Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

tarkennan vielä omaan edelliseen viestiin että kuulen tuon äänen vaikka nostat kierroksia.

Moottorin kierrosluku nousee mutta tuo metallisen kilinän taajuus pysyy silti suurinpiirtein samana
Tästä vedän johtopäätöksen että ääni kuuluu jostakin ulkopuolelta.

=>en meinannu sitä ahtimen säätötankoa vaan monesti se ahdin on sieltä alapuolelta esim pakopesästä tuettu rautakäikäleellä vielä lohkoon kiinni.
ihan sen takia että ei tarvis pelkkien pakosarjan pulttien tuommosta isoa möykkyä kannatella.

Oon noita työkaluja aika paljo keränny autosta ku autosta pois. Omassani oli 10mm räikkälista kerran flektin ja syylärin välissä ja satunnaisesti pärisi
kummallisesti, lopussaan se löyty sitte ilman että mitään kerkesi hajottaa ja ei ollu oma työkalu.
Jarmokalervo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Loka 2009, 20:01

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja Jarmokalervo »

Itsellä Sintra (Ehkä) samalla X22DTH koneella. Samat propleemat kyläajossa ja pienillä kierroksilla. Putsasin imusarjan ja kanaviakin aika pitkälle imurilla sekä tulppasin EGR:n. Piti 15 tuhannen jälkeen aukaista uudelleen ja kunnostaa koko kansi. Siihen loppu kaiki vikavalot ja käyntiinlähtöongelmat.

X-koneen imukanavista toinen kiertää kannessa takapuolelle (venttiilit peräkkäin,ei rinnakkain) ja on niin pitkä ja kiemura, ettei sitä saa putsattua ilman kannen pois-ottoa. Pelkästä reiän raapimisesta ei ole mitään apua. Kanavat oli niin tukkeessa, ettei lampun valoa meinannut nähdä. Syy likaantumiseen on alkuperäisten venttilivarrenkumien huono kiinnittyminen. Minullakin oli kolme lähes irti (290t) ja monta löysää. Tuli nekin kuntoon samalla.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä kanavien karstaus johtuu EGR:n noesta ja ahtoilmassa olevasta öljysumusta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Jarmokalervo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Loka 2009, 20:01

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja Jarmokalervo »

Olet kyllä oikeassa turbon kautta tulevasta öljysumusta, mutta ei alle kolmesataatuhatta ajettu auto saa tukkeutua sen takia ajokelvottomaan kuntoon. Sehän olisi tekijöiltä huonoa suunnittelua ja koko moottori täysi susi. Kyllä taustalla on joku muu pikku virhe. Kansipajan ukko on laittanut kansia kolmekymmentä vuotta ja näytti miten löysässä alkuperäiset kupit olivat. Osan sai nostella sormin irti ohjureista ja useammat hölskyi kiinnityksessään. Siihen kanteen on sattunut huono erä. Sitä kautta kone saa sen ylimääräisen öljyn joka EGR.n kautta tulevan noen kanssa tukkeuttaa imusarjan ihan eriväriseksi kuin sen luulisi olevan.
Minulla oli imusarjan putsauksen jälkeen karstaa kertynyt aika kerros jo siinä 15 tuhannen kilometrin aikana, minkä talvessa ajelin ennenkuin kesällä raapaistiin koko kansi pois ja alettiin etsiä vikaa vehkeen vetåmättömyyteen. Nyt on mittarissa 330 tuhatta ja EGR-venttiili aivan puhdas. Turbon puolelle ei tehty mitään korjauksia.
Terv. Jarmokalervo Savosta.
jarppav
'Senator'
'Senator'
Viestit: 839
Liittynyt: 27 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: kuopio

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja jarppav »

sen öljynhän pitäisi lähteä lentämään vastatuuleen että se öljyäisi painekotelon jos se venttiilinvarsista tulisi.
mulla imusarjan öljyyntyminen loppui siihen kun otti huohotus letkun irti turbon imuputkesta.
Astra H caravan -04 1.9cdti
Commodore a coupe -69 3.0i
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Mihin pistit huohotuksen?
jarppav kirjoitti: mulla imusarjan öljyyntyminen loppui siihen kun otti huohotus letkun irti turbon imuputkesta.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Höpöhöpö se ohjareista tule. Koko ahtoputkisto on ihan öljyssä ja se johtuu tuolla yllä selitetystä. Eli huohottimesta tulee öljyhöyryä turbon imupuolelle.
Ja toisekseen ohjarikumit ei oo DTi:n ongelma.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jarppav
'Senator'
'Senator'
Viestit: 839
Liittynyt: 27 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: kuopio

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja jarppav »

Puhalsi ulkoilmaan.
Astra H caravan -04 1.9cdti
Commodore a coupe -69 3.0i
a-tapani
OCF Member 2015
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Kesä 2013, 22:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja a-tapani »

