Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

seero kirjoitti:ajattelin että kyllä ne aika kuumaa kestää kun ne kestää uittaa sulan tinameren läpi valmistuksessa. äkkiä kun käyttää kuumailmapuhallinta niin massa ei pahasti lämpene mutta pinta kyrvähtää.
Ohjainyksikön kotelon pintaa kuumailmapuhaltimella kuumentelin ja sain lopulta piirikortin irti. Pinnin 14 tinauksessa ei näkynyt silminnähden vikaa, mutta kun tinasin uudestaan ja mittasi vastusmittarilla, niin vastusarvo pysyi pinniä heilutellessa lähellä nollaa. Saa nähdä oliko noin pienestä eberin toimimattomuus kiinni.

Mistä saisi edullisesti uutta geeliä pois raavitun tilalle?
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja seero »

en päässy ite sinne asti mutta eiköhän perus sikamassa hoida homman?
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Aimo kirjoitti: Ohjainyksikön kotelon pintaa kuumailmapuhaltimella kuumentelin ja sain lopulta piirikortin irti. Pinnin 14 tinauksessa ei näkynyt silminnähden vikaa, mutta kun tinasin uudestaan ja mittasi vastusmittarilla, niin vastusarvo pysyi pinniä heilutellessa lähellä nollaa. Saa nähdä oliko noin pienestä eberin toimimattomuus kiinni.
Jos ei ala pelittämään saat multa sen varaeberin raadon.
Puhallin on totaalisen kaput ja ruuveja porailtu pois, mutta juurikin ohjainkortti on minulla ollessaan vaihdettu tehdasuuteen ja puhaltimen vielä toimiessa laite pelasi OK.

Itsellä on yhden talven ajossa ollut kokonaan uusi D3WZ käytössä, jossa on siis vielä ainakin vuosi takuuta, joten uskon että lämmitin toimii kunnes auto on paalissa.

Muuten normaalimeno: 781tkm, josta - Aimoon verrattuna - aloittelijamaiset 601tkm itse ajettua. Edellisen tankin keskikulutus oli 4,7.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

781tkm

MAF perhana otti ja hajosi.
Töihin mennessä kaikki pelasi ja pois lähtiessä vikatila ja valo.
Aiheuttaja oli P0100 - liian korkea MAFfin signaali.

Mittablokkeja katsoessa järjestelmä näki että ilmaa menisi moottoriin muka 800mg/isku tyhjäkäynnillä ja kaasun paineleminen ei vaikuta arvoon mitään.
No koska en usko että hyvä haltiakummi kävi ruuvaamassa työpäivän aikana pellin alle liki 0,4bar ahtoja puskevan remmiahtimen taidan julistaa MAF täysin palvelleeksi.

En kyllä jaksa paljo purnata aiheesta, sama mittari oli autossa uudesta asti ja oikean Boschin saa nykyään n. satasella, hyvässä tapauksessa allekin.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Tänään laitoin eberin autoon, mutta ei lähtenyt tulille. Herjasi vikakoodia 42, vesipmpun oikosulkua. En alkanut enää tutkimaan tarkemmin. Olin jo varautunut ongelmiin ja viime viikolla tilasin uuden lämmittimen ja laitoin sen sitten kiinni. Kun käynnistin uuden eberin, niin vähän aikaa toimi tuli vikakoodi 14, eli nesteen ylikuumenemistunnistin. Kuittasin koodin pois ja kävin ajamassa lenkin, että ilma poistuu lämmittimestä. Nyt eberi toimii.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

782tkm

Vaihdoin hajonneen MAFfin samanlaiseen Boschiin ja täysi toiminta palasi samoin tein.

Olin kyllä kuullut että näinkin voi käydä, mutta tämä oli ensimmäinen omalle kohdalle sattunut MAF joka hajosi siten että se alkoi tuottamaan selvästi liian suurta signaalia.

Kaikki muut (siis muihin autoihin) vaihtamani ovat routineet yleisemmällä tavalla, eli signaali vaan laskee suhteessa ilmamäärään mittarin rappeutuessa ajan myötä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

785tkm

Kulutus edelleen korkeaa nelosta.

Ei muuta mainittavaa kuin että Eberspächer starttasi tänä aamuna syksyn ensimmäistä kertaa.
Eli se on selvinnyt kesätauosta yhdellä "kylmäsprayta lämpöanturiin" - tyyppisellä koekäynnistyksellä.

Tosin koska uusi vehje ei ole ollut käytössä kuin yhden talven ja siinä on edelleen takuu voimassa, olisin ollut aika hapan sen hajoamisesta.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

788tkm

Toiminnallisesti ei muutoksia, talvirenkaatkin kerkesin vaihtaa, kotona idässä käydessä, alle.

Sen sijaan auton käyttämistä haittaa se että tielle hyökänneen kamikaze peuran jäljiltä muovipuskuri, IC ja jäähdytin ovat rikki sekä kone- ja lukkopelti kurtussa. Umipioiden linssit ovat ehjät, mutta kiinnikkeet luultavasti rikki.

On olemassa oleellinen uhka että koko auto menee lunnaiksi.

No pitää odottaa vakuutusyhtiön kanta asiaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Osat ei onneksi maksa juurikaan kun käytettyä löytyy foorumilta ac lauhdutin oikeastaan pakollinen uusi ostettava.

Tinkata suuri kertakorvaus ja käyttää se maalautukseen?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja seero »

Sinähän rupesit kunnolla ottamaan yhteen tuon suomen luonnon kanssa :D kertakorvaus ja 200e haet konevammasen pihaan ja näppää siitä uudet muovit yms. Elä jätä kesken hyvää leikkiä.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

seero kirjoitti:Sinähän rupesit kunnolla ottamaan yhteen tuon suomen luonnon kanssa :D kertakorvaus ja 200e haet konevammasen pihaan ja näppää siitä uudet muovit yms. Elä jätä kesken hyvää leikkiä.
No näin teinkin.

