Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Patentti numero yksi:

Kuva
Kuva

Eli kaksi minirelettä, Eberin ohjainlaitteen- ja autonpistokkeet, johtoa, liittimiä ja kytkentärasia.
Kelloksi löytyi -90 luvun alun 24-Volttinen "minikello". Eli kolme ohjelmoitavaa muistipaikkaa.
Kellon muutin toimimaan 12V jännitteellä.(kellosta kuva myöhemmin)

Eli tuo kytkentärasia laitetaan auton pistokkeen ja Eberin pistokkeen väliin. Lisätään 1kpl A-Omegan kirtovesipumppuja(saa ostaa uudenkin jos haluaa).
Kello kojelautaan, keltaiseen karvaan ohjaussignaali, kaksinapainen pistoke kiertovesipumpulle ja optiona vielä yksi oranssi johto jota voi käyttää lämmityslaitteen puhaltimen releen ohjaukseen.


Tässä vielä kuva kellosta. Siihen voi ilmeisesti ohjeilmoida kolme kellonaikaa(niinkuin minissäkin) ja päivän jona poltto alkaa. Eli vaikka perjantaina laitat lämmityksen 06.00 ja 3. päivä, niin maanantai aamuna lämmitys alkaa.

Kuva
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

no helevetti, jos saat tuon toimimaan kunnolla niin olenkin kiinnostunut, kyse on kai auton omasta eberistä, mulla on vectra mutta onko väliä.
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jeps. Tuo muuttaa alkuperäisen "ajovepaston" oikeaksi kellotoimiseksi lämmittimeksi. Tuohonhan saa Eberiltä lisäsarjan jossa tulee kello, kiertovesipumppu ja lähes vastaava relelaatikko, mutta se sarja maksaa 450-700€ plus asennus. Tuo mun tekemä on maksanut tähän mennessä ~10€ ja suurin kustannus on tuo kytkentärasia. Releet ja johdot on romuautoista purettu.
Niin Vectrahan mullaki, mutta tämä patentti toimii myös muissa D3WZ ja D5WZ epereissä ja pienin muutoksin myös D4/5SC malleissa. Mutta ei väylämallessa.

Ja huom! Ajolämmitystoimintokin on kytkettävissä normitoimintaan. Itse jätin sen kytkemättä kun ei ollut diodeja.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

palataampa yv:nä asiaan tästä vielä.
opel vectra c 2,2 gts
2_x_opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 24 Heinä 2003, 03:00

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja 2_x_opel »

Mielenkiintoinen.
Onko tuossa jo valmiiksi polttoaineen otto tankista? Yleensähän lisälämmitimelle ei ole vedetty polttoaine ottoa tankilta asti.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei ole omaa linjaa. Se tulee jossain vaiheessa.
Aamulla kokeilin tuota, mutta ilmeisesti eeperi on mennyt kesän aikana vikatilaan kun ei startannut edes testikaapeleilla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Hei sanoppa tiedätkö G-Astraan maahantuojalla laitetun D3WZ paloilmapuhaltimen osanumeroa ?

Mulla on se puhallin jumissa, joka estä tehokkaasti mm. tässä kuvatun, minusta oikein viksun oloisen, systeemin soveltamisen, koska Eberi ei pelaa.

Meinasin vaihtaa koko puhaltimen, enkä pelkästään herkistää sitä, koska uskon roploottorin olleen koko 420tkm paikallaan ja aika loppu - muita osia on kyllä vaihdettu.

Ohjainkortti (ja toosan pääty) jossa on ollut tyyppitarra on vaihdettu joskus ja siksi mulla ei ole Eberin omaa tuotekoodia ko. lämmittimelle - joka tekee osien metsästämisen hieman haasteelliseksi.
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

ite tein eri tavalla tuon..

1x normi rele
1x vaihto rele
1x kiertovesipumppu
1x eberin omakello
monta metriä johtoja :D

löytyy käsinpiirrettyä kytkentäkaaviotaki :lol:

nuista kallein oli eberin omakello 50€ ja kiertovesipumppu motonetistä 30€
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mihin vaihtorele?
Vaihtamaan laturin heräte irti "auton puolelta" ja kytkemään ohjausjännite kellolta? Jos näin, niin fiksu systeemi. Saa ajolämmityksen vielä toimimaan automaattisesti.

