2.5TD Omegaan liikettä?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja temetsy »

vantsu kirjoitti:Kertokaapas viisaammat nyt. Kumpi olisi järkevämpää. Vahvistuttaa omegan ar25 automaattilaatikko vai vaihtaa manuaali tilalle ja sinne sitten kestävemmät osat? Vieläkö täällä joku vahvistaa nuita automaattilootia ja mihin hintaan?? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Tonnin paikkeilla tais olla joskun kun joku kertoi vahvistuttaneensa ar25:sensa. Jos tosissaan hakee voimaa niin parempi samantien vahvistaa toi laatikko kun oli muistaakseni yli 400Nm tuo luvattu väännönkesto toimenpiteen jälkeen. Manuaaleista kun vahvin on harvinaisempi R30 joka kestää vaan sen 300Nm ellet bemarin askia ala sovittelemaan.
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Bemarin laatikossakin on vikana suora vitosvaihde, eli perävälitys jää sitten turhan tiuhaksi. Ainakin jos tds:n laatikkoa ajattelee.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Jos siihen avtomaagiin haluaa lisää kestoa helpoin ratkaisu on lienee soittaa Konehuolto Jarkko Siekkiselle (044 0945767) ja kysyä tekevätkö AR'lle mitään ja mitä maksaa.
vantsu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 15:08

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja vantsu »

Aivan.. taisin tuossa siekkiselle soittaakkin jokin aika sitten ja sanottiin ettei aleta vahvistaan ku laatikko omistaa niin paljon pieniä heikkoja osia.. soitin nimittäin aika moneen paikkaan että voin muistaa väärinki.. laatikko tosiaan pitäisi vahvistaa ku tehoja on tarkotus alkaa ottamaan lisää. Osaako kukaan vastata myös tähän ku olin lukevinani siitä kun automaatti omppuun laittaa sen mekaanisen pumpun niin laatikon kans tulee ongelmia kun se ei kuulemman ymmärrä jtn siitä syöttöhommasta ja alkaa luistamaan yms.. nythän siinä on se evrymodiki, niin ei pysty kiihyttään yhtään pintakaasulla ku ottaa oudosti semmosen tehopiikin ja laatikko luistaa, mutta kaasupohjasa voi kiihyttää ihan huoletta... Kertokaas mistä moinen johtuu..
vantsu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 15:08

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja vantsu »

Niinja en oo löytäny siihenkää kunnollista vastausta että mitä ne laittaa nuihi diisseli omegan manuaali askeihin että nekin sais kestämään? Tiedossa ois yks 00-01 2.5tds bemari manuaali laatikolla. Voi olla että haen sen ja kokeilen siitä laittaa sen laatikon omegaan tai vaihan sen koko bemarin koneen vaihelaatikkoineen omppuun.
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

temetsy kirjoitti:
vantsu kirjoitti:Kertokaapas viisaammat nyt. Kumpi olisi järkevämpää. Vahvistuttaa omegan ar25 automaattilaatikko vai vaihtaa manuaali tilalle ja sinne sitten kestävemmät osat? Vieläkö täällä joku vahvistaa nuita automaattilootia ja mihin hintaan?? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Tonnin paikkeilla tais olla joskun kun joku kertoi vahvistuttaneensa ar25:sensa. Jos tosissaan hakee voimaa niin parempi samantien vahvistaa toi laatikko kun oli muistaakseni yli 400Nm tuo luvattu väännönkesto toimenpiteen jälkeen. Manuaaleista kun vahvin on harvinaisempi R30 joka kestää vaan sen 300Nm ellet bemarin askia ala sovittelemaan.
repääsöö jonku chevy vanin loodan ja sovittaa paikalleen?

epäilen että kestää vakiona enemmän ku kukaa jaksaa bmw dieseliä virittää?
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Mark`
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Maalis 2013, 12:44

Toimiiko tämä evry modi ohje 00-vm 2,5td ompussa?

Viesti Kirjoittaja Mark` »

simu_l Noniin, pistetään nyt yleiseen jakoon tuo tieto.

