Itsella on tuommoinen vm.2008 Astravan (2-paikkainen H-farkun pohjalle tehdasrakennettu pakettiauto, sivuikkunat korvattu pellilla (poislukien etuovet) talla 1.3 CDTI-koneella, ostettu elokuussa 2012. Ajoa tulee paljon vuodessa (~60tkm), lahinna pitkaa matkaa (max 1500 km/paiva
), talla hetkella 187tkm mittarissa ja seuraavan kahden viikon aikana tullee ~5tkm lisaa
Matka-ajoon oikein hyva ja taloudellinen moottori, mutta ainakaan Astrassa ei tykkaa sitten YHTAAN nurkka-ajosta, rupeaa parin paivan jalkeen nuhailemaan. Euroopan moottoriteilla (130-140 nopeusrajoitus ja jatkuvaa yla/alamakea) kaipaa aina 1.9-litraista pyttya, mutta max 90 km/h maantienopeuksissa ihan ykkonen (Lompakko ja aikataulu kiittaa, kun kulutus tippuu tonne 4 litran tietamille. Huomion arvoista, etta useimmiten ajan auto aivan aarimmilleen lastattuna, joten kalusto todella joutuu toihin. Kaupunkiin moottorin tarjoilema vaanto on aivan riittava ja pieni moottori takaa sen, etta ruuhkassa ajaminen ei kay kauheasti lompakon paalle.
Onko kellaan muulla ollut Turbon kanssa ongelmaa? Meikalaisella alkaa turbon "ylipaineventtiili" takertelemaan kun kevaan myota keskilampotilat nousee taalla Alppien etelapuolella yli 25:n. Eli turbon kylkeen ruuvattu jousikuormitteinen ylipainehassakka ikaan kuin jaa jumiin lampolaajentumisen, kiinni palaneen paskan ja talvisin motarille levitettavan sulatusliuoksen takia vissiin. Ei edes varsinainen vika, ihan vitun arsyttavaa vaan kun kiihdytellessa ei tasaa painetta vaan ylipainesensori paskantaa housuunsa ja heittaa auton "limp modeen".
Kaikki helposti irroitettavissa olevat sensorit (ilmamassamittari yms) kannattaa putsata ainakin kerran vuoteen elektroniikkapuhdistus-spraylla, jotta paska ei ehdi palaa niihin kiinni. Saastyy monelta vikavalolta ja kokoonsa/yksinkertaisuuteensa nahden jarkyttavan kalliiden palikoiden vaihdolta.
Laturin hihnan rullat alkavat joskus ennen aikojaan vinkumaan, tama lienee pieni sisaanrakennettu ominaisuus huoltoriippuvuutta ajatellen
Ovat helposti vaihdettavissa ja useimmat asian kanssa huoltoon menevat luultavasti antavat kaskyn "Paikallista vika ja korjaa" Kivaa ja helppoa rahaa huoltamolle
Ensimmainen omistaja lienee ollut jokin isompaa autokantaa pyorittava yritys, jolla auto on ollut milloin kenenkin kesahessun pahoinpideltavana. Epailen, etta auton ostaessani Turbo/hiukkassuodatin/EGR oli aivan umpeenmuurautunut paskasta: Omassa aktiivisessa kaytossani on nimittain alkanut puhista hieman eri tavalla, taman tasta olen toki muistanut heittaa venttiilipuhdistajaa dieselin sekaan. Viime kevaana meinasin saada paskahalvauksen, kun hyttiin rupesi kiihdytellessa kuulumaan kummallista "hyrsk"-aanta. Paivan asiaa arvottuani tajusin, etta Turbohan se siella puhisee
Eli voisin kuvitella ensimmaisen puoli vuotta ajelleeni lahes rammalla autolla. Ei ollut minkaanlaista aiempaa kokemusta naista uudenlaisista pikkumoottoreista, joten en osannut olla asiasta huolissani. Oli myoskin ensimmainen pakua pienempi Dieseli itselleni, joten en tiennyt mita odottaa.
Alkaa polttelemaan esimerkiksi jonkun 1.9 litraiseen FIATin dieselmottiin pohjaavan tuplaturbosportin ostelu, kunhan on ensin maksellut anopille yhden isomman pakettiauton takaisin