Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Aloitin tänne nyt oman keskustelun aiheesta kun ongelmalle ei tunnu löytyvän ratkaisua. Auto on siis Opel Astra 1.9cdti koneella (z19dt). Ajettu 215tkm ja vuosimallia 2008. Ja siis tuo 88kw/120hp versio.
16.03.2016
Kesken työmatkan (n. klo 7) Astran kojetauluun pamahti luistonesto- sekä huoltovalo. Ajoin Limp Home tilassa lähimpään huoltoon. Soittivat 12 aikaan ja sanoivat ajaneensa auton sisälle ja että vikavaloja ei enää pala. lukivat vikakoodit ja tällaiset saivat ulos:
P1120 - Kaasupolkimen asentoanturi 1 sign. vertailu epälooginen
P1122 - Kaasupolkimen asentoanturi 1 sign. vertailu epälooginen
P1125 - Kaasuläpän säätöyksikkö toimintahäiriö
C0242 - Moottorin vääntömomentin alennus epäloog. signaali
C0237 - Kaasupolkimen asentoanturi epäloog. signaali
U2201 - Kommunikaation audiojärjestelmään ei kommunikaatiota
Nollasivat vikakoodit ja sanoivat että saattoi olla tilapäinen häiriö kun auto taas toimii. Ajoin auton kotiin (30km) ja ajattelin että säikähdyksellä selvittiin.
17.03.2016
Aamulla oli tarkoitus lähteä töihin klo 6.30. heti kun heitin pakin päälle tarkoituksena peruuttaa pois parkkiruudustani samat valot syttyivät ja auto meni vikatilaan. Jätin auton siihen ja menin työkaverin kyydillä töihin.
Töiden jälkeen ajoin auton toiseen korjaamoon limp home tilassa ja valot paloivat koko matkan.
18.03.2016
Iltapäivällä huollosta soittivat että olivat putsanneet kaasuläpän joka oli täynnä öljyä ja että auton saisi nyt hakea mutta kaasuläppä pitäisi vaihtaa mahdollisimman pian. lisäisin tästä kuvan mutta jostain syystä en pysty Pääsin kotiin aivan normaalisti ja auto ei temppuillut matkalla. Parin tunnin päästä oli tarkoitus lähteä asioille ja heti kotipihasta päästyäni samat vikavalot syttyivät ja auto meni vikatilaan. Soitin heti huoltoon että sama tapahtui taas ja ihmettelivät miten se näin nopeasti sen taas teki kun arvelivat kestävän viikkoja. Totesivat vaan että nyt täytyy jossain muualla olla häikkää ja tietysti epäilivät ensimmäisenä turbon laakereita ja kehottivat olemaan myyjäliikkeeseen yhteydessä kun auton ostosta kuitenkin on vasta 2kk.
21.03.2016
Huollosta annettiin turbonkorjauksen hinta arvioksi 1200e. Itseäni alkoi epäilyttämään että turbo ei olisi syypää tähän, koska auto ei ollut savuttanut tai pitänyt minkään näköistä ylimääräistä ääntä.
24.03.2016
Ajoin iltapäivällä auton huoltoon (n.15km) ja koko matkan aikana ei vikavalot syttyneet ja auto toimi taas täysin normaalisti. ei savuttanut, ei pitänyt ylimääräisiä ääniä ja kiihtyi kyllä täysin normaalisti.
Auto on nyt siis ollut huollossa viime torstaista asti. Olihan tässä tietysti pääsiäinen välissä niin siksikin kestää mutta ilmeisesti eivät vieläkään ole varmoja missä vika on. Tuo turbon vaihto on vähän turhan kallista arvailua...
Nyt siis tarvittaisiin teitä kokeneita opelin kuljettajia kertomaan missä vika!
