjausta varten, mutta todennäköisin vuotokohta on tankin mukana tullut muovinen polttoaineputki, juurikin se ainoa jota en vaihtanut kupariseen!
Jäähdytysletkut ovat asennettuna Vectran jäähdyttimen kera. Jäähdytin on melko korkea enkä tiedä vielä ottaako konepelti siihen kiinni. Uskon kuitenkin sovituksen onnistuvan. Ylävesiletkun toteutus on välttävä, pitäisi löytää tuohon joku sopivampi letku. Myös pakoputki on asennettu, Vectran putki on joustopalan jälkeen yhdistetty hitsaamalla Kadettin putkeen.
Jarrut, alusta, vetarit ja sisusta ovat vielä irrallaan, joten autolla ei ole vielä päässyt koeajolle. Alkaa olla kylmät kelit ulkona laittelulle, mutta projektoinnin olisi tarkoitus jatkua vielä nyt marraskuussa. Autoon sopivia 14" talvirenkaita saa tarjota
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Hienoa!
Mulla olisi 14" mile miglia alut ja 16" h astran orkkisvanteet. Rennaita ei ole.
Tuo 14" vannehan ei ole pakollinen ja voit asentaa tilalle muutoskatsastamalla vaikka 15" vanteet.
Mulla olisi 14" mile miglia alut ja 16" h astran orkkisvanteet. Rennaita ei ole.
Tuo 14" vannehan ei ole pakollinen ja voit asentaa tilalle muutoskatsastamalla vaikka 15" vanteet.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Ettei siinä ajonesto temppuile jos käynnistyy sekunniksi ja sammuu?
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Kiitos tarjouksesta, mutta ei tällä hetkellä oikein sovi auton tyyliin, kun tarkoitus pitää melko vakion näköisenä.
Tätä mietin itsekin. Mutta missä voi mättää, kun kuitenkin toimii välillä moitteetta? Joku huono kontakti? Lahjoittaja-Vectrassa ei tällaista ongelmaa ollut, eli luulisi ECUn ja ajoneston osien olevan ehjiä.Paska Omena kirjoitti: ↑30 Loka 2019, 19:49 Ettei siinä ajonesto temppuile jos käynnistyy sekunniksi ja sammuu?
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Noniin! Monia vaiheita on taas läpikäytynä, niistä kerrottakoon lyhyesti kuvin.
Auto on saanut alustan alle. Iskarit tulivat siis uudet, jouset ovat käytetyt, madaltavat n. 30mm. Satulat ovat F-Astrasta ja ne tuli itse ehostettua. Paikoin korroosion syömät, voi joutua vaihtamaan jossain vaiheessa. Alustassa on siis käytännössä kaikki uutta tai ainakin vaihdettu, pl. raidetangon päät ja vetarit.
Tukivarren asennuksessa kuskin jalkatila paljastui vähemmän yllättäen mädäksi, ja sinne tuli pikainen paikka heitettyä.
Auton alta ei oikein mahtunut ottamaan kuvia, mutta tuo taka-akaselin 24mm vakaaja on varsin vakuuttava. Toisessa kuvassa näkyy ainakin uudet bensalinjat ja vähän pakoputkea.
Sitten konehuonetta... Auto on seissyt tuossa teloillaan jo niin kauan, että ehtinyt pölyyntyä. Kaipailee vielä siistimistä, ja mielellään jossain vaiheessa sopivamman ylävesiletkun. En ole vielä kokeillut, miten konepelti mahtuu kiinni tuon Vectran jäähdytin+flekti kombon kanssa. Moottorin päälle tuleva (koriste)muovi pitäisi myös hankkia.
Laitoin laatikkoon uudet öljyt ja vaihdekepin kiinni. Uusi keppi on tuntumaltaan ihan eri luokkaa vanhaan verrattuna, eli ehkä korin muokkaukset eivät ihan menneet hukkaan. Sitten tuli heitettyä ekat metrit:
On se vaan piru vie jämäkkä, kun vertaa vanhaan kulahtaneeseen karvalakkimallin vakioalustaan. Varsin kiukkuiselta tuntuu myös, sen verran mitä nyt peilijäällä ajamaan pääsin.
Sammumisongelma on yhä olemassa, vika tuntuisi olevan bensansaannissa. Auto jää parhaiten käyntiin, kun käynnistää vaihteella ja antaa vähän kuormaa. Pumppu ei varmaankaan saa imettyä tavaraa tarpeeksi hyvin, koska tankki on melko tyhjä, ja sinne oli jäänyt hartsiintunutta bensamömmöä, jota en kokonaan saanut huuhdeltua pois. Tähän viittaisi myös se, että kun seuraavana päivänä heitin pikku lenkin, alkoi auto hyytyä pikku ylämäessä samalla tavalla, kuin bensa olisi vähissä. Seuraavaksi täytyy siis kokeilla laittaa tankki täyteen ja joku Fuel System Cleaner sekaan, ja katsella sitten jatkotoimenpiteitä tarvittaessa.
Samana aamuna ehdin jo säikähtää jaon hypänneen, kun auto ei lähtenytkään käyntiin ja starttausääni oli todella omituinen. Syylliseksi paljastui kuitenkin kyykännyt akku.
Auton maalipinnasta täytyy mainita, että kunto on karmea. Ensi kesänä pitäisi päästä maalailemaan.
Auto on saanut alustan alle. Iskarit tulivat siis uudet, jouset ovat käytetyt, madaltavat n. 30mm. Satulat ovat F-Astrasta ja ne tuli itse ehostettua. Paikoin korroosion syömät, voi joutua vaihtamaan jossain vaiheessa. Alustassa on siis käytännössä kaikki uutta tai ainakin vaihdettu, pl. raidetangon päät ja vetarit.
Tukivarren asennuksessa kuskin jalkatila paljastui vähemmän yllättäen mädäksi, ja sinne tuli pikainen paikka heitettyä.
Auton alta ei oikein mahtunut ottamaan kuvia, mutta tuo taka-akaselin 24mm vakaaja on varsin vakuuttava. Toisessa kuvassa näkyy ainakin uudet bensalinjat ja vähän pakoputkea.
Sitten konehuonetta... Auto on seissyt tuossa teloillaan jo niin kauan, että ehtinyt pölyyntyä. Kaipailee vielä siistimistä, ja mielellään jossain vaiheessa sopivamman ylävesiletkun. En ole vielä kokeillut, miten konepelti mahtuu kiinni tuon Vectran jäähdytin+flekti kombon kanssa. Moottorin päälle tuleva (koriste)muovi pitäisi myös hankkia.
Laitoin laatikkoon uudet öljyt ja vaihdekepin kiinni. Uusi keppi on tuntumaltaan ihan eri luokkaa vanhaan verrattuna, eli ehkä korin muokkaukset eivät ihan menneet hukkaan. Sitten tuli heitettyä ekat metrit:
On se vaan piru vie jämäkkä, kun vertaa vanhaan kulahtaneeseen karvalakkimallin vakioalustaan. Varsin kiukkuiselta tuntuu myös, sen verran mitä nyt peilijäällä ajamaan pääsin.
Sammumisongelma on yhä olemassa, vika tuntuisi olevan bensansaannissa. Auto jää parhaiten käyntiin, kun käynnistää vaihteella ja antaa vähän kuormaa. Pumppu ei varmaankaan saa imettyä tavaraa tarpeeksi hyvin, koska tankki on melko tyhjä, ja sinne oli jäänyt hartsiintunutta bensamömmöä, jota en kokonaan saanut huuhdeltua pois. Tähän viittaisi myös se, että kun seuraavana päivänä heitin pikku lenkin, alkoi auto hyytyä pikku ylämäessä samalla tavalla, kuin bensa olisi vähissä. Seuraavaksi täytyy siis kokeilla laittaa tankki täyteen ja joku Fuel System Cleaner sekaan, ja katsella sitten jatkotoimenpiteitä tarvittaessa.
Samana aamuna ehdin jo säikähtää jaon hypänneen, kun auto ei lähtenytkään käyntiin ja starttausääni oli todella omituinen. Syylliseksi paljastui kuitenkin kyykännyt akku.
Auton maalipinnasta täytyy mainita, että kunto on karmea. Ensi kesänä pitäisi päästä maalailemaan.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Mukava nähdä että projekti on taas edennyt Onko sulla mitään suunnitelmia tuon 1.8 motin piristämiseksi?
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Ei ainakaan pitkään aikaan. Tästä autosta ei ole ollut tarkoitus lähteä hakemaan mitään kovin suuria tehoja. Auton valmistuttua harrastaminen jää muutenkin toistaiseksi tauolle.
Onhan se silti aina mahdollista, että nälkä kasvaa ja suunnitelmat muuttuu...
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Tätä on mukava seurata. Varsinkin tämä pikkulohkovalinta.
Ja tuosta moottorista pitäisi kyllä voimaa saada jos nälkä kasvaa koska kyllä ne 1,6 16v versioistakin on saatu+200hv lukeia
Ja tuosta moottorista pitäisi kyllä voimaa saada jos nälkä kasvaa koska kyllä ne 1,6 16v versioistakin on saatu+200hv lukeia
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Jep, kohtuullisilla muutoksilla varmaan irtoaisi se ~150hv.
Auto on nyt periaatteessa pyöränsuuntausta ja katsastusta vaille valmis. Yksi ongelma on vielä. Ajonesto menee välillä päälle (moottorinvikavalo välkkyy). Asiaan tuntuu vaikuttavan se, mihin avaimen sirun sijoittaa. Onkos jollain kokemusta tästä? Itse näkisin, että ongelman voi aiheuttaa sirun sijainti, siru itsessään, huono akku, ajonestoboksi tai ECU. Vikakoodeja en tällä hetkellä pysty lukemaan. Auto pelittää ja kulkee hyvin kun ajonesto ei ole päällä.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Tilannepäivitystä.
Auto muutos- ja määräaikaiskatsastettu eilen huomautuksitta. Muutosprosentteja tuli 19, olisi varmaan voinut tulla enemmänkin. Auto sai vähän jopa kehujakin
Ilo ei kuitenkaan jatkunut kauaa, sillä ajonesto meni taas päälle katsastuksen jälkeen. Sirua ronklailemalla ja jollakin poppakonstilla pääsin kotiin. Tänään aamulla sain vikakoodit luettua tuttavalla, vikamuistista löytyi muistaakseni:
-Avaimen signaali puuttuu
-Avain viallinen
Elikkä siru vaikuttaisi olevan syypää. Auto on nyt taas toiminut, kun siru on teipattuna avaimeen. Pysyvä ratkaisu tuo ei kuitenkaan ole. Pitäisikö siis käydä ohjelmoimassa uusi siru marmorilla, vai hommata uusi/toinen ECU ajonestoineen?
Toinen ongelma on bensapumppu. Kun autolla on ajettu jonkin matkaa, alkaa äänekäs ininä/surina. Äänen myötä bensanpaine laskee. Paineensäätimestä sitä saa nostettua, mutta viisari heiluu kuin hullu. Täyskiihdytyksessä ei myöskään saa kunnolla ainetta ja saattaa jopa nykiä. Joko siis pumppu on paskana, tai tankissa ollut hartsitöhnä (jonka kyllä pitäisi olla jo liuennut bensaan) tukkii pumpun pohjassa olevan sakkasuodattimen. Veikkauksia? Pitää varmaan jokatapauksessa käyttää pumppu irti...
Auto muutos- ja määräaikaiskatsastettu eilen huomautuksitta. Muutosprosentteja tuli 19, olisi varmaan voinut tulla enemmänkin. Auto sai vähän jopa kehujakin
Ilo ei kuitenkaan jatkunut kauaa, sillä ajonesto meni taas päälle katsastuksen jälkeen. Sirua ronklailemalla ja jollakin poppakonstilla pääsin kotiin. Tänään aamulla sain vikakoodit luettua tuttavalla, vikamuistista löytyi muistaakseni:
-Avaimen signaali puuttuu
-Avain viallinen
Elikkä siru vaikuttaisi olevan syypää. Auto on nyt taas toiminut, kun siru on teipattuna avaimeen. Pysyvä ratkaisu tuo ei kuitenkaan ole. Pitäisikö siis käydä ohjelmoimassa uusi siru marmorilla, vai hommata uusi/toinen ECU ajonestoineen?
Toinen ongelma on bensapumppu. Kun autolla on ajettu jonkin matkaa, alkaa äänekäs ininä/surina. Äänen myötä bensanpaine laskee. Paineensäätimestä sitä saa nostettua, mutta viisari heiluu kuin hullu. Täyskiihdytyksessä ei myöskään saa kunnolla ainetta ja saattaa jopa nykiä. Joko siis pumppu on paskana, tai tankissa ollut hartsitöhnä (jonka kyllä pitäisi olla jo liuennut bensaan) tukkii pumpun pohjassa olevan sakkasuodattimen. Veikkauksia? Pitää varmaan jokatapauksessa käyttää pumppu irti...
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Unohtui aiemmin laittaa kuva tuosta vaihdekepin toteutuksesta, joten tässä kuva siitä kasausvaiheesta. Alkuperäinen iso puhaltimen putki piti leikata pois ja korvata se tuollaisella rumalla viritelmällä.
