Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
joni88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Touko 2014, 22:47

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Onko kellään tietoa kuuluuko 98 g mallin astrassa olla kiilahihna vai onko siinä moniurahihna?kun autossa on paikallaan kiila hihna ja laturipäähän näyttäisi kuuluvankin kiilahihna mutta toisessapäässä on paikka sekä kiilahihnalle että moniurahihnalle että kumpikohan tuo kuuluisi olla?
joni88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Touko 2014, 22:47

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Hei olisiko kellään kuvaa 15kohhmin vastuksen lisäyksestä tuohon ilmamassa mittarin johtoon 1 eli mikä niistä neljästä on se 1 johto?tarkoitus olisi poistaa egr käytöstä eli kyseessä on astra g vm 98?
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

joni88 kirjoitti:Hei olisiko kellään kuvaa 15kohhmin vastuksen lisäyksestä tuohon ilmamassa mittarin johtoon 1 eli mikä niistä neljästä on se 1 johto?tarkoitus olisi poistaa egr käytöstä eli kyseessä on astra g vm 98?
ruskea/valkoinen ja riittää 10kohm vastus
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Miten noi läppärungon mutterit, onko ne jotenkin lukittuvia ettei aukea ja lennä koneeseen?
Pitääkö uusia vai voiko ne käyttää huoletta uudestaan?
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

Ite laitoin samat takasi ja on ne sielä jo 150tkm pysyny. Tärkeää on oikea momentti, rungon saa kiristämällä halki ja löysälle jättäessä ne voi lähteä reissuun. Muistaakseni tämän topicin alussa oli linkki ohjeeseen jossa oli se momentti.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Kahlasin eilen illalla tämän ketjun läpikotaisin läpi, ja ajattelin, että jonkinlainen päivitys/yhteenveto imusarjan puhdistusoperaatiosta olisi hyvä tehdä. Aika paljon vanhoja kuvia on jo hävinnyt vuosien varrella, ja yksityiskohtaisten tietojen haku alkaa olla työlästä. Minulla on siis edessä tuo puhdistusoperaatio 2.0 Dti moottoriin (2002 Zafira), ja Opel on minulle uusi tuttavuus. teinivuosien Peltoralli-Vivaa lähempänä opelia en ole aiemmin ollut.

Step by step. (Meneekö oikein? Täydentäkää aina tarvittaessa).

- ECOTECH- koppa pois TORX TYÖKALUKOKO?
- EGR- venttiilin ja läppäakselin alipaineletkut irti.
- EGR-venttiili irti TORX TYÖKALUKOKO?
- Turbon letku imusarjasta välijäähylle irti
- Suutinputket irti MIKÄ TYÖKALU?
- suuttimien paluuletkut ja t-haarat irti (ja vaihtoon). Paluuletku irti ja heti tukkoon, että mahdollisimman vähän polttoainetta valuu pois pumpulta.
- MITÄ MUUTA PITÄÄ IRROTTAA ENNEN IMUSARJAN KANNEN AVAAMISTA? MITÄ TYÖKALUJA TARVITAAN?
- Imusarjan kansi irti. TORX TYÖKALUKOKO?
- Imusarjan läppärunko irti. TORX TYÖKALUKOKO?
- MITÄ MUUTA PITÄÄ IRROTTAA? (antureita tms?)
- Osien puhdistus, liottamalla, harjaamalla, rapsuttamalla. MITÄ PITÄÄ OSATA VAROA?
- Imukanavien putsaus, imuri avuksi.
- Läppärunko kiinni uuden tiivisteen kera, 22Nm.
- Imusarjan kansi kiinni uuden tiivisteen kera, 8Nm.
- Anturit ja piuhat takaisin kiinni.
- Uudet paluuletkut ja t-haarat kiinni.
- Suutinputket kiinni. MIKÄ KIREYS?
- Turbon putki kiinni.
- EGR-venttiili kiinni uuden tiivisteen kera. MOMENTTI?
- EGR-venttiilin ja läppäakselin alipaineputket kiinni (EGR:n tulppa jos haluaa).
- Ilmaus: Polttoaineen suodatinkotelo auki ja täyteen dieseliä (voi samalla vaihtaa suodattimen), suutinputket suuttimen päästä löysälle, lyhyitä starttauksia kaasu pohjassa kunnes alkaa luvata, tai ruutaa välistä polttoainetta. Suutinputkien kiristys, käyntiin ja 15 min käyttöä kunnes käynti tasaantuu.
- ECOTECH -koppa kiinni.

