Vivaro 1.9 cdti hehkuvalo palaa,loppuu järki kohta

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
pemiru75
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 21:06

Vivaro 1.9 cdti hehkuvalo palaa,loppuu järki kohta

Viesti Kirjoittaja pemiru75 »

Eli tuossa 2004 vuoden kulkineessa palaa tuo hiton sähköhäiriövalo. Olen purkanut johtosarjat irti,muutaman piuhan korjannu kutistesukalla. Anturoita vaihtanu,hehkut vaihettu,hehkurele mitattu eli toimii kaikki.EGR puhistettu niin atomeiksi kuin vain sen voi. Samoin tuo ahtopaineventtiili purettu jo monesti ja koitettu uutta osaakin tuon tilalle. Letkut vaihettu joka paikkaan... Valon saa sammumaan sillälailla että kun laittaa auton käymään ja laittaa kierroksia vaikkapa 1500 niin eipä pala. Heti kun jengat tipahtaa tyhjäkäynnille eli johonkin 700 niin valo syttyy eikä sammu. silloin kun valo palaa niin turbo ahtaa liikaa , 1,5 bar.. ja kun valo ei pala niin paineet pysyy vaikka lintta tiskissä 0,5. Ahtopaineventiilille tulee virtoja 11.64 volttia ennenkuin valo syttyy. Valon sytyttyä virtaa tulee 4.45 volttia. Neuvokaapa ettei tarvitte työntää suohon tuota kotteroa. Katsastus lähestyy ja valo on pakko saada pimeäksi... Kuitenkin aina ilmoittaa vikakoodiksi P1125 eli ahtopaineventtiili,matala jännite - katkonainen... kiitos jo etukäteen :)
pemiru75
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 21:06

Re: Vivaro 1.9 cdti hehkuvalo palaa,loppuu järki kohta

Viesti Kirjoittaja pemiru75 »

Ja moottorin tyyppi on F9Q 760 - EDC 15 C13
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vivaro 1.9 cdti hehkuvalo palaa,loppuu järki kohta

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Vastataan nyt sen verran että vähän nousee tämä mutta jotaki tommosta löysin pikasella googletuksella http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... em.339731/
En tiiä sitte auttaako sun ongelmaan. Onko tuossa kuvassa nyt se solenoidi joka on mytinyt? En saanu aukastua ite sitä isommaksi.
pemiru75
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 21:06

Re: Vivaro 1.9 cdti hehkuvalo palaa,loppuu järki kohta

Viesti Kirjoittaja pemiru75 »

Noh.. uutta magnettiventtiiliä kokeilin ja ei mitään vaikutusta. edelleen ilmoittaa koodiksi p1125. Ja auto tekee myös sitä välillä että kun laitat auton käyntiin niin kaasupoljin ei vastaa noin 15 sekuntiin mihinkään polkemiseen . Kun se alkaa toimia niin lämppärin moottorista katkeaa virrat kymmenesosa sekunniksi.. eli mikä ihime tuossa katiskassa vaivaa. Leima tuli kuitenkin huomautuksitta valon palaessakin :) Ohjelmiston päivittäminen tuohon purkkiin maksaa 50 euroa..
pemiru75
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Kesä 2015, 21:06

Re: Vivaro 1.9 cdti hehkuvalo palaa,loppuu järki kohta

Viesti Kirjoittaja pemiru75 »

No joo,pakko päivitää taas. vikavalo palaa ja en ole saanut valoa sammumaan,ei löydy vikakoodeja ja auto tekee sen että kun laitat auton käymään ja kaasupolkimella kierrokset vaikka 2500 kierrokseen minuutissa,painat jarrupolkimen pohjaan niin kierrokset tippuu pikkusen päälle tonniin ja nykäsemällä nostaa jengat takaisin tuonne 2500 kierrokseen. Mikä perkele tuota kanoottia vaivaa,onko alipainepumpussa häikkää
Meister7
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Huhti 2017, 16:45

Re: Vivaro 1.9 cdti hehkuvalo palaa,loppuu järki kohta

Viesti Kirjoittaja Meister7 »

Itellä 2003 vuoden Trafic (sama auto) ja pitkälti oli sama ongelma. Ei vikakoodeja ja vikavalo palaa. Lennosta jos sammuttaa auton ja käynnistää uusiksi nollaa ECUN ja hetken voi toimia taas normaalisti mutta sitten taas vikavalo syttyy.

Lueskelin aikani noita UK vauxhall foorumeita selkis et vika liittyy jotenkin joko turboon tai ilmankierrätysjärjestelmään.

Ilmankierrätysjärjestelmällä tarkoitan joko EGR venttiiliä tai sitten sitä ilmanpaineen "haistelu" anturi siinä EGR:n lähellä. Molemmat niistä lähettää tietoa ECU:lle mitä pitää tehdä. Jos tulee virhe lukuja niin syttyy vikavalo ja turbon ohjaus menee "default" asentoon niin että moottoriin ei tule lisävaurioita.

Nuo siis molemmat suht helppo itse tarkistaa. Muista kuitenkin että siihen ilmanhaisteluanturiin ei saa käsinkoskea on sen verran herkkä.

Todennäköisimmin vika kuitenkin itse turbon ohjauksessa. Jossa 3 yleistä osaa jotka voivat vioittua. Turbon ahtopaine anturi (MAP boost pressure sensor, yleensä litteä kapistus johon menee 1 pieni putki ja 1 johto, melkolailla suoraan edessä oikealla kun avaat konepellin), Boost solenoid (mikälie suomeksi, semmonen pyöreä muovinen kapistus johon menee 2 pientä putkea ja 1 sähköjohto. Tämäkin suoraan siinä edessä oikealla kun avaat konepellin), ja sitten Boost actuator (se mikä sulkee ja avaa turbon ilmanohjausta, itse turbossa kiinni moottorin alla).

Näistä yleisimmin vioittuu tuo Ahtopaine anturi, jonka saa tilattua ebaystä 10 eurolla (tarkista että on sama varaosanumero!). Todella helppo vaihtaa itse. Tämä kun antaa vääriä lukemia ECU:lle niin sama juttu eli moottori vetää turbon ohjauksen "default" asentoon ja osa tehoista katoaa jne. Itsellä viaksi paljastui juurikin tämä kapistus. Toinen asia minkä viallinen ahtopaine anturi aiheuttaa on että boost solenoidi alkaa surisemaan kun auto on käynnissä ja konepelti auki (sen kuulee kyllä selvästi vaikka auto käynnissä). Tämä johtuu lienee siitä että anturi lähettää väärää tietoa ja syöttää jatkuvasti painetta solenoidille. Ystäväni autossa tämä aiheutti itse solenoidin sulamisen kun pyöri täysillä jatkuvasti. Yllättäen itse solenoidin uusiminen ei korjannut itse ongelmaa...
Vastaa Viestiin