Onko teillä kokemuksia kasviöljyn käytöstä polttoaineena?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
mutunen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 26 Elo 2006, 02:49

Onko teillä kokemuksia kasviöljyn käytöstä polttoaineena?

Viesti Kirjoittaja mutunen »

Niin eli onko teillä kokemuksia kasviöljyn käyttämisestä polttoaineena?
Oma autoni on 1.7td isuzu astra F caravan 1993. Toimisikohan suoraan tankkiin kaadettuna?
Paljonko maksaa kasviöljylitra tukussa?
Törmäsin tällaiseen sivuun netissä niin rupesi vaivaamaan mieltä:
http://www.vegetableoildiesel.co.uk/fue ... php?id=158
http://www.vegetableoildiesel.co.uk/fue ... php?id=248
http://www.vegetableoildiesel.co.uk/fue ... ntries.php
Kiitos etukäteen vastauksista.
:)
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

Nyt kannattais herätä ja päästää kissa pihalle :D

- et voi käyttää kasviöljyä (rypsiöljy, soijaöljy, oliiviöljy) suoraan polttoaineena, se ei toimi
- jos käytät jotain muuta kuin verollista polttoainetta, varaudu ISOON laskuun valtiolta

Biodiesel, josta tuossakin linkissä todennäköisesti höpissään, on kasvirasva pohjaista ja soveltuu mainiosti nykyaikaisille diesel autoille. Toiset valmistajat suosittelee 50/50 suhdetta, toiset sallii 100% biodieselin käytön.

Itse kokeilin viime syksynä Mersun Vito CDI:ssä yhden kerran biodieseliä suhteella 50/50 ja mitään ei ajossa huomannut. Tavara oli tankissa katsastusta varten ja päästömittaus tuotti (ilman ennakko polkemista) arvoksi 1,38 ensimmäisellä yrityksellä, eli tuo on sen aineen ehkä paras puoli. Hinta oli melko tarkkaan sama kuin normi dieselin hintakin. Pakkaskestosta ym. en osaa sanoa, koska ajoin todellakin vain lyhyen hetken tuolla tavaralla.
mutunen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 26 Elo 2006, 02:49

Viesti Kirjoittaja mutunen »

metake kirjoitti:Nyt kannattais herätä ja päästää kissa pihalle :D

- et voi käyttää kasviöljyä (rypsiöljy, soijaöljy, oliiviöljy) suoraan polttoaineena, se ei toimi
- jos käytät jotain muuta kuin verollista polttoainetta, varaudu ISOON laskuun valtiolta

Biodiesel, josta tuossakin linkissä todennäköisesti höpissään, on kasvirasva pohjaista ja soveltuu mainiosti nykyaikaisille diesel autoille. Toiset valmistajat suosittelee 50/50 suhdetta, toiset sallii 100% biodieselin käytön.

Itse kokeilin viime syksynä Mersun Vito CDI:ssä yhden kerran biodieseliä suhteella 50/50 ja mitään ei ajossa huomannut. Tavara oli tankissa katsastusta varten ja päästömittaus tuotti (ilman ennakko polkemista) arvoksi 1,38 ensimmäisellä yrityksellä, eli tuo on sen aineen ehkä paras puoli. Hinta oli melko tarkkaan sama kuin normi dieselin hintakin. Pakkaskestosta ym. en osaa sanoa, koska ajoin todellakin vain lyhyen hetken tuolla tavaralla.
Ymmärtääkseni tuo sivusto käsittelee pelkän kasviöljyn+diesel seoksen käyttöä. Juksaako ne tuolla sivulla sitten?
Onko kasviöljyssä jotain merkkiaineita josta sen käytön tunnistaa, ja tuleehan siitä ainakin alvit maksettua.

Lainaus wikipediasta:
"Vuoden 2005 alkupuolella normaalin rypsiöljyn käyttäminen dieselautoissa on tullut ajankohtaiseksi, koska dieselin hinta on noussut rypsiöljyn hintaa (0,95 €/l) korkeammaksi. Öljyhuippu voi tulevaisuudessa kannustaa biodieselin käytön lisäämiseen. Ekolaihon mukaan kesällä ongelmaton suhde polttoaineelle on 42-50% rypsiöljyä ja loput dieseliä ja pahimpien pakkasten aikaan 10% rypsiöljyä käynnistysongelmien välttämiseksi. Kun moottori on lämmennyt, on periaatteessa mahdollisuus käyttää 100% rypsiöljyä. Muun muassa saksalainen Elsbett valmistaa muunnossarjoja, joiden kaksoistankkimenetelmällä ja esilämmittimellä auto voidaan käynnistää dieselillä ja sen lämmettyä vaihtaa katkaisimesta käyttämään rypsiöljyä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On sitä umpirypsi-Dieseliäkin... Tosin ei enää pumpattavaa matalissa lämpötiloissa. Mutta tuo sun Astran syöttöpumppu on lähes paras BIO-D käyttöön. Parempi olisi vain rivipumppu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

Tuollaisilla kaksois tankki systeemeillä yms. homma voi onnistuakin, paitsi talvella menee rypsiöljy niin paksuksi ettei virtaa putkissa. Eriasia sitten onko siitä mitään hyötyä. Mun mielestä suomessa ei saa ajaa verottomalla polttoaineella, muutamia ertyistapauksia lukuunottamatta (esim. häkäpönttö ja höyrymoottori autot), mutta en tunne lainsäädntöä kuitenkaan niin hyvin, että voisin sanoa olevani oikeassa 100% varmuudella :)

Mutta tuo biodieselhän on suomeenkin tulossa, mutta tuskin sillä polttoaineen hintaa alemmaksi saadaan, eiköhän ne aja sitä päästöjen takia käyttöön.
mutunen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 26 Elo 2006, 02:49

Viesti Kirjoittaja mutunen »

Ok. Talvella sitten rypsitankkiin lämmitys ja ajon lopuksi rypsiöljy letkujen täyttö ilmalla :D En taida kuitenkaan uskaltaa koittaa kun käytössäni on vain yksi auto. Kiehtova ajatus kuitenkin löytää halvempi polttoaine. :) Noh kiitti kuitenkin vastauksista.
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

mutunen kirjoitti:Kiehtova ajatus kuitenkin löytää halvempi polttoaine. :)
Tuo on kyllä niin totta ja kiehtoo aina :)
Avatar
Morepower
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 274
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 13:50
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Morepower »

Tiedän asiasta jonkun verran kun tuo emäntä on töissä tuossa naapurin biodiesel laitoksessa. :)

Voin sanoa sen verran että jos ostat kaupasta litran rypsi öljyä,(olet kuluttaja).
Kaadat sen auton tankkiin (olet valmistaja), Eiks oo veikeetä täällä suomessa, kun kaadat rypsiöljyä tankkiin muutut polttoaineen valmistajaksi, ja olet velvollinen maksamaan polttoaine veron ja valmisteveron. (olisko ollu jotain 35 senttiä litralta.)

Kohta lähtee tuollakin tuotanto käyntiin niin pääseee kokeileen. Olen päättänyt ruveta "testikaniksi) Ton astrani kanssa ja auvon siitä kyllä topikin sitte.

JA pakkasta tollanen esteröity rypsiöljy kestää juoksevana noin -5 astetta.

tämmöstä ny. :D
Omega 2.5 v6
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Itse käyttäisin mielelläni bio-vaihtoehtoa, jos hinta olisi edes sama kuin pumpputavarallakin.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
leinoan
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 14 Joulu 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja leinoan »

Englannissahan sen joku kaveri keksi, että ostaa kaupasta rypsi- öljyä(koska se oli siellä lähes puolta halvempa kuin dieseli) ja ajella sillä.ilmeisesti jotain jalostusta suoritti vielä ennen tankkiin kaatamista. kokeilu kesti kaksi vuotta, ennenkuin tuli ongelmia. Ongelmat käynnistyi kun kaveri oli kertonut kaverille ja tämä taas kaverille jne...
käytännössä lopulta lähes koko pikku kylä ajeli rypsillä (kaikki kellä diesel menopeli)
ja käry kävi, kun paikallinen market- kauppias alkoi ihmetellä hirmuista rypsiöljy menekkiä.
No, virkavalta sai tietää ja polttoaineverot iski päälle ja se kokeilu loppui siihen. moottori oli tykännyt hyvää ja ko. ainetta käyttäneet kehuivat käyntiäänenkin pehmenneen huomattavasti.
ko. juttu oli muistaakseni valituissa paloissa n. 3- 4 vuotta sitten.
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

leinoan kirjoitti:Englannissahan sen joku kaveri keksi, että ostaa kaupasta rypsi- öljyä(koska se oli siellä lähes puolta halvempa kuin dieseli) ja ajella sillä.
Englannissahan diesel polttoaineessa on sellainen mukava ominaisuus, että se maksaa enemmän kuin bensiini. En siis yhtään ihmettele jos siellä joku haluais ajaa dieselautoa hieman halvemmalla litkulla...
mutunen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 26 Elo 2006, 02:49

Viesti Kirjoittaja mutunen »

Toivottavasti tuota biodiiseliä saa ostettua jostakin jo ensikesänä, että pääsee helpommin päästötesteistä läpi. Se kun ilmeisesti auttaa jotenkin siinä asiassa.
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

mutunen kirjoitti:Toivottavasti tuota biodiiseliä saa ostettua jostakin jo ensikesänä, että pääsee helpommin päästötesteistä läpi. Se kun ilmeisesti auttaa jotenkin siinä asiassa.
Auttaa, ja todella hyvin. Syksyllä kokeilin 50/50 seoksella, ekalla polkaisulla arvot 1,38. Kaveri (jolta ko. bio kaman sain) vei vm. -84 hiacen katsastukseen ja ekalla polkaisulla 1,17, katsarikin oikeen säpsähti, että "olipas hyvät arvot noin vanhassa autossa" :D

Ja lisäksi tuohan on ihan laillista, koska biodieselin käyttöähän suorastaan suositellaan.
Tureq
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 95
Liittynyt: 29 Marras 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Ihmetyttää että ihmiset pelkää päästötestin tuloksia, itellä on ollut kerran tiukilla, kyseessä W123 240d mannelavetti, öljyä meni 1l/2000km, suuttimia tuskin koskaan vaihdettu, ilmanputsaria en joutanut vaihtamaan 3v omistusaikana, alle 2,5 pääsy tuotti kerran tuskaa kun en muistanut puhdistusajoa ajaa, luulin että edellispäivän 200km maantielenkki ois riittäny, no meni sekin alle kunhan katsastusmies muutaman kerran lämmitteli. Ois varmaan voinu aavistuksen vaikka kiertää syöttöä pienemmälle siitä. Onko kukaan jäänyt pääsemättä päästöistä läpi sähköohjatulla dieselillä, jota ei ole viritetty paskalla lastulla tai jolla evrymodilla yms?
metake
'Senator'
'Senator'
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Touko 2005, 12:32

Viesti Kirjoittaja metake »

Tureq kirjoitti:Ihmetyttää että ihmiset pelkää päästötestin tuloksia, itellä on ollut kerran tiukilla, kyseessä W123 240d mannelavetti, öljyä meni 1l/2000km, suuttimia tuskin koskaan vaihdettu, ilmanputsaria en joutanut vaihtamaan 3v omistusaikana, alle 2,5 pääsy tuotti kerran tuskaa kun en muistanut puhdistusajoa ajaa, luulin että edellispäivän 200km maantielenkki ois riittäny, no meni sekin alle kunhan katsastusmies muutaman kerran lämmitteli. Ois varmaan voinu aavistuksen vaikka kiertää syöttöä pienemmälle siitä. Onko kukaan jäänyt pääsemättä päästöistä läpi sähköohjatulla dieselillä, jota ei ole viritetty paskalla lastulla tai jolla evrymodilla yms?
Suurin hyötyhän tuossa tulee siitä, että katsastusmies polkaisee kerran kierrokset ylös ja se on siinä. Jos meinaa olla päästöt rajoilla niin kiva kuunnella vieressä kun ukko kuudetta kertaa huudattaa konetta rajoitinta vasten ja miettiä, että jokohan se kohta pamahtaa...
Vastaa Viestiin