Jarmokalervo kirjoitti:Itsellä Sintra (Ehkä) samalla X22DTH koneella. Samat propleemat kyläajossa ja pienillä kierroksilla. Putsasin imusarjan ja kanaviakin aika pitkälle imurilla sekä tulppasin EGR:n. Piti 15 tuhannen jälkeen aukaista uudelleen ja kunnostaa koko kansi. Siihen loppu kaiki vikavalot ja käyntiinlähtöongelmat.
Minulla tuo putsaus operaatio tehtiin liikkeessä samaan aikaan kun suuttimet putsattiin. Käyntiin lähtö ongelmaa ei ole ollut. Vika/ ominaisuus ei hävinnyt tuossa operaatiossa ( 4v sitten ) mutta nykyään tuo nykiminen on huomattavasti vähäisempää.

Mutta tuo kilinä. Uuden vuoden reissulla jaloittelin taukoparkkiksella ja kävelin auton lähellä niin tuli mieleen ääni niin kuin Hiltillä kiviseinään poratessa. ( parkkihallissa ääni kaikuu inhottavasti)
Esim mäkisellä tiellä kuulostelin kierrosten laskettua reiluun tonniin niin kilinä kuului selvästi koppiin asti ja sitten ääni hävisi 1600 kierrosten paikkeilla.Testailin samaa myös esim kun lähtee risteyksestä ja sitten kakkoselta laittaa suoraan neloselle niin hyvä kuulostella kun kilinä lakkaa 1600 jälkeen.
Kun lämmöt vielä sinisellä niin ei vielä kilinää kuulu.

Öljypohjan matalasta osasta kuuluu stetoskoopilla jotain tiksuttavaa ääntä.
Että tämmöstä väliaika tietona.
a-tapani
OCF Member 2015
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Kesä 2013, 22:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja a-tapani »

Sain aikaseksi avata öljypohjan syvemmän osan. Öljyn imuputken siivilässä oli metalli lastuja ja ruskeaa pakeliitti mujua. Isommmista parista palasesta näkyi ketju-uran jälkiä. Ruskean värin perusteella googlailin ja oletan murusien olevan tasapaino yksikön ketju ohjurista. Tossa osa numero 5 http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/2 ... 967/30680/.

Lähteekö Fronterasta öljypohja eteenpäin/taaksepäin irti vai pitääkö etuakseli komponentit irrottaa että saa pohjan pois? Aika tiukassa tuntui olevan kampiakselin hihnapyörän pultti.
a-tapani
OCF Member 2015
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Kesä 2013, 22:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja a-tapani »

Vectran korjausoppaan mukaan tasapainoakselien irrotukseen ja asennukseen tarvitaan erikoistyökaluja KM-978 ja KM-979. Paikallinen Opel-liike ei noita tuntenut ja työprojektikin oli hiukan tuntematon.

Meneekö noissa akseleissa jako sekaisin tms irrotuksessa jos niitä ei lukita jollain? Mikä on rattaan pultin kiristys momentti ? Onko tuossa runkokotelon pulteissa kiristysmomentteja ?

Ketjuohjurin pinta näyttäis olevan lähtenyt irti.
Kiristimen pinta tuntui melko tasaiselle .
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja seero »

Yhtään tapausta tuntematta voin sanoa varmaksi että tasapainoakselien jako pitää sattua just oikealle jaolle keskenään ja kampiakselin kanssa. Nuo tosin muistaakseni tekee kaksi kierrosta siinä missä kampiakseli tekee yhden. Korjausoppaassa lienee ohjeet niiden takasinlaittoa varten jotta jako sattuu kohalleen?
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
a-tapani
OCF Member 2015
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Kesä 2013, 22:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja a-tapani »

seero kirjoitti:. Korjausoppaassa lienee ohjeet niiden takasinlaittoa varten jotta jako sattuu kohalleen?

Alfamerin korjausoppaassa kehoitetaan pyytämään "tarkemmat työhön liittyvät ohjeet Opel-liikkeestä"
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pitää kattoa tosta Haynesin kirjasta josko siellä olis ohjeita.

Mutta yksi asento noilla on, kuten seero jo selittikin. Noiden kahden akselin synkka ei katoa, niissä on hammapyöräveto.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Frontera 2.2DTi tasakaasu ongelma

Viesti Kirjoittaja seero »

Haynesissakin luki että opuksen kirjoitushetkellä tarkempia ohjeita tasapainoakselin remppaan ei ole saatavilla. jonkinlaisella työkalulla (tuo KM9797) pitäs saaha tasapainoakseli lukkoon kampiakselin ollessa yläkuolokohtaan lukittuna jolloin sen vois purkaa ja kasata osien pysyessä samoissa asennoissa. Joitakin momenttejaki löyty aiheesta.
Kuva
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Vastaa Viestiin