MUISTAKAA!!
OMALLA VASTUULLA, EN VASTAA MISTÄÄN JOS SÄRETTE AUTONNE!

Ja itse ohje, hyvin yksinkertainen.
Eculta liitin irti.
Etsi liittimestä johdot pinninumeron avulla.
Pinni numero 39
Pinni numero 14
Älä katkaise johtoja, kuori kummastakin johdosta kuorta pois jotta saat kummastakin johdosta hyppy johdot kajuuttaan(sisälle autoon)
Johtojen päiden väliin teet kytkennän:
johto---vastus noin 200-250 ohm (väh.0,5w)---potentiometri noin 1kohm (isompi ei haittaa)---katkaisija---se toinen johto

Vastus on tuossa sen takia että niitä johtoja ei saa oikosulkuun, potentiometrillä säädetään sopat, katkaisija on hyvä olla.

Kytkennän valmistuttua voit alkaa säätelemään:
Varmista että katkaisija on pois päältä ja potikka suurimmalla vastuksella.
Auto käyntiin.
katkaisija päälle.
pyöritä potentiometriä pienemmälle vastukselle varovasti niin kauan että käynti ääni muuttuu ja sitten hieman takasin.
Käy ajamassa, veto on parantunut huomattavasti, varsinkin alakierroksilla, sillä oletuksella että olet tehnyt kytkennän oikein.

Sitten tien päällä voi kaasupohjassa vielä lisätä syöttöä reilusti, mutta jos lisäät ajossa syöttöä niin muistappa että jos löysäät kaasun niin se voi vaikka sammua tai käy ainakin huonosti, tämän takia katkaisija on hyvä olla, ajon aikana potentiometriä on vaikea saada siihen tyhjäkäynti säätöön takaisin.

Se miten paljon syöttöä lisäät on kiinni sinusta, järkeväähän ei ole syöttää niin paljoa että maailma pimenee takana tuleville, toisaalta savu on kivaa :lol:

Tästähän vois jalostaa yhtä hienoja juttuja mitä on bemari puolella tehneet, taikka vaikka ihan vaan joku katkaisija härdelli.

Jos ei kuulosta järkevältä niin kysykää, koitan selventää.

Muistakaa sitten revittäessä seurata sitä lämpö mittaria niin saatatte säästää kannen(ja tiivisteen) ja se jälkikäyttö, olletikkin vakiopakoputkella/turbolla olevat...

Itselläni ei ole ollut ongelmia, melko pitkään saa ajaa kaasupohjassa ennen kun pitää löysätä lämpöjen takia.

Ja nuo osat löytyy varmasti jokaisen kotoa, jos vain raskit purkaa jonkin elektroniikka laitteen. Itse otin osat vanhasta nuppi kertaa nuppi automankasta.

En sitten tosiaan vastaa mistään tai korvaa mitään jos särette jotakin. Itse kytkentä kyllä toimii ja autokin toimii kytkennän jälkeen. Lämmöt taitavat olla se huolen aihe tässä.

-(z)-


Edit: kirotushäröjä[/quote]


Eli toimiiko nämä ohjeet 00-vm 2,5td omegan kanssa? Eli onko pinninumerot samat?
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Jos se on m51 siellä pellinalla, nii kat ne sillon on..

Asiasta kolmanteen, mulla oli ihan minimaalisen hetken (25km) garretin gt2556v ahdin kiinni (vakiopakosarjalla kun saa suoraan kiinni).. siittä jumitin sen vnt säätötangon jumiin, ahto vakiona n 1,2bar, siittä evryn kanssa ahtokin sitten "vähän" liikaa :D (2,5bar) no mutta kulku parani paljon, heräs aikalailla samallain ku vakio, vähän hitaammin, mut silti oli hyvä.. savua ei tullu tippaakaan vaikka evry niin kovalla ku saa ilman vikatilaa :D

Nyt kysymyksenä sellanen että saisko tohon pakosarjaan modattua ulkoista hukkista vaikka esim egr lähtöön, jos sitä kairais isommaks? Sillä sais pysyyn ehkä ahdot kurissa, ku sama se on ahtaako 1,5bar vai 2,5bar :lol: ja onko sille garretin gt2556v ahtimelle tehtävä jotain kuristinta öljyntuloon, kun se sattu porsiin mulla aikas nopee :D voi toki olla että kun siinä oli väljää vähän kaikkialle, että senkin takia vaan porsi...
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Eli sait jostain väljän vnt ja ahtimen ja jumitit siivet kiinni jolloin ahtaa kaiken minkä pystyy.Sitten ihmettelet miksi ei pysy kasassa?
2.5bar ahdolla on varmasti tosi komeet pakopaineet :D
Tuo alkaa olla jo ennemmin hajoittamista kuin virittämistä.

Mitäpä jos muokkaisit/rakentaisit siiville ohjauksen?
Toki erillisellä hukkaportillakin pystyt niitä ahtoja rajaamaan.

Tuolla kokeilu tyylillä ne kannen hiushalkeamat ovat kohta puroja vesitilasta männän päälle.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Joo, ei se koneelle hyvää teekkään, mutta tilapäinen kokeiluhan se vaan oli, eikä mulla mitään tarkotusta oo sitä sellaseks jättää että kokoajan ahtaa ihan liikaa... se turbon hajoominenkin oli ihan odotettavissa..

Siis mitä mä nyt ajattelen että ulkosella hukkiksella sitä ahtoo vois rajottaa sillain että sen ahtimen siivet vois säätää sillain että ei ahda liian aikasin paljon, kuitenkin että se herää joskus..

Ja tuo garretin 2556v sen takia että se on niin älyttömän helppo operaatia pusertaa tonne. Ja saa toimimaankin jotenkin..

Toki jos jollain on mulle on halvalla joku holsetin hx35 tarjolla ja siihen tarvittavat kilkkeet (öljyletkut, ahtoputket, pakosarja, jne), ja voi taata että se herää myös vakiopumpulla riittävän ajoissa, niin mikäettei...
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
Avatar
DeeKad
'Senator'
'Senator'
Viestit: 397
Liittynyt: 29 Kesä 2010, 22:30

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja DeeKad »

Vähä on vanha topicci mutta...

Tuli ostettua 2.5td omega johon on vaihdettu garretin t03 ahdin, 12mm nestepää, cooleri, joku ohjelma boksissa..

Siten niitä kysymyksiä: Millanen turbo tähän kannattais laittaa ton t03 tilalle?
Joka sopis mahdollisimman suoraa.. pakosarjakin oli vaihdettu.. en vielä kerinny tutkimaan mikä sarja on.. turbo päästää öljyä läpi niin sen takia vaihto mielessä. Vai kannattaako huollattaa?

Mites muutoskatsastus onnistuu? penkkilappu riittää?
Manta b x 5
Ascona c -88 cabriolet 50%
Rekord c coupe -71
Omega 3000 24v
Frontera a 2.4 cih x 4
Kadett d 1.6 diesel 2+3 paku
Vectra a gt
msyms
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Olisko se sitten 2.4td:n pakosarja jos ahdin on pakosarjan yläpuolella ja laippa neljällä pultilla?

Holset He221W olis varmaan hyvä jos malttaa niin paljon ahtimeen sijoittaa, mutta käytettyä jos meinaa niin joku vaan mikä sopii pakosarjaan ja sopivasti sattuu löytymään :lol:

Pitäis mennä penkkilapun kanssa läpi.
Avatar
DeeKad
'Senator'
'Senator'
Viestit: 397
Liittynyt: 29 Kesä 2010, 22:30

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja DeeKad »

Joo se on varmaan se sarja..

Ei sulla olis mitää puhallinta jääny lojumaan?
Manta b x 5
Ascona c -88 cabriolet 50%
Rekord c coupe -71
Omega 3000 24v
Frontera a 2.4 cih x 4
Kadett d 1.6 diesel 2+3 paku
Vectra a gt
msyms
Vastaa Viestiin