Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
pn
'Senator'
'Senator'
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Marinkainen

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja pn »

Boschin takasatuloihin kireämpi palautusjousi on vain tekohengitystä, varsinainen syy on käsijarrumekanismin akselin ja satulan välin hapettuminen joka jumittaa pyörimisliikettä. Tuossa on yksi O-rengas tiivistämässä ja sehän ei loputtomiin pidä, omasta olen purkanut kummatkin takasatulat auki tuon takia. Omaan hoppaan tuli myös ensimmäiset mätäpaikat, oli yllätysyllätys reikä muhinut helman takaosassa muovin alla, noh eihän se ole opel eikä mikään jossei vähän paikata pidä :D. Saakos noita kiinnitystinnejä muuten kohtuudella marmorilta via pitääkö lätkiä suosiolla peltiruuveilla kiinni?

PS. Perässä tullaan, vasta 433tkm mittarissa tuossa DTI:ssä.
Astra Sports tourer 1.6 CDTI -14 & Opel Zafira 1.7 CDTI 2012
Hoooly smoke :-).
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

G astraan ostin autoåströmiltä kaikki kiinnikkeet toiselle puolelle. Hintaa tuli yhteensä noin 20 euroa. Tästä aikaa 2-vuotta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

pn kirjoitti:Boschin takasatuloihin kireämpi palautusjousi on vain tekohengitystä, varsinainen syy on käsijarrumekanismin akselin ja satulan välin hapettuminen joka jumittaa pyörimisliikettä. Tuossa on yksi O-rengas tiivistämässä ja sehän ei loputtomiin pidä, omasta olen purkanut kummatkin takasatulat auki tuon takia. Omaan hoppaan tuli myös ensimmäiset mätäpaikat, oli yllätysyllätys reikä muhinut helman takaosassa muovin alla, noh eihän se ole opel eikä mikään jossei vähän paikata pidä :D. Saakos noita kiinnitystinnejä muuten kohtuudella marmorilta via pitääkö lätkiä suosiolla peltiruuveilla kiinni?

PS. Perässä tullaan, vasta 433tkm mittarissa tuossa DTI:ssä.
Pari vuotta sitten kun korjailin hitsaamalla ruostereikiä helmoista, niin jätin helman muovikotelon kokonaan pois. Kotelon ja helman väliin ei kerry enää likaa, koska lika kosteana "muhii" ja nopeuttaa ruostumista. Kun muovikotelo ei ole paikallaan, niin lika nousee helman kotelon ulkopinnalla ylemmäksi kuin aikaisemmin. Muovikotelossa on kumitiiviste oven helman alaosan kohdalla joka estää kuran nousemisen. Haitta on minimaalisen pieni hyötyyn verrattuna.
Avatar
pn
'Senator'
'Senator'
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Marinkainen

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja pn »

Eipä tuo taida tulla ongelmaksi auton loppuiän aikana, olisi joutunut rälläköimään kiinnitystapit irti niin helpompi oli nakata muovisuojus paikalleen. Autoåströmiltä löytyi kiinnikkeet tosiaan edullisesti, tarvitsin pelkät alapuolen painettavat lukitteet ja niistä köyhtyi pari euroa kun otti kourallisen matkaan.
Astra Sports tourer 1.6 CDTI -14 & Opel Zafira 1.7 CDTI 2012
Hoooly smoke :-).
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

774tkm, kulutus samaa kuin ennenkin.

Vanhat takajarrut ja käsijarru oli leimalla ihan hyvät, mutta "faceliftaan" ne Lucaksiksi joka tapauksessa nyt kun muutossarja on hyllyssä.
Käski leimari kyllä osiakin vaihtamaan - toisen rekisterikilven valon polttimon, se kun oli palanut :)

Kuskin oven peilistä ei ole kaikki lämmityksen langat pelanneet pitkähköön aikaan ja lasi sulaa vain alalaidastaan.
Ajattelin hoitaa asian kerrankin ajoissa, eli esim. ei repiä pakkasen haurastuttamaa muovia.
Harmillisesti Motonetin tarvikelasi ei käynytkään, siinä on uudemmissa autoissa oleva kiinnityspallo keskellä, kun taas tässä kapineessa on peilin puolella rengasmainen osa ja lasissa pieniä kynsiä ringissä jotka tarttuvat säätömoottorien liikuttamaan renkaaseen.

No ellei muu auta pitää turvautua Marmoritiskin apuun lasin hankkimisessa.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Voi olla että se peilin lasi on irronnut liimauksistaan. Se ei enää kosketa lämmityspintaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Onko käytännön kokemusta, jos tuo sattuu olemaan vian aiheuttaja, että onko joku jänniin virallinen lasiliima tarpeen vai toimiiko esimerkiksi tavallisella cyanoakrylaatilla ?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mä liimasin jollain markettiliimalla. Ihan ykskomponenttista yleisliimaa. Kyllä se ainaki vuoden pysy jonka auto oli mulla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Pitää sitten varmaan kokeilla tuota Bostikkia.

