1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Esittele Opel-projektisi tai autosi
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

Nyt olisi luvassa hieman isompaa projektointia Kadettille, joten ajattelin siitä hieman kirjoitellakin tänne. Ei näitä Kadett E -projekteja enää liikaa näytä olevankaan, ainakaan täällä :lol: Tämä auto tosin on ollut projektoinnin alla jo melko kauan. Käyn siis alkuun läpi auton vaiheita tähän asti, ja siirryn sitten kertomaan suunnitelmista.

Eli kyseessä on oliivinvihreä Kadett E 1.3S hatchback vuodelta 1986. Auto on (tietääkseni) ollut suvussamme uudesta asti, ja toimitti perheen käyttöauton virkaa 90-luvulla. Jäi kuitenkin seisomaan vuoden 2000 jälkeen. Jossain vaiheessa (kenties 2004) auto aiottiin ottaa takaisin käyttöön ja sitä ulkoilutettiin (muistaakseni ei lähtenyt silloin käyntiin), mutta tämä jäi vain suunnitelmaksi. Niinpä auto jäi niille sijoilleen vanhaan navettaan/latoon aina vuoteen 2014 saakka.

Vuosina 2012 ja 2013 autoa käytiin vähän ihmettelemässä, mutta todettiin vain, että avaimesta ei tapahdu mitään. Ei edes naksahdusta. Olin itse silloin häärännyt vasta mopojen parissa, joten taitoakaan ei ollut tutkia enempää. Auto oli myös painunut niin syvälle, ettei sitä silloisin keinoin saatu siirrettyä päivänvaloon parempaa tarkastelua varten.

Kuva

Kolmessa ensimmäisessä kuvassa on auton kuntoa keväältä 2014. Sisusta homeessa, akku räjähtänyt, konehuoneessa kaikki metallipinnat joko ruosteessa tai hapettuneet. Oli aiheellista epäillä, liikkuuko tämä enää koskaan. Akku laitettiin uusi ja yritettiin jotain pientä fiksailua, mutta mitään ei tapahtunut... :cry:

Kuva

Myöhemmin keväällä samana vuonna apua saatiin sitten siinä muodossa, että Kadett vedettiin traktorilla ulos kuopastaan. Auton kuntoa tarkastellessa pohja näytti olevan ruosteessa vain helmoista, ja moottori näytti karkean puhdistuksen jälkeen ihan käyntikuntoiselta. Avaimesta ei vain saatu tapahtumaan mitään. Kesällä autoa yritettiin vielä vetää käytiin samaisella traktorilla, mutta käteen jäi vain puskurista läpi tullut vetolenkki :bonk: Toivon kipinä auton suhteen kuitenkin jäi.

Vuonna 2016 lähdettiin sitten kokeilemaan "vielä kerran". Virtalukon pohjaa epäiltiin, mutta pienen tutkimisen jälkeen vaihdoin akun maakaapelin ja poistin pluskaapelista kaikki hapettumat, sekä asensin uusia liittimiä. Laturille/startille menevät kaapelit saivat myös ehostusta. Käänsin avaimesta virrat päälle, ja virtakynään syttyi valo! :yes: Avain seuraavaan pykälään, ja starttikin pyöri. Reissulla mukana ollut akku veteli kuitenkin viimeisiään, joten varsinaiset sahausyritykset saivat odottaa vielä.

Hain myös varmuuden vuoksi romuttamolta toisen sytytyspuolan, koska autossa olevasta oli jalka ruostunut pahasti. Tankkiin laitettiin 20 litraa uutta bensaa ja sahaus alkoi. Aluksi se ei tuottanut tulosta, mutta kun bensaa kaadettiin suoraan kaasariin, alkoi moottori hörähdellä. Lopulta sitten pienen kaasupolkimella avustamisen jälkeen auto kävi ensimmäistä kertaa 12-16 vuoteen :thumbsup:

Kuva

Myöhemmin autosta pestiin enimmät päältä ja suoritettiin pieni koeajo. Jarrujen laahaamista ja renkaiden tärinää lukuunottamatta vikoja ei ollut, paitsi tyhjäkäynti alkoi hieman takkuilla.

Kuva

2017 kesällä sitten totesin, että Kadettin kunto on sen verran hyvä, että sen voi siirtää lähemmäs kotipaikkakuntaa kunnostusta varten. Niinpä auto tulikin siinä kunnossa kuin oli seissytkin hienosti parin tunnin matkan. Yksi renkaista tyhjeni ihan loppumetreillä.

Näytin hitsiä helmoille, pyöränkoteloille ja osalle pintapelleistä. Autoa oli jo paikkailtu eturenkaiden takaa ja takarenkaiden edestä, liekö ovat yleisiä ruostepaikkoja näissä. Pohja oli keskeltä hyvä, vain kuskin puolen takalattiaan piti tehdä pieni paikka. Tehdyt hitsaukset eivät varsinaisesti olleet mitään ikuisia, joten pohja varmaan vaatii osakseen vielä huomiota. Jotain muutakin pientä tuli tehtyä, kuten alkukäyrä vaihdettua...

Kuva

Viime kesänä Kadett sitten hakattiin väkisin tieliikenne-/katsastuskuntoon. Kaikkea en edes muista, mutta saatoin hitsaukset loppuun, maalasin ja massasin pohjan, laitoin etujarrut 1.8 GSi-Kadettista, vaihdoin takajarrusylinterit, takapöntön, tein jakopään, säädin kaasaria... Ulkokuori sai paikkamaalauksia sekä eteen tuli ehjä puskuri. Puskurit ja listat vedettiin kumimaalilla. Lopulta autoon laitettiin ehostetut alkuperäiset pölykapselit sekä roiskeläpät paikoilleen. Elokuun lopussa tuli leima. Viimeisenä haasteena tankin anturiosa alkoi vuotaa bensaa norona kun yritin korjata katkennutta maajohdon liitintä. Lopulta sain vuodon paikattua mäntysuovalla ja Plastic Paddingilla, ja anturikin alkoi toimia. Tämän jälkeen siivosin sisustan.

Seuraavaksi elokuu vaihtui syyskuuksi ja ajoin auton kuuden tunnin matkan Turkuun. Matkalla katosi tyhjäkäynti ja takapyöränlaakeri alkoi ääntää, mutta pääsin perille. Ne korjattiin, ja syksyn mittaan piti vielä vaihtaa mm. termostaatti ja puhallinmoottori.

Näiden värikkäiden vaiheiden jälkeen Kadett toimi päivittäisenä käyttöautona aina heinäkuun alkuun saakka. Talvikaan ei tuottanut ongelmia. Kilometrejä tuli muistaakseni ajettua yli 10 000.

Tankki alkoi kuitenkin jälleen vuotaa, sekä kyllästyin ajamaan vauhdikkaassa nykyliikenteessä Pierburgin ruokkimalla 1.3-moottorilla. :D Pierburg oli ajoittain oikukas tyhjäkäynnin kanssa. Lisäksi autossa esiintyi esim. erinäisiä tärinöitä ja kolinoita, ja spraylla tehdyt paikkamaalaukset rapisivat paikoittain. Lyhyesti sanottuna auton kunnossa alkoi olla paljolti sanomista. Niinpä auto on nyt siirretty seisontaan, ja odottaa uusia osia asennettaviksi.

Tämä viesti venyi niin pitkäksi, että autoon suunnitelluista päivityksistä kerron seuraavassa viestissä. :bye:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

:thumbsup:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Arg!
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonmua

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja Arg! »

Hyvää tekemistä, kerrontaa ja kuvitusta :peukku: :yes:
GSI-The Real Thing & ST wagon
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Taivaan ihme että ei ollut pahemmin laho. Nämä ruostui puhki jo uutena muutamassa vuodessa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

ascona_c kirjoitti: 15 Heinä 2019, 17:33 Taivaan ihme että ei ollut pahemmin laho. Nämä ruostui puhki jo uutena muutamassa vuodessa.
Totta. Joku ruostesuojaus tähän on uutena tehty konepellin alta löytyvän tarran mukaan. Piiloruostetta voi tietysti olla enemmänkin.

