Astra H GTC turbo (280hv+)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Mahtavaa että Sniken entinen auto saa uuden alun!!

Yhdyn tuossa yllä muutamien muiden mielipiteeseen myöskin ja itse läpikäyneenä K04set ja 06 hybridit. Ollu imusarja ja nokat vaihdettuna yms. putkistot ja välijäähyt. Kyseisten ahtimien tuotto ei yksinkertaisesti riitä tuonne teholukemiin mitä olet suunnitellut vaikka perässä olisi kuinka virtaavaa pakosarjaa. Se on nähty muutamassa autossa täällä Härmässä. Säästä mielummin massit ja hommaat jonkun EFR/Garret setin mitä näihin z20lex on tarjolla.
Astra Z20LEH x2
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Jeb,ja noi molemmat dynolaput mun tulkinnan mukaan on ainakin kovin erikoisia.
Molemmissa vääntöä vain hiukan yli hevovoimien,tuommoinen tulee yleensä vain isoilla ahtimilla joissa iso pakopuoli tai rajusti leikattu ahtopainekartta keskialueella.

Toki voin olla väärässäkin.

Esim.omassa pienellä ahtimella olevasta c20letistä tuli 300hv kohdalla 435nm vääntöä,eli yleensä vääntöä tulee suhteessa reilusti enemmän vs hv pienehköillä ahtimilla.

Topicin autossakin aloituspostauksessa huipputeho tullut jo 5500rpm kohdalla mikä juurikin kertoo ahdistavasta pakopuolesta.

Eikä tässä ole tarkoitus v#ttuilla tai käskeä mitä sun pitää tehdä,omalla saa tehdä ihan niinkuin itse haluaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Juuri näin. Eli tässä jaetaan kokemuksia eikä vittuiluja. Jokainen saa todellakin tehdä niinkuin haluaa. Pääasia, että saadaan taas auto ajoon.
Astra Z20LEH x2
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Tosiaan munkaan tarkoitus ei ollut vittuilla vaan kerroin vaan oman mielipiteeni tuosta vakiosarjasta. Auto ja projekti on hieno ja tekniikkaa on aina kiva nyppiä. Taisin itsekin nähdä tän auton myynnissä rikkinäisenä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Deaami
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 18:03

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Deaami »

Kyllähän palaute ja asiallinen keskustelu kokeneemmilta on aina tervetullutta :thumbsup:

aikasemman sivun dynokäyrissä vääntö on ilmoitettu brittien toimesta ft-lb, eli nuo kun kääntää Nm, niin noissa on ~500 korvilla väännöt.


Tosiaan tässä omassa projektissa ihan ensisijainen juttu on saada tuo moottori vahvistettua ja rakennettua uudestaa uusilla tiivisteillä/laakereilla jne. Eli perusasiat kuntoon.

Samoin toinen asia, laatikon läpikäynti ja quaifen lukko, joka on jo tilattu.


Ylempänä oli tosiaan puhetta, että nyt huipputeho tulee siellä 5500rpm korvilla ja se onkin sitten tehon puolelta ensimmäinen asia jota lähdetään muuttamaan, eli numeroita ei lähdetä jahtaamaan, vaan todellakin sitä ajettavuutta ja käytännönnopeutta.

Tästä syystä puhuin, että suunnitelmissa olisi nostaa kieroksia n.7000rpm, ja siihen kylkeen sitten sopiva ahdin tasaisella käyrällä, se on totta että vielä hetki sitten K06 hybridi oli parasta mitä sai ja sekin rajoittui EDS/Klassen imusarjalla sinne 330hv tienoille.

Nyt tosiaan on vaihtoehtona saksassa tuolla MH-turbotechicillä noita vakiosarjaan tehtyjä vielä isompia ja briteissä ainakin KRS-turbo niminen pikkupaja, jonka omistaja on z20le(x) harrastaja.
Aikaisemman sivun molemmat dynokäyrät on hänen myymillä turboilla.
Samoin LOBA saksassa tekee kykenevämpiä, mutta eivät ole ihan niin tunnettuja koska on kohtuu kalliita vielä.

Tässä autossa on esim. tuolta saksan MH-turbotechniciltä MH410 ahdin, eli vakiopakosarjassa oleva hybridi joka tuottaa noin 400hv. Muistaakseni kaveri puhui facebook sivullaan, että yli vuoden on jo kuritettu sitä.



Mutta onhan se kiistaton fakta, että pakopaineet nousee näillä kovasti ja se onkin todennäköisin syy miksi tästäkin se alkuperäinen kone halkas sylinterin.


Näillänäkymin oma suunnitelma on odottaa tuota klassenin valmistamaa uutta pakosarjaa.
Eli se tulee täysin vakio designillä, mutta se on valettu uusiin, paljon virtaavampiin mittoihin eli sillä pitäis pakopaineetkin vähän helpottaa.

Näin ollen voin säilyttää oman kalliin putkiston ja tuohon saa sitten laajasti ja ennenkaikkea edullisesti eri sisuksia jatkoa ajatellen.

Jos tästä lähtee vaihtamaan nyt tuubisarjaan, laadukkaaseen turboon, putkistomuutokset päälle niin alkaa tulla taas kustannuksia aika reilusti.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Aina tulee kustannuksia ja aina jälkeenpäin tulee mietittyä minkä olisi voinut tehdä paremmin/fiksummin.
Monesti ahdetuissa sen panostuksen vastapainoksi tulee myös sitä vastinetta rahoille,vapaastihengittävissä äärimmäisen harvoin on 100hv kaivettavissa lisää yhdellä kottikärryllisellä rahaa.

En tiedä mitä nuo vakion tyyppiset pakosarjat/ahtimet maksaa,mutta tuubisarjan kustannukset on suurinpiirtein tiedossa.

Tuubisarjaan tarvikkeet luokkaa 100€ ja mahdolliselle tekijälle palkkio,mahdollinen hukkaportti 50-500€ riippuen mitä haluaa.

Pienehköt ahtimet on valitettavan kalliita.

Omaan c20let mosasta tarkoitus ottaa hiukan päälle 400hv,ahtimeksi valikoitui garrett gtx3071r jolloin jää vielä varaa jos haluaakin vähän lisää ilman ,että kaikki menee taas uusiksi.
Tuon garretin sijaan samalla rahalla olisi saanut kolme holsettia.

Omassa projektiautossa ei tarvitse muutoksia piiloitella,mutta moottorin alle ja päälle muovit,lämpöpellit ja hillitty väritys ovat hyviä keinoja pitää vakio ulkonäkö muutoksien jälkeenkin.

Kiinan kiiltävät ja sin/pun väritys on varma keino saada muutoksille huomiota.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Deaami
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 18:03

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Deaami »

Tulipas taas purettua lisää, tänään lähti lohko, kampi ja kansi koneistamolle.'

Positiivinen yllätys oli se, ettei tulpareikien alueella ollut halkeamia kuten näissä kansissa hyvin yleisesti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Alkuviikosta lähtis iso läjä osia tulemaan englannista, kunhan koneistamolta tulee tieto kampiakselin kunnosta.

Vaihdelaatikon purkuun sitten viikonloppuna, sen verran suolaisia tarjouksia tuli teettämisestä, niin katsotaan miltä näyttää ja lähdetään pikkuhiljaa kasaamaan sitäkin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Noin päivän työtä tarjoaa moni liike irtolaatikolle shimmattuna. Eli noin 700-800euroa voi olla hintataso.

Mukava seurata kun etenee vauhdilla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

👍👍
Nyt vasta havahduin kuinka minimaalinen on noiden sylinterien jäähdytys näissä lel ja ler koneissa vs leh.🙄
Astra Z20LEH x2
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Ströbä kirjoitti: 24 Huhti 2020, 23:00 👍👍
Nyt vasta havahduin kuinka minimaalinen on noidet sylinterien jäähdytys näissä lel ja ler koneissa vs leh.🙄
Jaa siis noissa on eri lohkot vai?
Eikös yleisesti ecotec lohkojen heikkous ole juurikin sylinteriputkien yläpäiden halkeaminen vesitilaan?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Tässä leh lohko.🤔 Tai sitten tuo on jo vahvistettu👌
IMG_20161105_122441.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Astra Z20LEH x2
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Ströbä kirjoitti: 25 Huhti 2020, 12:27 Tässä leh lohko.🤔 Tai sitten tuo on jo vahvistettu👌

IMG_20161105_122441.jpg
jos nyt vertasit tuohon deaamin laittamaan kuvaan lohkon kansitasosta niin siinä on kannentiiviste päällä. vai mihkä sä sitä vertasit?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Sämä »

?! kirjoitti: 24 Huhti 2020, 23:44 Jaa siis noissa on eri lohkot vai?
Eikös yleisesti ecotec lohkojen heikkous ole juurikin sylinteriputkien yläpäiden halkeaminen vesitilaan?
Vanhemman mallin xeveissä on vielä samanlaiset yläpäät mitä xe/ne
Screenshot_20200426-064440_Photos.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Deaami
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 18:03

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Deaami »

Mun kuvissa on tiiviste vielä paikallaan, kansi on siis ihan vakio open deck.

Seuraavaan buildiin venytetään penniä ja tehdään vahvistettu lohko 87mm männillä, mutta mennään nyt vielä järkibudjetilla, ei pitäis näillä tehotavoitteilla vielä porsia, varsinkin kun tulee hengittävämpi setuppi nyt.

Tarkoitus myös hommata kattavat mittarit seurantaan, ainakin; Öljynpaine, -lämpö, vedenlämpö, ahtopaine, seossuhde ja mahdollisesti pakolämpö.

Seuossudemittari tarkoitus upottaa AEM:ltä johonkin siististi, mutta nuo muut olis haavena toteutaa zada-techin 4 rivisellä oled näytöllä varustettuna, heiltä saa vielä moduulin joka lukee obd2 portin kautta auton omat anturit, sekä ulkoiset saa liitettyä mukaan.

Kuva

Näillä saisi viriteltyä mahdollisesti mittaristoon keskelle aika hyvän infotaulun, niin keskikonsoliin saisi rakennella tablettijärjestelmän pelkästään multimediahommiin.

Laatikkoa kerkesin vähän availla, mitään hälyyttävää ei löytynyt ja hyvin on edelliset 170tkm näyttänyt toimivankin, tietääkseni ei ole koskaan ennen avattu.

Teen tuon laakeroinnin itse, käyn pajalla prässin kanssa päivän painamassa ja mitataan sitten orkkishimmeillä välys.
Quaifen lukko tulee myös uusilla laakereilla, joten mitataan siitäkin ns. backlash.

Laatikkoon tulossa kokonaisuudessaan:

-Laakerit ja tiivisteet
-quaife lukko, laakerit ja tiivisteet
-dieselin välityksillä oleva kutos vaihde, saadaan motaria kruisaillessa kulutusta vielä alemmas

Moottorinosat jäi myös viimeviikolla koneistamolle, eli siellä tehdään:

-kannen siisiminen
-tasohionta
-venttiilien hionta
-kasaus uusilla piperin jäykemmillä jousilla ja yksiosaiset venttiilivarrenkumit
-asennan myös uudet hydraulinostimet

Lohkon toimenpiteet:

-hoonaus
-männät, renkaat, kiertokanget, laakerit
-kampiakseli ja laakerit
-kahden laakeripukin öljykanavan tukkiminen, koska alkuperäiset värinävaimentimet poistetaan.
-Öljypumpun tarkastus vielä

Loput kasailen itse.

Laatikosta ja sen syövereistä vielä pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Deaami
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 18:03

Re: Astra H GTC turbo (280hv+)

Viesti Kirjoittaja Deaami »

Olipas odottelua ja säätöä osien kanssa, mutta lopulta nekin briteistä kotiutui.

nyt on kaikki paikat täynnä osia :D

Koneistamo saa omat hommat parin viikon sisällä valmiiksi ja laatikko kasaillaan tulevna viikonloppuna, eli nyt hommat jatkuu taas vauhdilla (Tai ainakin pitäisi..)

Vähän kuvia mitä kerkes näpsimään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lopulta siis valikoitui tämmöstä moottorille:

-Leh takomännät
-PEC teräskiertokanget, ARP pultit
-KS laakerit, kampi meni STD koolla, oli hyvässä kunnossa
-mahle renkaat
-kaikki tiivisteet, o renkaat ja pultit uutta
-alkuperäisten värinävaimentimien tilalle XEV:n paketti ilman niitä

Kanteen:

-uudet nostajat
-yksosaset venttiilivarrenkumit
-piper jäykemmät venttiilijouset
-kaikki tiivisteet ja pultit uutta toki

Laatikkoon:

-kaikki laakerit vaihdetaan uusiin SNR:n tekeleisiin
-Quaifen lukko
-dieselin kutos vaihde (positiivisena yllärinä oli laakkoselta halvempi kun ebaysta n.100e)
-short shifteri palikka
-titan sintopoid lsd öljyt

Näillä mennään nyt, kesäkuun alussa olis tarkotus vielä hankkia välijäähy ainakin.
Vastaa Viestiin