Poissulkien että elintenluovuttaja-autoa ei vielä ole.

Koitin komennuspaikkakunnalta ostaa saman värisen, josta oli verot pystyssä yms. - mutta myyjä ei vastannut puheluihin, eikä tekstiviestiin, joten pitänee jatkaa etsiskelyä. Paras olisi tietysti löytää kaksilitrainen diesel, jotta jäähdytin, flekti, yms. käy varmasti suoraan.

Master plan oli että saman värisellä säästän maalauttamisen vaivan samalla. Lukkopelti on valitettavasti hitsaamalla kiinni, mutta ajatus oli että leikkaa luovuttaja-autosta vain sopivan pätkän ja maalaa hitsikohdat vaikka kilikali pullosta korjausvärillä.

Toki jälki on heikompaa kuin oikea maalaus, mutta ehkä kestän sen että osa joka ei näy konepelti kiinni, on parilta kämmenenalalta vähemmän näyttelykelpoinen :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No nyt on kolhiintunut Astra sekä elintenluovuttaja-auto molemmat kotikonnuilla pienen trailerirallin jälkeen.

Valitettavasti samanväristä dieseliä en löytänyt tähän hätään, joten ostin 1.6 bensan joka ei starttaa.

Näin ollen jäähdytin ei ole samanlainen ja välijäähyä ei ole - mutta toisaalta luovuttaja-auto on CDX, jonka ruosteettomissa etuovissa on (toimivat) sähköikkunat ja penkinlämmityskin pelaa joten vapautan molemmat osat omaani.
Omasta kun on korin eläminen yms. syöneet etuovien alalaidan maalin puhki, joten ruosteenesto olisi pitänyt aloittaa näitä aikoja ja kuskin rahista hyytyi lämmitysvastukset jo vuosi sitten.
Vakiopenkkiä, josta sivutuen kangas oli jo alkanut puhkeamaan, ei paljoa napannut restauroida.

Oma dieseli lähtee käyntiin kuin palmun alta ja ei polttele vikavaloja joten kolaus ei satuttanut sähköjä tai tehnyt ilmavaivaa polttoainelinjoihin.
Ilman vesiä ei toki kehtaa peliä käyttää kuin pienien pihasiirtojen verran.

Tilaisuuden tullen pitää luovuttajasta kaapia kaikki tarpeellinen tavara talteen ja alkaa juonimaan mistä kohtaa lukkopelti on paras leikata siirto-operaatiota varten.

Olen vähän pohtinut sitäkin jos väsäisi samoilla lämpöisillä vähän viisaamman välijäähyn käyttöön, nyt kun keula on väistämättä osina.
Avatar
sorkku85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 824
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 09:43
Paikkakunta: kangasala/sahalahti

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja sorkku85 »

Teuwo kirjoitti:No nyt on kolhiintunut Astra sekä elintenluovuttaja-auto molemmat kotikonnuilla pienen trailerirallin jälkeen.

Valitettavasti samanväristä dieseliä en löytänyt tähän hätään, joten ostin 1.6 bensan joka ei starttaa.

Näin ollen jäähdytin ei ole samanlainen ja välijäähyä ei ole - mutta toisaalta luovuttaja-auto on CDX, jonka ruosteettomissa etuovissa on (toimivat) sähköikkunat ja penkinlämmityskin pelaa joten vapautan molemmat osat omaani.
Omasta kun on korin eläminen yms. syöneet etuovien alalaidan maalin puhki, joten ruosteenesto olisi pitänyt aloittaa näitä aikoja ja kuskin rahista hyytyi lämmitysvastukset jo vuosi sitten.
Vakiopenkkiä, josta sivutuen kangas oli jo alkanut puhkeamaan, ei paljoa napannut restauroida.

Oma dieseli lähtee käyntiin kuin palmun alta ja ei polttele vikavaloja joten kolaus ei satuttanut sähköjä tai tehnyt ilmavaivaa polttoainelinjoihin.
Ilman vesiä ei toki kehtaa peliä käyttää kuin pienien pihasiirtojen verran.

Tilaisuuden tullen pitää luovuttajasta kaapia kaikki tarpeellinen tavara talteen ja alkaa juonimaan mistä kohtaa lukkopelti on paras leikata siirto-operaatiota varten.

Olen vähän pohtinut sitäkin jos väsäisi samoilla lämpöisillä vähän viisaamman välijäähyn käyttöön, nyt kun keula on väistämättä osina.
oletko ajatellu laittaa kuvia ja kertomusta tuonne prjektit osioon? :D :D
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

sorkku85 kirjoitti:
oletko ajatellu laittaa kuvia ja kertomusta tuonne prjektit osioon? :D :D
No pitää ainankin naksia kuvia.
Hommasin (uuden) tarvike jäähdyttimen.
Purin myös varaosa-autosta penkit veks - jotka olivatkin irtonaiset kuin risella riisi, kun ei tarvinnut porata kuin yksi pultti :)
Samalla havaitsin että CDX varusteissa on paremman kankaan lisäksi ollut sivutörmäystyyynyt etupenkeissä.

Plyyssi imuroi pölyä yms. moskaa aika hämmästyttävät määrät, joka ilmeni kun aloin pesemään raheja siihen tarkoitetulla vesisuihku - imuri härvelillä.

Seuraavaksi pitää hommata puuttuva 1.7TD mallin välijäähdytin ja pyykätä penkit loppuun.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Onko 1,7td mallissajotenkin parempi?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin