Onko teillä kokemuksia kasviöljyn käytöstä polttoaineena?
Biotiisseliä
Ite sitä biotiisseliä tehdään ja talossa on kaksi autoa WV transporter 1.9td -00, ja Opel astra 1.9DTI
Volkkarissa oikein lukee tankissa että saa ajaa biodieselillä. Kun sitten mentiin tyhmyyksissään kokeilemaan mitä astra (ajettu 220tkm.) siitä tykkää, niin tuli ongelmia meni polttoainesuodatin tukkoon Volkkarin päästömittaus ekalla poljennalla oli 0.34 (ajettu 1,5 vuotta 100% biodieselillä)
Se onkin ainoa oikea auto missä sitä kannattaa käyttää
Volkkarissa oikein lukee tankissa että saa ajaa biodieselillä. Kun sitten mentiin tyhmyyksissään kokeilemaan mitä astra (ajettu 220tkm.) siitä tykkää, niin tuli ongelmia meni polttoainesuodatin tukkoon Volkkarin päästömittaus ekalla poljennalla oli 0.34 (ajettu 1,5 vuotta 100% biodieselillä)
Se onkin ainoa oikea auto missä sitä kannattaa käyttää
Re: Biotiisseliä
Onko teillä lisävarusteena se biodieselillä ajamisen mahdollistaja sarja?MantaGsi kirjoitti:Ite sitä biotiisseliä tehdään ja talossa on kaksi autoa WV transporter 1.9td -00, ja Opel astra 1.9DTI
Volkkarissa oikein lukee tankissa että saa ajaa biodieselillä. Kun sitten menin tyhmyyksissäni kokeilemaan mitä astra (ajettu 220tkm.) siitä tykkää, niin tuli ongelmia
Löysin netistä tällaista pätkää:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 556&sivu=1
"Tiedustelin VW:ltä voiko kiesiini RME:tä tankata, vastaus kuuluu:
"Hei,
kiitos yhteydenotostanne.
Vain niissä autoissa, joihin Volkswagen-tehtaalla on asennettu
vakiovarusteena RME-polttonestejärjestelmä tai joissa on lisävarusteena
tämä polttoainejärjestelmä (lisävarustenumero 2G0), saa käyttää
RME-polttoainetta. ""
Laitoitko muuten Astraan suoraan 100% RME:tä vai kokeilitko ensin seoksilla?
Itselläni kyllä toimii 100%:llakin tarvittaessa ihan ookoo. Suodatinkaan ei mennyt alussa tukkoon, johtuneeko siitä kun ajoin 50/50 -seoksella? Sillä ajan yhä.
Tuo WV transporter on sellainen malli,jossa saa käyttää biodieseliä ilman muutoksia jo tehtaalta lähdettyään. Eli kyseiseen autoon ei ole tehty mitään muutoksia. tankin läpässä lukee että diesel/biodiesel, nafta/bionafta.. yms 6 eli kielellä
astra on vuoden 99 2,0 turbodiesel club caravan, ja suoraan ajettiin 100% seoksella..tai noh.. taisi siellä tankin pohjalla olla 10 litraa normidieseliä
en tiedä johtuiko suodattimen tukkeentuminen sitä, että autolla oli ajettu 220tkm
Kun ainahan normaalista dieselistä erottuu sakkaa, joka jää auton putkistoihin ja osa kulkeutuu suodattimeen asti. Biodieselhän on noin 100 kertaa voitelevampaa kuin normidiesel, niin se irroittaa myös kaikki mahdolliset liat tankista. ym paikoista.
astra on vuoden 99 2,0 turbodiesel club caravan, ja suoraan ajettiin 100% seoksella..tai noh.. taisi siellä tankin pohjalla olla 10 litraa normidieseliä
en tiedä johtuiko suodattimen tukkeentuminen sitä, että autolla oli ajettu 220tkm
Kun ainahan normaalista dieselistä erottuu sakkaa, joka jää auton putkistoihin ja osa kulkeutuu suodattimeen asti. Biodieselhän on noin 100 kertaa voitelevampaa kuin normidiesel, niin se irroittaa myös kaikki mahdolliset liat tankista. ym paikoista.