Auton nykykunnosta ei oikein kuvia löydy, koska tuollaisessa vakio Kadettissa ei hirmuisesti ole nähtävää. Viimeisimpänä laitoin alkup. GSi-alut alle.

Kuva

Ulkonäkö pidetään melko maltillisena. Auto tehdään muistuttamaan aluperäistä GSi-lookkia, eli GSi-puskurit, kirkkaat vilkut jne. Ainakin alkuun pidän vakiokonepellin eikä spoileria tule. Nykyinen maalipinta on melko kärsinyt, joten ylimaalaan auton nykyisellä värillä. Tavoitteena ei ole mikään näyttelypinta, koska maalausolosuhteetkin ovat melko heikot.

Sisusta pidetään alkuun pääpiirteittäin vakiona. Digimittari tulee varmaankin aikanaan. Recarot ovat myös harkinnassa.

Ennen ulkonäköseikkoja on kuitenkin tärkeämpiä asioita tehtävänä :D Suunnitteilla on siis laittaa 16V-tekniikka, josta olen Tekniikan vaihdot -alueelle jo kirjoitellutkin. Tällä hetkellä vakavimmassa harkinnassa ovat X18XE1 sekä C20XE. Riippuu tarjonnasta sekä mielijohteesta, minkä moottorin valitsen. Siitä on kuitenkin turha jaaritella enempää ennen kuin moottori on hankittu, joten palaan asiaan sen jälkeen.

Koska tekniikasta tulee 16-venttiilinen, täytyy myös alusta tehdä sen mukaiseksi. Ensi alkuun kävin irrottelemassa eräästä Astrasta levyjarrullisen taka-akselin sekä tankin.

Kuva

Sen lisäksi on hankittu:

- toinen vakaajan tanko taakse
- 22mm etuvakaaja (käyttämätön!)
- isompi jarrupääsylinteri ja jarrutehostin
- 256mm levyt eteen
- Astra F GSi-etujarrusatulat (eivät tosin ole vielä saapuneet postissa)
- "uudet" jouset, tulivat etuvakaajan kanssa samassa paketissa

Siinä varmaan kaikki. Isot tolpat löytyy myös. Autodocille pitäisi vielä tehdä iso tilaus, johon sisältyy mm. liuta kulutusosia ja uudet iskarit. :peukku:

Seuraava työvaihe olisi vetää teräsharjalla noita hankittuja osia ja laittaa pensselillä maalia päälle. Harmillisesti autonlaittopaikka on 5h päässä, joten työt alkavat varmaankin vasta elokuussa, jolloin menen paikan päälle pidemmäksi aikaa. Pyrin sillä välin hankkimaan puuttuvat osat, jotta työn touhuun pääsee hyvällä sykkeellä.
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

Hyvin kirjoitettu ja kuvitettu tarina, tällaista foorumi kaipaa lisää. Projekti kuulostaa kiinnostavalta ja kun auton kanssa vielä historiaakin suvussa niin siinä on kiva lähtökohta. Mukava päästä sitten näyttämään autoa "valmiina" tutuille :) .
Moottoriksi laittaisin itse 20xe, makea moottori.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
TURBO-URBO
'Senator'
'Senator'
Viestit: 448
Liittynyt: 25 Joulu 2011, 13:42
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja TURBO-URBO »

Jotain raketin osia löytis edullisesti , oikein hyvälle kuulostaa 👍
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja Sämä »

E Kadettilla tuli itsekkin aikoinaan autoilu aloitettua ja harrastaminenkin kun sitä ruostereikää oli :lol:
Hyvää tekemistä :peukku:

Moottoriksi tosiaan c20xe tai x20xev johon 18xe kansi ja nokat. Xevejä saa edukkaasti ja nuilla osilla sen 150-160hv saa hyvinkin.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Nytkin oli facebookissa c20ne kone 150e. Siihen 16v männät, ecotec kansi c18xe nokilla niin mennään 150hv ilman muuta.