Helpoin kytkentähän olis vain yhdellä releellä ja ilman ajolämmitystä. Itse lisäsin tuon toisen releen hoitamaan kiertovesipumppua ja lämmityslaitteen puhallinta, mutta voishan tuon kaiken toteuttaa yhdelläkin releellä.
Itse ohitin myös sen ulkolämpötunnistimen, eli senkin virta tulee nyt kellolta, niin voi käyttää myös kesällä ettei jumiudu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

eikäku vaihto rele auton sisäpuhaltimelle ettei vaan kärähä.

tarvis vain pari diodia just heittää tuonne väliin että sais toimimaan sillai "automaattisesti" sen mutta eipä ole tarvetta, kun kuitenki liekkinappi löytyy hytistä eli että voin ajosta laittaa eberin päälle jos siltä tuntuu :)
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Avatar
AkseliTakaveto
'Senator'
'Senator'
Viestit: 394
Liittynyt: 23 Maalis 2005, 12:29

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja AkseliTakaveto »

Teuwo kirjoitti:Hei sanoppa tiedätkö G-Astraan maahantuojalla laitetun D3WZ paloilmapuhaltimen osanumeroa ?

Mulla on se puhallin jumissa, joka estä tehokkaasti mm. tässä kuvatun, minusta oikein viksun oloisen, systeemin soveltamisen, koska Eberi ei pelaa.

Meinasin vaihtaa koko puhaltimen, enkä pelkästään herkistää sitä, koska uskon roploottorin olleen koko 420tkm paikallaan ja aika loppu - muita osia on kyllä vaihdettu.

Ohjainkortti (ja toosan pääty) jossa on ollut tyyppitarra on vaihdettu joskus ja siksi mulla ei ole Eberin omaa tuotekoodia ko. lämmittimelle - joka tekee osien metsästämisen hieman haasteelliseksi.
Täällä on käyty aiemmin keskustelua puhaltimen laakerista. Joku tais vaihtaakin sen ja julkisti jopa osanumeron jolla laakerin saa tarvikeliikkeestä. Olen itse tuloksetta yrittänyt etsiä ko. keskustelua, koska samanlainen 420tkm vectran tulipellissä roikkunut mykkä eeperi on lähiaikoina joutumassa remontin kohteeksi ja kaikki vaihdettavissa olevat osat luonnollisesti vaihtuu. :yawn:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla on ehkä yksi irtopuhallin. Itse moottorihan on sama kaikissa(ulkonäköoletus), mutta se pesä missä se on kiinni, vaihtelee mallien mukaan.

Antsa:
Miten vaihtorele estää kärähtämiseltä? Njut en jummarra?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

Juho M-P kirjoitti:
Antsa:
Miten vaihtorele estää kärähtämiseltä? Njut en jummarra?

en tiiä auttaako mutta laittoin kuitenki :D

eli sisäpuhaltimelle, että kun avaimet on kädessä ja eberi hurraa ja sisäpuhallin puhaltaa. avaimet virtalukkoon ja virrat päälle, niin vaihtorele napsauttaa virrat tulemaan virtalukon kautta eikä suoraa tuolta eberiltä.

en tiiä tosiaan olisko tarvinu mutta ajattelin ku jos eberin kautta tulee virta puhaltimelle ja sitte vielä ku virrat pyöräyttää päälle niin sitte vielä virtalukon kautta tulisi virtaa puhaltimelle. sitä ajatttelin

tjoveri, jummarsitko njut mjinua? :)
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Avatar
AkseliTakaveto
'Senator'
'Senator'
Viestit: 394
Liittynyt: 23 Maalis 2005, 12:29

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja AkseliTakaveto »

AkseliTakaveto kirjoitti:
Teuwo kirjoitti:Hei sanoppa tiedätkö G-Astraan maahantuojalla laitetun D3WZ paloilmapuhaltimen osanumeroa ?

Mulla on se puhallin jumissa, joka estä tehokkaasti mm. tässä kuvatun, minusta oikein viksun oloisen, systeemin soveltamisen, koska Eberi ei pelaa.

Meinasin vaihtaa koko puhaltimen, enkä pelkästään herkistää sitä, koska uskon roploottorin olleen koko 420tkm paikallaan ja aika loppu - muita osia on kyllä vaihdettu.

