Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
saabt16
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Marras 2005, 12:16
Paikkakunta: Pori

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja saabt16 »

Moikka!

Ihan tiedoksi. Jakohihna +muut hilpeet ja vesipumppu vaihdettu. 147323km
Hihnassa ei juurikaan kulumaa, pientä kiiltoa hihnan hampaissa. Siis ei mitään sellaista jälkeä, että olisi alkanut epäilyttämään kesto. Kiristinrullan pinta oli toisesta reunasta kulunut hivenen enemmän. Ilmeisesti kulkee vinossa tms. Muovisuojan sisällä ei harmaata maantiepölyä kummempaa likaa. Jos luoja suo niin seuraava vaihto 300tkm kieppeillä. Merkkiliikkeessä operaation hinta 520€ eli ei halpa mutta kerran 8v mun ajolla ei paha ja Opel Assistance-palvelu jatkuu edelleen. En sitten tiedä millä ajatuksella pitänee suhtautua ruisleipäpussiin jonka sain maksaessani laskun kassalla. Oliko eväät jos jää tielle :food:
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

voihan oktomurske. C vectran tai oikeastaan fiiatin jakopään rattaat on niin onnetonta paskarautaa http://www.hs.fi/autot/a1400729356770 että niistä ei kestä papukaijapihdeillä ottaa reunasta kiinni ja puristaa ku siitä murenee palanen irti niinku näkkileivästä.

Veikkaanpa että kun nämä on niin helppoja ja halpoja valmistaa ja ei ole viimeistelytarvetta ku jakohihna hioo rattaan sileämmäksi niin syy on pelkästään tuossa valmistustekniikassa.
Sinne ku tekis pajalla paremmat pyörät pumpulle, nokalle ja alapäähän niin varmaan kestäs ajaa niin kauan että vesipumppu sanoo lopussa poks.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -10 jakohihna virheetön

Viesti Kirjoittaja Masi »

saabt16 kirjoitti:Moikka!

Ihan tiedoksi. Jakohihna +muut hilpeet ja vesipumppu vaihdettu. 147323km
Hihnassa ei juurikaan kulumaa, pientä kiiltoa hihnan hampaissa. Siis ei mitään sellaista jälkeä, että olisi alkanut epäilyttämään kesto. Kiristinrullan pinta oli toisesta reunasta kulunut hivenen enemmän. Ilmeisesti kulkee vinossa tms. Muovisuojan sisällä ei harmaata maantiepölyä kummempaa likaa...
Omaani vaihdoin samoilla kilometreillä viime kesänä saman setin, eikä myöskään näkynyt mitään merkkejä vaurioista hihnapyörissä. Myös hihna oli virheetön, eikä siellä mitään erityistä pölyäkään ollut, tosin olen pitänyt sellaisen 200 km:n turvavälin Oulun seutuun ja oktomurskeeseen :D ...

Vesipumpussa oli alkavaa vuotojälkeä, mutta ei vielä mitään sellaista, jonka vuoksi olisi pitänyt missään vaiheessa nestettä lisätä.
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Samat remmit pyörineen ja kiristimineen jakopäässä on oli se auto sitten daewoon 2l tai fiat 1.9l se vain olisi mukava tietää että lukeeko siinä rataslaatikossa made in spain vai made in france, rattaita automerkistä riippuen löytyy vähintää kolmella eri varaosanumerolla ja niistä tuntuu että ranskanpyörät on vaikuttaneet kestävän paremmin.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
-JR-
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 797
Liittynyt: 13 Tammi 2008, 15:34
Paikkakunta: kankaanpää

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja -JR- »

Eikös jakopäähuolto pidä tehdä 5v välein tai jos tuossa ajassa kilometrit täyttyy niin sitten, ennen oli näin mutta Insigniasta en tiedä vielä? pitää katsoo oma autoni miten on? 5v tuli täyteen mutta on 1,6l turbo bensa kone. -01 Omegaan vaihdettu remmit jo kolme kertaa vaikka 114tkm ajettu ilman murheita! :wink:
Insignia-A Country Tourer Bi T -14, Omega-B 2,2 16v sed.aut.elegance -01
Diplomat-A V8 -66
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

-JR- kirjoitti:Eikös jakopäähuolto pidä tehdä 5v välein tai jos tuossa ajassa kilometrit täyttyy niin sitten, ennen oli näin mutta Insigniasta en tiedä vielä? pitää katsoo oma autoni miten on? 5v tuli täyteen mutta on 1,6l turbo bensa kone. -01 Omegaan vaihdettu remmit jo kolme kertaa vaikka 114tkm ajettu ilman murheita! :wink:
Insigniassa 10v/150tkm vaihtoväli.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

ascona_c kirjoitti:
-JR- kirjoitti:Eikös jakopäähuolto pidä tehdä 5v välein tai jos tuossa ajassa kilometrit täyttyy niin sitten, ennen oli näin mutta Insigniasta en tiedä vielä? pitää katsoo oma autoni miten on? 5v tuli täyteen mutta on 1,6l turbo bensa kone. -01 Omegaan vaihdettu remmit jo kolme kertaa vaikka 114tkm ajettu ilman murheita! :wink:
Insigniassa 10v/150tkm vaihtoväli.
Poikkeuksena tuohon A20DTR - kone , jossa vaihtoväli 6v / 120 000 km.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Robertx kirjoitti:
ascona_c kirjoitti:
-JR- kirjoitti:Eikös jakopäähuolto pidä tehdä 5v välein tai jos tuossa ajassa kilometrit täyttyy niin sitten, ennen oli näin mutta Insigniasta en tiedä vielä? pitää katsoo oma autoni miten on? 5v tuli täyteen mutta on 1,6l turbo bensa kone. -01 Omegaan vaihdettu remmit jo kolme kertaa vaikka 114tkm ajettu ilman murheita! :wink:
Insigniassa 10v/150tkm vaihtoväli.
Poikkeuksena tuohon A20DTR - kone , jossa vaihtoväli 6v / 120 000 km.
Kiitos tarkennuksesta. Onko tuon jakopäässä eroa muihin malleihin, vai onko vain "varmuusvara" isojen tehojen vuoksi?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Tuo 120 tkm tuli itselle yllätyksenä... piti hieman tietoa kaivaa saksalaisilta ´saiteilta. Merkkiliikkeessä eivät heti tienneet... varmistivat koneelta. Lopulta löysin tiedon myös huolto-ohjelmistosta.
Jakopäässä ei ole hihnan kulun osalta eroa muihin. Joko suuremmasta tehosta johtuen tai kevennetyistä osista johtuen vaihto aikaisemmin. Kevennetyistä osista oli arveluita saksalaisilla saiteilla... liittyy polttoaineenkulutukseen. Ei siis faktaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
MaxBluebird
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2016, 22:32

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja MaxBluebird »

Moi kaikille!
Itselläni napsahti muutama päivä sitten jakopään hihnasta 20cm matkalta hampaat veks. Auto on tällä hetkellä pukeilla merkkihuollossa ja odottaa tuomiota.
Auton (Insignia) käyttöönotto vuosi 2012 ja mittarissa 143k km.
Ainakin kaikki keinuvarret olivat poikki mutta muuta hajonnutta ei vielä löytynyt.
Meneekö valmistajan piikkiin vai joutuuko kaivamaan kuvettaa? Hihna oli huoltomiehen sanojen mukaan siinä kunnossa kuin sillä olisi ajettu 300k km.
Käsittääkseni tuo valmistajan huoltosuositus on 5v tai 150k km.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

MaxBluebird kirjoitti:Moi kaikille!
Itselläni napsahti muutama päivä sitten jakopään hihnasta 20cm matkalta hampaat veks. Auto on tällä hetkellä pukeilla merkkihuollossa ja odottaa tuomiota.
Auton (Insignia) käyttöönotto vuosi 2012 ja mittarissa 143k km.
Ainakin kaikki keinuvarret olivat poikki mutta muuta hajonnutta ei vielä löytynyt.
Meneekö valmistajan piikkiin vai joutuuko kaivamaan kuvettaa? Hihna oli huoltomiehen sanojen mukaan siinä kunnossa kuin sillä olisi ajettu 300k km.
Käsittääkseni tuo valmistajan huoltosuositus on 5v tai 150k km.
Jos kaikki huollot on tehty liikkeessä mainituin huoltovälein, eikä ole ajettu Oulussa, niin tällöin voi koittaa jotain neuvotella.
Suuria toiveita ei kannata kuitenkaan odottaa, kun oli jo noinkin lähellä vaihtoväliä kilometrien osalta. Vuosia pitäisi kestää 10.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Hartsa__90
OCF Member 2015
Viestit: 1316
Liittynyt: 13 Kesä 2009, 18:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Hartsa__90 »

Tuo Oulun tauti on täyttä skeidaa. Uudemmissa autoissa hammaspyörät ovat niin heikkoa laatua, että kuluvat ja niistä tulee se pöly sinne koppaan. Mikä maantiepöly tarttuu magneettiin kiinni? VW On tullu myös ohjeistus nyt, että jokaisessa jakopääremontissa on vaihdettava myös hammaspyörät. Hammaspyörän kulumisesta se pöly sinne tulee.
Insignia Sports Tourer OPC-Line 2.0 cdti 4x4 -11
Astra Bertone Z20LET -01
Saab 9-3 1.8t Vector Business SportCompi *EX* -05
Omega B2 -02 Z22XE *EX*
Astra GSI -96 C20XE *EX*
Avatar
Summit
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 23:47
Paikkakunta: Oulun alue

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Summit »

Morot,
Täällä hajos kans jakopää. Remmillä oli ajettu n 90 tkm. Nokka-akseli poikki ja keinut uusiksi. Pölyä ja mönjää kotelo täynnä.
Nokka pyörät oli kuluneet ja muuta vastaavaa. No nyt kone taas nipussa.
Huolto suositteli tuolla jo edellä mainittua "nokan tarkistusta" öljynvaihtojen yhteydessä
Insignia Sports Tourer A 2.0 cdti 4x4
Astra H Ultima Wagon
MaxBluebird
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2016, 22:32

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja MaxBluebird »

Moi ja kiitos vastauksista.
Tällä viikolla tapahtunutta -->

Jakopään hihna, kaikki pyörät, kaikki keinut ja vesipumppu vaihdetaan seuraavan 2vrk aikana. Kantta ei ole avattu koska mitattu "että ovat suorassa". Hinta nyt töineen about 1350egee. Ens perjantaina tarkoitus vääntää virtakytkimestä ja todeta missä mennään.

Olen auton historian toinen omistaja joten "kuulemma Suomen lainsäädäntö on mielenkiintoinen": maahantuoja ei ole vastuussa vaan 1,5vuotta sitten kaupan tehnyt Kamux. Jos olisin ollut ostanut uutena niin silloin maahantuoja vastuussa.

Itseäni sieppaa että miten voi myyjäliike olla enää vastuussa ja mitäs jos kaikki ei ole OK. Seuraava sylkkyremppa on sit hinnaltaan varmaan sen 3500egee ja noilla hinnoilla ois ostanut jo uuden koneen. Pyysin kyllä avaamaan kannen mutteivat suositelleet koska olisi tullut työn hintaa muutama satanen lisää...

Kiitos jos teillä kokemusta vastaavasta...
MaxBluebird
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2016, 22:32

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja MaxBluebird »

Jess, eli nyt sitten selvisi että 1 ja 4 sylinteri ei tuota painetta eli vuotaa...
Alkaa pikkuhiljaa turhauttamaan...
Kannattaako jatkaa remonttia edemmäs? Vaihtaa kone vai auto?
Vastaa Viestiin