1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Esittele Opel-projektisi tai autosi
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

miknurk kirjoitti: 18 Tammi 2020, 21:51 Terve. Vaihda orkkis bensanpaineen säädin tuon kiinalaisen tilalle, niin saattas loppua ainakin osittain vaivat.
Terve vaan, itse en kyllä näe säätimessä ongelmaa :-? Samanlaista säädintä on käytetty lähes jokaisessa Corsassa mihin tämä samainen swappi on tehty. Mittari pysyy siellä missä pitääkin. Vectrassa on paluulinjaton järjestelmä ja säädin on integroitu jonnekin, joten orkkissäätimen käyttö ei tietääkseni ole mahdollista ilman suuria muutoksia. Tässä paluulinja on toteutettu T-haaralla.
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

Pientä päivitystä.

Kuva

Konehuoneen ilme parani rutkasti, kun hankin tötteröputsarin tilalle F-Astran putsarikotelon ja moottorin päälle siihen kuuluvan muovin. Taitaa olla muutenkin moottorille parempi tuollainen alkuperäistä vastaava putsari.

Autolla on nyt ajettu reippaat 3000km tämän vuoden puolella. Enimmäkseen kaupunkiajoa, mutta myös yksi pidempi reissu (500km/suunta). Vetareihin asennetut uudet ulommat suojakumit olivat heikkoa laatua, sillä ensin niistä hajosivat ulommat klemmarit ja myöhemmin koko kumit menivät halki. Nyt paikallaan ovat Löbrot, josko niillä mentäisiin vähän pidemmälle.

Muuten varsinaisia vikoja ei ole ollut. ECUa en ole vielä korjauttanut, joten vikavalo palaa yhä ylimääräisen maadoituspiuhan vuoksi. EGR tuli tukittua peitelevyllä jonkin aikaa sitten ilman sen suurempaa syytä.

Nykyisen F13-laatikon välitykset sopivat vähän huonosti tälle moottorille. Jossain vaiheessa tulee siis ajankohtaiseksi muokata se F17 tähän. Moottorin äänet ovat myös omaan korvaan melko rumat. Ei tosin ihme tuolla Kadettin vakioputkistolla. Pitää sekin korvata omavalmisteella kun joutaa.

Kiekkamittariakin olen alkanut kaipailla. :kahvia:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Frico ja beaty malleissa on kierroslukumittarit mittaristossa ja pitäisi sopia suoraan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

ja gt:ssä
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Nätin näköinen moottoritila :thumbsup:

Ei ollenkaan sellainen putki ja johtoräpellys niinkuin tällaiset muutokset yleensä tahtoo olla.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

ascona_c kirjoitti: 29 Maalis 2020, 12:24 Nätin näköinen moottoritila :thumbsup:

Ei ollenkaan sellainen putki ja johtoräpellys niinkuin tällaiset muutokset yleensä tahtoo olla.
Kiitokset! Ennen tätä autoa minulla oli Volvo 240, jossa näitä kyseisiä räpellyksiä riitti. Myös asennuksia on mukavampi tehdä, kun järjestys on jokseenkin selkeä.

Autolla on nyt taitettu noin 10 000 km moottorinvaihdon jälkeen. Isompia vikoja ei ole (edelleenkään) ilmaantunut. Vectrasta otettu flekti hajosi yhtäkkisesti (alkuperäinen Bosch). Tulikohan vain kilometrit täyteen, vai onkohan kytkennässä joku ongelma? :what: Flekti on kaksinopeuksinen, mutta pienempi nopeus ei ole käytössä, eli flekti kytkeytyy suoraan suuremmalle nopeudelle.

Kuten aiemmin kirjoitin, suunnitelmissa oli korjauttaa ECU. En sitten kuitenkaan viitsinyt, joten ostin täältä eräältä foorumilaiselta Gastran ECUn ajonestoineen ja muutaman muun osan, jotka tässä moottorissa ovat vikaherkkiä. Hain myös Motonetistä uuden termostaatin. Testimielessä asensin ECUn tuollaisten kumityynyjen eli lieriöeristimien varaan, saa nähdä vaikuttaako positiivisesti käyttöikään. Mikäli ei, täytynee juottaa johtosarjaan jatkoa ja asentaa ECU auton sisälle.

Kuva

Pääsin siis vikavalosta eroon ja auton käynti parani merkittävästi "uusilla" osilla. Tyhjäkäynti alkoi kuitenkin oudosti leijailemaan ja ajo alakierroksilla oli nykivää. Pähkäilin asiaa pidemmän tovin, ja päätin sitten kokeilla ottaa EGR:n piuhan irti. Käynti muuttui hiukan ryskyttäväksi, mutta leijailu loppui. Poistin EGR:n tulppauslevyn, laitoin piuhan takaisin ja oireet katosivat... :bonk: En kyllä ymmärrä, tulppauksenhan ei pitäisi aiheuttaa tässä moottorissa ongelmia? Haluaisin tuon mötikän tästä kuitenkin poistaa, niin pitäisiköhän hankkia aukkoon peitelevy ja korvata EGR eliminointisirulla, en tiedä. EVAP on on tosiaan tukittu myös täysin.

Moottorin sielunelämää on nyt tullut mietittyä turhankin paljon, sillä kori vaatisi huomiota myös. Olen etsiskellyt GSi:n puskureita ja digitaalimittaristoa (ja nopeusanturia), mutta en ole niitä vielä löytänyt kohtuulliseen hintaan. Jos jollakulla on nämä ylimääräisenä, niin ilmoitelkaa! Tuo syksyllä asentamani alusta ei ole oikein miellyttänyt, joten laitoin tilaukseen Eibachin jouset ja Bilsteinin B4 -iskarit. Saa nähdä, paraneeko kyyti noilla.

Enemmän on taas suunniteltu kuin tehty, mutta eiköhän hommat taas etene harppauksin, kun budjetti antaa vähän enemmän myöten.
Vastaa Viestiin