Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut
- DieselDaddy
- 'Admiral'
- Viestit: 250
- Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
- Paikkakunta: Lahti
Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut
Edit: KOKO PUHDISTUSOPERAATIO LÖYTYY SITTEN VINKIT JA VIHJEET OSIOSTA PAREMMIN KERROTTUNA JA PAREMPIEN KUVIEN KERA**klik*.
Edit2: kuvat linkitetty uudempaan (toisen auton) puhdistusremppaan, kun vanhat kuvat menivät kotisivujen myötä
Jonkin aikaa sitten näin täällä tuon surullisen näköisen 370tkm ajetun omegan imusarjan ja ajattelin että mitäköhän tuo oma b2 vectra on syönyt kun mittariin on kirinyt yli 400tkm. Heinolan hurja, nimim. Eltsi veljeineen lupasi jeesata puhdistusoperaatiossa (ja tekikin lopulta siitä varmaan 95% ) Viikko sitten kysyin tuosta egr venttiilistä alan liikkeestä ja nimenomaan että saako sitä ilman painekoteloa. Vastaus oli: "saa, ja hintaa 153,70e").
Osa meni tilaukseen ja tänään tuli viestiä, notta hakemaan vaan. Myyjän ottaessa osan paketista, tuli ajatus, no eipä se tuo osa kyllä... Eli kyseessä olikin alipaineventtiili, joka ohjaa itse egr venttiiliä:lollis: (korjatkaa?), sijaitsee b2 vectran paisuntasäiliön vieressä.. Vielä tehtiin tarkistus koneelta ja itse egr tulee edelleenkin sen painekotelon kanssa ja hintaa melkein 450e .
Eli jotain muuta sitten keksittävä -> kansa huutaa tulppaa ..
Mukaan samaisesta puljusta tarttui kuitenkin polttoaineen paluuletkut (T-liittimet ~5e/kpl ja metrin pätkä letkua ~19e. Ei halvimmat hinnat, mutta jäipähän 153,70e taskuun minuuttia aikaisemmin ) sisähalkaisija 3,2mm; minimipituus 80cm.
No, Eltsille suuntasin sitten letkujen ja imusarjan ylä & alaosan tiivisteiden kanssa (vaihtakaa ihmeessä, jos meinaatte ottaa imusarjan auki)
Työssä ei loppupeleissä oikein haastavaa kohtaa tullut esille. Alusta lähtien näkee hyvin mitä tulee ottaa irti, jotta pääsee eteenpäin. Yksi hiukan hankalampi kohta oli polttoaineputkien irroittaminen pumpulta, tilaa kun ei kauheasti ole ja pitäisi kahdella avaimella touhuta yhtäaikaa. Masiinasta oli sekä naftan paluuletkut, sekä polttoaineputket irti, eikä itse ilmauksessa tullut isompia ongelmia (verrattuna mitä starttaaminen on ollut aamuisin) vaikka etukäteen vähän pelkäsin. Kannattaa muistaa vaan että ei sahaa autoa käyntiin liian kauan yhtäjaksoisesti (pumppu lämpenee), vaan ottaa sen lyhkäsemmissä osissa pienen huilin kera.
Yllätyin, kuinka herkästi kiinni olleet polttoaineen paluuletkut lähtivät irti (siis ihan pieni veto riitti). Epäilen että ne eivät olleet alkuperäiset (nuo olivat kangaspunosteiset päältäpäin) vaihdokit menivät napakammin sisään (näissä taas kangaspunos välissä ja kuminen pinta päälläkinpäin) ja ihan pikkuisella tai isommallakaan vedolla ei irti lähtenyt.
Sitten kuvia. Turha tässä löpistä enempää . Karstan irroittamiseen kannattaa sitten varata aikaa.
Egr lähdössä irti
Jo tässä vaiheessa näki että tavaraa on tulossa
Jo vain..
Läpät sentään näkyvät vielä ja imukanavissa _hiukan_ ummetusta
Kanavat puhdistettuina (imuri on kätevä apu) ja uuden tiivisteen kera
Testilenkille lähdettiin heti kasauksen jälkeen. Kylmällä koneella ei ainakaan suuria eroja huomannut aikaisempaan, mutta lämpöisellä ehkä hiukan enemmän. Heikentyneeseen alavääntöön ei tullut muutoksia, mutta kulkee paremmin isompaa kakkua annettaessa.
Siltikään tuo toimenpide ei ollut turha. Nimimerkki Pine taisi jo antaa varoitusta mitä voi käydä moottorille jos läpät jumittuvat karstan takia.
Kiitokset vielä Eltsille!
Edit2: kuvat linkitetty uudempaan (toisen auton) puhdistusremppaan, kun vanhat kuvat menivät kotisivujen myötä
Jonkin aikaa sitten näin täällä tuon surullisen näköisen 370tkm ajetun omegan imusarjan ja ajattelin että mitäköhän tuo oma b2 vectra on syönyt kun mittariin on kirinyt yli 400tkm. Heinolan hurja, nimim. Eltsi veljeineen lupasi jeesata puhdistusoperaatiossa (ja tekikin lopulta siitä varmaan 95% ) Viikko sitten kysyin tuosta egr venttiilistä alan liikkeestä ja nimenomaan että saako sitä ilman painekoteloa. Vastaus oli: "saa, ja hintaa 153,70e").
Osa meni tilaukseen ja tänään tuli viestiä, notta hakemaan vaan. Myyjän ottaessa osan paketista, tuli ajatus, no eipä se tuo osa kyllä... Eli kyseessä olikin alipaineventtiili, joka ohjaa itse egr venttiiliä:lollis: (korjatkaa?), sijaitsee b2 vectran paisuntasäiliön vieressä.. Vielä tehtiin tarkistus koneelta ja itse egr tulee edelleenkin sen painekotelon kanssa ja hintaa melkein 450e .
Eli jotain muuta sitten keksittävä -> kansa huutaa tulppaa ..
Mukaan samaisesta puljusta tarttui kuitenkin polttoaineen paluuletkut (T-liittimet ~5e/kpl ja metrin pätkä letkua ~19e. Ei halvimmat hinnat, mutta jäipähän 153,70e taskuun minuuttia aikaisemmin ) sisähalkaisija 3,2mm; minimipituus 80cm.
No, Eltsille suuntasin sitten letkujen ja imusarjan ylä & alaosan tiivisteiden kanssa (vaihtakaa ihmeessä, jos meinaatte ottaa imusarjan auki)
Työssä ei loppupeleissä oikein haastavaa kohtaa tullut esille. Alusta lähtien näkee hyvin mitä tulee ottaa irti, jotta pääsee eteenpäin. Yksi hiukan hankalampi kohta oli polttoaineputkien irroittaminen pumpulta, tilaa kun ei kauheasti ole ja pitäisi kahdella avaimella touhuta yhtäaikaa. Masiinasta oli sekä naftan paluuletkut, sekä polttoaineputket irti, eikä itse ilmauksessa tullut isompia ongelmia (verrattuna mitä starttaaminen on ollut aamuisin) vaikka etukäteen vähän pelkäsin. Kannattaa muistaa vaan että ei sahaa autoa käyntiin liian kauan yhtäjaksoisesti (pumppu lämpenee), vaan ottaa sen lyhkäsemmissä osissa pienen huilin kera.
Yllätyin, kuinka herkästi kiinni olleet polttoaineen paluuletkut lähtivät irti (siis ihan pieni veto riitti). Epäilen että ne eivät olleet alkuperäiset (nuo olivat kangaspunosteiset päältäpäin) vaihdokit menivät napakammin sisään (näissä taas kangaspunos välissä ja kuminen pinta päälläkinpäin) ja ihan pikkuisella tai isommallakaan vedolla ei irti lähtenyt.
Sitten kuvia. Turha tässä löpistä enempää . Karstan irroittamiseen kannattaa sitten varata aikaa.
Egr lähdössä irti
Jo tässä vaiheessa näki että tavaraa on tulossa
Jo vain..
Läpät sentään näkyvät vielä ja imukanavissa _hiukan_ ummetusta
Kanavat puhdistettuina (imuri on kätevä apu) ja uuden tiivisteen kera
Testilenkille lähdettiin heti kasauksen jälkeen. Kylmällä koneella ei ainakaan suuria eroja huomannut aikaisempaan, mutta lämpöisellä ehkä hiukan enemmän. Heikentyneeseen alavääntöön ei tullut muutoksia, mutta kulkee paremmin isompaa kakkua annettaessa.
Siltikään tuo toimenpide ei ollut turha. Nimimerkki Pine taisi jo antaa varoitusta mitä voi käydä moottorille jos läpät jumittuvat karstan takia.
Kiitokset vielä Eltsille!
- DieselDaddy
- 'Admiral'
- Viestit: 250
- Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
- Paikkakunta: Lahti
Itse tein vanhempieni autoon kyseisen puhdistusoperaation viime kesänä (oli ajettu vain 150tkm mutta samanlaiselta näytti jo silloin). Täytyy sanoa että oli mielenkiintoinen operaatio puhdistaa kaikki paikat tuosta mönjästä mutta tulipa tehtyä. Suurin muutos mitä tuolla sai aikaan oli se että moottori käy kauniimmin kiihdyttäessä. Aikaisemmin reippaasti kiihdytettäessä koneesta kuului kuuluvaa "naputusta" mutta ääni hävisi mönjän poistumisen myötä ja tulipa hieman lisää tehoakin samalla vaivalla. Ja tosiaan ei tule haavereita kun nuo läpät eivät hajoa ja löydä tietään turboon tai muualle.
- DieselDaddy
- 'Admiral'
- Viestit: 250
- Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
- Paikkakunta: Lahti
Aikaisemmin riitti jo hiukan reilu 12h seisottaminen jotta joutui sahaamaan.
Nyt auto oli parkissa hiukan vajaa 24h eikä mitään ongelmia, ei edes hetkettäistä kierrosten alenemista. Auto käynnistyi todella nopeasti, aikaisemmin ~3-4s käynnistystä (ehdin jo epäilemään hehkujakin), jonka jälkeen ~5s käynnissä ja sammuminen->sahaus. Tuon kruunasin vielä todella karkea käyntiääni, joka tasaantui pikkuhiljaa, samaan aikaan kun tienoolta hävisi savupilvi
Nyt pelaa, yllätyin itsekin
Tuo märkä on öljyn ja karstan sekoitusta. Välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa oli viimeisessä mutkassa myös hiukan tavaraa. Turbo on aito alkuperäinen, ilman mitään huoltoja joten taitanee seuraavaksi olla viisasta katsastaa kuntoa.
Ei muistanut ottaa välijäähyn alaletkua irti ja katsastaa onko öljyä päässyt sinne. Ilmeisesti siitäkin oli puhetta täällä, että sitä voi olla jokseenkin paljon.
Nyt auto oli parkissa hiukan vajaa 24h eikä mitään ongelmia, ei edes hetkettäistä kierrosten alenemista. Auto käynnistyi todella nopeasti, aikaisemmin ~3-4s käynnistystä (ehdin jo epäilemään hehkujakin), jonka jälkeen ~5s käynnissä ja sammuminen->sahaus. Tuon kruunasin vielä todella karkea käyntiääni, joka tasaantui pikkuhiljaa, samaan aikaan kun tienoolta hävisi savupilvi
Nyt pelaa, yllätyin itsekin
Tuo märkä on öljyn ja karstan sekoitusta. Välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa oli viimeisessä mutkassa myös hiukan tavaraa. Turbo on aito alkuperäinen, ilman mitään huoltoja joten taitanee seuraavaksi olla viisasta katsastaa kuntoa.
Ei muistanut ottaa välijäähyn alaletkua irti ja katsastaa onko öljyä päässyt sinne. Ilmeisesti siitäkin oli puhetta täällä, että sitä voi olla jokseenkin paljon.
Omega -96 X20SE
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 1314
- Liittynyt: 22 Touko 2004, 03:00
- Paikkakunta: ilmajoki
- DieselDaddy
- 'Admiral'
- Viestit: 250
- Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
- Paikkakunta: Lahti
Länsiauton hinnastot ja ihan varaosatiskiltä hain.ajattelin samaa operaatiota omalle..mitä makso nuo tiivisteet ja ihan irto tavarana sai?millä sä nuo imu kanavat puhdistit?
tiiviste imusarja/syl.kansi 6,20€
tiiviste imusarja yläosa/alaosa 7,10€
Imukanavien puhdistus on vähän niin ja näin. Ruuvimeisselillä nätisti irrottaa tavaraa ja pitää imuria huulilla. Aika painavaa tuo karsta, mutta jos hooverissa on potkua niin onnistuu. Keskimmäiset kanavat oli helpompia kun ne olivat öljyn takia aika puurossa.
Vaihda ne paluuletkutkin (80cm letkua ja 3kpl T-liittimiä)
Ei nyt ihan tarkkaa muistikuvaa ole, mutta sanoisin ~3h kun ottaa rauhallisesti. Purkamiseen ja kasaamiseenhan ei mene paljon, mutta putsaukseen sitten enemmän.Pitäis omallekin vectralle tuo tehdä, 317tkm ajettu. Kaunko kesti ko.operaatio?
Omega -96 X20SE
-
- 'Senator'
- Viestit: 312
- Liittynyt: 21 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
- DieselDaddy
- 'Admiral'
- Viestit: 250
- Liittynyt: 27 Heinä 2006, 01:25
- Paikkakunta: Lahti