Jep, eli siinä on todennäköisesti asennettuna se tehtaan PA-sarja, joka mahdollistaa biodieselin käytön ilman takuun menetystä.MantaGsi kirjoitti:Tuo WV transporter on sellainen malli,jossa saa käyttää biodieseliä ilman muutoksia jo tehtaalta lähdettyään. Eli kyseiseen autoon ei ole tehty mitään muutoksia. tankin läpässä lukee että diesel/biodiesel, nafta/bionafta.. yms 6 eli kielellä
Tulee mieleen, että onkohan Astrassa ollut jokin muu vika kun on ollut noin voimakas hylkimisreaktio Biodieseliin?
Alkaa muuten olla vihreäD nykyään jo 2-4 senttiä per litra edukkaampaa.
- AkseliTakaveto
- 'Senator'
- Viestit: 394
- Liittynyt: 23 Maalis 2005, 12:29
Sinäpä sen sanoit. Juurikin tuo puhdistava ominaisuus tekee sen että suodattimet saattavat tukkeutua ja suuttimet siinä samalla. Biodieselhän on täysin rikitön polttoaine. Jossain suosittelevat käyttämään 2 PA -suodatinta peräkkäin jotta suuttimet säästyis siltä karstalta minkä biodiesel irroittaa tankista ja putkistosta. Onko muuten biodieselin testaajat tarkkaileet öljynkulutusta tai muuten ylipäätään öljyä? Onko edelleenkin yhtä paskaista kuin normidieselillä ajettaessa ja mitä öljyä käytätte? Teoriassahan tuon karstan pitäis häipyä ajan myötä kun biodieselillä ajetaan?MantaGsi kirjoitti: Biodieselhän on noin 100 kertaa voitelevampaa kuin normidiesel, niin se irroittaa myös kaikki mahdolliset liat tankista. ym paikoista.
Ja tuohon äskeiseen vedoten tuon kuuluisat egr -venttiilin tulppaamisen voi samalla unohtaa kun ajelee biodieselillä.
- AkseliTakaveto
- 'Senator'
- Viestit: 394
- Liittynyt: 23 Maalis 2005, 12:29
Leimahdusläpötila on olennaisesti dieselpolttoainetta korkeampi.Altti450 kirjoitti:Heh, vähän turhan pitkä tankkausmatka ja eikös sen säilyttämiseen tarvita jotain lupia? Siis jos isompia määriä (esim. sen 200L) ostaa?
Ei ole myöskään ihmiselle niin vaarallista kuin normidiesel. Juomaan tuskin kannattaa alkaa sillä esteröinnissä kuitenkin on metanoli osallisena.
Oma valmistajani oli kysynyt säilytykseen liittyvistä lakipykälistä paloviranomaiselta. Erityislupia tai palovarustusta ei vaadittu, vaikka kyseessä oleva määrä oli useita kuutioita. Elintarvike, sanoivat.
En ole huomannut öljynkulutuksessa eroa normaaliin. Tosin 50% seoksilla ajelen melkeen aina.AkseliTakaveto kirjoitti:Onko muuten biodieselin testaajat tarkkaileet öljynkulutusta tai muuten ylipäätään öljyä? Onko edelleenkin yhtä paskaista kuin normidieselillä ajettaessa ja mitä öljyä käytätte? Teoriassahan tuon karstan pitäis häipyä ajan myötä kun biodieselillä ajetaan?
Ja tuohon äskeiseen vedoten tuon kuuluisat egr -venttiilin tulppaamisen voi samalla unohtaa kun ajelee biodieselillä.
Öljy tosiaan ei ehkä mene ihan niin mustaksi niin pian öljynvaihdon jälkeen. Pois laskettaessa on melkolailla yhtä mustaa kuin normaalistikkin.
Mielestäni kannattaa tulpata se EGR silti, vaikka varmasti laskee karstaamista. Kuitenkin K-arvolla vielä on lukemaa savutustesteissä biodieselilläkin.
