Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Käsittääkseni tuommoinen Webaston kapine on nimenomaan äänenvaimennin.

Näin joittenkin veneharrastajien tekemän vertailun alkuperäisen ja hinkuvintialaisen tarvikkeen välillä.

Molemmissa oli sama idea, eli pöntöstä menee läpireikä joka on vaahtomuovin ympäröimä, jonka tarkoitus on vaimentaa absorptiolla korkeataajuuksista ääntä.
Samalla tapaa kuin pakoputkienkin villatäytteiset suorat pöntöt.

Vähemmän yllättävästi alkuperäinen Webaston osa oli valmistettu selvästi paremmin.

Mutta kummassakaan ei ollut varsinaista suodatustoimintoa, jossa kaikki ilma kulkisi suodatinelementin läpi.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Teuwo kirjoitti:Edelleen 711tkm, mutta kampiakselin asennontunnistin kosahti jo nyt ;)

Autohan toki kulkee ruiskupumpun kiertokulma-anturin avulla, mutta on vikatilassa eli laukka ei ole kovinkaan raikasta ja jenkakello ei näytä mitään.

No pitää uusia anturi ja meno jatkuu.


Idea Eberin imuilmansuodatuksesta on muuten erittäin hyvä!
Ihme kun ei ole alunperin mitään alkuperäistä ratkaisua, vaikka toisissa aparaateissa on lämmittimessä äänenvaimenninkin pakoputkessa.
Pitääkin tutkia jos siihen soveltaisi jonkin mopon tms. pienikokoisen moottorin kartiosuodattimen.
Ostin suodattimen Biltemasta. On kampikammion huohotinputkeen tarkoitettu, bilteman numero 32327 ja reiän halk. 25 mm. Tuon sain melko helposti sovitettua putken päähän. Olen jostain joskus lukenut, että eberin valmistajan ohjeen mukaan paloilman imuputken virtausta ei saisi rajoittaa. Tuo Bilteman suodatin läpäisee ilmaa hyvin ja olen silloin tällöin ottanut irti ja paineilmalla puhaltanut pölyt pois.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä polttoaineläämmittimissä on imuilman suodattimia. Ainakin Webastossa.

Zafirassa 445tkm.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Joo voi ihan hyvin ollakkin, tarkoitin siis nimenomaan vain tuota osanumero 98141A pönikkää, joka on imuäänenvaimennin.

Astrassa on vain 716tkm, kun kesälomalla tuli rissattua bensa-autolla ja mopoilla.

Muuten ei mitään mainittavaa paitsi että huomasin että MAP anturin piuhojen suojaletku oli murjottu jossain öljynsuodattimen vaihdossa irti itse töpselistä ja osin murtunut terävä muovinkulma oli hinkannut tärinästä piuhoista eristeen melkein puhki.
Liimasin sitten letkun päätykappaleen takaisin paikkaan jossa se normaalisti on ihan loksauttamalla kiinni.

Edelleen ennakkohuoltona otin melko likaisen paisuntasäiliön irti ja pesin, joten jos öljy-vesi lämmönvaihdin alkaa vuotamaan se pitäisi eroittua melko nopeaan.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

719tkm, joku perhanan luontokappale koki hyväksi, vast'ikää 77tkm sitten vaihdetun, etupuskurin tuhoamisen.
Yöllä cruisella jurratessa tuskin ehti nähdä ruskean häivähdyksen etulasin oikeassa alakulmassa ja jo kumahti.

Tällä kertaa tuho jäi kosmeettiseksi luonteeltaan, mutta tuntuisi että Van Wezelin muovi on ehkä GM originaalia puskuria hauraampaa.

Noh meno jatkuu.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Onko kukaan softannut / tai jollain tehoboksilla koittanu saada kulkua lisää? Mitä ilmeisimmin tämä systeemi on jotenkin erikoinen koska juuri missään tähän niitä ei tarjota.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä B-Vectraan saa moottoriohjelmia ihan joka softaajalta.

Mun Vecussa on lievä katuohjelma. 140Hv ja 340Nm. Kaverilla oli samanlaisessa ns teho-ohjelma 150Hv ja 350Nm. Mun auto oli parempi vetoalueeltaan ja yhtä "hätänen".



Ainii. Zafirassa Y20DTH:ssa 448000km.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Onks C Vectra jotenkin erilainen?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ai sulla on C. Se on haastava. Viron pojat kuulemma pystyis.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
miknurk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Huhti 2006, 01:16
Paikkakunta: oulu

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja miknurk »

Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Oon ollu juttusissa yhden Saabeja virittävän henkilön kanssa joka taitaa nämä PSG järjestelmät ja lupasi selvittää laittoa tähänkin.
Katsotaan jos saatais vähän voimaa ja EGR off.. Noi purkit on ollu vähän niin ja näin parin lähipiirin kokemuksen mukaan.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

125hv 2.2 malleissa, joissa siis on vnt ahdin, on PSG16 (jonka kanssa ei ole erillistä ecua).
B-Vectrassa taisi olla hetken aikaa PSG5 ja erillinen ecu 2.2 vnt combolla. Uskon että C'ssä on vain 16.

(Saabeissa kerkesi olla myös 115hv 2.2 mallia jossa on tavan turbo ja PSG5)

No PSG16 haaste on se että tietoliikenne pumpun päällä istuvaan pömpeliin on vain yksisuuntaista.
Näin ollen std. menettely jossa vakio-ohjelma luetaan ulos, tehdään muutokset ja upataan, tai poltetaan uudelle epromille, modattuna ei oikein onnaa.
Itse säätäminen ei ole sen kummempaa kuin muissakaan, mutta softapohjan löytäminen joka _aivan varmasti_ toimii kohdeautossa voi olla haastavaa.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Alustanumerolla hakee Opelin tietokannasta siihen autoon kuuluvan softan niin sopii.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

721tkm taas kelpaa lennättää kun on eheä ja vastamaalattu etupuskuri.

Seisontajarrun automaattisäätö ei ollut toiminut kunnolla kun vivut joihin vaijeri vaikuttaa eivät palauttaneet täysin.
Rämpytin niitä hieman pihdeillä edestakaisin ja taas toimii.

Toinen takajarrusatulakin on alkuperäinen, toisen olen (muistaakseni) vaihtanut kun semmoinen oli sattumalta hyllyssä.
Eli jokakeväinen jarrunesteen vaihtaminen ilmiselvästi auttaa.
Käyttöjarruja ei ole tarvinnut herkistellä kertaakaan, levyt on vaihdettu kahdesti.

Puskurijumpan sivutuotteena Eberi on pöydällä odottamassa paloilmapuhaltimen herkistelyä ja muuta mahdollista huoltoa.
Ainakin hehku kannattanee vaihtaa samoilla lämpöisillä.
Sen lisäksi ajattelin lisätä Aimo tyylisen imuilmansuodatuksen vehkeelle, jos se siitä vaikka alkaisi kestämään vähän paremmin toimintakunnossa.
Huonommaksi ei se ei ainakaan muutu.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

722tkm.

En ollutkaan kokeillut eheällä termostaatilla tasaisen 80km/h matka-ajon kulutusta.
Päräytin saman 5Hz GPS logatun testivälin kuten aina ennenkin ja tulos oli 4,07 ~4,1l/100km.
Jäähdytysnesteen lämmönnousu +80C => +88C vaikutti siis hieman toista desiä, isommilla kuormilla hieman enemmän.

Suoritin myös Eberille ruumiinavausta ja vähemmän yllättävästi vuodesta 1998 etuhelman takana suolavesi yms. moskakylvyssä asuneeseen alumiinikappaleeseen kierretyt ristipäiset senkkikantaruuvit olivat aika haluttoamia aukeamaan, joten kantoja sai porailla enemmän ja vähemmän pois.
Paloilmapuhaltimen moottori oli totaalisen jumissa, puhaltimen roottorista pyörittämällä sitä ei ollut mitään toivoa saada liikahtamaankaan.
Kiehumissuoja ja lämpöanturi ovat aika tiukan oloisesti kiinni ja paloilmapuhaltimen ruuvit saa varmaan nekin kairata veks.
Noh, ehkä siitä saa vielä kalun kun vaihtaa suunnilleen kaiken...
Vastaa Viestiin