vp44 pumpun korjaus

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

En tiedä mitä EDC'n varaosahinta, jos sillä tarkoitat pumpun päällä olevaa PSG palikkaa, on mutta kun se käsittääkseni tulee blankkona ja pumppu pitäisi purkaa irti ja kalibroida palikka ja pumppu toisiinsa Boschin penkissä. Pumpun purku ja kasaamisoperaatio pois ja takaisin autoon sitten muodostaa suuren osan rempan kuluista.

Muistaikseni palikassa on neljä "muistipaikkaa".

Käytännössä kuitenkin on reilusti halvempaa (ja mielekkäämpää) ottaa pelkkä PSG pumpun päältä irti ja vaihdattaa asiallisella autoelektroniikan korjaajalla se useimmiten paskaksi mennyt tehotrankku, kun silloin itse pumppua ei tarvitse irroittaa jne.

Kiertokulma-anturi voi myös mennä, mutta muuten PSG on kyllä luotettava mollikka.

Siksi en näe paljoa mieltä koko pulikan vaihtamisessa, pelkän vaihtamisen ilosta, koska se ei tuo mitään lisäarvoa.
Avatar
Laamanni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 00:19
Paikkakunta: Vihti

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Laamanni »

Paljonkos tossa g astrassa joutuu purkamaan härpäkkeitä edestä että saa aivoboksin irti?
Gastra Caravan 2.0Dt -98
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Motin muovikopan, ahtimelta tulevan ilmaputken, ruiskujen putket ja tais olla ylempi imusarjan puolikas.

Imusarja onkin näppärä putsata samalla.
Avatar
Laamanni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 00:19
Paikkakunta: Vihti

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Laamanni »

Teuwo kirjoitti:Motin muovikopan, ahtimelta tulevan ilmaputken, ruiskujen putket ja tais olla ylempi imusarjan puolikas.

Imusarja onkin näppärä putsata samalla.
Tuota putsausta suunnitelnkin. Eli tarviiko systeemi ilmata kasatessa? Saa nähä miten tuo operaatio onnistuu parkkipaikalla, ensi kertaa tuota aukomaan lähtee.
Gastra Caravan 2.0Dt -98
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Joo pitää ilmata.
Onnistuu kokoamisen jälkeen joko startilla sahaamalla, tai mielummin hinaamalla.


Mitään erillistä "lutkutinta" so. ilmauspumppuahan näissä ei ole.

Kun suutinputket ottaa pois kannattaa kummatkin päät tulpata huolellisesti ettei niistä eksy likaa systeemiin.
Siis pumpun ja kannen päästä liittemet joihin putki kiinnittyy. Itse putkista voi puhaltaa brakleeniä läpi ennen asentamista.

Samaten pumpun lähimaasti kannatta putsata kunnolla ja aivolaatikon poistamisen jälkeen peittää sen jälkeensä jättämä aukko vaikkapa muutamalla teipillä.

_Ehdoton_ puhtaus on kynnyskysymys dieselin ruiskupumppujen kanssa puljatessa.
Pumpun sisälle ei vain saa päästää epäpuhtauksia.
mrjj
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 28 Kesä 2005, 17:36

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja mrjj »

Pumppu on suositeltavaa ilmata alipainepumpulla imien paluulinjasta ettei sahaa kuivaa pumppua.
Sen jälkeen lyhentää vielä sahausta kun on vänkäri löysäämässä naftaputkia yksi kerrallaan.
Jos lähtee kuivalla pumpulla ja tyhjillä putkilla niin aika kauan saa sahata ja nuo pumput ei tykkää kuivana pyöriä.

Janne
OP-COM & VAG-COM & CLIP Tampereella
Vincent
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 09 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Tiksi
Viesti:

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
Vincent
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 09 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Tiksi
Viesti:

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

On aivan totta että pumppua ei saa pyöritellä kuiviltaan.

Jos ottaa vain ruiskuputket pois, ei pumppu kuitenkaan tyhjene.
Asia on tietenkin eri jos pumppu on purettu, tai sen imupuolelta on irroitettu polttoainelinjaston osia.

Puolalaisten PSG korjaajien ohjeessa taidetiin vielä kehoittaa vielä kaatamaa (puhdasta!) löpöä PSG alla oleva tila täyteen ennen kuin palikan ruuvaa paikalleen.

Putkien mutujen availeminen toki nopeuttaa ilmausprosessia.

Edelleen jos linjoja on ollut tyhjänä, voi suuttimien ylikaatojen yhdistysletkun kautta syöttää löpöä, se kun menee pumpun imupuolelle, eikä suoraan takaisin tankille palaavaan linjaan - kuten monessa muussa värkissä.

Tämä rakenne on myös syy miksi sanottujen ylikaatoletkujen vuoto estää käynnin, ne kun ovat alipaineiset moottorin käydessä ja pumppu imee niiden kautta ilmaa, jos vuotavat.

