Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

mmak kirjoitti:
Altti450 kirjoitti:Pysytäänpä siellä vagarenan puolella keskustelemassa niistä volkkarin vioista. Niitä kun löytyy meikäläisenkin pihasta :P
Ai tuo Ford? Vai onko jo ihan oikea volkkari tuo sahrami kun ei tuo vuosimalli ilmene? Jokatapauksessa, ottiko tuo listaus liikaa tunnon päälle noin yleensä? Mielestäni tein asian selväksi? Et saa pooloa halvemmalla tuhatta kiloa paskaa, mikä kestäisi ja olisi hyvä ajaa..? Joten oliko siinä jotain epäselvää?
Voi vitun idiootti.
Mene sinne FFP:lle itkemään väsynyttä lootaa ja lyöpyneitä ventiilijousias saatana.

Ps. on mullaki volkkareita ollut ja ikinä ei enää tuu tuota saksalaista puolivalmistetta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Miksi kukaan ostaisi vajaavetoisen VAG auton on minun ymmärryksen tuolla puolen.

Ja kun täysvetoisissakin hyvää on lähinnä Fergusonin tai ankeammassa tapauksessa Haldexin toimittama voimansiirto - niin en jaksa olla kovin innoissani.

Ei siinä Olympiavolkkarin harrastamisessa sinäänsä mitään pahaa ole.

Konsernin muut brändit ovat lähinnä toisarvoisia korvikkeita Audille, jonka huomaa melko helposti siitä että niihin harrastusta tuntevat kokevat tarpeelliseksi möykätä muiden merkkien foorumeilla - jonka operaation tuoma lisäarvo kenellekkään normaalille ei aukea ihan helposti.
hannu129
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Tammi 2011, 23:15

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja hannu129 »

Huohotin todellakin jäätää. Viime viikon maanantaina pakkasta 28, alkoi jumalaton harmaa savutus. Auto heti tien sivuun ja hinaamalla korjaamolle. Huohotin jäässä ja puolen kilometrin ajon aikana 2 litraa öljyä pihalle kampiakselin stefasta. Onneksi säätyi koko koneen tuholta, riitti ainoastaan puhdistus ja lämmittimen asennus putkeen sekä putken eristys. Taitaa olla X20XER:in entinen Corsa kyseessä, OPC-line vaihtokoneella ajettu 39tkm.Eli kone tähän vaihdettu koska huohotin aikoinaan jäätynyt.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Kannattaa suosiolla peittää maskeista isoimmat aukot.
Itse peitin ~70% aukkojen pinta-alasta ja tiivistin konepellin/lukkopellin raon, eikä ainakaan vielä ole ilmennyt mitään ongelmia. Lämpenee ok jne.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
marqus
OCF Member 2017
Viestit: 3381
Liittynyt: 13 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja marqus »

En ole itse laittanut vieläkään mitään keulalle suojaksi. Vähän ahtaat paikat laitella eteen mitään.

Onko muuten kaikissa 1.3 CDTI moottoreissa välijäähdytin pystyasennossa syylärin edessä?
Kaikenlaista harmia......
-20 Focus 1.5 Ecoboost & -22 E-bike
rautasydän
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 277
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja rautasydän »

Onkos noita samoja ongelmia jäätyvän huohottimen ja hiukkashässäkän kanssa myös astroissa? On ollu vähä mietinnässä moinen 2008-2009 vm astra ja kyseisellä koneella mutta tohtiiko moiseen sijoittaa saati ajaa talvisin ollenkaan? Entäs 1,7 ja 1,9 cdti koneet vs. 1,3?
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Aikanaan oli 2004 corsa tuolla 1.3 ja sillä ei mitään ongelmia kovissakaan pakkasissa, toki keulassa oli viimasuojat ensinmäinen talvikin meni melkein kokonaan ilman moottorilämmitintä kun sellaista ei yksinkertaisesti oltu vielä tehty kyseiselle moottorille ja kauppakirjassa luki kaupaan kuuluvan moottorinlämmitin ja liike ei halunnut asentaa letkulämmitintä :D.
Nykyisessä C Vectrassakaan ei ongelmia pakkasella, toki ne viimasuojat pitää olla, niin ja tuohon 1.9 DTH koneeseen olen laittanut huohottimeen alumiinisen välisäiliönkin kun tuppasi kuumilla keleillä öljysumua imemään turbolle, nyt toimii hienosti pitää toki muistaa kondesoitunut vesi ajoittain poistaa välisäiliöstä :D
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Ongelmitta tuo on toiminut tämänkin talven, vaikka välillä oli melko koviakin pakkasia.
Oikeastaan oikein mukava pikku kone dieseliksi. Herkän oloinen kulultaan ja melko hiljainen/värinätön.
Corsassa ollut talvikauden keskikulutus 5.1l/100km
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Kiisseli-Sorsa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 00:12

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Kiisseli-Sorsa »

