Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Jari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 28 Elo 2002, 03:00

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Jari »

Aikanaan hain DTI vectran D3W laitteeseen uuden puhaltimen moottorin, kun alkuperäinen oli sulanut. Myyjä antoi muistaakseni D5W notuleilla olevan puhaltimen (pussin notulit) ja kun asiaa kyselin, hän tuhahti että sama se niissä kaikissa on. No tiedä häntä, mutta hyvin peuhi.

Eberin korjausmanuska kyllä antaa samat pyörimisnopeudet D3W ja D4W puhaltimille, 4500 ja 8000 rpm. Mutta D4W laitteessa on vielä power asento, jossa pyörii 10500 rpm. Tämä taas on sama kuin D5W laitteen täysi pyörimisnopeus. D5w pieni nopeus on 5500 rpm.

PWM:llähän tuota nopeutta säädetään,joten väittäisin olevan täysin sama moottori. Olen muistaakseni joskus laittanut sen moottorin kaikki notulit tänne forumille, mutta nyt ei jaksa hakea.
KimAntero
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Huhti 2011, 02:45

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja KimAntero »

Kysäsempä ohimennessä täälä.

Eli ostin ton omegan täydennys sarjan eberiin, mutta ohjekirja oli saksaks ja vanhempi koppaseen 2.0 di. mistähän mahtas löytyä tuohon uudempaan 2.2dti malliin ohjeet. ja mihin tuo easy start t:n diaknoosi johto laitetaan kiinni ku täydenny sarjassa ei ole kuin kolme piuhaa kellolle. Vai möivätkö siat väärän sarjan? :(
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Teuwo kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti: Mulla on ehkä yksi irtopuhallin. Itse moottorihan on sama kaikissa(ulkonäköoletus), mutta se pesä missä se on kiinni, vaihtelee mallien mukaan.
No jos viitsit tarkastaa asian olisi se hyvä. Toi aparaatti oli tosiaan alkup. D3WZ.

Eberin puhaltimissa on muistaikseni eri jännitteellä pelaavia moottoreita, luokkaa 7,2V, 8,4V tms. jne.

Tiesin toki ennestään että puhaltimen laakerit ovat 624-2Z mutta, koska vehje antaa vikakoodia voi itse moottorikin olla kaputt eikä pelkästään laakerointi jumissa.

Tietääkö kukaan onko se muuten hiiliharjaton moottori ts. onko siellä mitään muuta mekaaniselle kulutukselle altista osaa kuin laakerit ?
Tsekkasin tämän. Laakerit korisee. Eli ei auta myydä sulle.
On hiiliharjallinen moottori.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No kiitos kumminkin kun kehtasit tarkastaa puhaltimen kuosin.

Pitää Astraa pitkästä aikaa vähän hipuloida muutenkin kun tuntuis olevan pientä alipainevuodon poikasta.

4/2mm pilliähän ne vacuumilinjat taisi olla, jos vaikka vaihtaisi johonkin myrkkyjä yms. kestävään instrumentiikkapilliin kaikki samalla ja yhteiksi panisi jotain öljynkestävää kumiletkua pätkät.

Olen vähän yrittänyt varmistella minkä numeroinen se pelissä oleva lämmitin on, mutta jos - kuten aiemmat postaajat kertoivat - pyörintänopeutta hallinoidaan pwm'llä ja moottori käy paikalleen laajasta mallikirjosta niin kaipa sen aika helposti saa.
Fastandfurius
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Elo 2002, 03:00

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Fastandfurius »

Hommasin omegaan isomman eberin. Nyt on d3 ja d5 vaihtanut paikkaa.

Olenko ymmärtänyt oikein että tässä d3wz ei ole ohjain laitetta vaan se on autossa? Vois käyttää tuota d3 johonkin pienempään autoon
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Dodii! Tämäkin patentti on todettu toimivaksi.
Aamulla oli transporter mukavan lämmin ja pöhinä kuului etupyörän tienoilta. Releboxin johdotusta piti hieman muuttaa kun PA-pumpun johdot menee Eberin 8nap pistokkeen kautta auton johtosarjaan. Opelissahan ne lähtee omalla piuhalla ohjaimen kyljestä.
Vielä pitää lisätä toinen akku vänkärin penkin alle ja ottaa Eeperin virrat sieltä&laittaa akkurele.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

on siinä d3wz:ssa ohjain eberin päässä, autossa ei ole erillistä ohjainta eberille joten toimii muissakin. tais olla siinä päässä missä on tyyppikilpi, pa-pumppu on erillinen ja ulkoilmaanturi myös.
opel vectra c 2,2 gts
RobinH
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 17:10