Puuttuuko tuosta jotain, tai onko vielä jotain mitä pitää osata huomata?
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

Just eilen omani putsasin joten muistan vielä etäisesti jotakin
Rizhto kirjoitti: - ECOTECH- koppa pois TORX TYÖKALUKOKO?
- EGR- venttiilin ja läppäakselin alipaineletkut irti.
- EGR-venttiili irti TORX TYÖKALUKOKO?
- Turbon letku imusarjasta välijäähylle irti Tavallinen 8mm hylsy, ruuvit on urostorxipäällä
- Suutinputket irti MIKÄ TYÖKALU? ensin irrottaa putket toisissaan pitävät pidikkeet niin saa putken kerrallaan pois, 17 mm lista, aukinaisten suutinputkien takia pumpun päälle on kätevä tempasta lateksikumihanska suojaamaan tippuvalta moskalta
- suuttimien paluuletkut ja t-haarat irti (ja vaihtoon). Paluuletku irti ja heti tukkoon, että mahdollisimman vähän polttoainetta valuu pois pumpulta.
- MITÄ MUUTA PITÄÄ IRROTTAA ENNEN IMUSARJAN KANNEN AVAAMISTA? MITÄ TYÖKALUJA TARVITAAN? Akunkenkä irti, termostaattikotelon päältä abikoliitin ja toinen klipsuliitin irti, pumpun ohjausyksikön liitin irti, MAP anturin liitin imusarjasta irti ja kääntää koko johtonippu syrjään
- Imusarjan kansi irti. TORX TYÖKALUKOKO?tähän käy myös 8mm hylsy, tässä vaiheessa hyvä ottaa MAP anturi irti
- Imusarjan läppärunko irti. TORX TYÖKALUKOKO? ei ole torx vaan 10mm hylsyllä aukaistavat kupariset mutterit, yleensä paskan peitossa
- MITÄ MUUTA PITÄÄ IRROTTAA? (antureita tms?)
- Osien puhdistus, liottamalla, harjaamalla, rapsuttamalla. MITÄ PITÄÄ OSATA VAROA? puukolla enimmät,CRC motor clean+hammasharja jynssäystä ja lopuksi bräkleenillä, MAP-anturin reikää ei saa sorkkia
- Imukanavien putsaus, imuri avuksi.
- Läppärunko kiinni uuden tiivisteen kera, 22Nm.
- Imusarjan kansi kiinni uuden tiivisteen kera, 8Nm. tiivisteet on erilaisia, motonetin varaosatiski väitti että sinne menee kaksi samanlaista ylempää tiivistettä
- Anturit ja piuhat takaisin kiinni.
- Uudet paluuletkut ja t-haarat kiinni.
- Suutinputket kiinni. MIKÄ KIREYS?tiukkaan
- Turbon putki kiinni.
- EGR-venttiili kiinni uuden tiivisteen kera. MOMENTTI?
- EGR-venttiilin ja läppäakselin alipaineputket kiinni (EGR:n tulppa jos haluaa).
- Ilmaus: Polttoaineen suodatinkotelo auki ja täyteen dieseliä (voi samalla vaihtaa suodattimen), suutinputket suuttimen päästä löysälle, lyhyitä starttauksia kaasu pohjassa kunnes alkaa luvata, tai ruutaa välistä polttoainetta. Suutinputkien kiristys, käyntiin ja 15 min käyttöä kunnes käynti tasaantuu. hinaus suositelavampi
- ECOTECH -koppa kiinni.

Puuttuuko tuosta jotain, tai onko vielä jotain mitä pitää osata huomata?
pari suttuista kuvaa, oli jokapaikka niin mustana puhistusvaiheessa ettei ole kuvaa läppärungosta irrallaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Hyviä pointteja. Kunhan tuo kannen tiiviste tulee, niin otan työn alle.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos Rizhto on se joksi epäilen niin työn alla on mun vanha Zafira.

Imusarjan läpät on jo pois käytöstä. Alipaineletkut on irti. Niitä ohjaava purkki on näet rikki. Tai se alipainesolenoidi oli ennen ahdonsäätäjänä. Vaihdoin ne ristiin. Imusarjan läppiä ei tarvi yhtään mihinkään.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin ja noi kaikki momentit on ihan hengettömiä ja perus maalaisjärjellä ne menee.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

Minun persdyno ilmotti että alhaalla vääntö alko hitaammin kun läpät oli lukittu auki, niin olen jättänyt omiin läpät toimimaan. EGR:ltä sen sijaan joutaa kyllä solenoidi parempaan käyttöön :P
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tiivisteet on peltiä ja ite oon käyttäny aina vanhat sivelemällä RTV silikonia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

seero kirjoitti:Minun persdyno ilmotti että alhaalla vääntö alko hitaammin kun läpät oli lukittu auki, niin olen jättänyt omiin läpät toimimaan. EGR:ltä sen sijaan joutaa kyllä solenoidi parempaan käyttöön :P
Tutkein asiaa ja en huomannut mitään eroa.

EGR:n solenoidin lainaus on haastavampaa. Kyseessä kun on Y20DTH niin vastushuijauksen toiminta on kait epävarma?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja seero »

Jaa en tiennykään ettei Y-kromosomin omaavat versiot tykkää vastushuijauksesta, aikasemmin ollu vaan äksiä. Just tuosta Y22DTR:stä otin pois egr:n mutta en vielä ole ajellu sen jälkeen niin en tiiä pelaako vai ei.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Emmäkään varma oo
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin