hiukkassuodattimesta
hiukkassuodattimesta
Elikkä minkälainen tuo osa on,mikä sen tehtävä on,missä sijaitsee ? ja onko minun astra 1.7 cdti:sä tuollaista -vm 8/2004,100 heppainen on kone.
Ja minkä hintainen on jos joutuu uusimaan,tarviiko huoltoa ?
Ja minkä hintainen on jos joutuu uusimaan,tarviiko huoltoa ?
Re: hiukkassuodattimesta
Hiukkassuodatin on hieman äänenvaimenninta muistuttava pönttö pakoputkiston alkupäässä, usein heti turbossa kiinni. Hiukkassuodattimen tunnistaa siihen tulevista letkuista, joilla mitataan suodattimen tukkoisuutta paine-eroon perustuen.
Hiukkassuodattimen tehtävä on poistaa dieselin pakokaasuista pienhiukkasia keräämällä ne ensin suodattimeen ja polttamalla, ts. kuumentamalla suodatin yli 600 asteen lämpötilaan polttoaineen syöttöä ja ajoitusta muuttamalla, aina määräajoin.
Suodattimen rakenne on sellainen, että pakokaasut eivät pääse virtaamaan vapaasti suodattimen läpi, vaan niiden on virrattava suodattimen keraamimaisen seinän läpi, johon nuo hiukkaset tarttuvat odottamaan polttotapahtumaa. Hiukkaset palavat tuhkaksi, joka kuitenkin jää suodattimeen.
Hiukkassuodattimet tulivat pakollisiksi 2007 ja aikaisemmin niitä sai ns. lisävarusteena. Varsinkin tuontiautoissa noita on näkynyt olevan.
Ajan saattoon suodatin tukkeutuu, jolloin auto menee ns. vikatilaan. Uusi suodatin maksaa 700e ja siitä ylöspäin + vaihtotyö, mikä on monessa automerkissä suodattimen hankalan sijainnin vuoksi aika iso. Puhutaan kokonaiskustannuksissa 1500-3000€
Varsinkin kovien pakkasten aikaan tulee paljon kyselyjä toimimattomiin suodattimiin liittyen. Suodattimet tukkeutuvat monesti pakkasilla siksi, että auto ei käynnistä pakkopolttoa ellei moottorinlämmöt ole riittävän suuret. Pätkäajo ja pakkanen ovat erittäin huono yhdistelmä suodattimen toiminnan kannalta.
Suodatin on tietenkin mahdollista tyhjentää. Pelkkä tyhjennys aiheuttaa autoon vikatilan (paine-eroanturi huomaa jotain olevan vialla). Tästä syystä myös auton ohjelmistoa on muokattava.
Hiukkassuodattimen tehtävä on poistaa dieselin pakokaasuista pienhiukkasia keräämällä ne ensin suodattimeen ja polttamalla, ts. kuumentamalla suodatin yli 600 asteen lämpötilaan polttoaineen syöttöä ja ajoitusta muuttamalla, aina määräajoin.
Suodattimen rakenne on sellainen, että pakokaasut eivät pääse virtaamaan vapaasti suodattimen läpi, vaan niiden on virrattava suodattimen keraamimaisen seinän läpi, johon nuo hiukkaset tarttuvat odottamaan polttotapahtumaa. Hiukkaset palavat tuhkaksi, joka kuitenkin jää suodattimeen.
Hiukkassuodattimet tulivat pakollisiksi 2007 ja aikaisemmin niitä sai ns. lisävarusteena. Varsinkin tuontiautoissa noita on näkynyt olevan.
Ajan saattoon suodatin tukkeutuu, jolloin auto menee ns. vikatilaan. Uusi suodatin maksaa 700e ja siitä ylöspäin + vaihtotyö, mikä on monessa automerkissä suodattimen hankalan sijainnin vuoksi aika iso. Puhutaan kokonaiskustannuksissa 1500-3000€
Varsinkin kovien pakkasten aikaan tulee paljon kyselyjä toimimattomiin suodattimiin liittyen. Suodattimet tukkeutuvat monesti pakkasilla siksi, että auto ei käynnistä pakkopolttoa ellei moottorinlämmöt ole riittävän suuret. Pätkäajo ja pakkanen ovat erittäin huono yhdistelmä suodattimen toiminnan kannalta.
Suodatin on tietenkin mahdollista tyhjentää. Pelkkä tyhjennys aiheuttaa autoon vikatilan (paine-eroanturi huomaa jotain olevan vialla). Tästä syystä myös auton ohjelmistoa on muokattava.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 21 Loka 2012, 07:55
Re: hiukkassuodattimesta
Olis tuo suodatin hieman tukossa Zafirassa, kerran käyty vikakoodit lukemassa ja nollaamassa. Vikavalo ei ole uudestaan syttynyt mutta kulutus jäi isoksi, eli suodatin vieläkin tukossa osittain. Onko jotain ainetta tai keinoa jolla sen saisi mahdollisesti puhdistettua?
Re: hiukkassuodattimesta
Suodattimen rakenne on juurikin sellainen kaikki pakokaasut virtaavat vapaasti läpi, suodattimen rakenteesta johtuen n. 94 % kiinteistä hiukkasista koosta riippuen jäävät itse suodatinmateriaaliin " lähinnä noki ja muut kiinteät hiilihiukkaset plus moottorista ja imuilmasta löytyvät palavat / palamattomat hiukkaset". Polttoprosessissa läpötila nostetaan todellakin tuonne 600 C tuntumaan missä lämpötilassa hiili palaa puhtaasti kaasuksi eikä mitään !!! TUHKAA MUODOSTU !!!, DPF:n tukkii ajan myötä palamattomat epäpuhtaudet mitä on imuilmassa, polttoaineessa, voiteluöljyssä ja mitä itsessään moottorista kulumisen seurauksena irtoaa.Suodattimen rakenne on sellainen, että pakokaasut eivät pääse virtaamaan vapaasti suodattimen läpi, vaan niiden on virrattava suodattimen keraamimaisen seinän läpi, johon nuo hiukkaset tarttuvat odottamaan polttotapahtumaa. Hiukkaset palavat tuhkaksi, joka kuitenkin jää suodattimeen.
Yksikään DPF minkä olen purkanut ei ole ollut ikinä täynnä mitään tuhkaa tai paskaa, kaikista on mennyt paineilma läpi molempiin suuntiin, materiaali ei vaan läpäise tarpeeksi kaasuja oikealla paineella ! toki mustaa mömmöä sisältä tulee jos niitä vaikkapa vannepesuaineella liottaa, mutta täynnä ne ei ole.
Jenkeistä esim . Catepillarilla löytyy huoltopalvelu, missä isojen työkoneiden DPF:ät putsataan epäpuhtauksista valtavalla ultraäänipesurilla ja vastapainehöyryhuuhtelulla
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Re: hiukkassuodattimesta
No joo, virtaahan ne toki läpi. Tarkoitin lähinnä sitä, että suodattimen rakenne ei ole sellainen, kuten esim katalysaattorissa, jonka läpi voi nähdä, vaan on sellainen, että täysin vapaata läpivirtausta ei ole. Pakokaasujen on kuljettava tuon "keraamimaisen" materiaalin lävitse päästäkseen ulos. Hankaluutena noissa hiukkasloukuissa on nimenomaan se, että se tavara jää sinne suodattimen perälle tukkien sen aja kuluessa. Ja puhdistaminen on vaikeaa
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 21 Loka 2012, 07:55
Re: hiukkassuodattimesta
Jälleen zafira-b 1.7cdti vm.2009 hiukkas-suodatin osittain tukossa...
Mitä kokemuksia teille on tuosta pakkopoltosta vai pitääkö ostaa suoraan uusi???
kiitän vastauksista etukäteen.
Mitä kokemuksia teille on tuosta pakkopoltosta vai pitääkö ostaa suoraan uusi???
kiitän vastauksista etukäteen.
Re: hiukkassuodattimesta
Jos suodatin on nyt päässyt tukkeutumaan poikkeuksellisen pätkäajojakson seurauksena, saattaa pakopoltosta löytyä pelastus. Jos suodatin on päässyt pahasti tukkoon, ei pakkopolttokaan sitä tahdo pelastaa. Joka tapauksessa johdon nokassa kannattaa käyttää, jos siellä on vaikka joku muu vika joka estää automaattisen polttotapahtuman suorittamisen.mikki osmo kirjoitti:Jälleen zafira-b 1.7cdti vm.2009 hiukkas-suodatin osittain tukossa...
Mitä kokemuksia teille on tuosta pakkopoltosta vai pitääkö ostaa suoraan uusi???
kiitän vastauksista etukäteen.
Kokeile pakkopolttoa, eiköhän se sillä selviä
Minulta muuten löytyy halukkaille kuvia tukossa olevasta suodattimesta ja siitä tavaran määrästä, mitä se pahimmillaan voi sisältää
Re: hiukkassuodattimesta
Alla olevassa linkissä joitakin kuvia eilisestä DPF:n tyhjennysoperaatiosta. Kuten kuvista näkee oli noin puolet kennon reijistä tukossa. Todennäköisesti poltto olisi osan noista vielä saanut auki, mutta eipähän varmasti ahdista enää. Melko kovaa keraamista ainettahan tuo kennosto on. Vasaralla ja terävällä taltalla sai aikansa naputella...
http://sdrv.ms/12CD5bY
http://sdrv.ms/12CD5bY
Vikakoodien luku ja nollaus Kempeleessä
Vectra C 1.9 CDTI 110kw OPC-line Wagon automaagi -07
Vectra C 1.9 CDTI 110kw OPC-line Wagon automaagi -07
-
- 'Kadett'
- Viestit: 20
- Liittynyt: 21 Loka 2012, 07:55
Re: hiukkassuodattimesta
vikakoodit luettu, muuta vikaa ei missään ole.
Ei ole pätkä ajoa kun tulee töihin 30km suuntaansa joka päivä.
Tästä autosta ei voi bdf poistaa... ecu ei hyväksy mitään muutosta siihen.
Ei ole pätkä ajoa kun tulee töihin 30km suuntaansa joka päivä.
Tästä autosta ei voi bdf poistaa... ecu ei hyväksy mitään muutosta siihen.
Re: hiukkassuodattimesta
Tuo ruskeahko töhkä on sitä, minkä olen olettanut olevan tuhkaa. No olkoon mitä onkaan, mutta sitä kertyy sinne kennon perälle, kun noki (mustaa) poltetaan pois.samp0 kirjoitti:Alla olevassa linkissä joitakin kuvia eilisestä DPF:n tyhjennysoperaatiosta. Kuten kuvista näkee oli noin puolet kennon reijistä tukossa. Todennäköisesti poltto olisi osan noista vielä saanut auki, mutta eipähän varmasti ahdista enää. Melko kovaa keraamista ainettahan tuo kennosto on. Vasaralla ja terävällä taltalla sai aikansa naputella...
http://sdrv.ms/12CD5bY
Ja puolet kennoista on aina auki, vaikka suodatin olisikin täysin tukossa. Ovat niitä kennoja, joista pakokaasut virtaavat lopulta ulos. Siksi tukkoinenkin hiukkassuodatin perästäpäin katsottuna näyttää hyväkuntoiselta. Etupuolelta katsottuna saattaa olla nokea jonkin verran havaittavissa.
Ja suojaimet kannattaa muistaa pitää naamalla noita talttahommia tehdessä.
Re: hiukkassuodattimesta
Opel Vectra 1.9dtci 101hv 2006.