Nyt on mittarissa sellaiset karkeat 28Tkm Rypsiseoksilla.
Öljyn väriä olen seurannut ja kyllä se saattaa tosiaan kirkkaampaa olla.
Pakkasia pitää, tällähetkellä noin parinkymmenen % seos.
Ajoin tuossa 5-10C pakkasilla vielä 70%:lla. Hyvin toimi, lukuunottamatta käynnistystä.
Pyöräytytti kerran tai kaksi pidempään, kuin normaalisti kylmänä.
Talvi-lisäaineistuksesta sen verran, että en ole lisännyt mitään. Talvidieselillä olen lantrannut.
Vielä on hintana tasan 1 euro. Ihan leppoisaa kun normidieseli alkaa olla luokkaa 1,15/L...
Öljyn väriä olen seurannut ja kyllä se saattaa tosiaan kirkkaampaa olla.
Pakkasia pitää, tällähetkellä noin parinkymmenen % seos.
Ajoin tuossa 5-10C pakkasilla vielä 70%:lla. Hyvin toimi, lukuunottamatta käynnistystä.
Pyöräytytti kerran tai kaksi pidempään, kuin normaalisti kylmänä.
Talvi-lisäaineistuksesta sen verran, että en ole lisännyt mitään. Talvidieselillä olen lantrannut.
Vielä on hintana tasan 1 euro. Ihan leppoisaa kun normidieseli alkaa olla luokkaa 1,15/L...
Nyt vaihdoin tuossa öljyt. Mustahkoahan se oli, mutta ei ihan semmosta tervaa, kuin mitä se normaalisti on dieselillä ollut:AkseliTakaveto kirjoitti:Onko muuten biodieselin testaajat tarkkaileet öljynkulutusta tai muuten ylipäätään öljyä? Onko edelleenkin yhtä paskaista kuin normidieselillä ajettaessa ja mitä öljyä käytätte? Teoriassahan tuon karstan pitäis häipyä ajan myötä kun biodieselillä ajetaan?
Ei se kyllä ennen noin kuultavaa ole ollut, vaikka muutamia kertoja jo Bion ajon aikana ne olen vaihtanut
Öljyillä on siis ajettu muutaman sata kilsaa yli 11tuhatta. Seokset olleet tuona aikana pääsääntöisesti noin 50%.
Öljynä on Mobilin Rally Formula.
Ennen ainakin meni öljy ihan pikimustaksi tervaksi jo muutaman sata kilsaa vaihdon jälkeen.
Edellisellä vapariD:llä ja tällä nykyisellä turbodieselillä myös.
Taas uutisia!
Nyt vasta meni suodatin autosta tukkoon ensimmäisen kerran.
Suodattimessa oli hiukan vettä ja biodieselistä kertyneitä höppeitä.
Veikkaan, että ahnehdin hiukan seoksen kanssa tuossa pikkupakkasilla, biodieselit kehitti silloin sakkaa ja suodatin tukkeutui vasta nyt. Noin 2 tankillista ehdin ajaa normaalia Dieseliä (lopetan käytön talveksi), pakkasta ei ollut juurikaan suodattimen tukkeutuessa. Suodattimen vaihdon jälkeen kulkee taas niinkuin ennenkin.
Palaan asiaan keväämmällä.
Nyt vasta meni suodatin autosta tukkoon ensimmäisen kerran.
Suodattimessa oli hiukan vettä ja biodieselistä kertyneitä höppeitä.
Veikkaan, että ahnehdin hiukan seoksen kanssa tuossa pikkupakkasilla, biodieselit kehitti silloin sakkaa ja suodatin tukkeutui vasta nyt. Noin 2 tankillista ehdin ajaa normaalia Dieseliä (lopetan käytön talveksi), pakkasta ei ollut juurikaan suodattimen tukkeutuessa. Suodattimen vaihdon jälkeen kulkee taas niinkuin ennenkin.
Palaan asiaan keväämmällä.