16.03.2016
Kesken työmatkan (n. klo 7) Astran kojetauluun pamahti luistonesto- sekä huoltovalo. Ajoin Limp Home tilassa lähimpään huoltoon. Soittivat 12 aikaan ja sanoivat ajaneensa auton sisälle ja että vikavaloja ei enää pala. lukivat vikakoodit ja tällaiset saivat ulos:
P1120 - Kaasupolkimen asentoanturi 1 sign. vertailu epälooginen
P1122 - Kaasupolkimen asentoanturi 1 sign. vertailu epälooginen
P1125 - Kaasuläpän säätöyksikkö toimintahäiriö
C0242 - Moottorin vääntömomentin alennus epäloog. signaali
C0237 - Kaasupolkimen asentoanturi epäloog. signaali
U2201 - Kommunikaation audiojärjestelmään ei kommunikaatiota
Nollasivat vikakoodit ja sanoivat että saattoi olla tilapäinen häiriö kun auto taas toimii. Ajoin auton kotiin (30km) ja ajattelin että säikähdyksellä selvittiin.
17.03.2016
Aamulla oli tarkoitus lähteä töihin klo 6.30. heti kun heitin pakin päälle tarkoituksena peruuttaa pois parkkiruudustani samat valot syttyivät ja auto meni vikatilaan. Jätin auton siihen ja menin työkaverin kyydillä töihin.
Töiden jälkeen ajoin auton toiseen korjaamoon limp home tilassa ja valot paloivat koko matkan.
18.03.2016
Iltapäivällä huollosta soittivat että olivat putsanneet kaasuläpän joka oli täynnä öljyä ja että auton saisi nyt hakea mutta kaasuläppä pitäisi vaihtaa mahdollisimman pian. lisäisin tästä kuvan mutta jostain syystä en pysty Pääsin kotiin aivan normaalisti ja auto ei temppuillut matkalla. Parin tunnin päästä oli tarkoitus lähteä asioille ja heti kotipihasta päästyäni samat vikavalot syttyivät ja auto meni vikatilaan. Soitin heti huoltoon että sama tapahtui taas ja ihmettelivät miten se näin nopeasti sen taas teki kun arvelivat kestävän viikkoja. Totesivat vaan että nyt täytyy jossain muualla olla häikkää ja tietysti epäilivät ensimmäisenä turbon laakereita ja kehottivat olemaan myyjäliikkeeseen yhteydessä kun auton ostosta kuitenkin on vasta 2kk.
21.03.2016
Huollosta annettiin turbonkorjauksen hinta arvioksi 1200e. Itseäni alkoi epäilyttämään että turbo ei olisi syypää tähän, koska auto ei ollut savuttanut tai pitänyt minkään näköistä ylimääräistä ääntä.
24.03.2016
Ajoin iltapäivällä auton huoltoon (n.15km) ja koko matkan aikana ei vikavalot syttyneet ja auto toimi taas täysin normaalisti. ei savuttanut, ei pitänyt ylimääräisiä ääniä ja kiihtyi kyllä täysin normaalisti.
Auto on nyt siis ollut huollossa viime torstaista asti. Olihan tässä tietysti pääsiäinen välissä niin siksikin kestää mutta ilmeisesti eivät vieläkään ole varmoja missä vika on. Tuo turbon vaihto on vähän turhan kallista arvailua...
Nyt siis tarvittaisiin teitä kokeneita opelin kuljettajia kertomaan missä vika!
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Jos kaasupolkimen anturi antaa vikatietoa, en usko että turbo olisi syyllinen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Itse olettaisin että herjaa kaasupolkimesta koska kaasuläppään oli päässyt öljyä :/ lähinnä ihmetyttää miatä se öljy sinne pääsee. Kuulemma jos turbon laakerit ovat väljät niin öljyä voi päätyä kaasuläpälle? Mutta outoa ettei muuten sitten oireilisi...Juho M-P kirjoitti:Jos kaasupolkimen anturi antaa vikatietoa, en usko että turbo olisi syyllinen.
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Öljy voi olla huohotusöljyäkin.
Mutta miksi kaasupolkimen potikka sekoaisi öljystä. Se tietohan menee ensin ECUlle joka taas ohjaa annetuilla tiedoilla kaasuläppää ja syöttöä.
Mutta miksi kaasupolkimen potikka sekoaisi öljystä. Se tietohan menee ensin ECUlle joka taas ohjaa annetuilla tiedoilla kaasuläppää ja syöttöä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Mutta tuleeko huohotuksesta öljyä sellaisia määriä? Kaasuläpän kotelossa oli valehtelematta pari desiä öljyä... siitä en sitten tiedä kuinka nopeasti tuo on sinne kertynyt... mutta jokatapauksessa samat vikakoodit ilmestyivät parin tunnin jälkeen putsauksesta... voisiko olla mahdollista että kaasupolkimen anturi siellä vain pistää hanttiin ja tuo öljy kaasuläpässä oli edellisen kahdeksan vuoden huohotusöljyt?Juho M-P kirjoitti:Öljy voi olla huohotusöljyäkin.
Mutta miksi kaasupolkimen potikka sekoaisi öljystä. Se tietohan menee ensin ECUlle joka taas ohjaa annetuilla tiedoilla kaasuläppää ja syöttöä.
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Välijäähdyttimeen voi kertyä öljyä uskomattomia määriä.
Toki turbon välys yms pitäisi tarkistaa mutta yleensä turbot vuotaa pakoputkeen.
Toki turbon välys yms pitäisi tarkistaa mutta yleensä turbot vuotaa pakoputkeen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Taitaa kannattaa lähteä siitä polkimesta :/ tietoa mistä saisi halvimmalla? Käsittääkseni anturia ei saa erikseen? Länsiautolla poljin 364eJuho M-P kirjoitti:Välijäähdyttimeen voi kertyä öljyä uskomattomia määriä.
Toki turbon välys yms pitäisi tarkistaa mutta yleensä turbot vuotaa pakoputkeen.
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Op-com tai muu vastaava kiinni, josta näät livedataa.OPCline kirjoitti:Taitaa kannattaa lähteä siitä polkimesta :/ tietoa mistä saisi halvimmalla? Käsittääkseni anturia ei saa erikseen? Länsiautolla poljin 364eJuho M-P kirjoitti:Välijäähdyttimeen voi kertyä öljyä uskomattomia määriä.
Toki turbon välys yms pitäisi tarkistaa mutta yleensä turbot vuotaa pakoputkeen.
Siitä näkee kaasupolkimen signaalit, että meneekö lineaarisesti ääripäästä toiseen vai pätkiikö/pomppiiko arvot randomina.
Polkimen signaalin alku- ja loppuarvot varmaan jostain foorumilaiselta tai googlella saisi naarattua.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 8#p2299878
löysin yhden kohtalotoverin... hänellä ilmeisesti auttanut läppäkotelon putsaus... itselläni kesti 2tuntia ennen kuin valot syttyivät uudelleen... liekö sitten kaasuläpänkotelo ottanut itseensä tuosta öljyn määrästä? Mahtaiskohan onhelmat loppua läpän vaihdolla?
löysin yhden kohtalotoverin... hänellä ilmeisesti auttanut läppäkotelon putsaus... itselläni kesti 2tuntia ennen kuin valot syttyivät uudelleen... liekö sitten kaasuläpänkotelo ottanut itseensä tuosta öljyn määrästä? Mahtaiskohan onhelmat loppua läpän vaihdolla?
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Kannattaa putsailla konehuoneen elektroniikkakeskuksen UEC liittimetkin, eli torxit auki ja koko yläosa irti sulakkeineen ja releineen. UEC häiriöt monella oireilleet juurikin kaasupolkimen asetotunnistimen vikakoodilla. Kaasuläppä kotelon putsausksen yhteydessä kannattaa katsoa liittimen liuskojen juotokset piirilevyltä niissä monesti ollut kylmäjuotoksia ja vika korjaantunut kun juotokset korjattu.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
https://www.youtube.com/watch?v=g-6aegQj-Gg
Löysin linkin videoon jossa näkyy hyvin missä öljyä on... liekö tehdasvika kun jonkin verran noita näköjään ollut ?
Löysin linkin videoon jossa näkyy hyvin missä öljyä on... liekö tehdasvika kun jonkin verran noita näköjään ollut ?
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Huollon kanssa soittelin taas tänään ja eivät ole ilmeisesti ehtineet tekemään autolle tällä viikolla oikeastaan mitään....
