Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Aikanaan hain DTI vectran D3W laitteeseen uuden puhaltimen moottorin, kun alkuperäinen oli sulanut. Myyjä antoi muistaakseni D5W notuleilla olevan puhaltimen (pussin notulit) ja kun asiaa kyselin, hän tuhahti että sama se niissä kaikissa on. No tiedä häntä, mutta hyvin peuhi.
Eberin korjausmanuska kyllä antaa samat pyörimisnopeudet D3W ja D4W puhaltimille, 4500 ja 8000 rpm. Mutta D4W laitteessa on vielä power asento, jossa pyörii 10500 rpm. Tämä taas on sama kuin D5W laitteen täysi pyörimisnopeus. D5w pieni nopeus on 5500 rpm.
PWM:llähän tuota nopeutta säädetään,joten väittäisin olevan täysin sama moottori. Olen muistaakseni joskus laittanut sen moottorin kaikki notulit tänne forumille, mutta nyt ei jaksa hakea.
Eberin korjausmanuska kyllä antaa samat pyörimisnopeudet D3W ja D4W puhaltimille, 4500 ja 8000 rpm. Mutta D4W laitteessa on vielä power asento, jossa pyörii 10500 rpm. Tämä taas on sama kuin D5W laitteen täysi pyörimisnopeus. D5w pieni nopeus on 5500 rpm.
PWM:llähän tuota nopeutta säädetään,joten väittäisin olevan täysin sama moottori. Olen muistaakseni joskus laittanut sen moottorin kaikki notulit tänne forumille, mutta nyt ei jaksa hakea.
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Kysäsempä ohimennessä täälä.
Eli ostin ton omegan täydennys sarjan eberiin, mutta ohjekirja oli saksaks ja vanhempi koppaseen 2.0 di. mistähän mahtas löytyä tuohon uudempaan 2.2dti malliin ohjeet. ja mihin tuo easy start t:n diaknoosi johto laitetaan kiinni ku täydenny sarjassa ei ole kuin kolme piuhaa kellolle. Vai möivätkö siat väärän sarjan?
Eli ostin ton omegan täydennys sarjan eberiin, mutta ohjekirja oli saksaks ja vanhempi koppaseen 2.0 di. mistähän mahtas löytyä tuohon uudempaan 2.2dti malliin ohjeet. ja mihin tuo easy start t:n diaknoosi johto laitetaan kiinni ku täydenny sarjassa ei ole kuin kolme piuhaa kellolle. Vai möivätkö siat väärän sarjan?
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Tsekkasin tämän. Laakerit korisee. Eli ei auta myydä sulle.Teuwo kirjoitti:No jos viitsit tarkastaa asian olisi se hyvä. Toi aparaatti oli tosiaan alkup. D3WZ.Juho M-P kirjoitti: Mulla on ehkä yksi irtopuhallin. Itse moottorihan on sama kaikissa(ulkonäköoletus), mutta se pesä missä se on kiinni, vaihtelee mallien mukaan.
Eberin puhaltimissa on muistaikseni eri jännitteellä pelaavia moottoreita, luokkaa 7,2V, 8,4V tms. jne.
Tiesin toki ennestään että puhaltimen laakerit ovat 624-2Z mutta, koska vehje antaa vikakoodia voi itse moottorikin olla kaputt eikä pelkästään laakerointi jumissa.
Tietääkö kukaan onko se muuten hiiliharjaton moottori ts. onko siellä mitään muuta mekaaniselle kulutukselle altista osaa kuin laakerit ?
On hiiliharjallinen moottori.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
No kiitos kumminkin kun kehtasit tarkastaa puhaltimen kuosin.
Pitää Astraa pitkästä aikaa vähän hipuloida muutenkin kun tuntuis olevan pientä alipainevuodon poikasta.
4/2mm pilliähän ne vacuumilinjat taisi olla, jos vaikka vaihtaisi johonkin myrkkyjä yms. kestävään instrumentiikkapilliin kaikki samalla ja yhteiksi panisi jotain öljynkestävää kumiletkua pätkät.
Olen vähän yrittänyt varmistella minkä numeroinen se pelissä oleva lämmitin on, mutta jos - kuten aiemmat postaajat kertoivat - pyörintänopeutta hallinoidaan pwm'llä ja moottori käy paikalleen laajasta mallikirjosta niin kaipa sen aika helposti saa.
Pitää Astraa pitkästä aikaa vähän hipuloida muutenkin kun tuntuis olevan pientä alipainevuodon poikasta.
4/2mm pilliähän ne vacuumilinjat taisi olla, jos vaikka vaihtaisi johonkin myrkkyjä yms. kestävään instrumentiikkapilliin kaikki samalla ja yhteiksi panisi jotain öljynkestävää kumiletkua pätkät.
Olen vähän yrittänyt varmistella minkä numeroinen se pelissä oleva lämmitin on, mutta jos - kuten aiemmat postaajat kertoivat - pyörintänopeutta hallinoidaan pwm'llä ja moottori käy paikalleen laajasta mallikirjosta niin kaipa sen aika helposti saa.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 50
- Liittynyt: 17 Elo 2002, 03:00
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Hommasin omegaan isomman eberin. Nyt on d3 ja d5 vaihtanut paikkaa.
Olenko ymmärtänyt oikein että tässä d3wz ei ole ohjain laitetta vaan se on autossa? Vois käyttää tuota d3 johonkin pienempään autoon
Olenko ymmärtänyt oikein että tässä d3wz ei ole ohjain laitetta vaan se on autossa? Vois käyttää tuota d3 johonkin pienempään autoon
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Dodii! Tämäkin patentti on todettu toimivaksi.
Aamulla oli transporter mukavan lämmin ja pöhinä kuului etupyörän tienoilta. Releboxin johdotusta piti hieman muuttaa kun PA-pumpun johdot menee Eberin 8nap pistokkeen kautta auton johtosarjaan. Opelissahan ne lähtee omalla piuhalla ohjaimen kyljestä.
Vielä pitää lisätä toinen akku vänkärin penkin alle ja ottaa Eeperin virrat sieltä&laittaa akkurele.
Aamulla oli transporter mukavan lämmin ja pöhinä kuului etupyörän tienoilta. Releboxin johdotusta piti hieman muuttaa kun PA-pumpun johdot menee Eberin 8nap pistokkeen kautta auton johtosarjaan. Opelissahan ne lähtee omalla piuhalla ohjaimen kyljestä.
Vielä pitää lisätä toinen akku vänkärin penkin alle ja ottaa Eeperin virrat sieltä&laittaa akkurele.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
on siinä d3wz:ssa ohjain eberin päässä, autossa ei ole erillistä ohjainta eberille joten toimii muissakin. tais olla siinä päässä missä on tyyppikilpi, pa-pumppu on erillinen ja ulkoilmaanturi myös.
opel vectra c 2,2 gts
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Hei!Juho M-P kirjoitti: ↑21 Syys 2011, 18:07 Patentti numero yksi:
Eli kaksi minirelettä, Eberin ohjainlaitteen- ja autonpistokkeet, johtoa, liittimiä ja kytkentärasia.
Kelloksi löytyi -90 luvun alun 24-Volttinen "minikello". Eli kolme ohjelmoitavaa muistipaikkaa.
Kellon muutin toimimaan 12V jännitteellä.(kellosta kuva myöhemmin)
Eli tuo kytkentärasia laitetaan auton pistokkeen ja Eberin pistokkeen väliin. Lisätään 1kpl A-Omegan kirtovesipumppuja(saa ostaa uudenkin jos haluaa).
Kello kojelautaan, keltaiseen karvaan ohjaussignaali, kaksinapainen pistoke kiertovesipumpulle ja optiona vielä yksi oranssi johto jota voi käyttää lämmityslaitteen puhaltimen releen ohjaukseen.
Tässä vielä kuva kellosta. Siihen voi ilmeisesti ohjeilmoida kolme kellonaikaa(niinkuin minissäkin) ja päivän jona poltto alkaa. Eli vaikka perjantaina laitat lämmityksen 06.00 ja 3. päivä, niin maanantai aamuna lämmitys alkaa.
Vanha lanka.., mutta tämä kiinnostaa kun omalla corsalla (Corsa C -03, Y17DTL) on vaan se perus "apulämmitin" Eberspächer D3WZ.
Löytyykö piirustus/kytkentäkaavio? Ja mistä liittimiä, releet, vesikiertopumppu ja kello? Onko mitään muuta huomioittavaa?
Yst. terv.,
Robin
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Onkos se jo väyläohjattu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Se on nimenomaa alkuperäinen ja saattaa olla väyläohjattu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Kyllä noissa on ihan alkuperäisenä.
Katso lämmitimen tyyppikilpi ja sieltä mallinunero googleen. Noin vanhassa on vielä mahdollisuus että ei ole väyläohjattua, vaan toimii ihan +12V jänniteohjauksella.
Katso lämmitimen tyyppikilpi ja sieltä mallinunero googleen. Noin vanhassa on vielä mahdollisuus että ei ole väyläohjattua, vaan toimii ihan +12V jänniteohjauksella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Tee-se-itse Kelloohjattu Eberi
Hydronic
D3W Z
25 2250 02
178334AD
S274
Diesel
23W 12V
3300 W
max 2,5 bar
Opel 2445 9413