Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
HeiJoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Loka 2013, 10:31
Paikkakunta: Hollola

Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja HeiJoo »

Hei, ajattelin täältä kysyä apua ja neuvoja, jos jollakin samanlaisia ongelmia. Omassa vectrassa on nyt palanut vikavalo, muutaman viikon jo putkeen, eli käyttää vajaita tehoja ja kierrokset ei nouse 3 asti (pikkusen syö hermoja jo). Vika siis ollut autossa ilmeisesti jo kun olen sen ostanut, mutta aluksi ilmeni vain silloin tällöin ja hetkellisesti (pari kk oston jälkeen), vikakoodien nollaus yms auttanut, mutta ei enään. Viime syksyny huollossa tutkittu, sanoivat että tarvii uusia kaasuläppäkotelo ja hinnaksi heitti 600e, ei heti natsannu.. tämän jälkeen toimi hyvin taas puoli vuotta... Nyt antoi vikakoodeja kaasuläpästä ja ilmamassamittarista, ilmamassamittari vaihdettu uuteen, ei auttanut (tosin kerran nollasi vikavalon kun otti anturin irti, mutta hetken päästä paloi taas). Nyt vastaanottaisin mielelläni niitä "kotikonsteja", esim siihen kotelon putsaukseen (mielellään vielä selkeet ohjeet että mäkin tajuun :D)
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Oonkoha mä ny seonnut mutta mittä tekee dieselissä kaasuläpällä??? Mä oon luullu että dieselit toimii ilmaylimäärällä???
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä noissa nykyriisseleissä on kaasuläppä. Sillä säädellään moottorin toimintaa entistä tarkemmaksi.
Ja oli vanhoissa Mersuissa ja Fordson Majorissakin kaasuläppä johon poljin vaikutti. Syöttöpumppu taas säätyi pelkällä alipaineella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
HeiJoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Loka 2013, 10:31
Paikkakunta: Hollola

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja HeiJoo »

Tohon mun on aika vaikea vastata, jos mulle sanotaan että kaasuläppäkotelo pitää uusia ja papereissa lukee että antaa useita vikakoodeja mm kaasuläpälle..? Mutta sen mä sentään tiedän että mun auto on diesel :D
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Kyllä tuo kaasuläppävika on aika yleinen,menikö tuosta ohjauspotentiometri hajalle?
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
HeiJoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Loka 2013, 10:31
Paikkakunta: Hollola

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja HeiJoo »

Nyt en ole ihan varma mitä tarkotat, mutta siis muuten auto toimii ihan hyvin, paitsi että se vikavalo vie tehot. Ensin vilkkui se avaimen kuva ja sitten se jossain vaiheessa pamautti sen moottorin vikavalon, nyt se ei vaan enään sammu. Sillon avaimen kuvan vilkkuessa, ei antanut ahtopaineta, joten ilmeisesti turbokaan ei toimi oikein nyt? Mistään ei taida saada edes kaasuläppäkoteloa tilattua, muutakuin merkkiliikkeen kautta..
Sandu
OCF Member 2020
Viestit: 123
Liittynyt: 20 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja Sandu »

Moro,

empä sit aiemmin huomannu tätä ketjua, mut tarkista tosiaan ne alipaineletkut ensin. Varsinkin jos turbo meinaa kans unohtua pelistä.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

jos sulla on tämmönen kone ( kuten varmaan onkin ) niin se kaasuläppä http://i.ytimg.com/vi/QN8lXzhH7nU/0.jpg
on tuossa kuvassa tuon alipainekellon ohjaama eli tuo valkoinen ohut putki menee alipainekelloon ja ohjaa kaasuläppää

Vanhan vectran alipaineviathan ne on tässäkin moottorissa joten kaasuläpässä ei ole varmasti mitään vikaa. tuo rakennehan on sellainen että ei tuo voi mennä rikki
vaan vika on alipaineletkuissa, jostakin vuotaa 100% varmuudella.

toimintaperiaatehan tuossa on että moottorijarrutusta saadaan tehokkaammaksi, sammutus on nopeampaa ja kone ei turhaan heilu ja tärise.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

C-vecussa on sähköinen. Uusi maksaa 490€ tai tehdaskorjattu 430€.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
HeiJoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Loka 2013, 10:31
Paikkakunta: Hollola

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja HeiJoo »

Kiitos teille, mä kokeilen nuo kaikki letkut seuraavaksi. Ilmamassamittarin vaihto eikä kaasuläpän ja kotelon putsaus ainakaan auttanut asiaa :P
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

no oliko sulla samallainen moottori siellä konehuoneessa kuin tuossa mun linkkaamassa kuvassa? jos on niin siinä kaasuläpässä ei ole muuta kuin tuo asentotunnistin tai potentiometri ja
toisella puolella tuo alipainekello.

yhessä taksissa se kerran vittuili niin jumitettiin se auki asentoon nippusiteellä ja auto toimi normaalisti kunnes vaihdettoon kotelo. en muista oliko tunnistin rikki vai kellon kalvo.
Avatar
HeiJoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Loka 2013, 10:31
Paikkakunta: Hollola

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja HeiJoo »

Mun mielestä se on tismalleen samanlainen (tarkistan vielä myöhemmin). Paitsi tohon kotelon vasempaan reunaan on vedetty "maadotus" vai miten se nyt sanottiin :D (ilmeisesti aikasempi omistaja) :P
Avatar
HeiJoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Loka 2013, 10:31
Paikkakunta: Hollola

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja HeiJoo »

Kuuluuko muuten tuon kaasuläpästä lähtevän paksun letkun pullistua kaasuttaessa? Viimeksi kiinnitin vaan huomiota, ei oo tullu aikasemmin katsottua? :P
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

HeiJoo kirjoitti:Kuuluuko muuten tuon kaasuläpästä lähtevän paksun letkun pullistua kaasuttaessa? Viimeksi kiinnitin vaan huomiota, ei oo tullu aikasemmin katsottua? :P
Kuuluu. Ahtopainehan siellä jyllää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra C 2.2 DTI kaasuläppävika?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Juho M-P kirjoitti:C-vecussa on sähköinen. Uusi maksaa 490€ tai tehdaskorjattu 430€.
Korjaan, puhuin EGR:stä. Kaasuläpässähän näkyy selvästi pelkkä asentotunnistin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin