Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 643
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Janza1985 » 07 Elo 2016, 08:36

MaxBluebird kirjoitti:Kantta ei ole avattu koska mitattu "että ovat suorassa".
Millähän keinoin se tämäkin on "mitattu" ja tässä nyt varmaankin tarkoitetaan venttiilien suoruutta, jotka ei nyt olekkaan niin suoria...
Astra H -11

Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 602
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Rak » 07 Elo 2016, 11:23

MaxBluebird kirjoitti:Jess, eli nyt sitten selvisi että 1 ja 4 sylinteri ei tuota painetta eli vuotaa...
Alkaa pikkuhiljaa turhauttamaan...
Kannattaako jatkaa remonttia edemmäs? Vaihtaa kone vai auto?
Oliko valettu vai osista kasattu teräksinen nokka-akseli? Löytyykö puristukset jos hitaasti käsin pyörittää konetta? Etenkin jos vastaus on teräksinen niin nokkakeppi kiero ja tämän voi vahvistaa sillä että käsin konetta nopeasti pyörittäessä puristukset puuttuu ja kun vauhtia hidastaa.niin alkaa löytyä rutut normaalisti. Lopullinen varmistus mittakellolla nokka-akselista(nokan perusympyrät sekoaa, työntää venttilliä raolleen vaikkei pitäisi).

Pienin korjauspala taisi olla nokka-akselikotelo akseleineen.

ddude
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 288
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja ddude » 29 Joulu 2016, 13:32

Onko tässä tosiaan vaihtoväli 10v/150000km?
Mä muistelin että väliä olisi lyhennetty Opelin toimesta mutta Länsi-auton huollosta sanoivat kuitenkin tuon saman 10v ja 150tkm.

Itsellä 2009 A20DTJ moottorilla ja mittarissa 120tkm eli pari vuotta voisi vielä ajaa jos uskaltaa...?

Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 602
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Rak » 29 Joulu 2016, 17:28

Käyttää yläpäästä kopan auki ja kokeilee onko rattaissa pykälää, tarpeeksi pahan näkee jo silmällä.
Syy ja seuraus on siis se että pyörät kuluu ja repii hampaat remmistä.

Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 603
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Masi » 13 Helmi 2017, 11:25

Hartsa__90 kirjoitti:Tuo Oulun tauti on täyttä skeidaa. Uudemmissa autoissa hammaspyörät ovat niin heikkoa laatua, että kuluvat ja niistä tulee se pöly sinne koppaan. Mikä maantiepöly tarttuu magneettiin kiinni? VW On tullu myös ohjeistus nyt, että jokaisessa jakopääremontissa on vaihdettava myös hammaspyörät. Hammaspyörän kulumisesta se pöly sinne tulee.
Lisävahvistusta "Oulun taudille" tältä päivältä (tekstiote lainattu Iltasanomien jutusta):

Oulun seudun autoja hajottava mysteeri on ratkeamassa – Asiantuntija Kalevalle: ”Ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön”

Vesitalousasiantuntija Arto Lehto Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen vesistöyksiköstä arvelee Kalevalle, että Raahen ja Tornion välillä autoilijoita pitkään koetelleen jakohihnaongelman aiheuttaja on happamuus.

Happamuus taas aiheutuu todennäköiseseti Oulun seudulla asfaltissa käytetystä kiviaineksesta, joka louhitaan ns. mustaliuskealueelta.

– Jakopääkoteloissa on ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön. Liukoista rautaa irtoaa asfaltin kiviaineesta asfaltin kulumisen yhteydessä, ja se reagoi hapen ja lämmön kanssa, jolloin liukoisen raudan olomuodon muutos tapahtuu. Kun rauta joutuu auton jakopääkoteloon veden mukana, se näkyy ruskeana värinä, Lehto kertoo Kalevalle.

Raahen ja Tornion välillä liikkuvien autojen jakohihnoja on viime vuosien mittaan hajonnut huomattavan paljon. Huoltojen yhteydessä on paljastunut myös normaalia enemmän jakohihnojen ennenaikaista vaihtotarvetta.

Käytännössä Raahe–Oulu–Tornio-tieosuudella autoilevien on pitänyt vaihtaa jakohihna 100000 ajokilometrin välein, vaikka suositus olisi ollut esimerkiksi 180000 kilometriä.

peruskuski
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Huhti 2018, 14:45

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja peruskuski » 14 Huhti 2018, 15:01

Moikka kaikille

Itsellä toinen Insignia menossa, mutta tämän uusimman 2,0 CDTI:n ongelmat ovat vähän erilaisia kuin edellisessä moottorissa. Nyt pitää jakopää vaihtaa kuulemma sen vuoksi että siellä on joku muovinen välipyörä/kiristin joka kuluu pinnaltaan ja aiheuttaa hihnan löystymisen jne. En aja Oulun seuddulla kuin harvakseltaan, mutta nyt n. 60 kohdalla pitää vaihtaa jakopään yläosa. Edelleen kyllä luvataan vaihtoväliksi 150th km / 5 vuotta.

Melkoinen ero myyjän ja valmistajan lupauksissa versus todellisuus , jos esim. tarkoitus pitää auto 500th km niin lupausten mukaan riittäisi kolme vaihtoa
(150, 300 ja 450 th km) todellisuudessa pitää vaihtaa ainakin 8 kertaa.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4818
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 14 Huhti 2018, 15:06

peruskuski kirjoitti:
14 Huhti 2018, 15:01
Moikka kaikille

Itsellä toinen Insignia menossa, mutta tämän uusimman 2,0 CDTI:n ongelmat ovat vähän erilaisia kuin edellisessä moottorissa. Nyt pitää jakopää vaihtaa kuulemma sen vuoksi että siellä on joku muovinen välipyörä/kiristin joka kuluu pinnaltaan ja aiheuttaa hihnan löystymisen jne. En aja Oulun seuddulla kuin harvakseltaan, mutta nyt n. 60 kohdalla pitää vaihtaa jakopään yläosa. Edelleen kyllä luvataan vaihtoväliksi 150th km / 5 vuotta.

Melkoinen ero myyjän ja valmistajan lupauksissa versus todellisuus , jos esim. tarkoitus pitää auto 500th km niin lupausten mukaan riittäisi kolme vaihtoa
(150, 300 ja 450 th km) todellisuudessa pitää vaihtaa ainakin 8 kertaa.
Jakopään yläosa?!

Kyllä sinne pitää kaikki vaihtaa kun vaihdetaan. Ja vaihdosta seuraava sitten huoltovälin mukaan.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

peruskuski
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Huhti 2018, 14:45

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja peruskuski » 14 Huhti 2018, 17:50

Niin meinasivat, että siellä on osa toteutettu ketjulla ? En ole kyllä selvää kuvaa nähnyt minkälainen tuo kone todellisuudessa on.

Vastaa Viestiin