Mutta kadetteja on pilvin pimein c20xe koneilla joten olisi erikoista jos laittaisi kevyen x18xe1 tai z18xe koneen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja blex84 »

X18xe1 menee tuohon paikallaan olevaan lootaan niin ei tarvi tolppia vaihtaa kun vetarit pysyy samana
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

S.Eskman kirjoitti: 15 Heinä 2019, 22:26 Projekti kuulostaa kiinnostavalta ja kun auton kanssa vielä historiaakin suvussa niin siinä on kiva lähtökohta. Mukava päästä sitten näyttämään autoa "valmiina" tutuille :)
Juuri näin! Toki auton selviytyminen tähänkin asti on jo herättänyt ihmetystä :lol:

Kiitoksia palautteesta, tuo moottorinvalinta tosiaan riippuu vähän tarjonnasta sekä sopivuudesta budjettiin.
blex84 kirjoitti: 17 Heinä 2019, 14:22 X18xe1 menee tuohon paikallaan olevaan lootaan niin ei tarvi tolppia vaihtaa kun vetarit pysyy samana
Näin olin suunnitellut, tosin tuo paikallaan oleva F13 on nelivaihteinen, niin se vaihtuisi joka tapauksessa.

Etujarrusatulat pidikkeineen saapuivat myös perille asti. Kuvia tulee sitten kun puunausvaihe alkaa.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Hyväkoppanen projekti. Ja hienoa ku kuvii ja tarinaa ni jaksaa perehtyä kunnolla👌
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

Pientä päivitystä nyt kun on jotain vähän tehtykin. Eilen kävin auton luona ja otin tuon levyllisen taka-akselin työn alle.

Homma alkoi puslien irrotuksella. Hetki tuli touhuttua kierretangon ja muiden kanssa, kunnes kärsivällisyys päättyi.

Kuva

Kosaani hoiti homman. Olin varautunut sahaamaan jäljelle jääneen ulkokehän pois, mutta hämmästyksekseni koko pusla näytti palavan pois? :lol: Toinen puslista meni tomuksi keskiosaa lukuun ottamatta, toisesta jäi tämän verran jäljelle:

Kuva

Puslan jämät työntyivät itsekseen ulos akselista ja vaseliinin/rasvan/tms. jämiä oli näkyvissä. Omaan silmään tuohon ei kyllä mitään ylimääräistä jäänyt:

Kuva

Joku paremmin tietävä kertokoon, jos jotain jäi huomaamatta. Paukuttelin sitten takajarrut auki, ja satulat olivat karusta ulkonäöstään huolimatta varsin hyvät. Uudet tiivisteet, kulutusosat, maalia ja huoletonta ajoa. Sitten joskus.

Kuva

Myös sisempi vakaaja lähti irti maalausta varten. Jarrupaineentasaimen (?) telineen irrotin, koska sitä ei tule. Käsijarrukenkien mekanismi liikkui jotenkin oudosti, pitänee se käydä läpi.

Seuraavana on vuorossa teräsharjaa ja maalia. Kävin myös eräältä purkaamolta irrottelemassa sedan-mallista ovikotelot, koska tähän on oviin laitettu sellaiset kaiuttimet, etteivät alkuperäiset kotelot enää mahdu.
pettep
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Syys 2018, 22:39

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja pettep »

Nyt on Rostex Superia ja Miranolia taka-akselistossa ja jarrusatuloissa.

Kuva

Kysymys, tai enemmänkin varmistus: Meneekö F-Astran F13-vaihteisto Kadettiin suoraan? Keppi telineineen pitää varmaankin olla Kadettin, vai?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Menee suoraan. Vaihteensiirtäjästä en ole ihan 100‰ varma mutta sen saa varmasti tehtyä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin