Vectra Caravan X20DTH -98 Vikavalot

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
onion
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 07:59

Vectra Caravan X20DTH -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja onion »

Hei kaikki,

Siirryin fordista opeliin :D
Tekniikkahan tässä on aivan toista kuin entisessä koslassa.
Uutuutena mulle esim. ABS.


Autohan on 98 mallia ja ajettu 340tkm.

Myyjä sanoi että abs-merkkivalo palaa.
Hän myös sanoi että todennäköisesti anturi on siirtynyt pois paikaltaan.
Mitenkäs moinen tarkistus onnistuu? Valo syttyy kun nopeus nousee yli 50km/h.

Ongelma 2.
Koe ajolla huomasin jo että moottorin vikavalo syttyi, se kuitenkin sammui hetken kuluttua.
Tänä aamuna taas kun pysähdyin valoihin vikavalo syttyi taas, lähtö tuntui nuhaiselta mutta kun valo taas sammui meno jatkui hyvin.
Mistä moinen voi johtua?
Kysyin myyjältä valosta ja hän näytti minulle jonkin pumpun relettä (kotelon sisällä) jonka hän oli itse viritellyt (vetänyt hyppyjohdoilla, koska ei ollut tarvikeliikkeestä saanut oikeaa). Sanoi että aiemmin valon palaminen johtui siitä.
Otan kotelon sisältä kuvan myöhemmin ja kyselen sitten lisää mikä osa se on niin käyn ostamassa oikean osan.
Merkkivalohan on siis moottorinkuva jossa salama keskellä.

Vikakoodiahan ei varmaan voi tuosta moottorinvalosta lukea koska se sammuu välillä?
Paljonkohan maksaa tuon ABS valon koodin luku yleensä?
Vai kannattaako ite ensin tutkia hieman.
Vaihdan kesärenkaat alle nyt vloppuna niin siinä samallahan se menisi.


Ongelma 3

Huomasin myös että koneen lämmöt ei nouse sitten millään.
Termostaatti jumissa? Onko millainen homma korjata moinen?


BTW, huomasin kone huoneessa öljyn vuotoa tai sitten se oli vain reilusti likaa, mutta onko jotain yleisiä paikkoja josta öljy pukkaa ulos?

Kiitos erittäin paljon kaikille asiallisen vastauksen suorittaneille. Olen myös varma että kuulette minusta vielä kun tulen esittämään käsittämättömiä kysymyksiäni.


Edit: Työkaverillani on samanlainen peli.
Hänellä oli palanut abs valo myös mutta oli lähtenyt pois kun oli sörkkinyt antureita.
Moottorin vikavalosta hän sanoi että voi olla että turbon alipaine letkut vuotaa.
Onkohan moinen hankala korjata? Itsehän en hirveänä autoista tiedä :)
Sitte lämpöjen noususta sanoi että olikohan se nyt eeberi on särki, mutta sanoi että saattaa auttaa kun teippaa umpeen alemman ilmanottoaukon.
Onko tosi? Mistä tiedän onko se eeberi rikki? Käsittääkseni se on ylimääräinen lämmitin. Mikä nappi on nappulataulussa semmoinen lumihiutaleen kuva?


Edit2
Tämän rasia sisällä on se rele. Mitähän tämä rasia hallinnoi?
http://www.konsolifin.net/bbs/members/p ... huone.html
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuohon ensimmäiseen, eli ABS - järjestelmän vikaan. Tarkista huolella ja puhdista ABS - anturit ja niiden hammaskehä.
Hammaskehä saattaa olla myös poikki. Anturi ja kehä lyötyvät , kun otat (etu) pyörän pois ja katsot sinne jarrukilven taakse. Todennäköisesti vika on matkustajanpuoleisessa etupyörässä, jos nopeusmittari toimii oikein. Voit verrata toisenpuolen anturiin ja kehään.
Tuo ABS- vika kannattaa ehdottomasti tarkistaa itse.
Vikakoodien luku on siinä 30-50 euroa paikasta riippuen. Moottorin vikakoodin voi lukea myöhemminkin, se vika tallentuu muistiin, mutta jos olen oikein ymmärtänyt tuosta ei voi niitä lukea omatoimisesti(diesel).

Lumihiutaleen kuva kojelaudassa on manuaali - ilmastoinnin nappi.