Alan itse olla aika varma että kaasuläpän vaihto olisi apu ongelmaan... vastaavia tapauksia on kuitenkin jonkun verran löytynyt ja edellä linkittämäni video on kuin omasta autostani... luultavasti kaasuläpänkotelon boksi vain on vaurioitunut tuosta öljyn määrästä
Katseltuani videon aloin tässä miettimään että onkos tuossa läppäkotelon vaihdossa nyt mitään ihmeellistä mitä pitäisi tietää? Vaikuttaisi aika simppeliltä... pultit auki, johto irti, vanha läppä pois, uusi tilalle, pultit ja johto kiinni? tiivisteet varmaan kannattaa samassa uusia? säästäisi siinä ainakin tuon työn hinnan ja luultavasti myös aikaa kun eivät ole huollon puolella tietääkseni saaneet vielä edes aloitettua
http://www.topautoosat.fi/magneti-marelli-1858011.html
http://www.topautoosat.fi/meat-doria-7759311.html
Noista kahdesta ilmeisesti pitäisi valita... onko noilla oikeastaan muuta eroa kuin merkki ja hinta? Yleensä vain hyvä ja halpa eivät kulje käsikädessä
Alan itse olla aika varma että kaasuläpän vaihto olisi apu ongelmaan... vastaavia tapauksia on kuitenkin jonkun verran löytynyt ja edellä linkittämäni video on kuin omasta autostani... luultavasti kaasuläpänkotelon boksi vain on vaurioitunut tuosta öljyn määrästä
Katseltuani videon aloin tässä miettimään että onkos tuossa läppäkotelon vaihdossa nyt mitään ihmeellistä mitä pitäisi tietää? Vaikuttaisi aika simppeliltä... pultit auki, johto irti, vanha läppä pois, uusi tilalle, pultit ja johto kiinni? tiivisteet varmaan kannattaa samassa uusia? säästäisi siinä ainakin tuon työn hinnan ja luultavasti myös aikaa kun eivät ole huollon puolella tietääkseni saaneet vielä edes aloitettua
http://www.topautoosat.fi/magneti-marelli-1858011.html
http://www.topautoosat.fi/meat-doria-7759311.html
Noista kahdesta ilmeisesti pitäisi valita... onko noilla oikeastaan muuta eroa kuin merkki ja hinta? Yleensä vain hyvä ja halpa eivät kulje käsikädessä
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
suosittelen kokeilemaan mitä aabelix jo neuvoi. http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 5&t=256221
tuo vika tuli mulla nimenomaan aina kylmällä koneella, poistui tuolla putsauksella, eikä ole takaisin tullut.
Toisessa meidän autossa oli myöskin kaasuläpän elektroniikka täynnä öljyä, teki läpän vikakoodia. Nykyään antaa samankoodin satunnaisesti pitkässä ajossa.
Onko huollossa tarkistanut mitä vikakoodia uusii?
1125 koodilla pystyy ajamaan, mutta on laiska.
1120 1122 koodeilla ei toimi kaasu ollenkaan
tuo vika tuli mulla nimenomaan aina kylmällä koneella, poistui tuolla putsauksella, eikä ole takaisin tullut.
Toisessa meidän autossa oli myöskin kaasuläpän elektroniikka täynnä öljyä, teki läpän vikakoodia. Nykyään antaa samankoodin satunnaisesti pitkässä ajossa.
Onko huollossa tarkistanut mitä vikakoodia uusii?
1125 koodilla pystyy ajamaan, mutta on laiska.
1120 1122 koodeilla ei toimi kaasu ollenkaan
Astra H caravan -04 1.9cdti
Commodore a coupe -69 3.0i
Commodore a coupe -69 3.0i
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Kaikki nuo toistuu ja riippumatta koneen lämpötilasta :/ eli menee vikatilaan ja kaasu ei pelitä ollenkaan.. mutta vain satunnaisesti joskus taas auto toimii juuri niin kuin pitää..... kaasuläpän boksiin tosiaan pääsi öljyä jostain syystä.. liekö sitten joku läpän ja boksin välinen tiiviste pettänyt? huohotuksesta kai se öljy sinne pikkuhiljaa kertyy... mutta juu täytyy myös kokeilla tuota UECn putsausta
Re: Astra H 1.9cdti 88kw/120hp ONGELMA!!
Voisikohan olla että nuo ongelmani johtuvat siitä että UECssä on kosteutta? Tulipahan vaan yhtäkkiä mieleen että tuli tosiaan pestyä auto juuri edellisenä iltana.... seuraavana aamuna alkoivat ongelmat.... jos tosiaan näin on niin tulipahan todettua että ei opelia voi pestä