Kesäautona timmi peli. :)
Mulla herjannut vikavaloa (koodi p0100: ilmamäärämittariin liittyvä vika) ulkoilman viiletessä. Ilmamäärämittari vaihdettu, mutta ei auttanut. Aluksi vika-/moottorivalo ilmestyi vain kylmillä keleillä (pakkasta väh. -10), nyt jo nollakeleillä.
Johtuisikohan vika tästä paljon puhutusta huohottimen jäätymisestä, sähköviasta vai onko ECU paskana? Ilmavuotoja ei tunnu olevan ja kulkupuoli on muuten ihan ok.
Ooppelin merkkikorjaamolla ottavat n.120€/h vian etsimisestä, eli yritetään nyt ensiksi täältä.
Avatar
=KASSU=
OCF Member 2017
Viestit: 395
Liittynyt: 02 Loka 2006, 16:30
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja =KASSU= »

Nostetaas vanhaa topicia. Tuli hommattua tuollainen 2010 Corsa CDTI tytölle ajoautoksi, 100tkm on mittarissa ja vaikuttaa mukavalta peliltä. Liikkeestä kun ostettiin, niin saatiin 12kk/20000km takuu vielä siihen. Kotiapäin ajellessa nollasin kulutusmittarin joka näytti viimeiselle 5000km matkalle 4l/100km kulutusta :yes: . Miten muilla on Corsat pelanneet?
Edit: Piti lisätä että sisämelu on melkoinen, kun on tottunut Insignian hiljaisuuteen.
Volvo V60 D4 AWD - 19
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Hyvin on pelannut Corsa. Nyt mittarissa reilut 100tkm.
Edestä meni toinen jousi poikki, niin samalla uusin sinne iskarit ja yläpään tuet/laakerit.

(moottori)Tekniikan puolesta on ollut täysin ongelmaton kulkija. Öljynvaihdot olen tehnyt lisäksi huoltovälin puolivälissä, mutta muutoin ainoastaan tankattu ja ajettu.

Ainoa harmittava alue on tuossa maalipinnan huono laatu, eli on hyvin ohut ja muutoinkin Insigniaa ja Vectroja huonolaatuisempi. Kattokiskojen alta maali irtoilee korikitin päältä ja takapuskuri hiersi takaa saumasta maalit irti pellistä. Tekisi mieli maalauttaa koko vessa, mutta ei taida olla millään tavoin järkevää auton arvoon nähden :roll:

Kaikenkaikkiaan ihan mukava kippo ajella ja taloudellinenkin vielä. Renkaatkaan ei tunnu kuluvan ajossa... Toisin kuin Insigniassa :-?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
StaG
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Syys 2008, 22:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja StaG »

Itsella on tuommoinen vm.2008 Astravan (2-paikkainen H-farkun pohjalle tehdasrakennettu pakettiauto, sivuikkunat korvattu pellilla (poislukien etuovet) talla 1.3 CDTI-koneella, ostettu elokuussa 2012. Ajoa tulee paljon vuodessa (~60tkm), lahinna pitkaa matkaa (max 1500 km/paiva :bonk: ), talla hetkella 187tkm mittarissa ja seuraavan kahden viikon aikana tullee ~5tkm lisaa 8)

Matka-ajoon oikein hyva ja taloudellinen moottori, mutta ainakaan Astrassa ei tykkaa sitten YHTAAN nurkka-ajosta, rupeaa parin paivan jalkeen nuhailemaan. Euroopan moottoriteilla (130-140 nopeusrajoitus ja jatkuvaa yla/alamakea) kaipaa aina 1.9-litraista pyttya, mutta max 90 km/h maantienopeuksissa ihan ykkonen (Lompakko ja aikataulu kiittaa, kun kulutus tippuu tonne 4 litran tietamille. Huomion arvoista, etta useimmiten ajan auto aivan aarimmilleen lastattuna, joten kalusto todella joutuu toihin. Kaupunkiin moottorin tarjoilema vaanto on aivan riittava ja pieni moottori takaa sen, etta ruuhkassa ajaminen ei kay kauheasti lompakon paalle.

Onko kellaan muulla ollut Turbon kanssa ongelmaa? Meikalaisella alkaa turbon "ylipaineventtiili" takertelemaan kun kevaan myota keskilampotilat nousee taalla Alppien etelapuolella yli 25:n. Eli turbon kylkeen ruuvattu jousikuormitteinen ylipainehassakka ikaan kuin jaa jumiin lampolaajentumisen, kiinni palaneen paskan ja talvisin motarille levitettavan sulatusliuoksen takia vissiin. Ei edes varsinainen vika, ihan vitun arsyttavaa vaan kun kiihdytellessa ei tasaa painetta vaan ylipainesensori paskantaa housuunsa ja heittaa auton "limp modeen".

Kaikki helposti irroitettavissa olevat sensorit (ilmamassamittari yms) kannattaa putsata ainakin kerran vuoteen elektroniikkapuhdistus-spraylla, jotta paska ei ehdi palaa niihin kiinni. Saastyy monelta vikavalolta ja kokoonsa/yksinkertaisuuteensa nahden jarkyttavan kalliiden palikoiden vaihdolta.

Laturin hihnan rullat alkavat joskus ennen aikojaan vinkumaan, tama lienee pieni sisaanrakennettu ominaisuus huoltoriippuvuutta ajatellen :wink: Ovat helposti vaihdettavissa ja useimmat asian kanssa huoltoon menevat luultavasti antavat kaskyn "Paikallista vika ja korjaa" Kivaa ja helppoa rahaa huoltamolle :thumbsup:

Ensimmainen omistaja lienee ollut jokin isompaa autokantaa pyorittava yritys, jolla auto on ollut milloin kenenkin kesahessun pahoinpideltavana. Epailen, etta auton ostaessani Turbo/hiukkassuodatin/EGR oli aivan umpeenmuurautunut paskasta: Omassa aktiivisessa kaytossani on nimittain alkanut puhista hieman eri tavalla, taman tasta olen toki muistanut heittaa venttiilipuhdistajaa dieselin sekaan. Viime kevaana meinasin saada paskahalvauksen, kun hyttiin rupesi kiihdytellessa kuulumaan kummallista "hyrsk"-aanta. Paivan asiaa arvottuani tajusin, etta Turbohan se siella puhisee :lol: Eli voisin kuvitella ensimmaisen puoli vuotta ajelleeni lahes rammalla autolla. Ei ollut minkaanlaista aiempaa kokemusta naista uudenlaisista pikkumoottoreista, joten en osannut olla asiasta huolissani. Oli myoskin ensimmainen pakua pienempi Dieseli itselleni, joten en tiennyt mita odottaa.

Alkaa polttelemaan esimerkiksi jonkun 1.9 litraiseen FIATin dieselmottiin pohjaavan tuplaturbosportin ostelu, kunhan on ensin maksellut anopille yhden isomman pakettiauton takaisin :roll:
Opel Astravan H 1.3 CDTi -08
---------------
Ex Opel Vectra B 1.8i 16v GL -96
Ex Opel Vectra B 2.5 V6 CD -96 VähemmistöPerformanceCenter pommikone
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Rouvan Corsaan ilmaantui hiljattain ensimmäinen moottorin "vika" (108tkm kohdilla), mikä sytytti moottorin häiriövalon.
Moottorin toiminnassa sinänsä ei ollut mitään vikaa, käynnistyi, kulki jne aivan normaalisti.

Vikakoodi oli "häiriö/katkos hehkujen ohjauksessa".
Uusiksi laitoin hehkureleen ja kaikki hehkut (joista yksi oli pimeänä).
Ongelma poistui näillä toimenpiteillä. Hieman jäi hämärän peittoon, että oliko tuo häiriövalo pelkästään palaneen hehkun syytä, vai oliko itse hehkujen releessä/ohjauksessa.

Hehkureleen jätin talteen. Eli jos jollakulla on vastaavaa ongelmaa, niin voin tuon lainata/lahjoittaa kulukorvauksia vastaan jos haluaa testailla (uusi on aika arvokas ~120€).

ps. Hassu kone jos tosiaan oli hehkuissa vikaa, sillä tuo lähti käyntiin -5 pakkasessa ilmän esilämmitystä ~2s hehkutuksella, kuin "palmun alta" :o
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
MasaKoo
OCF Member 2019
Viestit: 1777
Liittynyt: 14 Maalis 2006, 15:26
Paikkakunta: oulu

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

Tällaista corsaa käytiin mammalle tyypittelee. Ihan kopsakka peli tuntui olevan vaikkakin 170tkm mittarissa. Mainittavaakin löytyi kuten tuo mainittu maalipinnan ohuus, hieman alkavaa kariesta takalokarin nurkassa vaikkakin taitaa olla sinkitty kori. Pienimuotonen palaneen käry tuli pirttiin, pellin alta ei kyllä mitään vuotopaikkaa löytynyt, tiiä sitten oisko dpf kärynnyt?

Jakarin kuva paloi taulussa, koodeja yritin lukea ja koodeiksi tuli joko 1326 tai 1329, vaikea sanoa kun viimeset vilkahdukset tuli niin epäselvästi. Likemmäs osuisi koodi jolle selityskin löytyisi eli 1327, penkin tunnistin (turvavyötä varten?), airbag oli kytketty pois päältä, voisiko kenties tästä johtua..

Moottorijarrutusta tehdessä keppi ravisti, laatikko/vauhtipyörävikaa?

Löytyykö joka mallista ajotietokone, mistä?
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
marqus
OCF Member 2017
Viestit: 3381
Liittynyt: 13 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja marqus »

Ei nyt Corsa mutta samalla moottorilla -09 Astra Enjoy varustetaso löytyy ajotietokone
Kaikenlaista harmia......
-20 Focus 1.5 Ecoboost & -22 E-bike
Vastaa Viestiin