Vastasin oman tietämykseni pohjalta... vastatkoon muut lisää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
onion
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 07:59

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja onion »

Kiitos, robertx.
Joo tarkistanpas tuos abs jutun lauantaina, ellen sitten tänään kerkiä.
Juuri tuollaista vinkkiä kaipasinki että kerrotaan asiasta yksityiskohtaisesti asiasta tietämättömälle :hammer:
Onkos asia niin että jos abs valo palaa niin abs on silloin myös pois päältä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä.
Useimmiten silloin, kun ABS - vikavalo palaa, on ABS- järjestelmä pois käytöstä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
GeeTee
'Senator'
'Senator'
Viestit: 452
Liittynyt: 25 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Voin lukaista vikakoodit tarvittaessa pientä korvausta vastaan.
onion
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 07:59

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja onion »

Joo, tulipahan laitettua kesänakit alle ja naputeltua jarruja vasaralla, mutta ylläri pylläri abs valo palaa edelleen :)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Eipä se oikein vasaralla naputtelemalla tuollainen vika korjaannu. Pitää tarkastaa jarrukilven ( se pelti jarrulevyn takana) takana olevan ABS- anturin ja sen hammakehän kunto. ABS- anturin pitää olla riittävän lähellä hammaskehää ja samassa linjassa. Anturissa ei ole syvyyssäätöä ja on kiinni kuusiokolo- tai torx- ruuvilla. Hammaskehä ei saa olla likainen, poikki tai tosi ruosteessa. Pienellä ruuvimeisselillä tai hammasharjalla voi sen puhdistaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Termostaatin vaihto auttaa lämpöongelmaan. Asiasta löytyy paljon keskustelua täällä Diesel osiossa.

Moottorin vikakoodit jää muistiin vaikka vikavalo sammuu. joten kannattaa käydä luetuttaan ne koodit.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3926
Liittynyt: 22 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja m.k »

Itsellä oireili alipainevuodon vuoksi juuri kuvailemallasi tavalla aluksi, eli kun maantievauhdista pysähtyi risteykseen niin vikavalo syttyi, ja hetken päästä sammui... Sitten kävi niin ettei sammunutkaan enää ja kyllä on pojat vedot vähissä... Alipainepumppu löytyy vasemman etulokasuojan reunasta akusta hieman taaksepäin, katseleppa sieltä lähtevät letkut että ovat ensinnäkin kiinni, ja että on ehjät. Helpottaa kun nostaa akun pois niin on paremmin näkösällä nuo letkut. Vikakoodit pystyy lukemaan vaikkei valo juuri sillä hetkellä palaisikaan, olikohan niin että kun 20 kertaa on auto käynnistetty niin ettei vikavalo jää palamaan niin sitten nollautuu muisti.

Eberistä löytyy juttua täältä diesel -osastolta hakua käyttämällä, mutta jos maantievauhdissa ei nouse lämmöt lähelle 90 astetta niin silloin on termari rikki. 15 asteen pakkaseen asti aivan turha teippailla tai peittää mitään aukkoja, mutta sen alle kun laskee niin tuon ala-aukon kun peittää niin nousee huomattavasti nopeammin lämmöt ainakin itsellä. Eberi on rikki, mutta 32 asteen pakkasellakin viisari pojotti siinä 88 astetta n. 25 km ajon jälkeen... Taajamassa ei toki lämmöt nouse mihinkään jos ei eberi pelaa eli käyhän ajamassa ihan maantiellä ja katso miten korkealle lämmöt nousee. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... rmostaatti tuosa termarista lisää keskustelua.
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

m.k kirjoitti:Alipainepumppu löytyy vasemman etulokasuojan reunasta akusta hieman taaksepäin, katseleppa sieltä lähtevät letkut että ovat ensinnäkin kiinni, ja että on ehjät.
Sori, mutta itse alipainepumppu on kylläkin nokka-akselin päässä oleva alumiinirasia, josta alipaineletkut alkavat. Tuolla yllämainitussa paikassa on kaksi paineenmuunninta, jotka ohjaavat imua egr:ään ja imusarjan läpille.
onion
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 07:59

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja onion »

Robertx kirjoitti:Eipä se oikein vasaralla naputtelemalla tuollainen vika korjaannu. Pitää tarkastaa jarrukilven ( se pelti jarrulevyn takana) takana olevan ABS- anturin ja sen hammakehän kunto. ABS- anturin pitää olla riittävän lähellä hammaskehää ja samassa linjassa. Anturissa ei ole syvyyssäätöä ja on kiinni kuusiokolo- tai torx- ruuvilla. Hammaskehä ei saa olla likainen, poikki tai tosi ruosteessa. Pienellä ruuvimeisselillä tai hammasharjalla voi sen puhdistaa.
Ei varmaankaan ole mitään merkitystä sillä että kuskipuolen jarrukilpi oli ihan mätä ja lahosi käsiin?
Eli avaanko mä sen kuusiokoloruuvin ja koitan säätää anturia lähemmäksi? Mitään niksiä mistä tiedän että se on suunnilleen kohdillaan, onko miten tarkka?

Mainittakoon vielä että auto on saksasta tuotu ja eikä näyttänyt eeberiä löytyvän.
Termostaattin jos vaihtaa niin luin jostain että siihen pitäisi vaihtaa koko yksikkö?
Onko millainen homma vai pitääkö kiikuttaa pajalle?
Lämmöt käynyt korkeimmillaan n.75c. Huomasin myös että nestesäiliössä on roskia.

Kauko-ohjattu keskuslukituskin autosta pitäisi löytyä, mutta yllättäen se ei toimi.
Jotain konstia moiseen?
Luin että avain pitäisi ohjelmoida laittamalla virrat autoon ja pitämällä lukitus nappia pohjassa niin kauan että ovet menevät lukkoon.
Kokeilin eikä mitään tapahtunut.
Vaihdoin avaimeen myös pariston.

Sain mittarin lainaan että voin käydä niitä letkuja läpi. Kokeilen tutkia asiaa vapunaikaan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja Robertx »

"Ei varmaankaan ole mitään merkitystä sillä että kuskipuolen jarrukilpi oli ihan mätä ja lahosi käsiin?
Eli avaanko mä sen kuusiokoloruuvin ja koitan säätää anturia lähemmäksi? Mitään niksiä mistä tiedän että se on suunnilleen kohdillaan, onko miten tarkka?"
Jarrukilvellä ei sinänsä ole vaikutusta ABS- anturin toimintaan ja kuskinpuoli toimii, jos nopeusmittari toimii.
Anturia ei voi säätää lähemmäs, kuten jo tuossa kirjoitin. Voi ainoastaan tarkistaa sen kunnon ja voi olla,että on vinossa. Anturin kiinnitys saattaa olla rapeassa kunnossa. Anturi saattaa olla vinossa hammaskehään nähden tai sitten saanut siipeensä... mennyt esim kivi väliin.
Onhan sillä anturilla tietty oikea etäisyys siihen hammaskehään nähden, mutta sillä kiinnityksellä, mikä siinä on, on se anturi automaattisesti oikealla etäisyydellä.
Lähinnä siis syytä visuaalisesti tarkastaa, että anturi / anturit ja hammaskehät ovat kunnossa ja puhtaat. Voit verrata sitä mitä todennäköisimmin toimivaa ja toimimatonta keskenään. Toki voi olla vika anturin kaapelissa tai liittimessä , ja myöskin itse ABS - boxissa tai sen liittimessä.
Pyörien antureista kuitenkin kannattaa aloittaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
onion
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 07:59

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja onion »

Okei, kiitos vastauksesta.
Nopeusmittari toimii, mutta mittari heijjaa eli nopeus ei näy tarkkaan vaan se heiluu noin 2-4km/h väliä, onko tällä merkitystä.
Joo elikkäs tutkailen johdot ja anturin ja rappailen ratasta esim meisselillä.
ABS-boxista ei ole tietoa mistä se löytyy.

Näkyykö tässä kuvassa?

http://www.konsolifin.net/bbs/members/p ... huone.html

Niin ja en ole vielä saanut selville mikä tuo punaisella ympyröity boxi on.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuolla nopeusmittarin näyttämän heilumisella saattaa olla merkitystä. Normaalisti, kun kaikki on kunnossa ei mittarin näyttämä heilu. Kannattaa siis se kuskinpuolikin tarkastaa huolella. Tuo saattaa johtua sen hammaskehän katkeamisesta. Sitä katkeamista on todella vaikea havaita. Tuolla alustapuolella foorumilainen keltanokka sai sen selville ruuvimeisselillä varovasti kampeamalla. Syytä olla myös valoa hyvin.

ABS - boxiin on vaika päästä käsiksi näissä uudemmissa Vectroissa. On sen kuvassa olevan mustan, punaisella ympyröidyn releboxin(sisältää moottoriohjauksen ja ruiskutuksen releitä yleensä) alapuolella ja takana. On kiinni / integroitu siihen metalliseen ABS- modulaattoriyksikköön, jonka etupuolelta lähtevät jarruputket.Näet siellä takana vain johtosarjan liittimen, jossa on lukitus.

Tarkista siis alkajaisiksi ne anturit ja hammaskehät.

Tuossa vielä linkki foorumilaisen keltanokka ABS - vika topicciin.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
onion
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 07:59

Re: Vectra Caravan 2.0 TDI -98 Vikavalot

Viesti Kirjoittaja onion »

http://www.aijaa.com/v.php?i=6124524.jpg

Kuva lainattu D-Iivil:tä johon hän toivon mukaan antaa luvan :lol:

Tuosta linkistä pääsee näkemään tarkemmin mitä relettä tarkoitan.
(Näkyy himmeänä punaisella) elikkä alinta joka on.
Millähän nimellä tuota osaisi lähteä motonetistä etsimään?

Robertille taas kiitos kun neuvoit että kannattaa tsekata se keltanokan teksti.
Lähetän hänelle yv:tä josko hän laittaisi ohjeet minullekkin :P
Ongelma kuulostaa todella samanlaiselta kuin D-Iivil, oikeastaan ihan idettinen, mutta tuota jarrujen tärryytystä ei tapahdu kovin usein.
Vastaa Viestiin