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja RobinH »

Juho M-P kirjoitti: 21 Syys 2011, 18:07 Patentti numero yksi:

Kuva
Kuva

Eli kaksi minirelettä, Eberin ohjainlaitteen- ja autonpistokkeet, johtoa, liittimiä ja kytkentärasia.
Kelloksi löytyi -90 luvun alun 24-Volttinen "minikello". Eli kolme ohjelmoitavaa muistipaikkaa.
Kellon muutin toimimaan 12V jännitteellä.(kellosta kuva myöhemmin)

Eli tuo kytkentärasia laitetaan auton pistokkeen ja Eberin pistokkeen väliin. Lisätään 1kpl A-Omegan kirtovesipumppuja(saa ostaa uudenkin jos haluaa).
Kello kojelautaan, keltaiseen karvaan ohjaussignaali, kaksinapainen pistoke kiertovesipumpulle ja optiona vielä yksi oranssi johto jota voi käyttää lämmityslaitteen puhaltimen releen ohjaukseen.


Tässä vielä kuva kellosta. Siihen voi ilmeisesti ohjeilmoida kolme kellonaikaa(niinkuin minissäkin) ja päivän jona poltto alkaa. Eli vaikka perjantaina laitat lämmityksen 06.00 ja 3. päivä, niin maanantai aamuna lämmitys alkaa.

Kuva
Hei!

Vanha lanka.., mutta tämä kiinnostaa kun omalla corsalla (Corsa C -03, Y17DTL) on vaan se perus "apulämmitin" Eberspächer D3WZ.
Löytyykö piirustus/kytkentäkaavio? Ja mistä liittimiä, releet, vesikiertopumppu ja kello? Onko mitään muuta huomioittavaa?

Yst. terv.,
Robin
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onkos se jo väyläohjattu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
RobinH
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 17:10

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja RobinH »

Juho M-P kirjoitti: 05 Tammi 2019, 18:16 Onkos se jo väyläohjattu.
Ei, en ole vielä koskenut mitään.
Eli perus apulämmitin,
RobinH
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 17:10

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja RobinH »

Juho M-P kirjoitti: 05 Tammi 2019, 18:16 Onkos se jo väyläohjattu.
Ei, en ole vielä koskenut mitään. Mikä väyläohjaus?
Se on perus apulämmitin/lisälämmitin, ilman kello eikä kaukosäätöä. Varmasti jälkiasenettu?
Kiitän kaikista vastauksia, tämä aihe on uusi minulle.

//R
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se on nimenomaa alkuperäinen ja saattaa olla väyläohjattu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
RobinH
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 17:10

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja RobinH »

Juho M-P kirjoitti: 06 Tammi 2019, 14:27 Se on nimenomaa alkuperäinen ja saattaa olla väyläohjattu.
Muistakseni se on jälkiasenettu.
Mitäs jos se on ”väyläohjattu”? Eikö sinun ”ohituslaite” riittää? Ja miten saan se selvitetty?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä noissa on ihan alkuperäisenä.

Katso lämmitimen tyyppikilpi ja sieltä mallinunero googleen. Noin vanhassa on vielä mahdollisuus että ei ole väyläohjattua, vaan toimii ihan +12V jänniteohjauksella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
RobinH
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 17:10

Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi

Viesti Kirjoittaja RobinH »

Juho M-P kirjoitti: 07 Tammi 2019, 12:06 Kyllä noissa on ihan alkuperäisenä.

Katso lämmitimen tyyppikilpi ja sieltä mallinunero googleen. Noin vanhassa on vielä mahdollisuus että ei ole väyläohjattua, vaan toimii ihan +12V jänniteohjauksella.
Hydronic
D3W Z
25 2250 02
178334AD
S274
Diesel
23W 12V
3300 W
max 2,5 bar
Opel 2445 9413

:roll:
Vastaa Viestiin