Astra H GTC turbo (280hv+)
Astra H GTC turbo (280hv+)
Tehdäänpäs tästäkin ketju, kun kohta alkaa korjailut ja rakentelu.
Eli tuli ostettua tämmönen, joillekkin jo entuudestaan tuttu H astra konevikaisena kesällä 2019.
Alkuperäisessä koneessa sylinteri 4. oli halki.
Auton mittariin kertynyt tuolloin ~169000 ja vaihtokoneeksi vaihdettu n.150tkm ajettu vakiokone.
Vaihtokoneella tullut ajeltua muutama tuhat km kesän jälkeen ja nyt sitten korjaillaan ja parannellaan asiat joita havaittu, eli saatetaan auto priimakuntoon.
Autoon tehty aikoinaan räätäläity ohjelma motorbitillä, lukemilla 280hv ja 445nm. Huipputeho on @5500rpm ja huippuvääntö @3500rpm
Kun oppii ajamaan tuon kierosalueen välillä isommissa kiihdytyksissä ja hyödyntää kokoajan huippulukemat, niin auto kyllä liikkuu erittäin kivasti ja tuottaa suurta iloa kuskille ja kanssamatkustajille
Alkuperäisessä koneessa kiinni olleet ECU, sekä viritysosat siirrettiin luonnollisesti uuteen koneeseen, autoon on paranneltu seuraavaa:
-OPC turbo
-OPC siniset suuttimet ja 80mm ilmamassamittari, sekä 3.5bar säädin
-BKR6 tulpat, eli opc vastaavat
-isompi välijäähy 63mm putkilla
-piperin 3" putkisto yhdellä kisakatilla ja yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella
-Eibach pro jouset alkuperäisissä IDS iskareissa
-Astra H opo jarrut edessä ja takana, teräspunosletkut
-Whitelinen takakallistuksenvakaaja
-Regal kevennetty vauhtipyörä ja stage 1 kytkin
Tulevalla viikolla alkaa koneen pudotus apurunkoineen, jolloin seuraavilla toimenpiteillä alotetaan:
-päivitetyt venttiilivarrenkumit (vuotaa tällähetkellä)
Homma tehdään kunnolla, eli kansi irti, hiotaan venttiilit ja puhdistetaan kanavat kunnolla.
Kaikki tiivisteet vaihdetaan elringin laatukamaan, pultteineen toki.
-astra H opc kytkinpaketti kaksoismassalla, itse en tykkää tuosta kevennetyn tuntumasta ollenkaan.
samalla vaihdetaan takastefa ja uudet pultit
-laatikko käyetään pajalla ja laakeroidaan uusiksi jo ennakoivasti
-Quaife kitkalukko, siihen tietysti uudet laakerit ja tiivisteet
-vaihdevälinlyhennin
-turbon CHRA vaihdetaan uuteen (vielä auki, että mille viritysasteelle tekniikkaa lähdetään viemään)
-uusi välijäähy mustana ja kaikki putket mustana, katsastusta helpottamaan (sininen/chrome yhdistelmällä tuli viimeks sanomista ja hylky)
-Suunnitteilla muuttaa putkisto niin että:
*keskellä läpivirtaava resonaattori
*takana iso vaimennin
*ennen takavaimenninta Y haara, jossa ahtopaineilla aukeava venttiili suoralle putkelle, eli hiljainen normiajossa ja vedättäessä saa öristä minkä tommosesta parilitrasesta pikkuhirviöstä lähtee.
yllämainitut on ensisijaiset toimenpiteet, suurin osa osista jo matkalla suomeen.
Pyrin ottamaan kuvia jokaisesta työvaiheesta ja muutenkin dokumentoimaan tulevat remontit hyvin tänne.
Suunnuitelmissa myöhemmin:
-lohkon vahvistus, kaikki uusiksi
-tärinävaimentimien poisto
-isompi k06 hybriditurbo (~380hv) 7200rpm kerosrajoittimella, koska tuo turbo pystyy tuottamaan aina viimeisille kieroksille saakka.
-eds imusarja
-piperin venttiilijouset
Muutama kuvia autosta vuosien takaa, alkuperäisen omistajan kuvaamina tietääkseni, eli kuvista krediitit sinne.
[kuva]https://funccrew.kuvat.fi/kuvat/Kalusto ... img=medium[/kuva]
[kuva]https://funccrew.kuvat.fi/kuvat/Kalusto ... img=medium[/kuva]
Eli tuli ostettua tämmönen, joillekkin jo entuudestaan tuttu H astra konevikaisena kesällä 2019.
Alkuperäisessä koneessa sylinteri 4. oli halki.
Auton mittariin kertynyt tuolloin ~169000 ja vaihtokoneeksi vaihdettu n.150tkm ajettu vakiokone.
Vaihtokoneella tullut ajeltua muutama tuhat km kesän jälkeen ja nyt sitten korjaillaan ja parannellaan asiat joita havaittu, eli saatetaan auto priimakuntoon.
Autoon tehty aikoinaan räätäläity ohjelma motorbitillä, lukemilla 280hv ja 445nm. Huipputeho on @5500rpm ja huippuvääntö @3500rpm
Kun oppii ajamaan tuon kierosalueen välillä isommissa kiihdytyksissä ja hyödyntää kokoajan huippulukemat, niin auto kyllä liikkuu erittäin kivasti ja tuottaa suurta iloa kuskille ja kanssamatkustajille
Alkuperäisessä koneessa kiinni olleet ECU, sekä viritysosat siirrettiin luonnollisesti uuteen koneeseen, autoon on paranneltu seuraavaa:
-OPC turbo
-OPC siniset suuttimet ja 80mm ilmamassamittari, sekä 3.5bar säädin
-BKR6 tulpat, eli opc vastaavat
-isompi välijäähy 63mm putkilla
-piperin 3" putkisto yhdellä kisakatilla ja yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella
-Eibach pro jouset alkuperäisissä IDS iskareissa
-Astra H opo jarrut edessä ja takana, teräspunosletkut
-Whitelinen takakallistuksenvakaaja
-Regal kevennetty vauhtipyörä ja stage 1 kytkin
Tulevalla viikolla alkaa koneen pudotus apurunkoineen, jolloin seuraavilla toimenpiteillä alotetaan:
-päivitetyt venttiilivarrenkumit (vuotaa tällähetkellä)
Homma tehdään kunnolla, eli kansi irti, hiotaan venttiilit ja puhdistetaan kanavat kunnolla.
Kaikki tiivisteet vaihdetaan elringin laatukamaan, pultteineen toki.
-astra H opc kytkinpaketti kaksoismassalla, itse en tykkää tuosta kevennetyn tuntumasta ollenkaan.
samalla vaihdetaan takastefa ja uudet pultit
-laatikko käyetään pajalla ja laakeroidaan uusiksi jo ennakoivasti
-Quaife kitkalukko, siihen tietysti uudet laakerit ja tiivisteet
-vaihdevälinlyhennin
-turbon CHRA vaihdetaan uuteen (vielä auki, että mille viritysasteelle tekniikkaa lähdetään viemään)
-uusi välijäähy mustana ja kaikki putket mustana, katsastusta helpottamaan (sininen/chrome yhdistelmällä tuli viimeks sanomista ja hylky)
-Suunnitteilla muuttaa putkisto niin että:
*keskellä läpivirtaava resonaattori
*takana iso vaimennin
*ennen takavaimenninta Y haara, jossa ahtopaineilla aukeava venttiili suoralle putkelle, eli hiljainen normiajossa ja vedättäessä saa öristä minkä tommosesta parilitrasesta pikkuhirviöstä lähtee.
yllämainitut on ensisijaiset toimenpiteet, suurin osa osista jo matkalla suomeen.
Pyrin ottamaan kuvia jokaisesta työvaiheesta ja muutenkin dokumentoimaan tulevat remontit hyvin tänne.
Suunnuitelmissa myöhemmin:
-lohkon vahvistus, kaikki uusiksi
-tärinävaimentimien poisto
-isompi k06 hybriditurbo (~380hv) 7200rpm kerosrajoittimella, koska tuo turbo pystyy tuottamaan aina viimeisille kieroksille saakka.
-eds imusarja
-piperin venttiilijouset
Muutama kuvia autosta vuosien takaa, alkuperäisen omistajan kuvaamina tietääkseni, eli kuvista krediitit sinne.
[kuva]https://funccrew.kuvat.fi/kuvat/Kalusto ... img=medium[/kuva]
[kuva]https://funccrew.kuvat.fi/kuvat/Kalusto ... img=medium[/kuva]
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Wau, vaikuttaa hyvältä
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Laatikkoon kannattaa laittaa se gen2 päätykotelo ja tehdä shimmaus oikeaoppisesti
https://transmission-rebuild-kits.co.uk ... -included/
Ja on muuten hieno vehe ja hienot suunnitelmat!
https://transmission-rebuild-kits.co.uk ... -included/
Ja on muuten hieno vehe ja hienot suunnitelmat!
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Toi Opc ahtimen CHRA kannattaa vaihtaa jo valmiiksi päivitettyyn, missä parempi laakerointi ja öljytiivistys. Kestää paremmin painetta ja on pitkäikäisempi. K06 en ole kuullut että päästään yli 350hv ellei ole sitten se brittien kehittämän "tubular" k06, jossa pakosarja tehty uusiksi, sillä saakin sitten jo yli 400hv Z20leh koneen männät vaan ja jotkut kiinaveivit arp pulteilla niin kestää jo kummasti. Listalla sulla olikin jo nuo piperin venajouset, mitkä on kyllä hyvät olla
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Nyt on kehitelleet K06 hybridistä päivitettyä mallia, briteissä sillä oli otettu jo 380hv aika perus oheisvermeillä.Tubbe kirjoitti: ↑14 Huhti 2020, 19:14 Toi Opc ahtimen CHRA kannattaa vaihtaa jo valmiiksi päivitettyyn, missä parempi laakerointi ja öljytiivistys. Kestää paremmin painetta ja on pitkäikäisempi. K06 en ole kuullut että päästään yli 350hv ellei ole sitten se brittien kehittämän "tubular" k06, jossa pakosarja tehty uusiksi, sillä saakin sitten jo yli 400hv Z20leh koneen männät vaan ja jotkut kiinaveivit arp pulteilla niin kestää jo kummasti. Listalla sulla olikin jo nuo piperin venajouset, mitkä on kyllä hyvät olla
saksasta saa MH-turbotechniciltä yli 400 heppaan asti vakiopakosarjalla olevia.
Nyt on myös tulossa klassenilta uusi virtaavampi vakiopakosarjan designillä oleva malli, se on ollut jo vuosia suunnitteilla.
todennäköisesti nykyisellä ahtimella ajetaan kunnes tuo klassenin uusin tulee ja siihen kylkeen joku pieni k04/k06.
Männiksi on tulossa LEHin omat ja kiertokangiksi PECin laatukamaa
Halpaa on ooppelin rakentelu, mutta ei näitäkään saa silti rykästyä kerralla, mutta josko autolla pääsis vielä kesällä ajelemaan
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Tulipa otettua huonosti kuvia projektin alkuvaiheesta.. Mutta tänään sain haettua uuden puhelimen ja kerkesi vielä tuosta mukavimmasta hommasta pari kuvaa näppäsemään.
Parina viimepäivänä purin oheislaitteita ja kamaa irti muutaman tunnin ja tänään sitten nykäsin koneen pois.
Ulkona joutuu hommaa turaamaan ja viikolla tuli vettä, sekä räntää aina kun hommia teki pressun alla, mutta kunhan tästä kesä starttaa niin näissä maisemissa on mukava rassailla
Seuraavaks sitten moottorin purkuun, että saadaan lohko koneistamolle.
Parina viimepäivänä purin oheislaitteita ja kamaa irti muutaman tunnin ja tänään sitten nykäsin koneen pois.
Ulkona joutuu hommaa turaamaan ja viikolla tuli vettä, sekä räntää aina kun hommia teki pressun alla, mutta kunhan tästä kesä starttaa niin näissä maisemissa on mukava rassailla
Seuraavaks sitten moottorin purkuun, että saadaan lohko koneistamolle.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Hatunnosto pohjalaistallista.
Onko tuo lukkopelti alunperinkin irroitettava?
Onko tuo lukkopelti alunperinkin irroitettava?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Tänään jatkettiin taas purkamista.
Oheisroippeita ensin irti:
Kone oli yllättävänkin kuiva takaa, edestä sitten olikin aika paljon törkysempi.
Nokat irti:
Jakohihnan kiristimen pultin kanssa perus tappelu aina:
Alkuviikosta jos sais loputkin purettua niin saadaan koneistamolle tutkimuksiin.
Oheisroippeita ensin irti:
Kone oli yllättävänkin kuiva takaa, edestä sitten olikin aika paljon törkysempi.
Nokat irti:
Jakohihnan kiristimen pultin kanssa perus tappelu aina:
Alkuviikosta jos sais loputkin purettua niin saadaan koneistamolle tutkimuksiin.
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Toi vakio pakopesä/pakosarja on kyllä niin onnettoman pieni että vaikee uskoo mihinkään 400hv tehoihin. Mun mielestä 300hv on aika maksimi tolla vakiopakosarjalla jos meinaa vähänkin pidempään ajaa kaasu pohjassa, esim seisovan mailin. Jotain piikkitehoa voi tulla vähän enemmän johonkin kohtaan mutta ihan varmaan menee vakio pakopesä tukkoon ja käyrät tippuu nopeesti rajoittajaa kohden jollain 400hv tavoitteilla.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Joo,kyllä 300hv tavoittelu on vielä jotenkin perusteltavissa tuommoisella vakio pakosarjalla.
Onko noilla briteillä siis kokonaan isommasta valusta tehtyjä vakion mallisia pakosarjoja?
Väkisin "vakio osilla" tehoa otettaessa ennenkaikkea moottori joutuu kovalle rasitukselle kovan pakopaineen takia.Moni luulee moottorin kestävän paremmin käytettäessä vakio ahdinta/pakosarjaa.Fakta on kuitenkin ,että esim. 100hv isommalla teholla ja oikean kokoisella ahtimella moottori todennäköisesti rasittuu vähemmän kun moottorista pakokaasu pääsee pois huomattavasti helpommin.
Haittapuolena sitten noissa isoimmissa muutoksissa se katsastus,mutta nekin muutokset pystyy rakentamaan huomaamattomasti ja fiksusti.
Hienoa rakentamista!
Suosiolla otettu tekniikka työnalle kokonaisuudessaan.
Onko noilla briteillä siis kokonaan isommasta valusta tehtyjä vakion mallisia pakosarjoja?
Väkisin "vakio osilla" tehoa otettaessa ennenkaikkea moottori joutuu kovalle rasitukselle kovan pakopaineen takia.Moni luulee moottorin kestävän paremmin käytettäessä vakio ahdinta/pakosarjaa.Fakta on kuitenkin ,että esim. 100hv isommalla teholla ja oikean kokoisella ahtimella moottori todennäköisesti rasittuu vähemmän kun moottorista pakokaasu pääsee pois huomattavasti helpommin.
Haittapuolena sitten noissa isoimmissa muutoksissa se katsastus,mutta nekin muutokset pystyy rakentamaan huomaamattomasti ja fiksusti.
Hienoa rakentamista!
Suosiolla otettu tekniikka työnalle kokonaisuudessaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Ideanahan mulla on odottaa että tuo kalssenin vakio desgniin pohjautuva virtaavampi sarja tulee.
Juurikin katsastusta ajatellen yritetään pitää mahd. vakiona.
Oma auto on täysin katuauto ja lähinnä viikonloppu hauskuutteluun, ei siis oo tarkotus ajaa ahdot tapissa radalla tai suoralla tällä.
Tässä on on molemmat vakio pakosarjalla KRS turbolta briteistä.
ylempi on periaatteessa K06 tyylinen, kylmä puoli suurennettu.
Alemmassa on suurennettu myös pakopuolelta, eli vähän enemmän modattu.
Juurikin katsastusta ajatellen yritetään pitää mahd. vakiona.
Oma auto on täysin katuauto ja lähinnä viikonloppu hauskuutteluun, ei siis oo tarkotus ajaa ahdot tapissa radalla tai suoralla tällä.
Tässä on on molemmat vakio pakosarjalla KRS turbolta briteistä.
ylempi on periaatteessa K06 tyylinen, kylmä puoli suurennettu.
Alemmassa on suurennettu myös pakopuolelta, eli vähän enemmän modattu.
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Ompas mukava nähdä, että minun vanha peli saa uuden elämän. Aikoinaan ostin täysin vakiona ja kaikki muutokset tuli minun aikana tehtyä(tietääkseni ei ole tullut mitään lisää, jotain ehkä poistunut muutaman omistajan aikana)
Re: Astra H GTC turbo (280hv+)
Niinkuin aiemmin kirjoitin jotain piikkitehoa saattaa isolla kompurapuolella saada, tollaset lyhkäset dynorykäsyt ei paljon kerro auton kulkupuolesta. Mutta kun ajetaan lappu lattiassa vaikka se maili niin väitän että 300hv auto kulkee saman verran sillä matkalla mitä tollanen +350hv auto. Pakopainetta ja lämpöä tulee todella paljon vakiosarjalla kun ajetaan pitkään kaasu pohjassa, saattaa jopa tollanen +350hv kulkea vähemmän maililla mitä tollanen 300hv kampe. Mutta jos ne lukemat siinä lapussa on tärkeintä niin sitten vaan isompaa kompuraa vakio pakosarjaan kiinni
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10