Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Tuo putsaus homma on kyllä luontevin tehdä kun pumppuremonti tulee eteen,sitten onkin auton isot remontit tehty pitkäksi aikaa..Muuten tulee tehtyä nuo työt kaksi kertaa.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

Taisi olla ajankohtaista tuo puhdistus. Pa-putket oli pumpun päästä niin tiukalla ettei auki leikattu 17mm lenkki kestäny vääntöä niin piti aukasta ihan kiintoavaimella. Pyörreläpät oli ihan jumissa ja karstakerros ulottu pitkälle imusarjaan. Puhdistus onnistui puukolla ja metallirassilla, ohut jatkoputki imuriin niin sai karstan pois.
Ilmaaminen putket yläpäästä irti ja kolmannella startilla putkien kiinnityksen jälkeen käyntiin.
Ennen puhdistusta ei ollut ollenkaan vetoja alle 1500rpm jonka kohdalla tuntui selkeä nykäisy kiihdyttäessä, nyt kiihtyi alhaalta asti tasaisesti.

Kuva
Kuva
Kuva
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

Vaikuttipa muuten kulutukseenkin tämä homma, ennen remppaa 380km matka-ajoa ja laskin 6,1/100km. rempan jälkeen täsmälleen sama matka meni 5,3l/100km :yes:
Tosin vuotavat paluuletkutkin t-haaroineen uusittiin samalla.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2719
Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

Mihin momenttiin nuo läppäkannen mutterit pitää kiristää?
jarppav
'Senator'
'Senator'
Viestit: 839
Liittynyt: 27 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: kuopio

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja jarppav »

tuo sonta tulee hyvin äkkiä takaisin tuonne,
nyt kun olen ajellut niin ettei huohota imupuolelle niin siellä imusarjassa on vain sellainen nätti musta samettinen pinta.. :D

imusarjan alempi osa 22nm ja ylempi 8nm
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

jarppav kirjoitti:tuo sonta tulee hyvin äkkiä takaisin tuonne,
nyt kun olen ajellut niin ettei huohota imupuolelle niin siellä imusarjassa on vain sellainen nätti musta samettinen pinta.. :D

imusarjan alempi osa 22nm ja ylempi 8nm
EGR on poistettu käytöstä niin eikö se silloin pitäis ihan puhtaana pysyä?
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Tuossa ois kuva miltä paluuletkut ei kuulu näyttää :D .Huomaa alipainepillistä tehty jatko pumpulle!Liitoksia ei ole painettu kunnolla pohjaan.Päissä on t kappaleet joista lähtee pätkä ei minnekkään jossa on pultti tulppana päässä,siis yhteensä 5 t-haaraa.Ainakin yksi t-haara oli murtunut.
Ihme jos näillä saa auton käymään.Kauheen pitkäikäistä ei tuo kudospäällysletku ole muutenkaan.
Kuva
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2719
Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

jjvirtan kirjoitti:Tuossa ois kuva miltä paluuletkut ei kuulu näyttää :D .Huomaa alipainepillistä tehty jatko pumpulle!Liitoksia ei ole painettu kunnolla pohjaan.Päissä on t kappaleet joista lähtee pätkä ei minnekkään jossa on pultti tulppana päässä,siis yhteensä 5 t-haaraa.Ainakin yksi t-haara oli murtunut.
Ihme jos näillä saa auton käymään.Kauheen pitkäikäistä ei tuo kudospäällysletku ole muutenkaan.
*Kuva*
Hyvä kuva miltä konehuoneen ei ylipäätänsä pidä näyttää. Painepesuria käteen ja paskat pois.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

jarppav kirjoitti:tuo sonta tulee hyvin äkkiä takaisin tuonne,
nyt kun olen ajellut niin ettei huohota imupuolelle niin siellä imusarjassa on vain sellainen nätti musta samettinen pinta.. :D
Millaisella ratkaisulla teit huohotuksen ?