Pumpulta tankille lähtevän paluulinjan banjoliittimen pultissa on jousikuormitteinen kuulaventtiili, jonka jännitystä en muista.
Tämä toimii siirtopumpullisissa malleissa arvattavasti linjapaineen säätimenä.
Arvattavasti aivan poskenpehmeän alipaineen tuottava pumppu ei tätä varmaankaan jaksa avata - joten imujen vetäminen tankin paluulinjaan ei silloin toimi halutulla tavalla.
Avatar
Laamanni
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 00:19
Paikkakunta: Vihti

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja Laamanni »

Vkl aikana auki ja katsoa mitä tulee :D Toivotaan ettei tule lisävahinkoa gastraan :lol:
Gastra Caravan 2.0Dt -98
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Eli nimimerkki Ars1 korjasi mulle kokeiluluontoisesti yhden pääteasteen ja toimii ja kiertää normaalisti :worship: kiitos siitä ja suositukset.Korjauksen kestävyys selvinnee kuitenkin tulevaisuudessa.

Ars1 kirjoitti:Nonniii...
Näyttää vahvasti siltä että viesti on huomattu... :D

Tosiaan.. Tämän hetkiset referenssit on seuraavat: Omasta autosta, BMW 320d:stä kyseisen boxin korjasin onnistuneesti. Muutaman kuukausen ajeleskellu ilman ongelmia, n.2000km.

Tosi on että liikaa ei kokemusta vielä näistä korjauksista ole, mutta jostaki se on alotettava, kuten tuossa (F)ast_tra mainitsikin. :)

Mietiskelin että tekis remontit 12kk takuulla alusta asti, mutta jos muuttaiskin taktiikkaa seuraavanlaiseksi:
Kolmelle nopeimmalle korjaan boxin ilmaiseksi, minkä jälkeen tutkaillaan tilannetta ja ootellaan tulosta. Jos kaikki menee nappiin nii alkais sitte korjailee maksua vastaan ja takuunki vois myöntää.


Eli ei muutaku pikaisia yhteydenottoja :)
vp44korjaus@gmail.com

korjaus tapahtuu Oulussa..
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
MarkoN
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2007, 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja MarkoN »

Moro.
Vanhempien Fronterasta meni pumppu. Elekroniikka kunnossa mutta pumppu ei ilm. jaksa kerätä riittävää painetta.
Pumppu pitäisi joko lähettää puolaan korjattavaksi tai tilata uusi... Auto on Inarissa korjaamolla.

Mistä tilata uusi tai korjaus?? Kuinka sen teen?
Vanhemmat ovat kesälomalla pohjoisessa ja siksi olisi "vähän" kiire.
Ykkösauto: Toyota Celica Carlos Sainz Edition
Kakkosauto: BMW X5 3.0d vm.-08
____________?
Vanhemmilla: Kia Sorento 2.5L TDI vm.-09
Veljellä: Subaru Impreza WRX STI -08
MarkoN
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2007, 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja MarkoN »

Eikö kukaan osaa auttaa?? :o :o :o

Saako jostakin halvemmalla uutta pumppua kuin suomesta ja mitä mahtaisi kustantaa??
Autoa ei oltaisi heti vaihtamassa ja olen kuullut ettei nuo tehdaskorjatut kestä kuin 1-3 vuotta.

Tai jos ostan tällaisen ...
http://www.ebay.com/itm/Bosch-047050400 ... SwEzxYPNhR
Ykkösauto: Toyota Celica Carlos Sainz Edition
Kakkosauto: BMW X5 3.0d vm.-08
____________?
Vanhemmilla: Kia Sorento 2.5L TDI vm.-09
Veljellä: Subaru Impreza WRX STI -08
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Kn löysit tuonkin katso sieltä englannin ebausta pääteasteen korjaus n0in 50 puntaa,se on yleensä riittänyt,tuo pumpun mekaaninen vaurio todennäköisesti vääräarvio
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
MarkoN
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2007, 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vp44 pumpun korjaus

Viesti Kirjoittaja MarkoN »

Pumpun mekaaninen vaurio ei ole vääräarvio koska se on todettu rikkonaiseksi... Elektroniikka on ehjä.
Olen ollut yhteydessä MTM huoltoon.

Nyt olen ollut yhteydessä tuonne Puolan dieseltechnikalle ja olen aivan pihalla miten tilaus tulee tehdä.
Lähetin heille VIN numeron ja sain sieltä jo jonkinlaisen laskun joka ei näytä laskulta.

Summat ja tiedot mitä tilaukseen kuuluu siinä on mutta ei siitä mitään tilitietoja löydy.
Jos jotakuta kiinnostaa niin tässä kuva "laskusta"...
https://mega.nz/#!0MhyXCLL!04N0t4PSh7XY ... iaAsVn7_hw

Pitää varmaan mennä pankkiin ja maksaa siellä... Toivoa ja rukoilla jumalaa että saa rahalle vastinetta ja paketti Puolasta joskus saapuisi...
Ykkösauto: Toyota Celica Carlos Sainz Edition
Kakkosauto: BMW X5 3.0d vm.-08
____________?
Vanhemmilla: Kia Sorento 2.5L TDI vm.-09
Veljellä: Subaru Impreza WRX STI -08
Vastaa Viestiin