Juho M-P kirjoitti: ↑15 Marras 2020, 09:47
Manitou kuukulkijassa oli sellainen ominaisuus että jos starttasi heti virtojen kytkemisen jälkeen tuli ilmoitus matalasta öljynpaineesta. Diagnostiikan kautta näki että vikakoodina oli paineanturi-piiri auki. Jos odotti että näyttö meni kunnola alkutilaan ja starttas sitten vasta, ei mitään ongelmaa. Eli periaatteessa samoin kuin petrisa tekee.
Ongelman aiheutti se että järjestelmä alkoi tehdä itsetestausta ja liian nopealla startilla öljynpaine avasi painekytkimen ja itsetestauksessa piiri oli auki ja järjestelmä ei saanut tietoa ja hälytti varuilta.
Ei mene minulla samalla tavalla vaan juuri päinvastoin. Kirjoitin sen kyllä oikein, mutta vielä kertausta.
Jos antaa itsediagnostiikan tehdä hommansa loppuun ja vasta sitten starttaa, niin valo välähtää. Kuitenkin vain selunnin murto-osan ajan. Joten ei siinä minusta ole kovin "vakavsta" asiasta kyse. Valo nimittäin välähtää heti koneen käynnistykeen jälkeen. Jos taas käynnistää koneen kutakuinkin heti samantien virtojen kytkemisen jälkeen, ei valo välähdä.
Tuossa Saabissa on minusta merkkivalojen toiminta mittaristossa vähän erikoinen mihin on normaalisti tottunut. Virtojen kytkemisen jälkeen, kun vain antaa virrat olla sen muutaman sekunnin päällä, niin mittariston "varoitusvalot" sammuvat. Autohan ei siis siinä vaiheessa ole käynnissä. Kun sitten käynnistää niin varoitusvaloja syttyy sen mukaan mitä vikaa on. Tavallaan tietenkin looginen noinkin.
Olen tottunut yleensä "perinteisssä" varoitusvaloissa siihen, että virtojen ollessa päällä eikä auto käynnisssä niin mm. latauksen ja öljynpaineen valot palavat. Sitten kun käynnistää auton ne sammuvat mikäli kaikki on kunnossa. Eihän tuolloinkaan öp-valo sammu aivan heti eli sekunnin murto-osassa siitä kun auto käynnistyi. Siinä mielessä tuo oman autoni öp-valon toiminta kuulostaa tavallaan normaalilta, että kun valo on ensin sammunut ja sitten heti pikaisesti välähtää. Pistäisin sen jotenkin ohjelmiston piikkiin, joka on liian "hätäinen".
Tästä asiasta on paljon juttua tuolla toisella foorumilla, kun oletan näissä olevan aivan samasta asiasta kyse Insignian tapauksessa. Kenelläkään ei tietääkseni ole tapahtunut mitään konevaurioita mikä menisi tämän piikkin. Joillakin on tuota valon välähtelyä tapahtunut useita vuosia ja autolla ajettu sinä aikana runsaasti, ja edelleen mennään. Osa on vaihdattanut tuon imuputken tiivisteen (halpa osa, tuntikausia töitä). Sillä tuo vaiva on kyllä loppunut, joten siinä mielessä jotain probleemaa siellä on. Pidän sitä normaalina kulumisena vielä ja tuo edellä mainittu "hätäinen" öp-valon toiminta vain paljastaa sen.