1.9cdti väläyttää jakoavainta

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

1.9cdti väläyttää jakoavainta

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Vectra -06 1.9cdti kävi huollossa jossa vaihettiin imusarja ja jakopää. Nyt jokaisen käynnistyksen jälkeen noin parin minuutin ajon jälkeen sytyttää jakoavaimen ja sammuu muutaman sekunnin jälkeen. Kummallisinta on ettei testerillä nä mitään tallentuneita vikakoodeja? Olisiko joku fiksumpi kuin merkkiliike ja keksii mistä moinen voisi johtua?
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9cdti väläyttää jakoavainta

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Lisätään tähän vielä että se tekee sitä aina vain tasakaasulla ajettaessa eikä auton käytöksessä ilmene mitään poikkeavaa.
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9cdti väläyttää jakoavainta

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Itse itselleni vastaten. Lopulta päivien valon vilkkuttelun jälkeen tuli vikakoodi esille p2279 ( intake system leak) ... auto takaisin pajalle ja päivän etsivät vikaa muttei löytäneet mitään fyysisiä vuotoja laskettu ilmamäärä oli aina sama kuin mitattu... sitten aloin pähkäileen että mistä kaikkialta ilmaa voi vuotaa ilman että vuotoa esintyy..... mitä kaikkea imusarjas on kii? Pähkäilin vaikka mitä ja en muuta keksinyt kuin egr venttiili joka kuitenkin oli tulpattu kun softa oli vaihdettu puoli vuot sitten. Päätin kuitenkin asian tarkistaa.... lopputulema... ahh niin ihana ammattitaitoinen merkkihuoltamokorjaaja oli poistanut viisaudessa imusarjan vaihdon yhteydessä "ylimääräisiä"osia :banghead:
Uusi tulppa egr:ään ja kaikki pelaa taas moitteitta.
sis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 210
Liittynyt: 26 Maalis 2008, 23:02
Paikkakunta: Bergen

Re: 1.9cdti väläyttää jakoavainta

Viesti Kirjoittaja sis »

Jatkampa tähän vanhaan topicciin kun on samaa vikaa eli Z19DTH koneella oleva -06 C2 Vectra on kyseessä.
Meni viime viikonloppuna pitkää matkaa ajaessa kaksi kertaa vikatilaan(sytytti jakoavaimen) mutta kuittaantui pois kun sammutti moottorin ja käytti virrat pois.Tiistaina sitten meni jälleen vikatilaan ja virtojen pois käyttämisen jälkeen sammui jakarin kuva mutta syttyi moottorin vikavalojoka palaa nyt koko ajan.Jokusena aamuna ennen tuota lähti käymään aluksi kolmella sylinterillä mutta noin 30s jälkeen kävi kaikilla normaalisti.Oli tosin välillä hengetön alle 2000rpm.Tuolloin epäilin huonoa kontaktia suuttimien liittimillä mutta kävin kaikki läpi kontakt cleanerin kanssa ja kiristin liittimet vielä nippusiteilä paikalleen.
Kolmossylinterin väljistyneen liittimen olen vaihtanut jo aiemmin.

Vikakoodeja löytyy vain P2279 eli intake system leak joka haun perusteella voi johtua varsin monesta eri syystä.Imusarja on vaihdettu reilu 3 vuotta sitten edellisen omistajan toimesta n. 115tkm ajolukemassa(kuulemma,varmaksi en tiedä).EGR venttiili on about 1.5 vuotta vanha ja tuolloin asensin myös itsetehdyn rajoitinlevyn siihen(5kpl noin 6mm reikiä).Jakopää tehty pari vuotta sitten(144tkm) kytkimen ja vauhtipyörän vaihdon yhteydessä.DPF letkuineen on alkuperäinen samoin ahtoputket yms. Softa on orkkis eli konetta ei ole sorkittu millään tavoin.Kilometrejä on tällä hetkellä takana 181tkm.

Viitaisiko tuo ajoittainen komella sylinterillä käynnistyminen vuotaviin imusarjan läppiin vai mikä moisen mahtoi aiheuttaa?Nyt kun moottorin vikavalo palaa koko ajan niin lähtee kaikilla heti käyntiin.Lisäksi vetojen puute tuntuu olevan jotenkin riippuvainen ilman lämpötilasta.Aamuisin viileällä(+4-6 astetta) kelillä töihin lähtiessä on ollut vetoja alakierroksillakin mutta iltapäivällä,kun lämpötila on ollut 15-17 astetta plussalla,alakierrosvedosta ei ole tietoakaan.On kuin yrittäisi ajaa tulpattomalla mopolla.

EGR venttiilin aion avata huomenna tai lauantaina ja tutkia alipaineletkujen kuntoa.Auton alle en pääse DPF:n lekuja tutkimaan kun toi vessa on sen verran matala etten saa halvan hallitunkkini kanssa edes Bilteman pukkeja auton alle muualle kuin aivan takapäähän.Ottaa iso pää ja maha kiinni jos yrittä könytä alle :lol:

Jos jollakulla olisi antaa hyvää vinkkiä vian paikallistamiseksi olisin erittäin kiitollinen.
Vastaa Viestiin