vectra b 2.2 dti kysymys

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
maenpaa_
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Syys 2015, 23:10

vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja maenpaa_ »

Elikkä siis nyt on tuo vectra ruvennu polttaan tuota vikavaloa.? Eli ajossa kun kierrokset on n.2000 rpm/min. Nii syttyy vikavalo ja sammuu kun kierrokset laskee tonne n.1500. Mistähän moinen voisi johtua? Onko kenellään ollut vastaavaa onkelmaa? Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan. Auto siis vectra 2.2 dti vm.-01 :hammer:
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja seero »

Monta vikapaikkaa. Vikakoodinluku auttaisi lähemmäksi syyllistä. Tarkistele nyt vaikka alkuun kaikki moottoritilan alipainepillit ja niiden liitokset ettei ole vuotoja.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
maenpaa_
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Syys 2015, 23:10

Re: vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja maenpaa_ »

No ei ollut vuotoja noissa alipaineletkuissa. Yks letku on tulpattu ilmeisesti imusarjan pyörreläpille menevä letku.? Voiko vaikuttaa asiaan? Ja kun kone ei mene vikatilaan kun valo syttyy? Kulkee ihan samalla tavalla palo valo tai ei.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja seero »

Ei vaikuta pyörreläppien poisto muuhunkuin alavääntöjen pienenemiseen. Itellä oli pyyhkikänsulkien alta jostai mustasta purkista pilli irti, vikavalo sytty aina tasakaasulla ja hävisi vedossa, ei menny vikatilaan. Koodinlukuun niin ei tarvi arvailla niin paljoa.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
maenpaa_
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Syys 2015, 23:10

Re: vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja maenpaa_ »

Nostetaas vähän ylös.. Antaa vikakoodeja seuraavia : p1590,p1125 ja p0400.. mihkäs nuo nyt oikeen voisivat viitata?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Alupainevuotoihin
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
jjonezki
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 05 Joulu 2017, 10:17
Paikkakunta: Nokia, Pirkanmaa

Re: vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja jjonezki »

Onko selvinny? Mulla puskee aina jatkuvasti p0400 ja p1590, starstissa palaa aina moottorin vikavalo mutta kun antaa jenkaa pikkasen niin katoo. Satunnaisesti ajossa heittää limpin päälle ja ilmenee koodi p1125, ei ahda.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: vectra b 2.2 dti kysymys

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

P0400 viitais alipainevuotoon.
Tutki koko pillistön tiiviys pumpulta alkaen.

P1590 on muistaakseni ahtojen (alipainetoimilaitteen) säätöventtiili ja p1125 MAP anturi.

Kumpikaan ei tietenkään voi tuottaa haluttuja tuloksia jos hukkista/vnt-siipiä sulkeva käyttövoima, eli alipaine puuttuu vuodon takia ja ahdin ei herää.

Ahtimen säätöelimet ovat siis "Ei ahda" asennossa oletusarvoisesti ja vaativat aktiivisen toimenpiteen että menevät "Ahtaa" asentoon.
Tämä ei onnistu jos alipaineet vuotavat harakoille.

Ellei autolla ole ajettu melko hemmetin paljon ei boost solenoidi ja/tai MAP ole kovinkaan todennäköisesti lopussa.

Poista ne vuodot ensin, kokeile että ahtimen kello liikkuu jousta vasten kone seis ja on jämäkästi alipaineella kiinni koneen startattua.
Kun nuo on tehty nollaa koodit ja kokeile tulee 1590 ja 1125 uudelleen.
Vastaa Viestiin