Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Juho M-P kirjoitti:Jos Rizhto on se joksi epäilen niin työn alla on mun vanha Zafira.

Imusarjan läpät on jo pois käytöstä. Alipaineletkut on irti. Niitä ohjaava purkki on näet rikki. Tai se alipainesolenoidi oli ennen ahdonsäätäjänä. Vaihdoin ne ristiin. Imusarjan läppiä ei tarvi yhtään mihinkään.
Epäilyksesi osuu aivan oikeaan. :wink: Huomasin juu, viikonloppuna, että läppäohjaus on ohitettu. Kävin lauantaina läpi koko alipainelinjan ja kytkin lopulta alkuperäisellä mallilla. Järjestelmässä oli vuoto ja siksi se vikavalo herjasi. Nyt kun järjestelmä ei vuoda, niin ahdonsäätökin toimii ja koneessa on ihan eri tavalla vetoja n. 2500-2700 rpm alkaen aina 4000 saakka (sen yli en ole kokeillut). Siinä samalla rapatessa tulin työntäneeksi sormet imuaukkoon ja totesin, että siivouksen tarvetta on imusarjaan kertynyt. Läppien toimintalogiikan perusteella ajateltuna niiden pitäisi juurikin tuoda lisää alakierrosvääntöä, kun imukanavaa kavennetaan ja pidennetään. Pitää joskun kokeilla, jos sattuu tuommonen alipainesolenoidi kohdalle. uutena oli vissiin aikas hintava.

Noiden momenttien ja oikeiden työkalujen perään minä oon siksi, että huolimatta yli 25 vuoden harrastelusta mopo/MP/auto-piireissä minä olen edelleen hyvä särkemään. Mun rannemomentti tuppaa aina naksahtamaan sen yhen kerran liikaa. Varsinkin kun pelataan alumiiniosien kanssa.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tosiaan se läppien ohjaussolenoidi oli ennen turbolla. Mutta kun ahtopaine hävisi ja solenoidi ei siis vetänyt hukkaporttia kiinni, nappasin "väliaikaisesti" imusarjan läpiltä sen solenoidin(ja laitoin rikkinäisen läpille ilman alipaineletkuja). Mulla vois olla käytettyjä solkkuja, pitää penkasta varastoja.

Ps. Harmi ku ei tullu sun ammatti puheeks. Et ois lähteny niinvain kotia. Olisin kierrättäny sut suvun 400v vanhoilla vesimyllyillä ja masuuneilla ja 3000v vanhoilla muinaishaudoilla uhrikiveineen...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Juho M-P kirjoitti:Ps. Harmi ku ei tullu sun ammatti puheeks. Et ois lähteny niinvain kotia. Olisin kierrättäny sut suvun 400v vanhoilla vesimyllyillä ja masuuneilla ja 3000v vanhoilla muinaishaudoilla uhrikiveineen...
:D Olis voinu kuitenkin rouva sanoa sen viimeisen sanan siitä millon lähetään. oli siinä kuitenkin matkaa ja laina-auto piti palauttaa vielä saman illan aikana. Miepä pistän nuo kohteet korvan taakse, varsinkin masuunit. Tarkotatko uhirikivellisellä muinaushautakohteella Köyris 3:sta vai Jouhinevaa? Vai joku muu paikka? (Tätä leinee syytä jatkaa YV_puolella, ettei mene ihan täysin off-topic-jutuksi).
Vastaa Viestiin