Ajoneston satunnaiset ongelmat korjaantuivat ottamalla laatikon nopeustiedon piuha sieltä pois, ja kytkemällä se pelkästään ECUun. Pumpun surinan syyksi paljastui umpiruostunut tankki:
Heitin sitten 400km hakureissun uutta tankkia varten, koska ei ollut enää aikaa odotella. Massasin tankin pohjan kylppärissä ja vaihdoin sen autokatoksessa soralla, halvimmilla pukeilla. En tekisi enää toiste!
Seuraavana päivänä reitti oli Ylivieska-->Kokkola-->Turku. Auto nykäisi alkumatkasta pari kertaa, ja Jalasjärven jälkeen hyytyi samalla tavalla, kuin bensan loppuessa, eikä lähtenyt käyntiin. Parin minuutin päästä matka jatkui taas noin 10km, jonka jälkeen sama uudestaan. Oireet viittasivat siihen, että pumppu vetelee viimeisiään. Odottelua 30min, jonka jälkeen pääsimme juuri ja juuri bensa-asemalle, missä otin tankin piripintaan pumppua jäähdyttääkseni. Auto sammui matkalla vielä kerran, mutta mummovauhdilla pääsimme Turkuun asti.
Karmivan matkan jälkeen autoon on vaihdettu pumppu, pumpun rele, tulpat ja kampiakselin asentoanturi (purkuautosta). Auto kuitenkin jatkoi satunnaista sammuiluaan, sekä ajossa että paikallaan tyhjäkäynnillä. Sammumisen jälkeen täytyi aina odottaa jonkin aikaa. Tällöin pumppu ei mennyt päälle missään vaiheessa. Ei vikavaloa. Oireet toistuivat ainoastaan lämpimänä. Syynä lienee viallinen ECU, sillä ongelma ei ole toistunut sen jälkeen, kun kytkin ECUlle menevän ruskeavihreän johtimen maihin, eli pumppu on aina päällä, kun virrat ovat päällä. Täytynee siis korjauttaa ECU. Myös pientä nykimistä tasakaasulla ja tehottomuutta on alkanut esiintymään...
Ajoneston satunnaiset ongelmat korjaantuivat ottamalla laatikon nopeustiedon piuha sieltä pois, ja kytkemällä se pelkästään ECUun. Pumpun surinan syyksi paljastui umpiruostunut tankki:
Heitin sitten 400km hakureissun uutta tankkia varten, koska ei ollut enää aikaa odotella. Massasin tankin pohjan kylppärissä ja vaihdoin sen autokatoksessa soralla, halvimmilla pukeilla. En tekisi enää toiste!
Seuraavana päivänä reitti oli Ylivieska-->Kokkola-->Turku. Auto nykäisi alkumatkasta pari kertaa, ja Jalasjärven jälkeen hyytyi samalla tavalla, kuin bensan loppuessa, eikä lähtenyt käyntiin. Parin minuutin päästä matka jatkui taas noin 10km, jonka jälkeen sama uudestaan. Oireet viittasivat siihen, että pumppu vetelee viimeisiään. Odottelua 30min, jonka jälkeen pääsimme juuri ja juuri bensa-asemalle, missä otin tankin piripintaan pumppua jäähdyttääkseni. Auto sammui matkalla vielä kerran, mutta mummovauhdilla pääsimme Turkuun asti.
Karmivan matkan jälkeen autoon on vaihdettu pumppu, pumpun rele, tulpat ja kampiakselin asentoanturi (purkuautosta). Auto kuitenkin jatkoi satunnaista sammuiluaan, sekä ajossa että paikallaan tyhjäkäynnillä. Sammumisen jälkeen täytyi aina odottaa jonkin aikaa. Tällöin pumppu ei mennyt päälle missään vaiheessa. Ei vikavaloa. Oireet toistuivat ainoastaan lämpimänä. Syynä lienee viallinen ECU, sillä ongelma ei ole toistunut sen jälkeen, kun kytkin ECUlle menevän ruskeavihreän johtimen maihin, eli pumppu on aina päällä, kun virrat ovat päällä. Täytynee siis korjauttaa ECU. Myös pientä nykimistä tasakaasulla ja tehottomuutta on alkanut esiintymään...
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Terve. Vaihda orkkis bensanpaineen säädin tuon kiinalaisen tilalle, niin saattas loppua ainakin osittain vaivat.