Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Teuwo kirjoitti:Tuossa minun ghettopuimurissa kun on varustetaso Club, eli ei mitään, niin ajotietokonettakaan ei ole.

Ajattelin kyllä joskus jos vaihtaisi sen keskikonsolin näytön ja tarvittavat hirhulat, mutta lopulta en katsonut sitä vaivan arvoiseksi.

Eli kaikki kulutuslukemat on laskettu tankkauksista ja vielä siten että useimmissa tapauksissa auto on tankattu samalla mittarilla.

Minulla myös Club-malli ja ainakin vm. -99 sai merkkikorjaamo ohjelmoimalla toimimaan. Mutta sitten kun puuttuu antureita, niin herjaa mm. jäähdytinnesteen, öljyn pinnankorkeuksista, jarrupaloista. Nuo kun kuittaa pois niin näyttää polttoaineen kulutuksesta erilaisia tietoja.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Sinulla on varmaan kolmirivinen MID näyttö ?

Minulla kun on kaksirivinen TID niin se ei osaa näyttää kuin kellonajan, päivämäärän ja lämpötilan.

Eli minimissään minun pitäisi hankkia MID näyttö, viiksi ja näytölle sopiva liitin.
Sitten, riippuen kuinka kattavasti eri toiminnot haluaa käyttöön, tehdä hieman kytkentöjä johtosarjaan.

Sinällään puuttuvien anturien antamista virhilmoituksista pääsisi _minusta_ eroon kytkemällä niille ajotietokoneen liittimessä varatut pinnit oikealla tavalla.
Pinnantasojen ja jarrupalojen "anturit" kun ovat yksinkertaisia katkaisijoita jotka joko kytkevät navan maata vasten, tai kytkennän aukeaminen aiheuttaa hälytyksen.

Sitä en tiedä aiheuttaako poltinvahti boksin puuttuminen oman virheilmoituksensa.

Summa summarum, MID asennus ei ole mikään Amerniikan temppu, mutta liian kaukana takana nyherrettävien rojujen listalla jotta oikeasti aiheuttaisi koskaan toimenpiteitä.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mitäpä merkitystä sillä olisikaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

701tkm, samaa jurruuttelua kuin ennenkin.

Totta tosiaankin mittari meni nollia täyteen 699 999 jälkeen, numerojakin palaa vain viisi, eli 00 000 ja siitä eteenpäin kilometrit rullaavat normaalisti. Arvattavasti kuudes numero syttyy taas kun on 100tkm täynnä.

Juhlan kunniaksi vaihdoin uuden GM termostaatin ja nyt lämmöt ovat "neulanleveyden vaille 90" - joka muuten tuntui laskevan kulutusta siitä n.80 lukemista - jossa tienoilla lämpö oli vanhalla vuotavalla.

Sivuhavaintona uuden termostaatin kotelon pienin letkuyhde, eli se nuovinatsa oli perin löysä, siis luokkaa että sitä pystyi kääntelemään sormineen.
No ensimmäisillä käytöllä se tihuutti vettä - kiristin sitä kierroksen, mutta tihuutti edelleen.
Kuitenkin nyt kun autolla on ajettu muutama sata kilometriä ei nestepinta paisuntasäiliössä vaju.
Olisikohan mahdollista että putkikierteen välissä olisi jotain lämmöstä tai kosteudesta asettuvaa tiivisteliimaa ?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Taitaa olla liimaa. Ainki se nippa on niin tiukka ottaa irti ja jotain möhnää siellä oli välissä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Kokeilin silloin vertailumielessä nippaa vanhasta pois puretusta GM orggis kotelosta ja se ei tosiaan kääntynyt milliäkään.
Sen sijaan se oli niin haprakka että se katkesi ihan käsin ilman työkaluja auki päin kääntäessä.
Eli kierrosa jäi alumiinin sisään ja loppu käteen - siten että jenka ei kääntynyt lainkaan ennen koko kapineen murtumista.

No pitää seurailla jäikö uudesta natsan liitos pitäväksi - kaipa noilla GM alkuperäisosilla joku takuu pitää olla.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tais olla 2 vuotta. Mulle varaosamyyjä iski silmää ja sanoi tuon takuuajan ku totesin että kestäispä orkkis edes vuoden.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Teuwo kirjoitti:701tkm, samaa jurruuttelua kuin ennenkin.

Totta tosiaankin mittari meni nollia täyteen 699 999 jälkeen, numerojakin palaa vain viisi, eli 00 000 ja siitä eteenpäin kilometrit rullaavat normaalisti. Arvattavasti kuudes numero syttyy taas kun on 100tkm täynnä.

Juhlan kunniaksi vaihdoin uuden GM termostaatin ja nyt lämmöt ovat "neulanleveyden vaille 90" - joka muuten tuntui laskevan kulutusta siitä n.80 lukemista - jossa tienoilla lämpö oli vanhalla vuotavalla.

Sivuhavaintona uuden termostaatin kotelon pienin letkuyhde, eli se nuovinatsa oli perin löysä, siis luokkaa että sitä pystyi kääntelemään sormineen.
No ensimmäisillä käytöllä se tihuutti vettä - kiristin sitä kierroksen, mutta tihuutti edelleen.
Kuitenkin nyt kun autolla on ajettu muutama sata kilometriä ei nestepinta paisuntasäiliössä vaju.
Olisikohan mahdollista että putkikierteen välissä olisi jotain lämmöstä tai kosteudesta asettuvaa tiivisteliimaa ?
Tervetuloa 700 tkm:n- kerhoon!
Minä vaihdoin astraan termostaatin kevättalvella ja lämpömittarin neula on samalla tavalla himpun vaille 90 astetta. Edellisellä termarilla tuli ajettua n. 130 tkm, mutta lämmöt eivät eivät enää nousseet normaaliksi jossain 50- 60 tkm jälkeen. Talvella kun piti syylärin edessä muovilevyä, niin lämpötilan sai pidettyä lähellä normaalia, mutta kovilla pakkasilla ei sekään auttanut.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Tulipa muuten mieleeni että vaikka termarista maksaisi sen satasen Marmoristiskillä, niin +60tkm vuotuisella ajolla se tienaa itsensä takaisin n.vuodessa jos keskimääräinen kulutus laskee edes sen desin satasella (Esim. 5,0=>4,9), sen lisäksi motti kuluu vähemmin ja ennen kaikkea lämmintä puhkuttaa kajuuttaan paremmin.

Näin ollen se p*ska kannattaisi vaihtaa vuosittain, jos (/kun) alkaa vuotaa, vaikka joutuisi maksamaan sen takuuajasta huolimatta joka kerta.
Siis olettaen että ei laske omalle työlle hintaa, jota kyllä tässä menee aika vähän. (No OK letkujen jousiklemmarit ovat hieman ärsyttävät, ellei niitä korvaa tavallisilla matoruuvillisilla letkuklemmareilla.)

Paljon ajavan kannattaa siis pitää auto - ihan taloudellisistakin syistä - hyvässä kunnossa.

Seuraavat kymppitonnit tietysti näyttävät muuttuiko kulutus, MuTun lisäksi, todellisuudessakin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

705tkm

Kulutus on heilunut 4,6-4,7 tienoilla, eli terve termari pudotti kulutusta pari - kolme desiä.

Opin myös että leimarille ei kelpaa 1.10.2015 lähtien pelkkä TüV lappu madallusjousista, vaan nykyään pitää olla myös todistus että pyöräkulmat pysyvät sallituissa rajoissa alustan muutososat paikallaan.
Eli käytännössä nelipyöräsuuntauksen lappu jossa kulmat OK.

Molemmat paperit kyllä on - muistais vain missä.
No onhan tässä kuukausi aikaa käydä arkistoa läpi.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

711tkm

Leima tuli ja nyt on Eibachin vieteritkin otteessa.

Edellisen tankkauksen keskikulutus näytti olleen 4,5.

Mietin tekisikö jotain kerrankin ajoissa, eli kaivaisi Eberin nyt kesällä pihalle ja herkistäisi paloilmapuhaltimen.
Sen D3WZ puhaltimen moottori on sen verran hengetön kapine että laakereissa ei tarvitse olla kummoista ruostetiplaa että kapine lakkaa pyörimästä.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja seero »

Hyvin menee mutta menköön :thumbsup: Itellä pyörähti just 550 tauluun.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Teuwo kirjoitti:711tkm

Leima tuli ja nyt on Eibachin vieteritkin otteessa.

Edellisen tankkauksen keskikulutus näytti olleen 4,5.

Mietin tekisikö jotain kerrankin ajoissa, eli kaivaisi Eberin nyt kesällä pihalle ja herkistäisi paloilmapuhaltimen.
Sen D3WZ puhaltimen moottori on sen verran hengetön kapine että laakereissa ei tarvitse olla kummoista ruostetiplaa että kapine lakkaa pyörimästä.
Nykyään on vähän ajoja, joten menet kohta edelle. Nyt on 717 tkm.
Laitoin uutena Eberin ilmanottoputken päähän suodattimen. Nyt ollut 6 vuotta, eikä Eberissä ole ollut mitään vikaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edelleen 711tkm, mutta kampiakselin asennontunnistin kosahti jo nyt ;)

Autohan toki kulkee ruiskupumpun kiertokulma-anturin avulla, mutta on vikatilassa eli laukka ei ole kovinkaan raikasta ja jenkakello ei näytä mitään.

No pitää uusia anturi ja meno jatkuu.


Idea Eberin imuilmansuodatuksesta on muuten erittäin hyvä!
Ihme kun ei ole alunperin mitään alkuperäistä ratkaisua, vaikka toisissa aparaateissa on lämmittimessä äänenvaimenninkin pakoputkessa.
Pitääkin tutkia jos siihen soveltaisi jonkin mopon tms. pienikokoisen moottorin kartiosuodattimen.
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Osassa Webasto Thermo Top C ja E lämmittimissä on ainakin imuilman suodatin/äänenvaimennin. Pystyy varmaan soveltamaan Eberiinkin.
Osanumero on 98141A. Tuolla se webaston varaosakaupasta löytyy. Tai ebaystä ym..
Vastaa Viestiin