Esim. erillinen säiliö johon vedit letkun venttiilikopalta ja säiliöstä yhteys ulkoilmaan suodattimen kautta tms. ?
Veditkö säiliöltä öljyn valumalinjaa kampikammioon tai useampaa ilma letkua säiliölle ?
(Ts. venttiilikopan letku ja esim. kampikammiolta ilmeletku tms. )
ducati851
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 19:14
Paikkakunta: Vantaa/isojoki

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja ducati851 »

seero kirjoitti:Vaikuttipa muuten kulutukseenkin tämä homma, ennen remppaa 380km matka-ajoa ja laskin 6,1/100km. rempan jälkeen täsmälleen sama matka meni 5,3l/100km :yes:
Tosin vuotavat paluuletkutkin t-haaroineen uusittiin samalla.
Vähällä naftalla oot päässy,mulla ei oo menny alle 6,5 oikeen koskaan.Nyt putsasin imupuolen ja poistin koko läppäakselin sieltä.Kyllä käynti muuttui siistiksi,en tiedä sit muuttuuko kulutus ku just sen tein mut lämpö ei nouse enää niin ripeesti et voi olla pienempi kulutus.Autolla ajettu kolmesataatonnia et oli aika kyl putsata.Otin kuviakin mut empästä niit osaa tähän laittaa;)
Huohotinputki pitää vielä muuttaa,oli niin paljon sitä öljynpaskaa kanavissa.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

ite jätin tuon läppäakselin sinne kun lueskelin joskus että sen poistaminen oli aiheuttanu nykimistä joillain kierroksilla. kaikki ylimääränen ois kyllä hyvä sieltä pois saaha niin ei oo paskalla tartuntapintaa. nyt kun egr tulpattu ja 30 tkm ajettu puhistuksen jälkeen niin kurkkasin sisään, seinät vielä kiilsi puhtauttaan. öljyä siellä kyllä oli jonku verran niin huohotuksen fiksailua vois harkita. egr:n laipassa pakopuolella oli heti jo puoli senttiä karstaa että ne ois nyt imusarjassa jos egr ois toiminnassa.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
ducati851
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 19:14
Paikkakunta: Vantaa/isojoki

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja ducati851 »

]Ei oo kyllä minkäänlaistanykimistä,käynti on kyllä todella siistiä,,,,pelottaa ihan ku alkaa nui komiasti käydä,,,ettei vaan kailahda seuraavaks;D ;D Vähä motarilla kokeilin kolmosella kierrättää niin hyvin nousi hiukka alle punasen kiekat.Ja käyntiinlähtö joteski jouhevampaa kylmänä,käy heti siististi.Ahtopaine pitäs viä tarkistaa ja toi välijäähy et onko siellä sitä öljynpaskaa,,,se kyl noiden läppienpoisto vie sitä terävyyttä pois mut tekee miellyttävämmäks ajella varsinki kaupungissa.
whoaaa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 18:04

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja whoaaa »

Lueskelin muualta netistä että tulppaaminen vaikuttaisi talvella huomattavasti koneen lämpiämiseen hitautena? Miten, onko muilla tälläisiä kokemuksia?

Jos on oikeasti vaikutusta, niin miten tuon vastuksen saisi viriteltyä sillä tavalla, että saisi talveksi taas kierrätyksen käyttöön?
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

Oulun tasolla ajelen ja kyllä täällä pakkasta piisaa, keula vaan tukkoon pahvilla niin hyvin riitti lämmintä, kaupunkiajossa pyöri sielä 80-85 ja maantiellä 90.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
whoaaa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 18:04

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja whoaaa »

Älä ala keuliin! Oot 350 kilsaa etelämpänä siitä, missä meikäläinen pyörii viikot, joten... :D

Mutta joo, eiköhän sitäpahvilla pärjää. Vastus paikoilleen siis huomenna.
Vastaa Viestiin