Autosta tukkeutui pakoputkitkisto oikein kunnolla. Hiukkassuodatin tuhjättiin kokonaan ja jo rupesi pakokaasut virtaamaan. Hetken auton turbo lähti ahtamaan vasta 2500 kirroksen kohilla, mutta seuraavana päivänä alkoi toimimaan normaalisti. Tätä kesti viikon. Sitten yks kaks alkoi savuttamaan kunnolla sinistä ja alkoi käydä huonosti. Sammutus ja ajoa ja taas ei mitään. Tämän tekee monta kertaa päivässä. Vikkoodikdi antoi hiukkasuodattimeen liittyvää vikaa. Voisiko olla et uusi hiukkasuodatin paikalle ja toimii? (ostan jos löytyy käytetty halpa) Tai ohjelma jossa hiukkasuodatin jätetään pois kokonaan.?
Luin täältä et jollai oli ollut sama savuttelu vika, paitsi pakoputki ei ollut mennyt tukkoon.
Mikähän mahtaa Opelia vaivata. Kiitos etukäteen.
Autosta tukkeutui pakoputkitkisto oikein kunnolla. Hiukkassuodatin tuhjättiin kokonaan ja jo rupesi pakokaasut virtaamaan. Hetken auton turbo lähti ahtamaan vasta 2500 kirroksen kohilla, mutta seuraavana päivänä alkoi toimimaan normaalisti. Tätä kesti viikon. Sitten yks kaks alkoi savuttamaan kunnolla sinistä ja alkoi käydä huonosti. Sammutus ja ajoa ja taas ei mitään. Tämän tekee monta kertaa päivässä. Vikkoodikdi antoi hiukkasuodattimeen liittyvää vikaa. Voisiko olla et uusi hiukkasuodatin paikalle ja toimii? (ostan jos löytyy käytetty halpa) Tai ohjelma jossa hiukkasuodatin jätetään pois kokonaan.?
Luin täältä et jollai oli ollut sama savuttelu vika, paitsi pakoputki ei ollut mennyt tukkoon.
Mikähän mahtaa Opelia vaivata. Kiitos etukäteen.
Re: hiukkassuodattimesta
Jos mekaanisten DPF operaatioiden jälkeen ei ole mitään ohjelmallista hienosäätöä tehty niin järjestelmä yrittää polttoa tehdä, nopea ensiapu on käydä jonkun OP-COM / Tech2 omistajan luona joka pystyy resetoimaan että autoon on asennettu uusi DPF, sitten on hetki aikaa miettiä että ostaako uuden hiukkasloukun vaiohjelmoidaanko se pois kokonaan ...
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Re: hiukkassuodattimesta
Asiasta nakkiin. En tiedä henkilöautoista mutta työkoneissa väärä öljy voi tukkia DPF:n. Öljyn pitää olla vähätuhkaista ja metallitonta
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: hiukkassuodattimesta
DPF:n kanssa kuuluu käyttää low saps öljyä ja jos haluaa olla tarkkana niin moottorivalmistajan öljyluokitus olisi hyvä löytyä myös käytettävästä öljystä.
Muutaman asiakkaan kanssa olen ollu puheissa öljyvalinnoista niin ainakin euro 5 ja 6 raskaskalustoon on omistajilla hyvin tiedossa öljyn vaatimukset.
Vuosia takaperin kun hiukkasloukut tuli pakuihin niin moni tukki sen kun laittoivat koneeseen samaa öljyä mitä olivat aiemminkin tottuneet käyttämään tai mitä nyt sattui omemaan 200l tynnyrissä hallin nurkassa.
Muutaman asiakkaan kanssa olen ollu puheissa öljyvalinnoista niin ainakin euro 5 ja 6 raskaskalustoon on omistajilla hyvin tiedossa öljyn vaatimukset.
Vuosia takaperin kun hiukkasloukut tuli pakuihin niin moni tukki sen kun laittoivat koneeseen samaa öljyä mitä olivat aiemminkin tottuneet käyttämään tai mitä nyt sattui omemaan 200l tynnyrissä hallin nurkassa.