Ohjainkortti (ja toosan pääty) jossa on ollut tyyppitarra on vaihdettu joskus ja siksi mulla ei ole Eberin omaa tuotekoodia ko. lämmittimelle - joka tekee osien metsästämisen hieman haasteelliseksi.
Täällä on käyty aiemmin keskustelua puhaltimen laakerista. Joku tais vaihtaakin sen ja julkisti jopa osanumeron jolla laakerin saa tarvikeliikkeestä. Olen itse tuloksetta yrittänyt etsiä ko. keskustelua, koska samanlainen 420tkm vectran tulipellissä roikkunut mykkä eeperi on lähiaikoina joutumassa remontin kohteeksi ja kaikki vaihdettavissa olevat osat luonnollisesti vaihtuu. :yawn:
tepim kirjoitti:
Catarthis kirjoitti:Se toimii sittenkin!! :P Suihkumoottori avustaa jälleen astran kulkua!
Eberi alkoi siis jälleen pöhisemään, joten remonttia voisi pitää onnistuneena. Polttoaine-pumppu tosin tuntuu ottaneen nokkiinsa muutaman viikon kuivasta kaudesta, eikä lähde joka kerta pumppaamaan. Pikku kopauksen jälkeen alkoi kyllä sykkimään ja eberi pysyi käynnissä niin kauan, että kone lämpesi ~80 asteeseen. Pitänee tarkkailla tuota pa-pumppua...
Toivotaan, että puhallin toimisi ainakin tämän talven :roll: Toivotaan parasta ja...

Hauskaa talven odotusta opelisteille :wink:

Kerronpa omankin tarinani, jossa on ainakin toistaiseksi onnellinen loppu. Ostin 2006 syksyllä Diesel Astran vuosimallia 2000. Autossa on kiinni Eberin Hydronic 4, jonka toiminnan (muka) testasin ostaessani. No toimihan se, mutta vain siten, että sisätilan puhallin ja kiertovesipumppu toimi, jos moottori oli lämmin. Eli se ei siis yrittänytkään syttyä. Onneksi myyjäliike tuli vastaan, ja 500€:lla uusittiin ohjainyksikkö ja tulppa. Pidin jo silloin sitä rajalla, että korjaanko vai uusinko, mutta koska itselle jäi 250€ maksettavaa, niin korjattiin. Laite toimi muuten hyvin, mutta ei startannut alle -15 asteen keleillä.

Tänä syksynä laite ei sitten enää startannut alle nollakelin ollenkaan, ja kiljui aina välillä kuin sikaa olisi pistetty. No laakerivikahan se siellä oli! Onneksi Catarthis oli tehnyt saman laakeriremontin aiemmin palopuhaltimelle, ja sain häneltä (tattis vaan) laakerin tyypin, jotta voin ostaa laakerit etukäteen, eikä tarvinnut repiä puskuria + Eberiä kahta kertaa irti (autolla kun piti koko ajan myöskin kulkea töihin). Eli nyt aparaatti vaati 7€ edestä Clas Ohlsonilta ostettuja laakereita (2 kpl) + pari tuntia autokässyä, ja pelaa hienosti.

Minulla on siis Hydronic 4, ja Catarthis omistaa Opelin "alkuperäisen" 3 kW version. Molemmissa tuntuisi olevan samanlainen palopuhallin, johon käy laakerit tyyppiä 624-2Z. Saapi ilmeisen helposti myös laakerikaupoista, jollei satu olemaan Clas Ohlsonia likellä. Ja itse laakereiden vaihtohan ei ole kovin paha, ainoastaan laakerit täytyy melkeinpä rikkoa pois otettaessa, koska harvalla on niin pientä ulosvetäjää. Ja jos joku ihmettelee, miten siipipyörä on kiinni, niin ei mitenkään muuten kuin tiukalla sovituksella, eli lähtee irti varovasti parilla isolla taltalla vääntämällä.

Tepi
Pitkän hakemisen jälkeen löytyi kuin löytyikin. :bye:
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Juho M-P kirjoitti: Mulla on ehkä yksi irtopuhallin. Itse moottorihan on sama kaikissa(ulkonäköoletus), mutta se pesä missä se on kiinni, vaihtelee mallien mukaan.
No jos viitsit tarkastaa asian olisi se hyvä. Toi aparaatti oli tosiaan alkup. D3WZ.

Eberin puhaltimissa on muistaikseni eri jännitteellä pelaavia moottoreita, luokkaa 7,2V, 8,4V tms. jne.

Tiesin toki ennestään että puhaltimen laakerit ovat 624-2Z mutta, koska vehje antaa vikakoodia voi itse moottorikin olla kaputt eikä pelkästään laakerointi jumissa.

Tietääkö kukaan onko se muuten hiiliharjaton moottori ts. onko siellä mitään muuta mekaaniselle kulutukselle altista osaa kuin laakerit ?
Vastaa Viestiin