Hieman VP44 anatomiaa...

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
ryynanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 477
Liittynyt: 14 Touko 2007, 18:02
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja ryynanen »

Pystyykö tuohon vp44: seen vaihtamaan tuon ohjausyksikön toisesta pumpusta?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pystyy. Pitää vaan olla just samalla numerolla että keskustelee ECUn kanssa
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ryynanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 477
Liittynyt: 14 Touko 2007, 18:02
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja ryynanen »

Minkähänlaisella todennäkösyydellä tollanen samalla numerolla oleva boksi vois löytyä? Missä kohti siinä ompi se numbero?
ryynanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 477
Liittynyt: 14 Touko 2007, 18:02
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja ryynanen »

Njo niin..alko tossa aivojen kolvailuhommat itelläkin olla ajankohtaset, niin tuli vaan sellanen justka mieleen, et ku noita piuhoja aattelin jatkaa hiukan ni pitääkö se olla jotaki tollasta hopea johtoo, vai passaako ihan perus kuparijohto ja pitääkö olla jotaki spesiaali tinaa vai passaako normi?

...ja vielä jos joltain nerolta saisin tuohon ylempänä esitettyyn kyssäriin täsmennystä, et voipiko tollasen käypäsen boksin bongata jostain vai onko se ihan mahdoton juttu.

Kiitos.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

Pitää olla hopeatinaa jota saa esim elektroniikka liikkeestä eikä ole järin halpaa. Johtona varmaankin kelpaa mikä vaan. helpoimmalla pääset kun katkaiset piuhat ihan trankun juuresta ja kolvaat uuden niihin alkuperäisiin hopealankoihin. Homma sitten menee helposti käteen että älä turhan kuumalla kolvilla ala polttamaan paikkoja. Boksi ei ole kovinkaan tarkka softasta jonka sinne laitat eli jos löydät netistä oman ohjelmaversiosi niin tuuppaa se uuteen ecuun ja pitäisi toimia vaikkei täsmälleen sama olekkaan.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nyt tuli ihan avarusstiedettä tuo vastaus?

No ryynänen tarkoitti niitä ennakonsäätimen ja määränsäätimen johtoja, ei kortin sisäisiä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Misla
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Helmi 2016, 19:19

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Misla »

Tervehdys arvon Foorumkäyttäjät!
Piti oikein Rekisteröityä tänne Pööppelissäni ilmenneen vian vuoksi.
Autoni on siis omega 2.2 DTI vm 2002. Yksi kaunispäivä syttyi moottorinvika valo ja meni vikatila pääle eli kietää max 3900rpm. Vikakoodin numeroa en muista mutta pumppu sökö. Ihmettelin vain että useimilla joilla psg5 boxi hajonnut auto on sammunut varoittamatta eikä enää käyntiin. Iteslläni tosiaan vikatila koko ajan päällä, edes vikamuistin nollaus ei auta,valo sammuu mutta kiertää yhä vain 3900. Mikäli boxi hajalla olisi tarkoitus irroitta boxi itse ja lähettää MTM-huoltoon tai sercap.

KYSYMYS KUULUU: kun oireena tosiiaan vikatila,autokäynnistyy hyvin,vikakoodi näyttää rikkinäistäpumppu,onko boxin hajalla ja pumpun sisällä joku?. tiedän että VP44pumpun hajoaminen mekaanisesti harvinaista.

Lisäksi ohjeita irroitukseen, mikäli vastaavasta autosta iroittanut. KIITOS! -(z)- :peukku:
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja seero »

Misla kirjoitti:Tervehdys arvon Foorumkäyttäjät!
Piti oikein Rekisteröityä tänne Pööppelissäni ilmenneen vian vuoksi.
Autoni on siis omega 2.2 DTI vm 2002. Yksi kaunispäivä syttyi moottorinvika valo ja meni vikatila pääle eli kietää max 3900rpm. Vikakoodin numeroa en muista mutta pumppu sökö. Ihmettelin vain että useimilla joilla psg5 boxi hajonnut auto on sammunut varoittamatta eikä enää käyntiin. Iteslläni tosiaan vikatila koko ajan päällä, edes vikamuistin nollaus ei auta,valo sammuu mutta kiertää yhä vain 3900. Mikäli boxi hajalla olisi tarkoitus irroitta boxi itse ja lähettää MTM-huoltoon tai sercap.

KYSYMYS KUULUU: kun oireena tosiiaan vikatila,autokäynnistyy hyvin,vikakoodi näyttää rikkinäistäpumppu,onko boxin hajalla ja pumpun sisällä joku?. tiedän että VP44pumpun hajoaminen mekaanisesti harvinaista.

Lisäksi ohjeita irroitukseen, mikäli vastaavasta autosta iroittanut. KIITOS! -(z)- :peukku:
Kaivahan vielä se vikakoodi ja pistä tänne. Jos toimittelet purkkia huoltoon, ota ennen purkutöitä yhteyttä liikkeeseen niin saat sieltä ohjeet purkuun ja toimitukseen.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Misla
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Helmi 2016, 19:19

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Misla »

P1631.
Toisessa keskustelussa kirjoitettiin näin:
Jos moottori käy ja käynnistyy hyvin, mutta savuttaa ja rötää eikä kierrä kunnolla, on vika erittäin todennäköisesti jumittavassa ennakonsäätimen MÄNNÄSSÄ :cry:
Vaihtaminen kyllä onnistuu itsekin, mutta monesti on käynyt niin että on leikkautunut niin pahasti kiinni, että tekee jäljet myös pumpun runkoon, jolloin vaihtamisesta ei ole mitään hyötyä. tämä ainakin vp44 pumpuissa
Voi äiree :banghead:
Ei maalata piruja seinille mutta jos koko pumppu sökö nii mistä edullisesti? :hammer:
wir lieben autos -(z)-
2,0 TDI Caravan
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 12:39

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja 2,0 TDI Caravan »

Mulla on tommoinen käy ja ei käy tapaus. Saattaa toimia monta päivää ihan ok. Silloin tällöin ei lähde käyntiin ja jonniin aikaa antaa seisoa, niin käynnistyy normaalisti. Tosin muutama päivä sitten sammui yht' äkkiä kesken ajon. Eikä käynnistynyt. Jätin tien poskeen ja tunnin päästä mentiin hakemaan, käynnistyi heti. Sen jälkeen en ole ajanut kuin muutaman km lenkkejä, toiminut ok.
CRX OBD lukija ei löytänyt mitään vikakoodeja.
Viittaako oireet pumpun ohjausyksikköön?
Voiko sitä mitata purkamatta?

Moottorin ohjausrele on vaihdettu.
Voiko olla muita sähkövikoja, kampiakseli tai nokka-akselin anturit ?

Tankki saa korvaus ilmaa, ainakaan tankin korkki ei suhahda avattaessa.
munoopeli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 16:53

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja munoopeli »

2,0 TDI Caravan kirjoitti:
CRX OBD lukija ei löytänyt mitään vikakoodeja.
Viittaako oireet pumpun ohjausyksikköön?
Voiko sitä mitata purkamatta?
Kolme:
-ei kuulu löytääkkään-97 diesel Opelista. "CRX T-79 OBD, 2003 tai sen jälkeen käyttöönotetuille dieselkäyttöisille ajoneuvoille.
-Lue vikakoodit
-Voi lukea purkamattakin, pistokkeesta. Mutta jos haluat mittailla piirilevyn komponentteja (epäilen ettet) joudut irroittamaan imupuolen kannen, läppärungon ja suutinputket, saadaksesi psg5:den irti tai auki
2,0 TDI Caravan
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 12:39

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja 2,0 TDI Caravan »

Tuli vaihteeksi mielenkiintoa tutkia tuota Vectran käynti ja käyntiin lähtö häiriötä.
Seuraavanlaisia koodeja löytyi:
P1651-A
P1345-A
P1635-A
Lisäksi auto käy jälleen kerran ihan normisti.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Edessä olisi ennakonsäätimen vaihto vp44:een. Johtoja on kaksi, onko niiden järjestyksellä väliä? Arvelin suorittaa vaihdon ilman että avaan aivoja. Sarjan mukana tuli liittimet joilla voi pelkät johdot liittää. Sarjassa oli myös erikoisia tiivisteita mutta kai niille homman edetessä löytyy paikka.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Se sähköosa on kuulemma solenoidi eli ei pitäisi napaisuuden vaikuttaa.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

rgs1 kirjoitti:Se sähköosa on kuulemma solenoidi eli ei pitäisi napaisuuden vaikuttaa.
Näin minäkin olen uskonut. Tuolla aikaisemmin jutuissa mainittu polttoaineen jäähdytin taitaa toimia mittarissa vasta 530tkm. Autona ei tosin ole opel mutta ei paljon löydy apuja vp44:een ko merkin clubin forumilta, vain linkki tänne :lol:
Vastaa Viestiin