Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Kuluvan talven aikana huomannut, että moottori lämpiää huonosti... termostaatti vuotanee? Olen kokeillut motonetsitä hankittuja ja alkuperäisiä. Alkuperäiset kestävät vähän paremmin kuin tarviketermarit, mutta maksavat maltaita. Ainakin puolenkymmentä kertaa on joutunut vaihtamaan ja jos olisi vaihtanut aina kun lämmöt ei enää nouse normaalisti, niin vielä useammin.
Johtuneeko vuoto siitä, kun termarin kotelon vastepinta, johon lautanen vastaa termostaatin ollessa kiinni kuluu alumiinia pois.
Miten muilla tuon moottorimallin termostaatit ovat kestäneet?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Huonosti on kestäneet. Ainakin muutamissa termarikoteloissa se vastinpinnan ura on lähinnä vitsi ja sitten näkyy selvästi murenevan se nallipyssyrauta. Nämä on kyllä dth:n koteloita meillä, mutta eikös se termari sama ole.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kehnoja ne on, se termari on varmasti toimiva mutta tosiaan se kotelon vastinpinta syöpyy ja sieltä vuotaa, kokeile wahleria, taitaa olla surkeista vähiten surkea, ei ihme jos nuo koneet tai kannet kestää kun ne ei edes lämpeä kunnolla, kukahan on vaihtanut dieseliin kansipahvin palamisen takia, enpä nyt just muista yhtään
opel vectra c 2,2 gts
Tommy321
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 15:54

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Tommy321 »

hmm, tässä voisi olla yksi vikakohde lisää 1.7 DTI lämpenemis ongelmaan. Vaihdoin Behr:n termostaatin, mutta vieläkin lämmöt makaa jatkuvasti 88c pinnassa, eikä tarvitse kuin risteykseen pysähtyä niin lämmöt voi tippua samantien alaspäin 80c asti. Ehkä pitäisi koittaa etsiä uutta termarikoteloa?
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Löysin autotallista vanhan termostaatin koteloineen, on GM:n leima, eli alkuperäinen. Laitoin vesihanan alle... vuotaa jo huoneenlämpöisenä reilusti tiputtamalla läpi.
2.0 DTL:ssä on alla olevan linkin mukainen koteloja termari. Wahler näyttää olevan edullisin, vajaa 30€ ja Valeo kallein n.106 euroa.
Mikähän noista olisi kestävin...kupaka sen tietää...

http://www.topautoosat.fi/suche.html?ke ... ar_id=9006
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Alkuperäinen maksoi Autoåströmillä 68€.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Tilasin Nousurekenteelta uuden alkuperäisen termostaatin ja kotelon, 65 € + postikulut. Kun laitoin uuden vesihanan alle, niin sekin näkyi hieman vuotavan jo uutena. Laitoin illalla autoon kiinni, saa nähä alkaako lämmöt nousemaan paremmin. Vanhan kotelon lautasen vastepintaan oli kulunut ura. Minun mielestä tuo lautasen vastepinta on suunniteltu väärin kun on kartiomainen eikä ole koneistettu jo uutena olaketta, niin kuluuhan se nopeasti.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tarkotuksella tehään paskaa. Siksihän niiden korjaussarjatermareidenki myynti lopetettiin ku nuo kopat ei kestä ja ehjä sisäosia palautettiin viallisena.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Aimo kirjoitti:Tilasin Nousurekenteelta uuden alkuperäisen termostaatin ja kotelon, 65 € + postikulut. Kun laitoin uuden vesihanan alle, niin sekin näkyi hieman vuotavan jo uutena. Laitoin illalla autoon kiinni, saa nähä alkaako lämmöt nousemaan paremmin. Vanhan kotelon lautasen vastepintaan oli kulunut ura. Minun mielestä tuo lautasen vastepinta on suunniteltu väärin kun on kartiomainen eikä ole koneistettu jo uutena olaketta, niin kuluuhan se nopeasti.
Nyt moottorin lämmöt nousee nopeammin sekä pysyy normaalina ja tasaisempana huomattavasti paremmin. Nyt normaalilämpöinen moottori käy tasaisemmin ja vetää paremmin. Toivottavasti kestää nyt muutaman vuoden, että saan tavoitekilometrit täyteen... sitten joutaa paaliin.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Tämän vuoden maaliskuussa asennettu 2.0 DTL astraan alkuperäinen termostaatti todennäköisesti nyt jo sökö. Tänään oli vajaa 10 astetta pakkasta ja moottori lämpeni hitaasti vaikka syylärin edessä muovilevy. Tänään kävin mökillä ja menomatkalla pysäytin auton kun lämpömittari näytti 80 astetta ja kädellä kokeiltaessa ylävesiletku oli melko kuuma. Sitten mökiltä pois tullessa pysäytin auton kun lämpömittarin viisari alkoi hieman nousemaan, niin ylävesiletku oli jo lämmin.
Eikö ylävesiletku pitäisi olla kylmä niin pitkään kun moottori lämpö nousee normaaliksi, eli noin 90 asteeseen ja ylikin, jos termari on kunnossa ja varsinkin kun ajetaan koko ajan eteepäin, niin moottorista hohtavan lämmön ei pitäisi lämmittää ylävesiletkua.
Termostaatin asennuksen jälkeen ajettu 13000 km.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Merkkiosilla on 2v takuu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja seero »

Wahlerit kestänyt mulla just tuon kaks vuotta ja sitte alkanu päästää liikaa läpi. Eipä nuo nyt maltaita maksa ja kätevästi tulee piha käsiteltyä pakkasenestoaineella ja auto saa uudet pakkasnesteet.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
himmu62
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 31 Loka 2015, 18:58
Paikkakunta: Ii

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja himmu62 »

Alkuperäinen termostaatti yhä paikallaan,ollut 16 vuotta/541000 km.valskaahan se vähän mut sopvasti pahvia syylärin eteen. Kun ajaessa tarkkailee lämpömittaria nii ei ku menox vaan
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

himmu62 kirjoitti:Alkuperäinen termostaatti yhä paikallaan,ollut 16 vuotta/541000 km.valskaahan se vähän mut sopvasti pahvia syylärin eteen. Kun ajaessa tarkkailee lämpömittaria nii ei ku menox vaan
Onko autosi 2.0 diesel, jos on, niin on sattunut hyvä termari. Minulla on mennyt 17 vuoden / 724tkm aikana arviolta puolenkymmentä, josta osa motonetistä ostettuja, jotka ovat vielä huonompia kuin alkuperäiset. Jos olisi aina vaihtanut uuden kun ei enää lämmöt nouse, niin tuplasti enemmän olisi pitänyt vaihtaa. Termarin kotelon vastepinta, johon termostaatin lautanen kiinni ollessaan vastaa on väärin suunniteltu, kuluu nopeasti ura.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Astra G 2.0 TDL termostaatin kesto?

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Omaan autoon vaihdettiin uusi alkuperäinen termostaatti kun sen ostin, n. 180tkm kohdalla.

Sen jälkeen sahasin n. 700tkm asti sama termari paikallaan - joka oli virheliike.

Opin nimittäin että vehje yksinkertaisesti kuluttaa vähemmän, ihan kesälämipimälläkin, ehjällä termostaatilla, kun semmoisen vaihdoin kesällä.
Siis vaikka ero jäähdytysnesteen lämmössä on luokkaa +80C => +88C
Ero on tietysti talvella suurempi.

Tämä ei sinällään pitäisi olla yllätys, kun uudemmissa autoissa on termareita joita ecu pystyy manipuloimaan sähköisesti.
Toisin sanoen lirutusajossa pidetään vedet kuumempana termisen hyötysuhteen ja siten kulutuksen parantamiseksi ja torvet selällään termostaattia avaamalla lasketaan veden ja sitä kautta kannen lämpöä nakutuksen vastustamiseksi (jälkimmäinen lähinnä bensavehkeissä).

Pitäisi syynätä onko lämpömittarin anturi termarikotelossa sulkuelimen ulko(jäähdyttimen)puolella.
Mittari kun voi näyttää kotelosta ulos virtaavan veden lämpöä, sen jälkeen kun termostaatti aukeaa (?).

Henkilökohtainen havainto on että ehjällä termostaatilla pikkupakkasessa, n. -10C, tai lämpimämmässä alkaa lämppäristä tulla n. parin kilometrin ajon jälkeen aisteinhavaittavasti haalean lämmintä ilmaa.
Siitä se sitten lämpiää mutta vasta n. 10-15km jälkeen lämpömittari nousee ja se tapahtuu hyvinkin lyhyellä matkalla sen jälkeen kun neulan liike alkaa.
Tarvittava matka tietysti riippuu siitä kuinka kovaa voi ajaa.
Kuitenkin niin että kymmenen asteen pakkasella moottori nousee täysille lämmöille tasaisella kuudenkympin ajollakin, mutta siihen tietysti menee matkaa aika paljon.

Neljän - viidenkympin jurraaminen kaupungissa ja valoissa seisominen ei tuota täyttä lämpöä edes kympin pakkasella.

Huonojahan nuo on kaikki, GM alkuperäisosa ehkä vähiten huono.

Lopputulemana sökölläkin termostaatilla voi ajaa ja auto kyllä lämpiääkin kahdeksankymmenen asteen tienoille pakkasellakin, jos sillä voi ajaa riittäviä matkoja kahdeksaakymmentä tai sataa - mutta niin ei kannata toimia, jo siksi että paljon ajava jää yksin polttoainekuluissa (tosin vähän) voiton puolelle vaikka termostaatin vaihtaisi joka vuosi.
Vastaa Viestiin