Lasi on osoittautunut hieman haasteelliseksi siinä mielessä että tuossa on tosiaan semmoinen "H-Astra tyylinen" kiinnitys, mutta lasi on kyllä G-Astran peiliin käypäinen - eli ulkopäästään leveämpi kuin H-Astrassa.

Onkohan tuo joku esisarjan auto tms. se kun on 1998 mallia, kun tuo peilinlasin yhteensopimattomuus on aika outo juttu, nimittäin edes merkkiliikkeen varaosaohjelma ei tarjoa kuin yhdenlaista. (Joka siis on sitä kiinnitysmallia jota saa tarvikkeenakin ja se ei käy.)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

776tkm

Kulutus, yms. samaa kuin ennen.

Liimasin peilinlasin (osittain) kahluuhousujen paikkailuun tarkoitetulla liimalla, lähinnä siksi että sitä sattui olemaan hyllyssä, liima siis jää kimmoisaksi.
Lasi ei kyllä irvistellyt mainittavilla tavoilla ja sen ja muovisen kiinnityskehikon välissä oli muutaman millin kerros joustavaa solumuovimattoa.
En arvannut repiä lasia irti, etten riko sitä. Joten laitoin sen longotetusta kulmasta takaisin.
Lasi ei vieläkään lämpiä koko pinnaltaan, joten voi olla että siitä on aidosti lankoja poikki.

Lasin kiinnityskehikon muovissa oli osanumero VM-168EL, jonka arvelen olevan View Max nimisen tarvikepeilin valmistajan nomenklatuuria.
Netistä ei kyllä löytynyt moisella muuta kuin maininta että Keski-Eurooppalainen purkaamo oli myynyt sen numeroisen käytetyn lasin joskus.
Sen sijaan VM-168 ja kirjaimia päälle löytyy sitten jo kokonaisia peilejä.

Lopputulema: tarvikevalmistaja on, melko varmasti, ollut niin järjetön että lasin kiinnitys on epäyhteensopiva alkuperäisen kanssa - joka tehokkaasti estää pelkkien lasien myymisen irrallaan orggis runkoon ja toki myös orggis tai muun tarvikelasin käytön VM peilissä.

Toisaalta en ole erottanut tarvikekikkaretta toisen puolen, oletettavasti, alkuperäisestä ja peili on pelittänyt, säätömoottorien ja lämmityksen suhteen, kaikin puolin OK sen ajan mitä auto on minulla ollut.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Muutama viikko sitten kokeilin eberiä, mutta ei toiminut, vikakoodi 31. Kuittasin koodin pois ja uusi yritys, taas sama homma. Kokeilin useita kertoja, mutta aina sama vikakoodi. Eilen sitten otin eberin irti ja purin sen verran, että pääsin testaamaan paloilmapuhallinta. Pyöritin 9 voltin paristolla ja toimi hyvin sekä puhallin on puhdas kun ilma tulee suodattimen kautta.
Vika lienee ohjainyksikön murtuneissa tinauksissa. Jotta tinauksiin pääsee käsiksi, niin piirilevyn päällä oleva geeliä poistin varovasti ja irrotin kaksi ruuvia, joilla piirilevy on kotelossa kiinni.
Geeliä on ilmeisesti myös piirilevyn alapuolella ja näin liimannut levyn kotelon pohjaan kiinni koska ei lähde irti.
Saako jollakin aineella tuota geeliä liuotettua vai miten piirilevyn saa irti vai saako ehyenä millään konstilla??

Ajettu 744 tkm
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja seero »

Pikkuruokanen on kyllä tuo sun peli. mulla y22dtr farkku vectrassa vetää semmosta 6.7l/100km ku reipasta satkua päästää. kaupungissa menee samat lukemat. liekkö kuo kiinalaiset kissannahat renkaiden tilalla syypää vai ilmamassamittarin viritys :D
minä kaivelin kerran eberin kortin esille, kuumailmalla kun lämmäytti sitä niin se mänkki mureni helpommin. Juotosvikoja en löytäny, vaihtelin muutamia komponentteja mille numeron perusteella löysin korvaavan mutta ei lähteny pelaamaan, puhallin vaan nytkähti kun sitä yritti käynnistää.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Ohjainyksikön pistorasian pinni 14 on puhaltimen maa ja pinni 12 hehkun maa. Näiden välisen vastuksen kun mittaa ja samalla heiluttaa pinnejä vastusarvo heittelee voimakkaasti ja välillä ei näytä mitään, eli puhaltimen pinnin tinaus on murtunut. Se, että alkaako puhallin toimimaan uudelleen tinauksen jälkeen on jo eri asia.
Miten kuummaa ilmaa uskaltaa puhaltaa, että piirikortin komponentit eivät sula piloille.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja seero »

ajattelin että kyllä ne aika kuumaa kestää kun ne kestää uittaa sulan tinameren läpi valmistuksessa. äkkiä kun käyttää kuumailmapuhallinta niin massa ei pahasti lämpene mutta pinta kyrvähtää.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla oli kulutu Y22DTR Vectrassa 6.7L koko 100000km.

Siis keskikulutus seka ajosta. Pitkillä etelän reisuilla meni 5.1-5.5l.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin